
Sausio 14 dieną Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos teiktus Kelių ir Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymų pakeitimus, kuriais įtvirtinama, kad per dvejus metus finansavimas iš Kelių priežiūros ir plėtros programos savivaldybių keliams padidės 10 proc. Tačiau 2026 metais savivaldybės turės perimti per miestus ir miestelius einančius valstybinius ir regioninius kelius.
„Telšių ŽINIOS“ pasidomėjo, kokia Telšių rajono savivaldybės mero Tomo Katkaus ir Seimo nario Martyno Gedvilo nuomonė apie tai, kad savivaldybėms bus perduoti rajoniniai keliai miestų ir miestelių teritorijose.
Giedra AKAVICKIENĖ
Meras: „Būtinas tinkamas finansavimas“
Telšių rajono savivaldybės meras T. Katkus sakė, kad ne kartą susitikimų metu buvo diskutuota, jog savivaldybė galėtų perimti tam tikrus valstybei priklausančius kelius, siekiant efektyviau organizuoti jų priežiūrą ir tvarkymą. Bet yra vienas svarbus faktorius – valstybė turėtų perduoti sutvarkytą infrastruktūrą: suremontuoti visus tiltus, pralaidas, sutvarkyti kelio dangas bei atlikti kitus būtinus infrastruktūros atnaujinimo darbus. Be šių žingsnių, pasak mero, perimtų kelių tvarkymas taptų per didele finansine našta savivaldybės biudžetui, kuris ir taip jau susiduria su dideliais iššūkiais.
„Taip pat svarbu pabrėžti, jog, perimant jau sutvarkytus ir suremontuotus kelius, Vyriausybė turėtų užtikrinti papildomą finansinę paramą jų priežiūrai. Be tinkamo finansavimo savivaldybė susidurtų su dar didesniu spaudimu savo ištekliams, o tai paveiktų kitas svarbias sritis, pavyzdžiui, švietimą, sveikatos apsaugą ar pan.“, – kalbėjo T. Katkus.
Mero teigimu, šiuo metu kelių ir gatvių tvarkymas savivaldybėms ir taip jau yra didelė našta. Todėl būtina užtikrinti, kad sprendimai dėl kelių perdavimo būtų gerai apgalvoti, o finansinė atsakomybė būtų pasidalijama ir netaptų tik savivaldybės reikalu.
Seimo narys: „Paspartės kelio ruožų priežiūra“
Kalbėdamas apie Kelių ir Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymų pakeitimus LR Seimo narys M. Gedvilas tvirtino įžvelgiantis dvejopus šių įstatymų pakeitimų aspektus. „Savivaldybėms didėja Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo dalis, tai savivaldybės turės daugiau lėšų prižiūrėti keliams. Aišku, manyčiau, reikėtų apskritai didinti bendrą Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimą, nes paklodės tampymas iš vieno krašto į kitą sunkiai duos naudos“, – sakė M. Gedvilas.
Seimo nario nuomone, savivaldybės geba greičiau reaguoti ir susitvarkyti su probleminėmis atkarpomis, ypač ten, kur gyventojai skundžiasi nesutvarkyta kelio danga. Dalis savivaldybių ir prašė šio pakeitimo, kad galėtų greičiau imtis darbų, kur AB „Via Lietuva“ nespėja pagal apimtis. Kaip pastebėjo politikas, yra rajonų, kur sparčiai dygsta gyvenamųjų namų kvartalai ir labai trūksta kelių infrastruktūros, stotelių, moksleivių išlaipinimo vietų. Gyventojai kreipiasi į savivaldybes, tačiau jos nieko negali padaryti, nes kelias ne savivaldybės.
Taip pat perdavimas rajoninių kelių, M. Gedvilo įsitikinimu, turėtų būti ne priverstinis, o savanoriškas, kur savivaldybės imasi atlikti darbus, saugumo ir kelio gerinimo srityse, nes kartais labai gerai tvarkosi ir „Via Lietuvos“ padalinys konkrečiame regione, o perėmusi savivaldybė galbūt neturės lėšų ir kelias dar ilgiau bus neprižiūrimas. Prie viso šito reikėtų supaprastinti projektavimo tvarką, kad greičiau būtų įgyvendinami tokie projektai, kaip stotelės, šaligatviai, nuovažos, aikštelės.
Kaip minėjo Seimo narys M. Gedvilas, pirminiame projekte, kuris pasirodė 2020 metais, buvo kalbama, kad perduodami keliai bus sutvarkyti ir perdavimas nebus priverstinis, o tik tų kelių, kuriuos prisiims savivaldybės, įvertinusios savo finansines galimybes.
„Atsiras greideriavimo ir sniego stumdymo problemų. Kai važiuos „Via Lietuva“ ne per savo ruožą, pvz., miestelyje, pakels greiderį, o už ženklo vėl nuleis. Keliuose, kur mažas intensyvumas, bus sunkiau gauti lėšų“, – kalbėjo Seimo narys M. Gedvilas.
Politiko manymu, jau liepos mėnesį teks peržiūrėti finansavimo skyrimą ir sureguliuoti visus niuansus, kad protingai būtų atliekami kelio priežiūros darbai, tačiau nemaža dalis savivaldybių laukė šių įstatymų pakeitimų ir, tikėtina, laikui einant tai tik paspartins kelio ruožų priežiūrą ir tvarkymą.
labai blogai! kai perims, tai mbus valyti prasciau… keliu tarnyba bent jau kelius geriau nuvalo, nei savivaldybiu samdyti slunkiai.