Telšių rajone, kelyje nuo Lauko Sodos link Viešvėnų, avariją sukėlęs girtas vairuotojas teisme norėjo įrodyti esąs nekaltas, bandydamas užginčyti įvykio ekspertizės išvadas ir pasikvietęs liudytoją, tačiau Temidė buvo ne jo pusėje.
Giedra AKAVICKIENĖ
Savo kaltės neįžvelgė
Telšių apylinkės teismo Telšių rūmuose teismo posėdyje išnagrinėta administracinio nusižengimo byla pagal pareiškėjo S. K. skundą dėl Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato nutarimo administracinio nusižengimo byloje.
Šiaulių apskrities vyriausiasis policijos komisariatas 2024 m. balandžio 16 d. priėmė nutarimą S. K. atžvilgiu dėl to, kad jis 2023 m. birželio 24 d. 12 val. vairuodamas automobilį „Volkswagen Polo“ nepasirinko saugaus greičio ir atstumo ir susidūrė su priešais atvažiuojančiu automobiliu. Eismo įvykio metu žmonės nenukentėjo, apgadintos mašinos. Nutarime nurodyta, kad tokiais savo veiksmais pareiškėjas pažeidė Kelių eismo taisyklių 9 punkto reikalavimus ir padarė administracinį nusižengimą, numatytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 417 straipsnio 7 dalyje, bei jam skirta administracinė nuobauda – 11 eurų bauda.
Pareiškėjas pateikė skundą, kuriuo prašė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato nutarimą panaikinti ir administracinio nusižengimo teiseną nutraukti. Nurodė, kad administracinė nuobauda jam paskirta nepagrįstai, nes jis nėra kaltas dėl eismo įvykio sukėlimo. Esą dėl avarijos kaltas kitas vairuotojas, t. y. E. P., kuris vairuodamas automobilį „Škoda Fabia“, nepasirinkęs saugaus greičio ir staiga išniręs posūkyje, įvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrė su jo vairuojamu automobiliu.
Teismo posėdyje S. K. papildomai nurodė, kad, pamatęs posūkyje išnirusį automobilį, kuris važiavo dideliu greičiu, jis savo mašiną sustabdė, tačiau susidūrimo nepavyko išvengti, nes „Škoda Fabia“ šonu slydo jo važiavimo krypties eismo juostoje.
Surinkta pakankamai įrodymų
Skundžiamą nutarimą priėmusi institucija – Šiaulių apskrities vyriausiasis policijos komisariatas – pateikė atsiliepimą į skundą, kuriame prašė skundo netenkinti ir nutarimą palikti nepakeistą.
Policijos teigimu, administracinio nusižengimo byloje yra surinkta pakankamai įrodymų: eismo įvykio ekspertizės aktas, įvykio vietos apžiūros, administracinio nusižengimo protokolai, nuotraukos, tarnybinis pranešimas ir kt.
Beje, dėl to paties eismo įvykio buvo nubaustas ir E. P. Taigi dėl avarijos sukėlimo buvo pripažinti kaltais abu vairuotojai, t. y. pareiškėjas S. K. ir šioje byloje nukentėjusiuoju pripažintas E. P.
Pareiškėjas nubaustas už tai, kad jis 2023 m. birželio 24 d. 12 val. vairuodamas automobilį „Volkswagen Polo“ nepasirinko saugaus greičio ir atstumo, todėl susidūrė su priešais atvažiuojančiu automobiliu. Be to, vyras vairavo neblaivus, todėl Telšių apylinkės teismo Telšių rūmų 2023 m. rugsėjo 20 d. nuosprendžiu pripažintas kaltu padarius nusikaltimą, numatytą Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 281-1 straipsnio 1 dalyje.
Ant kelio iškrito stiklai
Liudytojas Kęstutis Kontrauskas, Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Telšių rajono policijos komisariato Reagavimo skyriaus (toliau – Telšių AVPK Telšių RPK RS) vyriausiasis patrulis, prisiminė, kad su kolega Raimondu Varneliu vyko į eismo įvykį, kurio metu siaurame žvyrkelyje neprasilenkė ir susidūrė du automobiliai. Tas keliukas buvo siauras, juo reikia atsargiai važiuoti, praktiškai ant važiuojamosios dalies telpa tik vienas automobilis, todėl norint prasilenkti abiem automobiliams reikia trauktis kuo arčiau kelkraščio. Ką matė nuvykę į eismo nelaimės vietą, tą ir užfiksavo jos schemoje. Patikrinus abiejų automobilių vairuotojų blaivumą, buvo nustatyta, kad vienas vairuotojas buvo blaivus, o kitas (vyresnio amžiaus) – neblaivus.
Liudytojas R. Varnelis, Telšių AVPK Telšių RPK RS vyresnysis tyrėjas, patvirtino, kad su kolega K. Kontrausku, gavę pranešimą, kad yra susidūrusios dvi transporto priemonės, vyko į eismo įvykio vietą. Visos nustatytos eismo nelaimės aplinkybės yra nurodytos jo surašytame tarnybiniame pranešime.
Liudytojas A. D. teigė, kad 2023 m. vasarą (tikslios datos nepamena) jam paskambino kaimynas S. K. ir, pasakęs, kad laukuose, netoli jo namų, atsitiko nelaimė, paprašė parvežti namo. Nuvažiavęs į nurodytą vietą, jis pamatė stovintį policijos automobilį ir du sudaužytus automobilius. Buvo išdaužta „VW Polo“ priekio kairės pusės lempa, prieš mašiną ant kelio iškritę stiklai. Jis tuos stiklus nuo kelio nurinko ir numetė į kelkraštį. Liudytojas aiškino supratęs, kad „Škoda“ važiavo dideliu greičiu ir už posūkio išvažiavo į kairę kelio pusę, nes kelias yra žvyruotas ir matėsi stabdymo žymės. Jeigu ne „Škodos“ didelis greitis, liudytojo nuomone, automobiliai būtų gražiai prasilenkę.
Telšių AVPK Telšių RPK RS vyresniojo tyrėjo R. Varnelio tarnybiniame pranešime nurodyta, jog 2023 m. birželio 24 d., dirbant su Telšių AVPK Telšių RPK RS vyriausiuoju patruliu K. Kontrausku, apie 12.13 val., buvo gautas pranešimas, kad Telšių rajone, kelyje nuo Lauko Sodos link Viešvėnų, susidūrė automobiliai „Škoda Fabia“ ir „Volkswagen Polo“. Atvykus į vietą kelio važiuojamojoje dalyje šalia vienas kito stovėjo apgadinti minėti automobiliai. S. K. alkotesteriu 12.39 val. nustatytas 2,33 promilės neblaivumas, 12.56 val. – 2,29 promilės neblaivumas. Kitą automobilį vairavęs E. P. buvo blaivus. Pareiškėjas neneigė vairavęs ir sukėlęs eismo įvykį būdamas girtas.
Siaurame kelyje nesumažino greičio
Iš eismo įvykio vietos schemos matyti, kad važiuojamosios kelio dalies, kurioje įvyko eismo nelaimė, plotis yra 4 metrai. Automobilis, kurį vairavo pareiškėjas, stovi 0,3 metro atstumu nuo priekinio dešinio rato iki kelkraščio ir 0,2 metro atstumu nuo galinio dešinio rato iki kelkraščio. E. P. automobilis stovi visa priekine dalimi ir dalimi galinės dešinės dalies išvažiavęs į kelkraštį. Tarp mašinų galinių ratų yra 1,1 metro atstumas.
Eismo įvykio ekspertizės išvadoje nurodyta, kad siaurame kelyje priešpriešiais vienas prie kito artėję automobilių vairuotojai, važiuodami kuo arčiau važiuojamosios dalies dešiniųjų kraštų, prieš prasilenkiant sumažindami greitį, o esant reikalui sustodami ir iš dalies įvažiuodami į kelkraščius, kad saugiai prasilenktų, turėjo techninę galimybę išvengti šio eismo įvykio. Avariją techniniu požiūriu sukėlė „Škodos Fabia“ vairuotojo E. P. ir „Volkswagen Polo“ vairuotojo S. K. veiksmai – siaurame kelyje iš anksto nesumažino greičio, nepaliko saugų prasilenkimą su priešpriešiais važiuojančiu automobiliu užtikrinančio tarpo iš šono ir dėl to prasilenkdami susidūrė. Iš tyrimui pateiktoje medžiagoje esančių duomenų negalima nustatyti, kokiu greičiu šie automobiliai važiavo prieš susidūrimą.
Policijos išvada – pagrįsta
Teismo nuomone, šiomis eismo įvykio ekspertizės išvadomis netikėti nėra pagrindo, nes tyrimas atliktas įvertinus administracinio nusižengimo bylos medžiagą, o naujų duomenų nagrinėjamu atveju byloje nenustatyta. Pareiškėjo paaiškinimai, kad jis nekaltas dėl eismo įvykio, o pagrindinė avarijos priežastis – kito vairuotojo netikęs vairavimas, vertintini kritiškai, kaip siekis išvengti civilinės atsakomybės, nes eismo įvykio metu buvo apgadinti abu automobiliai. Be to, pareiškėjas automobilį vairavo girtas, todėl galėjo neįvertinti realios situacijos, elgtis neadekvačiai ir neprisiminti eismo nelaimės aplinkybių. Liudytojas A. D. avarijos nematė, į vietą atvyko, kai jau buvo atvažiavę policijos pareigūnai, jo parodymai apie eismo įvykio aplinkybes yra tik subjektyvi jo nuomonė, nepatvirtinta jokiais objektyviais duomenimis, todėl šie parodymai taip pat vertintini kritiškai.
Įvertinęs byloje nustatytas aplinkybes, teismas padarė išvadą, kad S. K. padarė jam inkriminuotą administracinį nusižengimą, policijos pareigūnas tinkamai įvertino surinktus įrodymus ir padarė pagrįstą išvadą dėl pareiškėjo patraukimo administracinėn atsakomybėn.
2024 m. liepos 19 d. Telšių apylinkės teismas priėmė S. K. nepalankią nutartį – skundo netenkino ir Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato 2024 m. balandžio 16 d. nutarimą paliko nepakeistą.