O vis dėlto tik reikia su juo susidraugauti, kad kasdien skubėjimo metu sugebėtume pamąstyti, ar tinkamai elgiamės vienu ar kitu atveju. Žinoma, daug ką pakeis, jei tvarumas taps gyvenimo įpročiu.
Taigi – apie tvarumą ne tik kalbėta, bet ir imtasi taupymo veiksmų Telšių „Ateities“ rogimnazijoje. Integruotos pamokos sumanytoja yra matematikos mokytoja Ekaterina Kaminskienė. Jos idėja – pakeisti plastiką popieriumi – kilo pastebėjus, kad popieriniais tapetais aplenkti vadovėlių viršeliai išlieka geresnės kokybės, negu lenkti parduotuvėje pirktais plastikiniais aplankalais. Suprantama, jog leidyklos taupo medžiagas, todėl mokyklinių knygų minkšti viršeliai yra pagaminti iš nepatvarios medžiagos – ir nelankstomi kampai nusilanksto.
Į projekto įgyvendinimą įsijungė ir biologijos mokytoja Rima Gintalienė su 8 klasės mergaitėmis Taute ir Paulina, kurios ne tik paruošė informatyvias pateiktis, kaip rūšiuoti, kas ir kiek išsilaiko nesuirę gamtoje, bet ir pasiūlė praktinių užduočių. Taigi bendraminčių ratas išsiplėtė – idėja įgavo pagreitį.
Po to pamokoje mokiniai atliko matematines užduotis, kurių metu sužinojo, kiek pratybų sąsiuvinių būtų galima atspausdinti iš vienos tonos perdirbto popieriaus. Žinia tokia – net 5000! Jie apskaičiavo, kiek tonų reikia kiekvienam penktokui pagaminti po vieną pratybų sąsiuvinį – ir vėl skaičiai stebina – net 8 t! Va, tokia matematinė išmintis – su realiais faktais. O gaminant iš perdirbto popieriaus išsaugomi net 136 medžiai.
Sudėtingiausia dalis teko technologijų mokytojoms Jolantai Vaičikauskienei ir Rasai Vėlavičienei, kurios mokė, kaip reikia pasiruošti vadovėlių aplenkimui, kaip lenkti ir, svarbiausia, kaip papuošti, kad būtų malonūs akiai ir estetiški ir atitiktų mokinio individualius grožio kriterijus.
Suprantama, kad pamokos užduotis buvo parodyti, kaip iš antrinių žaliavų (tarkime, namuose turimo tapeto likučių) išlankstyti vadovėlio aplankalą ir padekoruoti spalvoto popieriaus kampučiais – įsimintinos akimirkos, saviti tvarumo įspūdžiai. Rezultatas puikus! Vadovėliai aplenkti dirbant individualiai ir padedant draugui – išmonė ir pirštų miklumas, kūrybinė užduotis. Kiekvienas turėjo progą įvertinti, kaip galima taupiai apsaugoti mokyklinį vadovėlį – kasdieninę darbo priemonę nuo susidėvėjimo.
Gamtos, matematikos ir technologijų pamokų tikslas – mokyti rūšiuoti antrines žaliavas, kūrybiškai jas panaudoti ir įsivertinti savo gebėjimus – buvo pasiektas. Juk svarbu suprasti, kas yra tvarumas, kokia perdirbimo, taupymo nauda.
Manau, integruota pamoka pavyko, nes kiekvienas dalyvis sužinojo, suprato, kas vykdoma, pats padarė konkretų darbą ir džiaugiasi savo pastangų rezultatais.
Sigita RAUDAITĖ