• Pagrindinis
  • Kontaktai
  • Prenumeratos kaina
  • Reklama
  • Balsavimų archyvas
  • Pranešk naujieną
Telšių žinios - Telšių apskrities laikraštis
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video
No Result
View All Result
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video
No Result
View All Result
Telšių žinios - Telšių apskrities laikraštis
No Result
View All Result

Že­mai­čių Ste­po­no Da­riaus ir Sta­sio Gi­rė­no skry­dis per At­lan­tą: „Nu­ga­lė­ję At­lan­tą žu­vo Lie­tu­vos gar­bei“

Telšių žinių redakcija
19 liepos, 2023
Kitos aktualijos, Pirmas puslapis, Pirmas puslapis
0

1933 me­tais la­kū­nai Ste­po­nas Da­rius ir Sta­sys Gi­rė­nas per­skri­do At­lan­tą. Šis įvy­kis iki šiol yra svar­bus ne tik Lie­tu­vos, bet ir vi­so pa­sau­lio avia­ci­jos is­to­ri­jai.

Prieš de­vy­nias­de­šimt me­tų – 1933 me­tų lie­pos 15 die­ną – že­mai­čių S. Da­riaus ir S. Gi­rė­no pi­lo­tuo­ja­mas lėk­tu­vas at­si­plė­šė nuo oro uos­to pa­ki­li­mo ta­ko. La­kū­nai įvei­kė 6 441 ki­lo­met­rą, be nu­si­lei­di­mo skri­do 37 va­lan­das ir 11 mi­nu­čių. Tuo me­tu tai bu­vo ant­ra­sis skry­džio be nu­si­lei­di­mo pa­sie­ki­mas, įė­jęs į tran­sat­lan­ti­nių skry­džių is­to­ri­ją. At­lan­to van­de­ny­ną ban­dy­ta per­skris­ti 73 kar­tus, ta­čiau tik apie 30 skry­džių bu­vo sėk­min­gi ir tik 3 kar­tus pa­vy­ko be nu­tū­pi­mo nu­skris­ti dau­giau kaip 6 tūks­tan­čius ki­lo­met­rų. Sa­vo gy­ve­ni­mu ir skry­džiu per At­lan­tą S. Da­rius ir S. Gi­rė­nas įro­dė, kad ir ma­ža tau­ta ga­li išau­gin­ti dva­sios ga­liū­nus, prieš ku­riuos len­kia gal­vas vi­sas pa­sau­lis.

Abu la­kū­nai gi­mė ir pir­muo­sius jau­nys­tės me­tus pra­lei­do Že­mai­ti­jo­je. Apie juos ir ki­tus žy­mius že­mai­čius avia­ci­jo­je Sta­sys Kas­pa­ra­vi­čius 2021 me­tais iš­lei­do kny­gą „Že­maitē īr“. Kny­go­je pa­sa­ko­ja­ma, kad S. Da­rius gi­mė Tau­ra­gės ap­skri­ty­je, Ru­biš­kės vien­kie­my­je, o S. Gi­rė­nas – Ra­sei­nių ap­skri­ty­je, Kal­ti­nė­nų vals­čiu­je. S. Da­rius su mo­ti­na jau 1907 me­tais iš­vy­ko į Ame­ri­ką, ten bai­gė pra­džios mo­kyk­lą Či­ka­go­je. 1920 me­tais at­vy­ko sa­va­no­riu tar­nau­ti į Lie­tu­vos ka­riuo­me­nę. Per sep­ty­ne­rius me­tus Lie­tu­vo­je jis įgu­do avia­ci­jos sri­ty­je, jam bu­vo su­teik­tas avia­ci­jos ka­pi­to­no laips­nis. La­kū­nas pa­si­žy­mė­jo drą­sa ir at­kak­lu­mu, da­ly­va­vo 1922–1923 me­tų Klai­pė­dos su­ki­li­me, 1926 me­tų vals­ty­bės per­vers­me. 1927 me­tų ge­gu­žės 4 die­ną S. Da­rius bu­vo pa­leis­tas vie­ne­riems me­tams ato­sto­gų į Ame­ri­ką. Ten su­si­pa­ži­no su S. Gi­rė­nu.

S. Gi­rė­nas iš gim­ti­nės iš­vy­ko ne­su­lau­kęs sep­ty­nio­li­kos. Či­ka­go­je lan­kė pra­džios mo­kyk­lą, o nuo 1913 me­tų dir­bo spaus­tu­vė­je. Nuo 1924 me­tų sa­va­ran­kiš­kai mo­kė­si skrai­dy­ti.

Nors 1925 me­tais pa­ty­rė sun­kią ava­ri­ją, že­mai­tiš­ko už­si­spy­ri­mo ku­pi­nas S. Gi­rė­nas avia­ci­jos neat­si­sa­kė ir 1927 me­tais pa­ki­lo lėk­tu­vu vėl. Tais pa­čiais me­tais su­si­pa­ži­no su S. Da­riu­mi. Ga­li­ma pa­ma­ny­ti, kad li­ki­mo lem­ta bu­vo. Nors abu bu­vo skir­tin­gi: S. Da­riaus vei­dą daž­nai puoš­da­vo pla­ti šyp­se­na, tie­sus žvilgs­nis, sto­jiš­ka lai­ky­se­na, o S. Gi­rė­nas pa­si­žy­mė­jo san­tū­res­ne vei­do iš­raiš­ka, žvilgs­niu iš pa­dil­bų, ato­kes­ne sto­vė­se­na, juos sie­jo že­mai­tiš­kos šak­nys ir šnek­ta, pa­lik­ta tė­vy­nė, tiks­lo sie­ki­mas, bet svar­biau­sia – po­mė­gis skrai­dy­ti. Jie­du su­si­ti­ko JAV 1927 me­tų va­sa­rą, jau 1929 me­tais tu­rė­jo nuo­sa­vus lėk­tu­vus, o 1932 me­tais nu­spren­dė skris­ti Lie­tu­von per At­lan­tą.

La­kū­nai šiam skry­džiui ruo­šė­si ku­rį lai­ką. 1932 me­tų bir­že­lio 13 die­ną įsi­gi­jo še­šių vie­tų ke­lei­vi­nį lėk­tu­vą „Bel­lan­ca Pa­ce­ma­ker CH-300“ už 3 200 do­le­rių. Lėk­tu­vas ne­bu­vo pri­tai­ky­tas to­kiai il­gai ke­lio­nei, rei­kė­jo nau­jo va­rik­lio, pa­pil­do­mų tal­pyk­lų de­ga­lams, ma­ta­vi­mo prie­tai­sų. Tuo me­tu pa­sau­ly­je siau­tė eko­no­mi­kos kri­zė, to­dėl me­ce­na­tas, ku­ris fi­nan­suo­tų vi­są skry­dį, ne­bu­vo su­ras­tas. Lėk­tu­vo ko­rek­ci­jai trū­ko 3 000 do­le­rių. Pi­ni­gams su­rink­ti bu­vo ren­gia­mos avia­ci­jos die­nos, šven­tės, ieš­ko­ma rė­mė­jų, pa­si­telk­ta fi­la­te­li­ja, su­kur­ti spe­cia­lūs pa­što spau­dai (S. Da­rius ir S. Gi­rė­nas bu­vo pir­mie­ji la­kū­nai, ofi­cia­liai iš JAV į Eu­ro­pą skrai­di­nę oro pa­štą). Su­rin­kus rei­kia­mą su­mą, „Bel­lan­ca“ ati­duo­ta į dirb­tu­ves, kur bu­vo ruo­šia­ma skry­džiui. Re­konst­ruk­ci­jos dar­bai tę­sė­si iki ba­lan­džio mė­ne­sio. Žur­na­lis­to A. Vai­va­dos siū­ly­mu lėk­tu­vas pa­va­din­tas „Li­tua­ni­ca“. Pir­ma­sis ban­do­ma­sis „Li­tua­ni­cos“ skry­dis įvy­ko ba­lan­džio 24 die­ną, o vi­sas pa­si­ruo­ši­mas tę­sė­si iki bir­že­lio 19 die­nos.

S. Da­rius ir S. Gi­rė­nas, su­lau­kę tin­ka­mo oro, 1933 me­tų lie­pos 15 die­ną 6 va­lan­dos 24 mi­nu­tės (Niu­jor­ko lai­ku) pa­ki­lo iš Niu­jor­ko Floi­do Be­ne­to oro uos­to. Vy­tau­to Di­džio­jo ka­ro mu­zie­jaus ar­chy­vuo­se tei­gia­ma, kad „Li­tua­ni­cos“ grei­tis at­si­plė­šiant nuo pa­ki­li­mo ta­ko sie­kė 140 ki­lo­met­rų per va­lan­dą. Lėk­tu­vo pa­ki­li­mo lai­kas bu­vo ap­skai­čiuo­tas ir įvyk­dy­tas pre­ci­ziš­kai tiks­liai“. O vie­nas iš la­kū­nų, S. Da­rius, sa­kė: „Jei­gu pa­vyks pa­si­kel­ti, tai 95 pro­cen­tai vi­sos ke­lio­nės jau bus įvyk­dy­ta“ (S. Kas­pa­ra­vi­čius „Že­maitē īr“).Ke­lio­nės marš­ru­tas bu­vo su­pla­nuo­tas to­kia tvar­ka: Niujorkas–Niufaundlandas–Atlanto vandenynas–Airija–Londonas–Amsterdamas–Svinemiundė (vok. Swi­ne­mun­de, da­bar Svi­nouis­cis, Len­ki­ja)–Karaliaučius–Kaunas, ta­čiau dėl blo­gų oro są­ly­gų prie Ai­ri­jos jie pa­su­ko į šiau­rę ir per Ško­ti­ją bei Šiau­rės jū­rą pa­sie­kė Vo­kie­ti­ją. Iki tiks­lo – Lie­tu­vos lai­ki­no­sios sos­ti­nės Kau­no – bu­vo li­kę apie 650 ki­lo­met­rų. Sun­kiau­sią ke­lio­nės da­lį jie nu­skri­do tiks­liai nu­ma­ty­tu marš­ru­tu. Ka­tast­ro­fa įvy­ko dėl su­dė­tin­gų at­mos­fe­ros są­ly­gų ir va­rik­lio de­fek­tų. 1993 me­tų lie­pos 17-ąją, nak­tį, 0.36 val., lėk­tu­vas rė­žė­si į miš­ką ša­lia Kuh­da­mo kai­mo Sol­di­no apy­lin­kė­se (da­bar­ti­nė Len­ki­jos te­ri­to­ri­ja, Pščel­ni­ko kai­mas).

S. Da­riaus ir S. Gi­rė­no kū­nai lie­pos 19 die­ną bu­vo par­ga­ben­ti į Kau­ną. Žu­vu­sius la­kū­nus pa­si­ti­ko apie 60 tūks­tan­čių žmo­nių. Bend­ro­vės „De­ru­luf­tas“ lėk­tu­vas, ku­rį at­ly­dė­jo de­vy­nių Lie­tu­vos ka­ro avia­ci­jos lėk­tu­vų es­kor­tas, ap­skrie­jęs tris kar­tus ap­link Kau­ną, nu­si­lei­do Alek­so­to ae­rod­ro­me. Pra­dė­jo gaus­ti fab­ri­kų si­re­nos, skam­bė­ti vi­sų baž­ny­čių var­pai. Žmo­nės ne­slė­pė aša­rų. Kars­tai su S. Da­riaus ir S. Gi­rė­no pa­lai­kais bu­vo pa­ly­dė­ti į ar­ki­ka­ted­rą ba­zi­li­ką. Vi­są nak­tį ne­pert­rau­kia­mai žmo­nės plū­do at­si­svei­kin­ti ir ati­duo­ti pa­gar­bą tau­tos did­vy­riams. Taip pat į Kau­ną iš Sol­di­no bu­vo at­ga­ben­tas mai­šas su laiš­kais. Cent­ri­nia­me pa­šte jie pa­žy­mė­ti spe­cia­liu ant­spau­du „Nu­ga­lė­ję At­lan­tą žu­vo Lie­tu­vos gar­bei“.
Šie­met šiam la­kū­nų žyg­dar­biui – de­vy­nias­de­šimt. Dau­giau apie S. Da­rių ir S. Gi­rė­ną bei ki­tus žy­mius že­mai­čius avia­ci­jo­je, gar­si­nan­čius Lie­tu­vos var­dą pa­sau­ly­je, ga­li­ma su­ži­no­ti per­skai­čius S. Kas­pa­ra­vi­čiaus 2021 me­tais iš­leis­tą kny­gą „Že­maitē īr“. Nors kny­ga skir­ta avia­ci­jai, ta­čiau au­to­rius pa­brė­žia Že­mai­ti­jos ir že­mai­čių svar­bą Lie­tu­vos is­to­ri­jai, lie­tu­viš­ko iden­ti­te­to iš­sau­go­ji­mui.

„Li­tua­ni­cos“ skry­džio de­vy­nias­de­šimt­me­čio pro­ga vi­so­je Lie­tu­vo­je or­ga­ni­zuo­ja­mi įvai­rūs žy­giai, ren­gi­niai, mi­nė­ji­mai. Tel­šiuo­se lie­pos 10–25 die­no­mis vyks 39-oji tarp­tau­ti­nė me­da­lio ir ma­žo­sios skulp­tū­ros kū­rė­jų sto­vyk­la te­ma „Skry­dis“. Pa­ro­dą bus ga­li­ma ap­žiū­rė­ti lie­pos 25 die­ną Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­jos Tel­šių ga­le­ri­jo­je.

Pa­ren­gė Ru­gi­lė LAU­RI­NA­VI­ČIŪ­TĖ

S. Kasparavičiaus rankose – „Žemaitē īr“.
„Lituanico“ liekanos. Vytauto Didžiojo karo muziejaus nuotr.
Paminklas S. Dariui ir S. Girėnui Soldino girioje. plienosparnai.lt nuotr.
Naujienų žurnalistas A. Vaivada, sugalvojęs lėktuvui „Lituanico“ pavadinimą. plienosparnai.lt nuotr.
Kitas įrašas

Nevaldomas automobilis nulėkė nuo kelio

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

CAPTCHA vaizdas
Atkurti Vaizdą

*

Video rekomendacijos:

Taip pat skaitykite:

Pirmas puslapis

Už organizuotas vagystes, prabangaus automobilio pagrobimą ir nepilnamečių įtraukimą – teismas skyrė realias laisvės atėmimo bausmes
Artėja LEA kvietimas teikti paraiškas taršių katilų keitimui į efektyvius šilumos siurblius
„Karūna 2025“: D. Butkutė, S. Prūsaitis, Žemaitukai, Adrina ir A. Vyšniauskas – lieka 10 dienų!
Už grotų siunčiami vagystes vykdę ilgapirščiai
Ką būtina žinoti prieš pasirašant nelaimingų atsitikimų draudimo sutartį?
Kaip gy­ve­na Vieš­vė­nų se­niū­ni­jos bend­ruo­me­nės

Žemaičių kultūra

Nuo Lopaičių piliakalnio sklido lietuviško ir latviško folkloro muzika
Iškilus miškotvarkininkas Jonas Daniulis gimė Sedoje
Žymantų šeimos sugrįžimas į Tėvynę
Šeštosios „Versmės“ – turininga savaitė Laižuvoje
Šlapaberžėje – viekšniškio kalvio kūrinių muziejus
Kalvystės šventė užgeso, bet kalviai rankų nenuleidžia

Laisvalaikis

„Karūna 2025“: D. Butkutė, S. Prūsaitis, Žemaitukai, Adrina ir A. Vyšniauskas – lieka 10 dienų!
Tel­šių me­no mo­kyk­la ir Vil­niaus Bro­niaus Jo­nu­šo mu­zi­kos mo­kyk­la stip­ri­na kū­ry­bi­nę par­tne­rys­tę
Virtinukai su trešnėmis
Kas­me­ti­nė „Žve­jy­ba 2025“ star­ta­vo jau 23-ią­jį kar­tą
Var­nių kul­tū­ros cent­ro liau­diš­kų šo­kių ko­lek­ty­vui „Nak­ti­go­nė“ – 10 me­tų
10 me­tų kar­tu: bend­rys­tės, at­jau­tos ir stip­ry­bės ke­lias

Sveikata

Siū­lo­ma plės­ti de­fib­ri­lia­to­rių tink­lą: lai­ku su­teik­ta pa­gal­ba pa­dė­tų iš­gel­bė­ti tūks­tan­čius žmo­nių
Sveikatos priežiūra šiuolaikiniame pasaulyje
Kodėl profesionali burnos higiena svarbi net tiems, kurie valosi dantis du kartus per dieną?
Patarimai į ką atkreipti dėmesį renkantis žuvų taukus
Iš Ma­ro­ko į Tel­šius: gy­dy­to­jas Ham­za Bou­boual sa­vo pa­šau­ki­mą ra­do Lie­tu­vo­je
Ar­tė­jant va­sa­rai – di­des­nis Eu­ro­pos svei­ka­tos drau­di­mo kor­te­lių po­rei­kis
No Result
View All Result

Laikraštis

Apklausa

Pasak atlikto tyrimo, kas antras vaikas Lietuvoje nesikalba apie savo problemas su tėvais ar seneliais ir jaučiasi vieniši. Kaip manote – ar jūsų vaikai jums pasipasakoja apie bėdas?

Rezultatai

Loading ... Loading ...
  • Archyvas

Orai

Orai Telšiuose
Orai
Orai Telšiuose 2 savaitėms
  • Naujienos
  • Teminiai puslapiai
  • Teisėsauga
  • Laisvalaikis
  • Archyvas
  • Prenumeratos kaina
  • Reklama
  • Kontaktai

Visos teisės saugomos © 2021 tzinios.lt

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
No Result
View All Result
  • Pirmas Puslapis
  • Aktualijos
    • Žinios iš Savivaldybės
    • Politika
    • Švietimas
    • Socialiniai reikalai
    • Verslas, Finansai
    • Kitos aktualijos
  • Partnerių informacija
  • Teisėsauga
    • Suvestinės
    • Gaisrai
    • Nelaimės
  • Teminiai puslapiai
    • Žemaičių kultūra
    • Raktas į Žemaitiją – kultūra, tradicijos, žmonės
    • Tvari kultūra Žemaitijoje
    • Pilietiškumo žingsniai
  • Laisvalaikis
    • Renginiai
    • Sportas
    • Laisvalaikis
    • Receptai
  • Sveikata
  • Žmonės ir Nuomonės
  • Video

Visos teisės saugomos © 2021 tzinios.lt

Skip to content
Open toolbar Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

Pritaikymo neįgaliesiems įrankiai

  • Padidinti tekstąPadidinti tekstą
  • Sumažinti tekstąSumažinti tekstą
  • Nuorodos pabraukimasNuorodos pabraukimas
  • Skaitomas šriftasSkaitomas šriftas
  • Reset Reset