Telšių rajono savivaldybėje vėl lankėsi Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT). Šįkart jos darbuotojai atliko korupcijos rizikos analizę dėl detaliojo teritorijų planavimo sąlygų sąvadų išdavimo, detaliųjų planų tvirtinimo, specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymo ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimo. Taip pat įvertino korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą. Nurodytose Savivaldybės veiklos srityse korupcijos rizikos analizė atliekama pirmą kartą.
Keturiasdešimt keturių lapų išvados – nepalankios mūsų Savivaldybės architektams. Skelbiama, kad jų veikla nėra pakankamai skaidri, vieša, nustatyti trūkumai didina korupcijos pasireiškimo tikimybę.
STT Korupcijos prevencijos valdybos Korupcijos rizikos skyriaus vyr. specialistas Andrius Andrejus Fominas ir STT Šiaulių valdybos Korupcijos prevencijos poskyrio viršininkė Rita Šikšnienė analizavo 2012 m. sausio 1 d.–2012 m. gruodžio 31 d. laikotarpiu atliktas minėtas veiklas. Duomenis specialistai rinko ir vertino kalbėdamiesi su Savivaldybės darbuotojais, atlikdami teisės aktų ir dokumentų analizę, analizuodami Savivaldybės interneto tinklalapyje www.telsiai.lt skelbiamą informaciją.
Nustatyta, kad Savivaldybės interneto tinklalapyje skelbiama informacija yra minimali, o patalpose esančiuose stenduose taip pat trūksta informacijos apie Savivaldybėje vykdomas administracines procedūras. Anot STT, toks informacijos trūkumas gali sudaryti prielaidas pasireikšti korupcijai, nepagrįstai didinti Savivaldybės darbuotojų diskreciją, nes suinteresuoti asmenys priversti kreiptis tiesiogiai į juos.
STT nustatė, kad iki 2012 m. Savivaldybė nesilaikė Teritorijų planavimo įstatyme numatytos normos planavimo organizatoriui išduoti ne tik planavimo sąlygų sąvadą, bet ir planavimo sąlygas, kuriose būtų pateikiami reikalavimai dėl detaliojo plano rengimo etapų.
Dėl NSK veiklos reglamentavimo
Vadovaujantis Teritorijų planavimo įstatymu, prieš teikiant tvirtinti detaliuosius planus, savivaldybės lygmens teritorijų planavimo derinimo procedūra atliekama Savivaldybės Nuolatinėje statybos komisijoje (NSK). Įvertinus jos veiklos reglamentavimą Savivaldybės vidiniuose teisės aktuose, nustatyta, kad Savivaldybėje nagrinėjamu laikotarpiu veikė 2007 m. gruodžio 13 d. Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinta NSK. Tuo pačiu sprendimu yra patvirtinti ir NSK nuostatai bei darbo reglamentas. Duomenų, kad būtų atlikti vėlesni NSK nuostatų, darbo reglamento ar sudėties pakeitimai, Savivaldybė nepateikė.
Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2007 m. gruodžio mėnesio teritorijų planavimo ir statybos reglamentavimas yra pasikeitęs, o NSK nuostatų ir darbo reglamento pakeitimai nebuvo atlikti: nepakeisti institucijų procese dalyvaujančių institucijų pavadinimai, NSK atliekamos funkcijos.
STT nustatė, kad NSK nuostatuose ir darbo reglamente nepakankamai reglamentuojama NSK sudarymo tvarka: nenumatyta komisijos veiklos trukmė, sudėties pakeitimo (atnaujinimo) tvarka, nenumatyta atsiskaitymo už komisijos veiklą būtinybė. Nors NSK darbo reglamente numatyta, kad „pirmininko pavedimu arba jam nesant Komisijai vadovauja Komisijos pirmininko pavaduotojas“, tačiau nėra numatyti NSK pirmininką pavaduojančiam asmeniui keliami kvalifikaciniai reikalavimai, todėl sudaroma galimybė abejoti NSK narių kompetencija, atsakomybe ar priimamų sprendimų pagrįstumu.
Pažymėtina, kad korupcijos pasireiškimo galimybę didina tai, kad nei NSK nuostatuose, nei darbo reglamente nėra numatytos NSK narių nusišalinimo nuo nagrinėjamo klausimo galimybės, būtinybė NSK nariams pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą. Be to, NSK nuostatuose nėra numatyta galimybė posėdžiuose dalyvauti visuomenės atstovams, Savivaldybės patalpose ir interneto tinklalapyje neskelbiama apie NSK veiklą, šaukiamų posėdžių datas ir laikus, darbotvarkes.
Dėl detaliojo teritorijų planavimo dokumentų derinimo NSK
STT vertinant šią procedūrą Savivaldybėje, nustatyta, kad planavimo organizatoriaus prašymai derinti teritorijų planavimo dokumentus nėra oficialiai registruojami, todėl nebuvo įmanoma nustatyti, ar teritorijų planavimo dokumentų derinimo procedūra Savivaldybės NSK atliekama per Teritorijų planavimo įstatyme numatytą 15 dienų terminą.
STT atkreipia dėmesį, kad, Savivaldybėje neregistruojant minėtų prašymų ir taikant praktiką planavimo organizatoriui kreiptis į kiekvieną NSK narį atskirai, atsiranda prielaidos NSK nariams piktnaudžiauti suteiktais įgaliojimais, sprendžiant su detaliuoju teritorijų planavimu susijusius klausimus.
Pagal Savivaldybės NSK darbo reglamentą, NSK posėdžiai vyksta kiekvieną antradienį, o Savivaldybės darbuotojų teigimu, nuo 2010 m. NSK posėdžiai vyksta rečiau, nes NSK derinami tik teritorijų planavimo dokumentai, o jų parengiama nedaug, pvz., 2012 m. buvo derinami 35 detalieji planai.
Daugumą detaliųjų planų tvirtino Taryba
Vadovaujantis Teritorijų planavimo įstatymu, detaliuosius planus tvirtina Savivaldybės taryba arba Savivaldybės administracijos direktorius Savivaldybės tarybos pavedimu. Detalusis planas turi būti patvirtinimas ar motyvuotai nepatvirtinamas per 20 darbo dienų nuo detaliojo teritorijų planavimo organizatoriaus prašymo tvirtinti detalųjį planą pateikimo dienos.
Analizuodama 2012 m. Savivaldybėje patvirtintų detaliųjų planų bylas, STT nustatė, kad didžiąją dalį teikiamų tvirtinti detaliojo teritorijų planavimo dokumentų tvirtina Savivaldybės taryba: iš 2012 m. 35 patvirtintų detaliųjų planų tik 2 planai patvirtinti Administracijos direktoriaus įsakymu.
STT nuomone, korupcijos pasireiškimo rizika detaliųjų planų tvirtinimo stadiją mažėja, o procesas tampa greitesnis ir skaidresnis, kai detaliuosius planus tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius (išskyrus atvejus, kai planavimo organizatorius yra administracijos direktorius). Pažymėtina, kad iš 35 pernai patvirtintų detaliųjų planų 12-os patvirtintų 2012 m. detaliųjų planų organizatorius buvo Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius, o likusių 23 – organizatoriaus teisės ir pareigos perduotos pagal sutartis žemės sklypų valdytojams ar naudotojams.
Dėl specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymo procedūros inicijavimo
STT teigimu, statybą leidžiantis dokumentas gali būti išduotas tik tuo atveju, jeigu projekto sprendiniai atitinka specialiuosius architektūros reikalavimus. Padaryta išvada, kad juos Savivaldybė nustato kiekvienu atveju atskirai, kai suinteresuotas asmuo pateikia prašymą Savivaldybei. Šiuo prašymu asmuo prašo nustatyti specialiuosius architektūros reikalavimus, t. y. inicijuoja specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymo procedūrą.
Pasak STT, korupcijos pasireiškimo galimybė egzistuoja, nes suinteresuotam asmeniui, realizuojant savo teises pagal šį prašymą, nepagrįstai didinama administracinė našta. Specialiesiems architektūros reikalavimams nustatyti nenumatyta prievolė suinteresuotam asmeniui pateikti Savivaldybei kokius nors dokumentus, tačiau Savivaldybė savo pateikiamoje formoje nurodo, kad suinteresuotas asmuo privalo pateikti 12 dokumentų.
Dėl specialiųjų architektūros reikalavimų
STT daro išvadą, kad specialieji architektūros reikalavimai yra susiję tik su statinio architektūros, t. y. jo išvaizdos, reikalavimais. Nepaisant to, Savivaldybė, nustatydama specialius architektūros reikalavimus, taip pat nustato ir kitus reikalavimus. Bemaž visuose STT analizuotuose specialiuosius architektūros reikalavimus nustatančiuose dokumentuose nurodoma, kad pamatai turi būti betoniniai, perdangos – gelžbetoninės, sienos – mūrinės. STT pabrėžia, kad antikorupciniu požiūriu taip ribojama asmens galimybė rinktis statinio medžiagas.
Pasak STT, praktika, kai atitinkama procedūra vykdoma ir tais atvejais, kai iš principo ji neturėtų būti vykdoma, vertintina kaip prielaida korupcijai pasireikšti.
STT specialistai, analizuodami specialiuosius architektūros reikalavimus antikorupciniu požiūriu, pastebėjo, kad dalis jų suformuluota nekonkrečiai ir dviprasmiškai. STT mano, kad Savivaldybėje nėra susiklosčiusios nuoseklios ir visiems vienodai taikomos specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymo praktikos.
Su išsamiomis STT išvadomis dėl Telšių rajono savivaldybės korupcijos rizikos analizės skaitytojai gali susipažinti STT interneto tinklalapyje www.stt.lt.
Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius Saulius Urbonas teigė laukiantis pradėsiančios dirbti naujosios architektės Gintarės Baltrūnės, kad su ja galėtų išanalizuoti STT pateiktas išvadas ir rekomendacijas, jas kuo greičiau ištaisyti ir imtis naujų darbų, kurie nesukeltų korupcijos pasireiškimo galimybių.