1933 metais lakūnai Steponas Darius ir Stasys Girėnas perskrido Atlantą. Šis įvykis iki šiol yra svarbus ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio aviacijos istorijai.
Prieš devyniasdešimt metų – 1933 metų liepos 15 dieną – žemaičių S. Dariaus ir S. Girėno pilotuojamas lėktuvas atsiplėšė nuo oro uosto pakilimo tako. Lakūnai įveikė 6 441 kilometrą, be nusileidimo skrido 37 valandas ir 11 minučių. Tuo metu tai buvo antrasis skrydžio be nusileidimo pasiekimas, įėjęs į transatlantinių skrydžių istoriją. Atlanto vandenyną bandyta perskristi 73 kartus, tačiau tik apie 30 skrydžių buvo sėkmingi ir tik 3 kartus pavyko be nutūpimo nuskristi daugiau kaip 6 tūkstančius kilometrų. Savo gyvenimu ir skrydžiu per Atlantą S. Darius ir S. Girėnas įrodė, kad ir maža tauta gali išauginti dvasios galiūnus, prieš kuriuos lenkia galvas visas pasaulis.
Abu lakūnai gimė ir pirmuosius jaunystės metus praleido Žemaitijoje. Apie juos ir kitus žymius žemaičius aviacijoje Stasys Kasparavičius 2021 metais išleido knygą „Žemaitē īr“. Knygoje pasakojama, kad S. Darius gimė Tauragės apskrityje, Rubiškės vienkiemyje, o S. Girėnas – Raseinių apskrityje, Kaltinėnų valsčiuje. S. Darius su motina jau 1907 metais išvyko į Ameriką, ten baigė pradžios mokyklą Čikagoje. 1920 metais atvyko savanoriu tarnauti į Lietuvos kariuomenę. Per septynerius metus Lietuvoje jis įgudo aviacijos srityje, jam buvo suteiktas aviacijos kapitono laipsnis. Lakūnas pasižymėjo drąsa ir atkaklumu, dalyvavo 1922–1923 metų Klaipėdos sukilime, 1926 metų valstybės perversme. 1927 metų gegužės 4 dieną S. Darius buvo paleistas vieneriems metams atostogų į Ameriką. Ten susipažino su S. Girėnu.
S. Girėnas iš gimtinės išvyko nesulaukęs septyniolikos. Čikagoje lankė pradžios mokyklą, o nuo 1913 metų dirbo spaustuvėje. Nuo 1924 metų savarankiškai mokėsi skraidyti.
Nors 1925 metais patyrė sunkią avariją, žemaitiško užsispyrimo kupinas S. Girėnas aviacijos neatsisakė ir 1927 metais pakilo lėktuvu vėl. Tais pačiais metais susipažino su S. Dariumi. Galima pamanyti, kad likimo lemta buvo. Nors abu buvo skirtingi: S. Dariaus veidą dažnai puošdavo plati šypsena, tiesus žvilgsnis, stojiška laikysena, o S. Girėnas pasižymėjo santūresne veido išraiška, žvilgsniu iš padilbų, atokesne stovėsena, juos siejo žemaitiškos šaknys ir šnekta, palikta tėvynė, tikslo siekimas, bet svarbiausia – pomėgis skraidyti. Jiedu susitiko JAV 1927 metų vasarą, jau 1929 metais turėjo nuosavus lėktuvus, o 1932 metais nusprendė skristi Lietuvon per Atlantą.
Lakūnai šiam skrydžiui ruošėsi kurį laiką. 1932 metų birželio 13 dieną įsigijo šešių vietų keleivinį lėktuvą „Bellanca Pacemaker CH-300“ už 3 200 dolerių. Lėktuvas nebuvo pritaikytas tokiai ilgai kelionei, reikėjo naujo variklio, papildomų talpyklų degalams, matavimo prietaisų. Tuo metu pasaulyje siautė ekonomikos krizė, todėl mecenatas, kuris finansuotų visą skrydį, nebuvo surastas. Lėktuvo korekcijai trūko 3 000 dolerių. Pinigams surinkti buvo rengiamos aviacijos dienos, šventės, ieškoma rėmėjų, pasitelkta filatelija, sukurti specialūs pašto spaudai (S. Darius ir S. Girėnas buvo pirmieji lakūnai, oficialiai iš JAV į Europą skraidinę oro paštą). Surinkus reikiamą sumą, „Bellanca“ atiduota į dirbtuves, kur buvo ruošiama skrydžiui. Rekonstrukcijos darbai tęsėsi iki balandžio mėnesio. Žurnalisto A. Vaivados siūlymu lėktuvas pavadintas „Lituanica“. Pirmasis bandomasis „Lituanicos“ skrydis įvyko balandžio 24 dieną, o visas pasiruošimas tęsėsi iki birželio 19 dienos.
S. Darius ir S. Girėnas, sulaukę tinkamo oro, 1933 metų liepos 15 dieną 6 valandos 24 minutės (Niujorko laiku) pakilo iš Niujorko Floido Beneto oro uosto. Vytauto Didžiojo karo muziejaus archyvuose teigiama, kad „Lituanicos“ greitis atsiplėšiant nuo pakilimo tako siekė 140 kilometrų per valandą. Lėktuvo pakilimo laikas buvo apskaičiuotas ir įvykdytas preciziškai tiksliai“. O vienas iš lakūnų, S. Darius, sakė: „Jeigu pavyks pasikelti, tai 95 procentai visos kelionės jau bus įvykdyta“ (S. Kasparavičius „Žemaitē īr“).Kelionės maršrutas buvo suplanuotas tokia tvarka: Niujorkas–Niufaundlandas–Atlanto vandenynas–Airija–Londonas–Amsterdamas–Svinemiundė (vok. Swinemunde, dabar Svinouiscis, Lenkija)–Karaliaučius–Kaunas, tačiau dėl blogų oro sąlygų prie Airijos jie pasuko į šiaurę ir per Škotiją bei Šiaurės jūrą pasiekė Vokietiją. Iki tikslo – Lietuvos laikinosios sostinės Kauno – buvo likę apie 650 kilometrų. Sunkiausią kelionės dalį jie nuskrido tiksliai numatytu maršrutu. Katastrofa įvyko dėl sudėtingų atmosferos sąlygų ir variklio defektų. 1993 metų liepos 17-ąją, naktį, 0.36 val., lėktuvas rėžėsi į mišką šalia Kuhdamo kaimo Soldino apylinkėse (dabartinė Lenkijos teritorija, Pščelniko kaimas).
S. Dariaus ir S. Girėno kūnai liepos 19 dieną buvo pargabenti į Kauną. Žuvusius lakūnus pasitiko apie 60 tūkstančių žmonių. Bendrovės „Deruluftas“ lėktuvas, kurį atlydėjo devynių Lietuvos karo aviacijos lėktuvų eskortas, apskriejęs tris kartus aplink Kauną, nusileido Aleksoto aerodrome. Pradėjo gausti fabrikų sirenos, skambėti visų bažnyčių varpai. Žmonės neslėpė ašarų. Karstai su S. Dariaus ir S. Girėno palaikais buvo palydėti į arkikatedrą baziliką. Visą naktį nepertraukiamai žmonės plūdo atsisveikinti ir atiduoti pagarbą tautos didvyriams. Taip pat į Kauną iš Soldino buvo atgabentas maišas su laiškais. Centriniame pašte jie pažymėti specialiu antspaudu „Nugalėję Atlantą žuvo Lietuvos garbei“.
Šiemet šiam lakūnų žygdarbiui – devyniasdešimt. Daugiau apie S. Darių ir S. Girėną bei kitus žymius žemaičius aviacijoje, garsinančius Lietuvos vardą pasaulyje, galima sužinoti perskaičius S. Kasparavičiaus 2021 metais išleistą knygą „Žemaitē īr“. Nors knyga skirta aviacijai, tačiau autorius pabrėžia Žemaitijos ir žemaičių svarbą Lietuvos istorijai, lietuviško identiteto išsaugojimui.
„Lituanicos“ skrydžio devyniasdešimtmečio proga visoje Lietuvoje organizuojami įvairūs žygiai, renginiai, minėjimai. Telšiuose liepos 10–25 dienomis vyks 39-oji tarptautinė medalio ir mažosios skulptūros kūrėjų stovykla tema „Skrydis“. Parodą bus galima apžiūrėti liepos 25 dieną Vilniaus dailės akademijos Telšių galerijoje.
Parengė Rugilė LAURINAVIČIŪTĖ