• Pagrindinis
  • Kontaktai
  • Prenumeratos kaina
  • Reklama
  • Balsavimų archyvas
  • Pranešk naujieną
Telšių žinios - Telšių apskrities laikraštis
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video
No Result
View All Result
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video
No Result
View All Result
Telšių žinios - Telšių apskrities laikraštis
No Result
View All Result

Bran­gin­ti ge­rą var­dą

Telšių žinių redakcija
6 gruodžio, 2022
Tvari kultūra Žemaitijoje, Teminiai puslapiai, Pirmas puslapis, Pirmas puslapis
0

Šal­to­kas 1944 me­tų ko­vo 4 die­nos va­ka­ras. Nu­ti­lo ing­re­so šur­mu­lys, iš­si­va­ži­nė­jo, iš­si­vaikš­čio­jo sve­čiai. Vys­ku­pas Vin­cen­tas Bo­ri­se­vi­čius, sto­vė­da­mas prie iš­tuš­tė­ju­sios vys­ku­pų rū­mų sve­tai­nės lan­go, žvel­gia į vis la­biau nak­ties tam­sos gau­bia­mą ka­ted­rą… Jis – Tel­šių vys­ku­pi­jos vys­ku­pas or­di­na­ras.

Tai tu­rė­jo bū­ti itin džiu­gi die­na… Vys­ku­po vei­du per­bė­ga ne­ri­mo ir skaus­mo še­šė­lis, ir dva­si­nin­kas su­klum­pa mal­dai. Ant­ra­sis pa­sau­li­nis ka­ras, lyg vie­su­las 1940 m. bir­že­lio 15 d. įsi­ver­žęs į Lie­tu­vą, to­liau siau­tė­ja, vėl fron­tas iš Ry­tų ar­tė­ja prie Lie­tu­vos, oku­pan­tai kei­čia vie­ni ki­tus. Kas lau­kia Lie­tu­vos? Vys­ku­pas ge­rai su­pran­ta bol­še­vi­ki­nę ru­siš­ko­jo ko­mu­niz­mo ideo­lo­gi­ją ir jos pa­da­ri­nius, apie tai jis jau įspė­jo žmo­nes sa­vo pir­ma­ja­me ga­ny­to­jo laiš­ke dar 1943 m. rugp­jū­čio 3 d., pri­min­da­mas jiems per pir­muo­sius so­vie­tų oku­pa­ci­jos me­tus iš­žu­dy­tus ir iš­trem­tus lie­tu­vius bei so­vie­tų pla­nus iš­vež­ti į Si­bi­ro gi­lu­mą dar dau­giau mū­sų ša­lies žmo­nių: „Tu­rint vi­sa tai gal­vo­je, ro­dos, ko­mu­niz­mas ne­tu­rė­tų nie­kam pa­tik­ti. De­ja. Tam ne­lem­tam ko­mu­niz­mui dar yra pri­ta­rian­čių ir ti­kin­čių bol­še­vi­kų pa­ža­dais. Rei­kia ste­bė­tis to­kių žmo­nių su­žvė­rė­ji­mu ir iš­si­gi­mi­mu. (…). Tu­rint gal­vo­je to­kias bai­se­ny­bes, ro­dos, žmo­niš­ko jaus­mo tu­rė­tų pa­kak­ti, kad iš­si­ža­dė­tų bol­še­viz­mo.“ O da­bar ka­ro fron­tas vėl ne­nu­mal­do­mai ar­tė­ja prie Lie­tu­vos, Bo­ri­se­vi­čiaus vei­du nu­slen­ka tam­sus ne­ri­mo še­šė­lis, nak­ties va­lan­dos iš­tirps­ta mal­do­je…

Prel. V. Bo­ri­se­vi­čius XX a. 4 deš.

1944 m. va­sa­ra siau­bin­ga: Lie­tu­vą iki Šiau­lių jau užė­mu­si Rau­do­no­ji ar­mi­ja, Že­mai­ti­jo­je pa­dė­tis kri­tiš­ka, nes iš ry­tų ir vi­du­rio Lie­tu­vos trauk­da­mie­si nuo rau­do­no­jo ma­ro į Že­mai­ti­ją plūs­ta pa­bė­gė­liai, ti­kė­da­mie­si iš čia pa­tek­ti į Vo­kie­ti­ją. Hit­le­ri­nin­kai vėl užė­mė ku­ni­gų se­mi­na­ri­ją ir jo­je įkū­rė ka­ro li­go­ni­nę. Ru­dens pra­džio­je į sa­vo Al­ma Ma­ter su­grį­žę se­mi­na­ris­tai glau­džia­si vys­ku­pų rū­muo­se ir mies­te. Vi­sus kan­ki­na bai­si ne­ži­nia. Net­rūks­ta var­go spau­džia­mų žmo­nių vys­ku­pų rū­muo­se, kai ku­rie ka­ro pa­bė­gė­liai su aša­ro­mis aky­se pa­sa­ko­ja vys­ku­pui Bo­ri­se­vi­čiui, kaip daž­nai jiems at­si­sa­ko­ma pa­dė­ti: pa­mai­tin­ti, ap­nak­vin­din­ti, duo­ti vai­kams pie­no, pa­keis­ti su­lū­žu­sį ve­ži­mo te­ki­nį ar­ba už su­teik­tą pa­slau­gą rei­ka­lau­ja rea­ly­bės nea­ti­tin­kan­čio už­mo­kes­čio… Skaus­mas ve­ria Bo­ri­se­vi­čiui šir­dį, klau­san­tis to­kių ka­ro pa­bė­gė­lių liu­di­ji­mų.

Il­gė­jan­čios ru­dens nak­tys lyg žva­kė vis tirps­ta karš­to­je vys­ku­po Vin­cen­to mal­do­je, Vieš­pa­ties ar­tu­mo­je jis ieš­ko at­sa­ky­mų į lai­ko iš­šū­kius. Pa­si­ta­ręs su vys­ku­pu Pran­ciš­ku­mi Ra­ma­naus­ku, įku­ria Tel­šiuo­se Vy­riau­sią­jį šelp­ti pa­bė­gė­liams ko­mi­te­tą, ra­gi­na ku­ni­gus pa­ra­pi­jo­se steig­ti Nu­ken­tė­ju­siems nuo ka­ro šelp­ti ko­mi­te­tus ir su pa­ra­pi­jie­čiais vi­su nuo­šir­du­mu im­tis ka­ro pa­bė­gė­lių šel­pi­mo veik­los, pri­min­da­mas Šven­to­jo Raš­to žo­džius: „Kas duo­da be­tur­čiui, tam nie­ko ne­trūks; kas nie­ki­na pra­šan­tį, kęs skur­dą“ (Pa­tar. 28,27).

1944 m. rug­sė­jo 21 d. Vin­cen­tas Bo­ri­se­vi­čius siun­čia Tel­šių vys­ku­pi­jos ku­ni­gams ir ti­kin­tie­siems ga­ny­to­jo laiš­ką, pri­min­da­mas svar­biau­sią Die­vo įsa­ky­mą: „My­lė­si Vieš­pa­tį sa­vo Die­vą (…), o sa­vo ar­ti­mą kaip pa­ts sa­ve“, su skaus­mu kons­ta­tuo­da­mas, kad „šian­dien, ka­da ypač pa­sta­ra­jam įsa­ky­mui yra di­de­lė ga­li­my­bė pa­si­reikš­ti, o tuo tar­pu taip daug jam nu­si­kals­ta­ma (…). Tu­riu ži­nių, kad ma­no die­ce­zie­čių esa­ma ge­rų ir gai­les­tin­gų, kad žmo­nes, at­vy­ku­sius iš ki­tų Lie­tu­vos kam­pų, ne tik pri­glau­džia, bet juos pa­gal iš­ga­les gelbs­ti. Jiems pa­de­da mais­tu, gelbs­ti li­go­je, rū­pi­na­si ki­tais gy­ve­ni­mo rei­ka­lais. Bet, de­ja, tu­riu ir la­bai liūd­nų ži­nių. At­vy­ku­sių sa­vo bro­lių lie­tu­vių ne­prii­ma nak­vy­nėn, su­si­rgu­sias mo­te­ris lei­džia varg­ti dar­ži­nė­je. Jei atei­vis pa­pra­šo bul­vių, duo­nos ar dar­žo­vių, ke­lia­mas klau­si­mas: „Ko­kį daik­tą man ga­lė­si duo­ti?“ Ir vys­ku­pas pri­me­na: „Tuo tar­pu mes tu­ri­me svar­bų įsta­ty­mą pa­pras­tą varg­šą su­šelp­ti, tai ką gi be­kal­bė­ti apie ka­ro ne­lai­mės iš­ti­ku­sius, ku­rie be mū­sų pa­gal­bos tu­rės at­si­dur­ti mir­ties pa­vo­ju­je. Klau­sy­ki­me, ką sa­ko Vieš­pats Die­vas jau Se­na­ja­me Įs­ta­ty­me: „Nes­tigs be­tur­čių ta­vo gy­ve­na­mo­je že­mė­je; to­dėl aš tau sa­kau ati­deng­ti ran­ką sa­vo nu­skur­du­siam bro­liui ir be­tur­čiui“ (5Moz. 15,11). Tai aiš­kus Die­vo įsa­ky­mas, už ku­rio lau­žy­mą lau­kia Vieš­pa­ties Die­vo iš­tar­mė, ku­rią pa­sa­kys Iš­ga­ny­to­jas teis­mo me­tu: „Ei­ki­te ša­lin nuo ma­nęs, pra­keik­tie­ji, į am­ži­ną­ją ugnį…, nes aš bu­vau išal­kęs ir jūs ma­nęs ne­pa­val­gy­di­no­te“ (1Kor. 6,10). Vys­ku­pas ra­gi­na žmo­nes ir ka­ro siau­bo aki­vaiz­do­je iš­lik­ti žmo­nė­mis, Die­vo vai­kais, bran­gin­ti ge­rą sa­vo var­dą: „Tai da­ry­ti rei­ka­lau­ja ne tik am­ži­na­sis at­ly­gi­ni­mas: lai­mė ar ne­lai­mė, bet ir ta­vo pa­ties ge­ras var­das, kad ta­vęs ne­lai­ky­tų šykš­tuo­liu. Čia ir vėl pa­klau­sy­ki, ką sa­ko Die­viš­ko­ji iš­min­tis: „Ve­lyk ge­ras var­das, kaip daug tur­tų.“

Iš­ti­ki­my­bę Die­vui ir sa­vo įsi­ti­ki­ni­mams ne­tru­kus te­ko pa­liu­dy­ti ir pa­čiam Vin­cen­tui Bo­ri­se­vi­čiui. Vys­ku­pas ne­pa­sit­rau­kė į Va­ka­rus, li­ko su sa­vo vys­ku­pi­jos žmo­nė­mis, li­ko iš­ti­ki­mas Die­vui ir Tė­vy­nei ir už tai 1946 m. va­sa­rio 5 d. suim­tas ir po il­gų tar­dy­mų, kan­ki­ni­mų su­šau­dy­tas NKGB ka­lė­ji­me Vil­niu­je 1946 m. lapk­ri­čio 18 d.

Ieš­ko­da­mi at­ra­mos šia­me svy­ruo­jan­čia­me pa­sau­ly­je, kai ka­ro vie­su­las vėl ne­gai­les­tin­gai įsi­ver­žė į Eu­ro­pą, į Uk­rai­ną, grę­žia­mės į is­to­ri­ją, ku­rio­je iš­ky­la pa­trio­to ir hu­ma­nis­to, be­si­re­mian­čio Die­vu ir ypač Kris­taus at­neš­tą­ja bro­liš­ku­mo ir at­lei­džian­čios mei­lės idė­ja, pra­na­šiš­ka vys­ku­po Vin­cen­to Bo­ri­se­vi­čiaus as­me­ny­bė. Šių me­tų lapk­ri­čio 23 die­ną su­kan­ka 135 me­tai nuo jo gi­mi­mo. Švie­saus at­mi­ni­mo Šven­to­jo Raš­to ver­tė­jas į lie­tu­vių kal­bą že­mai­tis prel. pro­f. An­ta­nas Rub­šys yra pa­ste­bė­jęs: „Pra­na­šai – Die­vo tau­tos są­ži­nė (…). Pra­na­šai pra­ne­ša, kad Die­vas yra ir ku­ria da­bar, nes yra pa­šauk­ti iš Die­vo šauk­ti žmo­gų ap­si­spręs­ti da­bar­ty­je, ku­riant atei­tį kar­tu su Die­vu (…). Is­to­ri­ja – dvia­kė, įvy­kiai tu­ri ir da­tą. Sa­vy­je įvy­kis – ak­las, o žo­dis sa­vy­je – tuš­čias (…). Pra­na­šai žo­džiu iš Die­vo nu­sa­ko įvy­kio pra­smę. Jie reiš­kė­si per­var­tos ir lū­žių – is­to­ri­nių sui­ru­čių – me­tais (…). Pra­na­šai pri­myg­ti­nai kal­ba apie po­rei­kį klau­sy­tis ir grįž­ti prie Kū­rė­jo, kvie­čian­čio kū­ri­nį priim­ti sa­vo tra­pų, bet orų žmo­giš­ku­mą be per­sto­ji­mo ju­dan­čio­je nuo­spren­džio kryž­ke­lė­je.“

Ga­ny­to­jo laiš­ke V. Bo­ri­se­vi­čius at­sklei­džia ar­ti­mo mei­lės svar­bą, jis ra­gi­na ir mus ap­si­spręs­ti ir kur­ti atei­tį su Die­vu, ne­lik­ti abe­jin­gais ste­bė­to­jais, o da­ry­ti vis­ką, kas mū­sų jė­goms, kad pa­dė­tu­me pa­pras­ta­jam, men­ka­jam, ka­ro ar gy­ve­ni­mo są­ly­gų, ne­lai­mių, vie­ni­šu­mo ar nu­si­vy­li­mų pri­slėg­ta­jam žmo­gui, kad iš­sau­go­tu­me sa­vo orų žmo­giš­ku­mą gy­ve­ni­mo kryž­ke­lė­je.

Ja­ni­na BU­CE­VI­ČĖ, Že­mai­čių mu­zie­jus „Al­ka“

Kitas įrašas

Medžiai prie pašto trukdė vykdyti projektą

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

CAPTCHA vaizdas
Atkurti Vaizdą

*

Video rekomendacijos:

Taip pat skaitykite:

Pirmas puslapis

Ge­ros nau­jie­nos Tel­šių ar­chy­ve
Tūkstančiai kilometrų – dviračiais
Mo­ky­to­jų kū­ry­biš­ku­mo sto­vyk­la Ry­go­je: lie­tu­viai drau­ge su lat­viais ir da­nais kū­rė šiuo­lai­ki­nių ino­va­ty­vių pa­mo­kų pla­nus
Tel­šių spor­to ir rek­rea­ci­jos cent­ro spor­ti­nin­kams – pa­dė­kos ir bai­gi­mo pa­žy­mė­ji­mai
Už iš­ti­ki­my­bę Že­mai­ti­jos kul­tū­rai pa­gerb­ta S. Da­cie­nė
Tel­šiuo­se įkur­tas LEO klu­bas

Žemaičių kultūra

Kur augai tu, šventasis Kryžiaus medi?
Kuopos gretose – jau pustrečio šimto šaulių
Seime eksponuojama Sigito Strazdausko nuotraukų paroda
Plungės miestui – krašto kūrėjų darbų parodos
Nuo Lopaičių piliakalnio sklido lietuviško ir latviško folkloro muzika
Iškilus miškotvarkininkas Jonas Daniulis gimė Sedoje

Laisvalaikis

Tūkstančiai kilometrų – dviračiais
Tel­šių spor­to ir rek­rea­ci­jos cent­ro spor­ti­nin­kams – pa­dė­kos ir bai­gi­mo pa­žy­mė­ji­mai
Įteik­ti dip­lo­mai VDA Tel­šių fa­kul­te­to ab­sol­ven­tams
Vėl pra­si­dė­jo ke­lio­nės
Sveikos bananinės spurgytės
Izraelio kinas Telšiuose: žiūrovai kviečiami į nemokamus seansus

Sveikata

Kei­čia­si gy­dy­mo įstai­gų ver­ti­ni­mas: at­si­žvelgs ne tik į veik­lą ir fi­nan­sus, bet ir į po­žiū­rį į pa­cien­tą
Siū­lo­ma plės­ti de­fib­ri­lia­to­rių tink­lą: lai­ku su­teik­ta pa­gal­ba pa­dė­tų iš­gel­bė­ti tūks­tan­čius žmo­nių
Sveikatos priežiūra šiuolaikiniame pasaulyje
Kodėl profesionali burnos higiena svarbi net tiems, kurie valosi dantis du kartus per dieną?
Patarimai į ką atkreipti dėmesį renkantis žuvų taukus
Iš Ma­ro­ko į Tel­šius: gy­dy­to­jas Ham­za Bou­boual sa­vo pa­šau­ki­mą ra­do Lie­tu­vo­je
No Result
View All Result

Laikraštis

Apklausa

Pasak atlikto tyrimo, kas antras vaikas Lietuvoje nesikalba apie savo problemas su tėvais ar seneliais ir jaučiasi vieniši. Kaip manote – ar jūsų vaikai jums pasipasakoja apie bėdas?

Rezultatai

Loading ... Loading ...
  • Archyvas

Orai

Orai Telšiuose
Orai
Orai Telšiuose 2 savaitėms
  • Naujienos
  • Teminiai puslapiai
  • Teisėsauga
  • Laisvalaikis
  • Archyvas
  • Prenumeratos kaina
  • Reklama
  • Kontaktai

Visos teisės saugomos © 2021 tzinios.lt

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
No Result
View All Result
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video

Visos teisės saugomos © 2021 tzinios.lt

Skip to content
Open toolbar Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

  • Padidinti tekstąPadidinti tekstą
  • Sumažinti tekstąSumažinti tekstą
  • Nuorodos pabraukimasNuorodos pabraukimas
  • Skaitomas šriftasSkaitomas šriftas
  • Reset Reset