Telšių rajono savivaldybės tarybos sprendimu nuo praėjusių metų spalio 1 dienos visiems keleiviams, važiuojantiems rajono vietinio (miesto ir priemiesčio) reguliariojo susisiekimo autobusų maršrutais, pradėta taikyti 100 proc. nuolaida.
Nemokamo pavėžėjimo autobusais idėją pasiūlė Darbo partijos Telšių skyriaus nariai. Ji buvo įrašyta į rajono valdančiosios daugumos koalicijos programą, o partneriams sutarus buvo priimtas sprendimas ir jau beveik metus rajono gyventojai gali naudotis šia nemokama paslauga.
Gyventojai paslauga patenkinti
Feisbuko „Telšių ŽINIŲ“ socialinėje paskyroje skaitytojų klausėme, ar jie naudojasi šia nemokama pavėžėjimo autobusais paslauga, ar ja yra patenkinti bei kokių turi pastabų?
Dauguma komentatorių teigė, jog naudojasi nemokama pavėžėjimo paslauga ir ja džiaugiasi. Dalis gyventojų sakė, jog visuomeniniu transportu nesinaudoja, tačiau neatmetė galimybės ateityje tai daryti ir tokį valdžios sprendimą taip pat palaikė. Tačiau buvo ir pastabų. Skaitytojai peikė painius tvarkaraščius autobusų stotelėse, nepritaikytus žmonėms su negalia vežti autobusus bei nepatogų laiką gyventojams, vykstantiems į darbą ar iš jo.
Pokalbis su vienu iš nemokamo pavėžėjimo idėjos autorių ir iniciatorių Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoju, „darbiečiu“ Rimantu Adomaičiu.
– Kaip ir kodėl gimė nemokamo pavėžėjimo autobusais idėja? Ar ji nėra nuostolinga? Kokių tikslų siekėte ją siūlydami?
– Nemokamo pavėžėjimo idėja Darbo partijos Telšių skyriaus narių galvose sukosi jau seniai. Ji į partijos programą buvo įtraukta siekiant trijų pagrindinių tikslų: gerinti rajono ekologiją, suteikti socialinę paramą žmonėms bei tikslingai, ekonomiškai panaudoti patiriamas išlaidas.
Be abejo, vieni patys turimos idėjos nebūtume įgyvendinę. Šis mūsų siūlymas buvo įrašytas koalicijos programoje, o partneriai socialdemokratai ir konservatoriai vieningai palaikė balsuodami už jį Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdyje.
– Jūs paminėjote tris tikslus: ekologija, socialinė parama žmonėms bei išlaidų ekonomija. Kaip jie atsispindi nemokamo pavėžėjimo paslaugoje?
– Nemokamas visuomeninis transportas leidžia sumažinti transporto srautus Telšių mieste. Mažiau automobilių gatvėse – mažesnė tarša. Be to, vienas iš Telšių autobusų parkui keliamų užduočių – ekologiškų autobusų plėtra. Su Europos Sąjungos finansine parama tikimės įsigyti naujų elektrinių autobusų.
Nemokama pavėžėjimo paslauga rajone atlieka ir socialinę funkciją. Žmonėms yra suteikiama galimybė nemokamai pasiekti pačius svarbiausius taškus: gydymo įstaigas, įvairias institucijas ir pan.
O ekonominis tikslas yra paprastas. Ir anksčiau iš rajono biudžeto kompensuodami nuostolingus maršrutus, dotuodami senjorų, vaikų pavėžėjimą patirdavome išlaidų. Kadangi kitiems už bilietus reikėdavo mokėti visą kainą, autobusai važiuodavo pustuščiai. Todėl pasidomėję, kiek per metus surenkama pajamų iš bilietų (vos 1/10 nuo visų išlaidų), nusprendėme dotuoti važiavimą visiems gyventojams. Išlaidos nedaug didėjo, tačiau autobusai važiuoja pilni keleivių. Pavyzdžiui, gegužės mėnesį nemokama pavėžėjimo paslauga gyventojai pasinaudojo 126 tūkst. kartų. Tai rekordinis skaičius ir, jeigu šie skaičiai didės, o jie tikrai didės, nes Telšių autobusų parkas perka autobusus, didina maršrutų skaičių, tai per metus šia paslauga jau gali pasinaudoti ir 1,5 mln. kartų.
– Gyventojai „Telšių ŽINIŲ“ apklausoje išreiškė pastebėjimus dėl nepritaikytų autobusų žmonėms su negalia. Kaip bus sprendžiama ši problema?
– Taip, yra šiokie tokie niuansai ir juos siekiama spręsti. Dalis autobusų nepritaikyti žmonėms su negalia ar mamoms su vaikais vežimėliuose. Telšių autobusų parkas jau nupirko 5 autobusus ir dar 3 ketina įsigyti artimiausiu metu. Iš jų – kai kurie yra pritaikyti žmonėms su negalia. Svarstome, jog tokie autobusai galėtų važiuoti tik tam tikrais maršrutais (pvz., į gydymo įstaigas), kurie yra svarbūs ir reikalingi neįgaliesiems. Tad spręsime, kaip sinchronizuoti maršrutus, kad žmonės su negalia tokią galimybę turėtų.
– Užsiminėte apie maršrutų sinchronizavimą. Gal galėtumėte apie tai plačiau? Bei ar bus peržiūrėti autobusų maršrutai mieste ir rajone?
– Atsižvelgdama į gyventojų prašymus, Keleivinio transporto organizavimo komisija priima atitinkamus sprendimus. Taip atsirado Janapolės maršrutas, buvo pakoreguotas Varnių maršruto laikas bei atsirado papildomas autobusas savaitgaliais. Kiekvienas maršrutas yra stebimas 2–3 mėnesius. Jei pasiteisina, paliekamas, jei ne – panaikinamas.
Daug naujų ir skirtingų maršrutų būti negali, nes jie nebus efektyvūs. Todėl buvo įvertinta, kad keleiviams kai kuriais atvejais gali tekti persėsti į kitą autobusą. Pavyzdžiui, kad nevažiuotų trys autobusai vienas paskui kitą į Naująsias kapines, žmonės, atvykstantys skirtingais autobusais iš skirtingų miesto pusių, išliptų autobusų stotyje, palauktų kito autobuso ir visi draugiškai juo pasiektų savo kelionės tikslą.
Aišku, būtų šioks toks nepatogumas gyventojams, bet jie neturėtų pykti, nes paslauga teikiama nemokamai. Tokių perlipimų Telšiuose galėtų būtų apie tris: autobusų stotis, geležinkelio stotis bei Vilniaus mikrorajonas. Maršrutų optimizavimą ketinama įgyvendinti atlikus miesto gatvių rekonstrukcijas.
– Gyventojai pastebėjo, jog autobusų tvarkaraščiai yra painūs ir netikslūs, o grafikai sudaryti taip, jog visuomeniniu transportu nėra galimybės vykti į darbą. Kaip bus sprendžiami šie klausimai?
– Pripažįstu, kad autobusų tvarkaraščiai nėra tikslūs ir lengvai suprantami. Tačiau kaip tik šiuo metu Savivaldybė dalyvauja Europos Sąjungos projekte, pagal kurį numatyta Telšiuose atnaujinti esančias laukimo stoteles ir jose įrengti 24 švieslentes. Ši naujovė leistų gyventojams stebėti autobusų maršrutus realiuoju laiku. Pagal projektą, kiekviena švieslentė GPS ryšiu bus susieta su autobusais, kurie siųs signalą ir perduos informaciją, už kiek laiko atvyks į stotelę.
Taip pat suprantu gyventojus, norinčius visuomeniniu transportu laiku atvykti į darbą. Ši problema yra ne tik Telšių, bet ir kituose rajonuose, kadangi vienu metu vykti iš skirtingų vietų trūksta ne tik autobusų, bet ir vairuotojų. Tačiau ieškome palankių sprendimų mūsų žmonėms.
– Į „Telšių ŽINIŲ“ redakciją kreipėsi autobuso prie vadinamųjų rusų kapinių laukiantys ir nesulaukiantys senjorai. Telšiškiai piktinosi, jog nesulaukę laiku autobuso paskambino į Telšių autobusų parką ir išgirdo atsakymą, kad dėl vairuotojų trūkumo kursuoja tik vienas autobusas. Kiek aštri šiandien yra vairuotojų trūkumo problema?
– Vairuotojų trūkumas yra daugelyje rajonų, ne tik Telšiuose. Ir ši problema yra ne dėl finansinių klausimų. Tiesiog mažėja žmonių, kurie galėtų autobusus vairuoti, nes, kaip žinome, visuomeninio transporto vairuotojams keliami ganėtinai aukšti reikalavimai.
Mano žiniomis, Telšių autobusų parko direktorius vairuotojams yra pagerinęs darbo sąlygas, numatęs papildomą finansavimą už prie vairo praleistų valandų skaičių ir pan. Bet, matyt, vadovas turės dar kartą peržiūrėti darbo užmokesčio klausimą, kad įmonė rinkoje taptų konkurencingesnė.
– Ačiū už pokalbį.
Puikus žmogus ir politikas. Asmeniškai teko bendrauti ir padėjo klausimą išspręsti. Ačiū už tokią šaunią idėją. Pagarba jums!