Telšių rajono savivaldybės tarybos nariai patvirtino UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) veiklos audito ataskaitą, tačiau dėl rastų gausybės pažeidimų sukluso: kas kalčiausi – jie patys, TRATC’o valdyba ar administracija. Ne juokais susvyravo ir TRATC’o direktoriaus Algirdo Vaitkaus kėdė.
Pažeidimų rado visur
Apie „Telšių regiono atliekų tvarkymo centro“ veiklos audito ataskaitą jau rašėme vasario 11 dienos „Telšių ŽINIŲ“ numeryje („Kontrolės komiteto nariai „Telšių regiono atliekų tvarkymo centre“ aptiko aibę pažeidimų“).
Telšių rajono savivaldybės tarybos nariams TRATC’o audito veiklos ataskaitą pateikė visų keturių Telšių regiono savivaldybių kontrolierių grupės vadovė Danutė Jarašiūnienė. Anot jos, atlikus TRATC’o veiklos auditą, rasta daugybė pažeidimų.
Nesilaikė „solidarumo principo“
Auditorių grupės vadovės, atlikusios TRATC’o veiklos auditą, teigimu, tiek TRATC’o, tiek regiono savivaldybių tarybos neužtikrino, kad vietinės rinkliavos dydis visose savivaldybėse būtų vienodas, kad būtų laikomasi „solidarumo principo“. Pavyzdžiui Telšių, Plungės bei Rietavo savivaldybių daugiabučių namų gyventojai už atliekų išvežimą ir tvarkymą per metus mokėjo 133 Lt, o Mažeikių – tik 115 Lt. Individualius namus turintys Telšių, Plungės, Rietavo miestų gyventojai klojo po 175 Lt, Mažeikių – po 103 Lt ir pan.
Nei regiono savivaldybės, nei TRATC’o valdyba nebuvo patvirtinusios rinkliavos mokesčio skaičiavimo metodikos. O pateisinamųjų dokumentų, kuriais remiantis prieš įvedant rinkliavą buvo apskaičiuotas vietinės rinkliavos dydis, TRATC’o administracija pateikti negalėjo.
Nevykdė iškeltų užduočių
Mokėjimo pranešimų pristatymas per tarpininkus (UAB „Itella Information“) rinkliavos mokėtojams 2008 metais kainavo 100,6 tūkst. Lt, 2009 m. – 111,7 tūkst. Lt, per 2010 m. 9 mėn. – 51,5 tūkst. Lt.
Taip pat TRATC’as neįvykdė jam duotų užduočių: 2006–2008 m. neįrengtas atliekų priėmimo punktas Plungės mieste; iki 2007 liepos 1 dienos Lentpjūvės gatvėje, Plungėje, nesuprojektuotas, nepastatytas ir neeksploatuotas atliekų priėmimo punktas; 2009 metais neįrengtos konteinerinių aikštelės; 2007 metais nenupirkti antrinių žaliavų surinkimo konteineriai; 2007 metais neparengtos namudinio kompostavimo taisyklės; 2010 metais nesuprojektuotas antrasis atliekų priėmimo punktas ir t. t.
Neįgyvendinti sutarties punktai
Nebuvo vykdomi Telšių regiono komunalinių atliekų tvarkymo sistemos sukūrimo ir eksploatavimo savivaldybių merų ir TRATC’o pasirašytos sutarties punktai. Iki 2008 metų gruodžio 31 dienos turėjo būti: įrengti 4 atliekų priėmimo punktai, esantys Mažeikių rajono Dargių kaime, Telšių rajono Gaudikaičių kaime, Plungės miesto Lentpjūvės gatvėje ir Rietavo savivaldybės Kalakutiškės kaime (Įrengimo darbai vykdyti tik 2010 metais.); įrengtos 2 atliekų perkrovimo stotys, esančias Mažeikių rajono Dargių kaime ir Telšių rajono Gaudikaičių kaime; įrengtos 4 žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelės Mažeikių r. Dargių k., Telšių r. Gaudikaičių k., Plungės m. Lentpjūvės g. ir Rietavo savivaldybės Kalakutiškės k.; uždaryti ir rekultivuoti visi seni Telšių regiono savivaldybių sąvartynai.
TRATC’as neįvykdė Savivaldybių sutartimi pavestų įpareigojimų, infrastruktūros sukūrimo srityje ir neatliko Kapėnų ir Dargių sąvartynų uždarymo ir rekultivavimo darbų. Pagal Valstybinį strateginį atliekų tvarkymo planą, savivaldybėse iki 2009 metų turėjo būti įrengta ne mažiau kaip viena didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelė (50 000 gyventojų), bet ne mažiau kaip viena tokia aikštelė Savivaldybės teritorijoje. Tokios aikštelės audito metu dar nebuvo įrengtos.
Svarstyklės nenaudotos 2 metus
Renovuojant ir plečiant sąvartyną, buvo įrengtos 125,7 tūkst. Lt vertės automobilinės svarstyklės. Jos sujungtos su kompiuterine programa nuo 2008 m. balandžio 23 dienos. Ši programa leidžia identifikuoti krovinio savininką, transporto priemonės valstybinį numerį, svėrimo eilės numerį, svorį kilogramais ir laiką: sveriantis su kroviniu ir be krovinio. Laikas fiksuojamas: metai, mėnuo, valanda, minutės ir sekundės.
Deja, nors atliekų svėrimo ir apskaitos sistema turėjo būti naudojamasi nuo svarstyklių instaliavimo pradžios, t. y. nuo 2008 m. balandžio 23 d., tačiau jomis pradėta naudotis tik nuo 2010 m. birželio 1 dienos. Iki šio laikotarpio iškrautos transporto priemonės būdavo sveriamos vieną kartą per mėnesį ir, vadovaujantis tuo svoriu, nustatomas viso mėnesio atliekų neto svoris. Paanalizavus net vienos dienos tuščios mašinos svorį, paaiškėjo, kad jis per dieną kito nuo 12 220 kg iki 11 900 kg arba susidarė 320 kg skirtumas.
Kitas ankstesnės sistemos trūkumas – transporto priemonės atvykimo ir išvykimo laikas kompiuterinėje sistemoje nebūdavo fiksuojamas ir turėjo TRATC’o vadovybei kelti abejonių dėl transporto priemonių reisų skaičiaus per dieną.
Sunkmečiu buvo mokami priedai
TRATC’o veiklai administruoti valdyba patvirtino bendrovės struktūrą su 23,55 etato. Tačiau TRATC’o valdyba nėra patvirtinusi darbo apmokėjimo tvarkos. Išanalizavus darbuotojų darbo apmokėjimą, nustatyta, kad be nustatytų ir patvirtintų aiškių darbo apmokėjimo kriterijų, direktoriui nustatytas darbo užmokestis – 5 400 Lt, direktoriaus pavaduotojui – 3 600 Lt.
Darbuotojų pareigybių aprašai neišsamūs ir realiai neatspindi TRATC’o atliekamos veiklos pobūdžio. Pareigybių aprašuose darbuotojams nesuformuluotos konkrečios užduotys, nepriskirta konkreti darbo sritis, ne visiems darbuotojams nustatytas pavaldumas, nenumatyta darbuotojo atsakomybė už pavestų užduočių vykdymą.
Nepatvirtinti Rinkliavos skyriaus nuostatai ir jokiu kitu vidaus norminiu teisės aktu nenustatytos šio skyriaus vykdomos funkcijos.
Darbuotojams 2008 m. sausio ir gruodžio mėn. pagal direktoriaus įsakymą išmokėti priedai, tačiau konkrečiai nenurodyta, už ką jie mokami. Kai kuriems darbuotojams priedai išmokėti už darbus, kurie įrašyti jų pareigybės apraše.
Nuo 2008 m. kovo 24 dieną paskirtas Dargių sąvartyno vedėjas. Tačiau į sąvartyną komunalinės atliekos nebuvo vežamos, jokie darbai nebuvo vykdomi, todėl, auditorių nuomone, nebuvo tikslinga išlaikyti minėtą etatą, mokant per mėnesį po 1 400 Lt.
Buvusiam TRATC’o direktoriui Vidimantui Domarkui, išmainiusiam sąvartyno sostą į Telšių apskrities viršininko regalijas, auditorių teigimu, buvo neteisėtai priskaičiuota išeitinė kompensacija – 10 800 Lt.
Iš viso TRATC’e priskaičiuota priedų ir priemokų: 2008 m. – 41 554 Lt, 2009 m. – 18 426 Lt, 2010 m. – 11 280 Lt.
Taip pat nepatvirtinus nuosavo transporto naudojimosi tarnybos reikmėms taisyklių, darbuotojams dengiamos degalų įsigijimo išlaidos.
TRATC’as nepasistatė administracinio pastato. Jis iki šiol priverstas brangiai nuomoti patalpas ir kasmet už jų nuomą mokėti po 34,8 tūkst. Lt bei taip didinti administracines išlaidas, o tai daro įtaką ir komunalinių atliekų rinkliavos mokesčiui.
Klausimas dėl A. Vaitkaus kompetencijos
Telšių rajono savivaldybės tarybos nariai negailėjo replikų. Kontrolės komiteto pirmininkas Petras Kuizinas teigė, kad tokios neigiamos audito ataskaitos jam neteko išklausyti per visą jo kadenciją Taryboje. „Kur žiūrėjo mūsų Savivaldybės atstovai valdyboje?“ – stebėjosi Alfreda Tamoševičienė.
„Tikėjausi, kad TRATC’o direktorius A. Vaitkus iki šio Tarybos posėdžio pateiks veiklos planą, kaip visą šią betvarkę žada sutvarkyti, – pyktelėjo Donatas Kaubrys. – Susidariau nuomonę, kad šis vadovas nepatrauks toliau įmonės, todėl kovo 4 d. įvyksiančiame Regiono plėtros tarybos posėdyje kelsiu klausimą apsvarstyti A. Vaitkaus kompetenciją eiti TRATC’o direktoriaus pareigas.“
„Telšių RATC’o veikianti sistema nėra pati blogiausia Lietuvoje, – bandė aiškinti Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdyje dalyvavęs TRATC’o direktorius A. Vaitkus. – Rinkliava niekam nepatinka, tačiau budeliais kažkas turi būti – jais tapome mes. Aš su audito ataskaita nesutinku. Esu pateikęs kontrolieriams 15 puslapių apimties pastabų, tačiau į jas neatsižvelgta.“
Direktoriui paprieštaravo Telšių rajono savivaldybės kontrolierius A. Tarvainis: „Mes dirbame pagal Valstybės kontrolės audito metodiką – neieškome to, kas yra gerai, o įvardijame tai, kas yra blogai. Mūsų tikslas nėra kažką apkaltinti, o išryškinti blogybes, kurių, atlikus auditą, išlindo daug. O dėl A. Vaitkaus 15 puslapių pastabų galiu pasakyti tiek, kad direktorius veltui gaišo laiką – per jį, vadovas galėjo pašalinti vieną ar kelis pažeidimus, pavyzdžiui, sutvarkyti savo darbuotojų pareigybių aprašus.“
Telšių rajono savivaldybės taryba pritarė TRATC’o veiklos audito ataskaitai. Kaip bendrovei seksis tvarkyti pažeidimus, gegužės mėnesį vertins naujos kadencijos Tarybos nariai.