Prieš keletą metų prie Telšių Žemaitės dramos teatro komandos prisijungęs režisierius iš Sakartvelo Badri Tserediani telšiškiams jau pristatė ne vieną premjerą.
„Labai mėgstu keliauti, pažinti įvairias kultūras, žmones. Lietuva man padarė didelį įspūdį, patinka jūsų kultūra, jūsų mąstymas, jūsų teatras. Jūsų žmonės – atviri, gilūs. Tauta labai svetinga, pas jus daug tylos. Kur bekeliaučiau, kur bebūčiau, teatras man visada buvo ir bus pirmoje vietoje. Nors daug kartų skaudėjo, bet daug kartų jis mane padarė laimingą“, – sakė režisierius.
Aurelija SERVIENĖ
Spektakliai, gimę Telšiuose
Režisieriaus B. Tserediani darbas Telšių Žemaitės dramos teatre prasidėjo bendru projektu su teatro režisieriumi Donatu Žilinsku. Dviejų tautų režisieriams tada gimė spektaklis „Nepriklausomybės diena“, skirtas Lietuvos ir Sakartvelo nepriklausomybei pažymėti.
Kiek vėliau B. Tserediani teatre pastatė premjerą „Liftas“ pagal žymios sakartvelų dramaturgės ir režisierės Nino Basilia pjesę „Liftininkė“. Nors šis spektaklis šiek tiek nukentėjo dėl šalyje susiklosčiusios pandeminės situacijos, bet režisierius tiki jo sėkme ir mano, kad ne kartą jis dar bus parodytas.
Šį rudenį režisierius iš Sakartvelo telšiškius nudžiugino komedija „Meilė ir pinigai“.
Badri teigė negalintis išskirti vieno širdžiai mielo spektaklio, visi jam vienodai brangūs.
Kelias į Lietuvą
B. Tserediani, gyvendamas Sakartvele, save išbandė įvairiose srityse: muzikiniame teatre, dėstytojavo universitete Sakartvele, septynerius metus dirbo meno vadovu Zugdidžio nacionaliniame dramos teatre, yra Shota Rustaveli nacionalinio kinematografijos ir teatro universiteto doktorantas, nuo 2019 m. – Žemaitės dramos teatro režisierius.
Dar gyvendamas savo šalyje Badri nemažai keliavo ir ne kartą jau buvo lankęsis Lietuvoje, taip pat ir Telšiuose. Žemaitės dramos teatro režisierės Laimutės Pocevičienės festivalio „Teatras – tautos sparnai“ metu vedė pamokas jauniesiems aktoriams. Ir nutiko taip, kad režisieriui Lietuva tapo labai įdomia šalimi.
„Labai mėgstu keliauti, pažinti įvairias kultūras, žmones. Lietuva man padarė didelį įspūdį, patinka jūsų kultūra, jūsų mąstymas, jūsų teatras. Jūsų žmonės – atviri, gilūs. Tauta labai svetinga, pas jus daug tylos“, – kalbėjo režisierius.
Pasirinkta profesija
B. Tserediani, pasakodamas apie savo pasirinktą gyvenimo kelią, prisipažino, jog nuo mažumės svajojo būti aktoriumi. Bet kartą, kai jo dėdė aktorius nusivedė jį į repeticiją, suprato, kad už viską labiau jis nori būti ne ant scenos, o užkulisiuose.
„Aktoriaus profesija – labai fatalinė profesija, labai sunki profesija psichologine prasme. Kita vertus, ji labai džiuginanti, kai po spektaklio aktoriai sulaukia žiūrovų plojimų, tai yra pats didžiausias malonumas“, – tvirtino pašnekovas. Jo nuomone, režisieriaus darbe svarbiausia, kad aktoriai ir režisierius dirbtų išvien: „Būti režisieriumi – tai ne privilegija, tai atsakomybė. Aktoriai turi pasitikėti režisieriumi. Jei to nėra, tada esi toks – pats sau režisierius.“
Skirtumai
Nors Badri ir teigia, kad teatras visur yra teatras, o aktoriai yra visur aktoriai, dirbdamas Lietuvoje įžvelgė keletą tautų skirtumų: „Lietuviai aktoriai man patinka dėl to, kad jie viską išanalizuoja ir tik tada eina į sceną išgyventi visko emocionaliai. Sakartvele – atvirkščiai: pirma bando išgyventi emocijas ir tik paskui analizuoja. Skirtingai į spektaklį reaguoja ir žiūrovai. Lietuvos žiūrovas tau duoda laiko jį sudominti, Sakartvele – priešingai: jei tu žiūrovo iškart nepatrauksi ir nesudominsi, jis tavęs nelauks ilgai. Suprasti teatrą – tai irgi talentas. Lietuvos teatro scenoje žiūrovas nori tiesos, mano šalyje teatras yra labiau teatrališkas, su labiau perspausta vaidyba.“
Sėkmės sulaukęs spektaklis
Režisierius iš savo patirties žino, jog jei spektaklis pavyko, negalima tuo labai džiaugtis ir užmigti ant laurų.
„Paties padarytos klaidos tave labiau pamoko negu tavo laimėjimai, kurie tave apsvaigina kaip vynas. Tada dingsta atidumas, ir po labai nusisekusio spektaklio dažniausiai ateina nesėkmė. Tad jei spektaklis buvo labai pavykęs, visada pagalvoju, kad galima padaryti dar geriau“, – sakė pašnekovas.
Kūrybines idėjas dažniausiai režisieriui padiktuoja žmonės ir pats gyvenimas. O mūza, jo teigimu, yra tai, ką Dievas sukūrė gražiausio pasaulyje – moteris.
Visa B. Tserediani šeima, draugai, artimieji liko Sakartvele. Lietuvoje jis gyvena vienas. Ir pats prisipažįsta, kad toks jau esantis: „Labai myliu laisvę, nors tai gal ir ne visada yra gerai, bet man taip jau yra…“
Laisvalaikiu režisierius mėgsta žiūrėti filmus, daug skaito.
Teatras – pirmoje vietoje
Tarp teatro žmonių dažnai tenka išgirsti frazę, „kad žmonės dirba dėl pinigų, o teatre – žmonės dirba iš pašaukimo“. Režisierius teigė tikrai sutinkantis su šiuo teiginiu. Jo nuomone, dirbant teatre tapti milijonieriumi tiesiog neįmanoma. Teatras nėra toks objektas, kuris neštų didžiulius pinigus, ir kad visiems jų užtektų. Teatras gali padaryti tik tai, kad nors didžiajai daliai čia esančių būtų gerai.
„Teatre galima sutikti visko, čia yra ir angelų, ir velnių. Nėra taip, kad vien gėris ar vien blogis. Vienintelis minusas tai, kad jei tu ten pakliuvai, negali išeiti. O pliusas tai, kad matai laimingus žiūrovus, išeinančius iš tavo spektaklio. Tada supranti, kad ne be reikalo pasiaukojai. Laikau save labai laimingu žmogumi, kad išsirinkau šią profesiją, kurią aš myliu ir mylėsiu, nes man kitaip jau nebeįmanoma. Aš dar nesutikau tokių žmonių, kurie išėję iš teatro būtų laimingi. Jis toks „zaraza“, ne iš blogosios pusės. Teatras – tarsi veidrodis. Kas tu esi, jis tą ir parodo, bet nereikia stebėtis, jog teatre viskas priešingai, tai juk kita pusė veidrodžio“, – apie savo profesiją pasakojo Badri.
Režisierius labai didžiuojasi dirbdamas Telšių Žemaitės dramos teatre ir viliasi, jog šis teatras taps profesionalus. Ir jei nors maža dalele jis bus prie to prisidėjęs – bus labai laimingas: „Teatras man visada buvo ir bus pirmoje vietoje. Nors daug kartų skaudėjo, bet labai daug kartų jis mane padarė laimingą. Visi artimi draugai, su kuriais aš bendrauju, žino, kad teatras man yra svarbiausias. Gal kartais jie ir galvoja, kad aš esu dėl to išprotėjęs, bet ką padarysi, aš gyvenu teatru…“