Antradienį įvyko Telšių rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komitetas. Šalia gausybės ataskaitų pristatyta ir neseniai atlikto UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) veiklos audito ataskaita. Tarybos nariai liko šokiruoti – atliekant auditą TRATC’e rasta netvarka.
Pažeidimų rastą bene visur
Anot Savivaldybės kontrolieriaus Algirdo Tarvainio, kuris Telšių rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto nariams pristatė atliktą TRATC’o veiklos auditą, buvo rasta praktiškai visų sričių pažeidimų ar trūkumų.
Auditas TRATC’e buvo atliekamas nuo praėjusių metų spalio ir baigtas tik šių metų sausio mėnesį. TRATC’ą auditavo visų keturių savivaldybių – Plungės, Mažeikių, Telšių ir Rietavo – kontrolieriai.
Anot A. Tarvainio, atliekant veiklos auditą, daug priekaištų dėl kompetencijos trūkumo galima pareikšti TRATC’o administracijai: visi auditoriai vienareikšmiškai suabejojo TRATC’o Rinkliavos skyriaus vedėjo kompetencija (pagal išsilavinimą socialinis darbuotojas), priekaištų dėl prasto vadovavimo kliuvo TRATC’o direktoriui Algirdui Vaitkui (neįdiegta valdymo sistema, neorganizuoti posėdžiai, pasitarimai, daugelis darbuotojų nežino savo pareigybių, TRATC’o valdybos posėdžių protokolai (pirmininkas Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Julius Lečkauskas) labiau primena „špargalkes“ ir t. t.).
Kalbėdamas apie TRATC’o administracines išlaidas, kurios sudaro 35–36 proc. nuo pajamų, A. Tarvainis pabrėžė, kad visos jos neatitikdavo suplanuotų pajamų (t. y. jeigu buvo suplanuota gauti, pvz., 10 mln. Lt pajamų, jų nesurinkus, išlaidos nemažėjo). Kitaip tariant, mažiau dirbant, atlyginimai ir poreikiai išliko tokie patys.
„Dėl tokio neekonomiško darbo vėliau prašoma didinti rinkliavos dydį“, – svartė kontrolieriaus ataskaitą išklausęs Telšių rajono savivaldybės tarybos narys Vytautas Barsteiga.
Atliekant auditą, anot A. Tarvainio, stebuklingai susirgo visi TRATC’o finansininkai, kurie iš pradžių klausinėjami, nesugebėjo atsakyti nei į vieną klausimą.
Po velnių!
Telšių rajono savivaldybės tarybos narys Adomas Domarkas komitete dalyvavusio TRATC’o direktoriaus A. Vaitkaus klausė, ar šis sutinkantis su audito išvadomis. Pastarasis teigė, kad nesutinka ir kad jis yra pateikęs auditoriams net 15 puslapių apimties pastabų, į kurias šie neatsižvelgę.Teisinti TRATC’o veiklą ėmėsi ir TRATC’o valdybos pirmininkas J. Lečkauskas, kuris bandė užstoti operatorius, vežančius atliekas iš rajonų į Jėrubaičių sąvartyną, dėl auditorių mestų kaltinimų, esą tarp jų nėra konkurencijos, o įkainį, už kurį atveža atliekas iki sąvartyno, nustato patys.
Valdybos pirmininko teigimu, konkurencija yra, nes buvo skelbtas viešasis konkursas, kurio metu ir buvo atrinkti operatoriai, o kaina kasmet nustatoma pagal gyventojų indeksą.
„Kokia, po velnių, konkurencija yra tarp tų operatorių! – pyktelėjo A. Tarvainis. – Neturime įrodymų, bet patys operatoriai dar prieš konkursą pasidalijo regioną – kas ir iš kur veš. Ar mes giname viešąjį interesą, ar TRATC’o lupikavimą? Reikia rastas klaidas taisyti ir dirbti, o negalvoti, kaip išsisukti.“
Viena iš rajonų kontrolieriams iškeltų užduočių, atliekant auditą, buvo įvertinti rinkliavos kainos teisingumą. Anot A. Tarvainio, prie bendros nuomonės kontrolieriai nepriėjo. Tačiau jo nuomone, šiais metais rinkliavos dydį didinti yra netikslinga, nes papildomas lėšas galima rasti pašalinus rastus pažeidimus: reikia patikslinti atliekų turėtojų bazę (yra 6–7 proc. neregistruotų atliekų turėtojų), ne visi moka už atliekas pagal turimą plotą, išieškoti esamas skolas. Atlikus šiuos veiksmus, anot kontrolieriaus, būtų galima šiais metais rinkliavos įkainio nedidinti.
Išvados
Kontrolieriai nustatė, kad netinkamai parengti TRATC’o Vietinės rinkliavos nuostatai neužtikrina teisingo visų atliekų turėtojų apmokestinimo, todėl sudaro galimybę neteisingai skaičiuoti rinkliavos dydį komunalinių atliekų mokėtojams. Įvesdamos vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą, nei regiono savivaldybės, nei TRATC’o valdyba nebuvo patvirtinusios aiškios rinkliavos skaičiavimo metodikos.
Regiono savivaldybių administracijos, pasirašydamos sutartis su TRATC’o administracija, neatliko išsamios TRATC’o pateiktos išlaidų sąmatos analizės ekonomiškumo požiūriu dėl savivaldybių teritorijose surinktų komunalinių atliekų išvežimo, sutvarkymo ir vietinės rinkliavos administravimo, o sutardamos dėl vienos tonos kainos (171,07 Lt be PVM), nenustatė, kokią lėšų dalį TRATC’as gali naudoti rinkliavai administruoti.
TRATC’o vadovybė neužtikrino vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą administravimo, o svarbiausia – nevykdė jos buhalterinės apskaitos, todėl įvertinti, koks susidaro rinkliavos deficitas ar perteklius, negalima.
Ne iki galo įvykdyti Telšių regiono savivaldybių tarybų patvirtinti atliekų tvarkymo planai, kai kurie įpareigojimai nustatytu terminu neatlikti.
Mažeikių rajono savivaldybės tarybos sprendimas investuoti į Dargių sąvartyną buvo ydingas, nes nebuvo pagrįstas ekonominiu ir socialiniu požiūriu, nebuvo nurodyti investavimo motyvai bei laukiami rezultatai. Todėl tolesni veiksmai, t. y. turto vertinimas rinkos verte ir perdavimas TRATC’ui, negalėjo būti vykdomi, o akcininkai šį procesą turėjo žinoti ir ginčyti.
Dargių sąvartynas TRATC’ui perduotas nuosavybės teise, tačiau realiai tarnauja tik kaip UAB „Mažeikių vandenys“ dumblo saugojimo aikštelė, todėl TRATC’o patirtos išlaidos, susijusios su Dargių sąvartyno eksploatacija, panaudotos neekonomiškai ir patiriamas nuostolis.
Iki elektroninės svėrimo sistemos visiško naudojimo specialiosios mašinos kiekvieną kartą, išpylus komunalines atliekas sąvartyne, nebuvo sveriamos (TRATC’as svarstykles turėjo nuo 2008 m., tačiau sverti pradėjo tik 2010 m. birželį). Neteisingai fiksuotas tuščios mašinos svoris turėjo įtakos atvežtų komunalinių atliekų kiekiui, o TRATC’o vadovybė neužtikrino, kad atliekų kiekis, patenkantis į Jėrubaičių sąvartyną, būtų apskaitytas gerai.
Faktiškai važiuotų reisų skaičius neatitinka sudarytuose grafikuose patvirtintų reisų.
UAB „Valda“ specialioji mašina, vykstanti maršrutu Nr. 5, Plungės rajono ir Rietavo savivaldybės komunalines atliekas renka kartu į vieną mašiną ir jas deklaruoja Rietavo savivaldybės vardu.
TRATC’o administracija nepateikė duomenų, remiantis kuriais buvo apskaičiuoti nepavojingųjų atliekų deponavimo įkainiai, o, nesant patvirtintos skaičiavimo metodikos, negalėta nustatyti jo ekonominio pagrindimo.
TRATC’as, vykdydamas komunalinių atliekų surinkimo ir pervežimo į Jėrubaičių sąvartyną paslaugos viešuosius pirkimus, neaiškiai parengė pirkimo dokumentus, todėl nesudarė galimybių konkurso dalyviams aiškiai suvokti pirkimo objekto apimties.
Nei TRATC’as, nei savivaldybės nevykdo Atliekų tvarkymo taisyklėse nustatytų reikalavimų kontrolės.
Bendrovės valdymo organai nesugebėjo kontroliuoti augančių išlaidų ir todėl 2009 metais ženkliai išaugo pardavimo savikaina bei bendrosios ir administracinės sąnaudos.
Bendrovėje nepatvirtinti Rinkliavos skyriaus nuostatai, darbo tvarkos taisyklės, darbo apmokėjimo tvarka, nuosavo transporto naudojimosi tarnybos reikmėms taisyklės, darbuotojų pareigybių aprašymai neišsamūs.
TRATC’o administracija neorganizuoja gamybinių pasitarimų nei operatyviniais, nei perspektyviniais klausimais. Administracijos direktorius nekoordinuoja bendrovės specialistų veiklos.
TRATC’e nevedama išlaidų apskaita pagal metinės regioninės atliekų tvarkymo sistemos sąmatos formą, o savivaldybėms pateikiami tik planuojami skaičiai, nepagrįsti faktiniais duomenimis.
Projektas „Telšių regiono atliekų tvarkymo sistemos sukūrimas: visuomenės informavimas ir švietimas“ laukiamo rezultato nedavė, buvo neefektyvus.
Tiek Telšių regiono savivaldybės, tiek TRATC’as neužtikrino Telšių regiono komunalinių atliekų tvarkymo sistemos sukūrimo ir eksploatavimo sutarties įsipareigojimų vykdymo, per ketverius metus jos neperžiūrėjo ir netikslino bei neužtikrino „solidarumo principo“, tvirtinant rinkliavos dydį.
Apibendrinant šias išvadas, anot kontrolierių, galima teigti, kad TRATC’e nepakankamas vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą administravimas, nevykdoma operatorių darbo kontrolė, neužtikrinama tinkama atliekų kiekio, patenkančio į Sąvartyną, apskaita, neekonomiškai naudojamos lėšos, netinkamas TRATC’o valdymas ir vadyba neužtikrino atliekų tvarkymo Telšių regione organizavimo efektyvumo.
Rekomendacijos akcininkams
Telšių regiono savivaldybių taryboms (akcininkams), siekdami užtikrinti efektyvų biudžeto lėšų valdymą, kontrolieriai rekomendavo peržiūrėti ir įvertinti 2007 m. gegužės 3 d. savivaldybių merų ir TRATC’o pasirašytą Telšių regiono komunalinių atliekų tvarkymo sistemos sukūrimo ir eksploatavimo sutartį ir koreguoti tuos sutarties punktus, kurie nėra vykdomi. Kiekvienai savivaldybei, įvertinant susidariusį vietinės rinkliavos deficitą, atkreipti dėmesį į ataskaitoje išdėstytus dalykus ir spręsti dėl vietinės rinkliavos dydžio. Kadangi Rinkliavos lėšomis finansuojamos ir TRATC’o administravimo išlaidos, todėl, anot kontrolierių, savivaldybėms tikslinga nustatyti ir patvirtinti, kokią dalį gautų lėšų iš savivaldybių biudžetų TRATC’as gali naudoti administravimui, o kokią dalį lėšų kaupti sąvartynui uždaryti ir prižiūrėti uždarius.
Gindami viešąjį interesą, akcininkai turėtų užtikrinti, kad būtų naujai svarstomi Dargių sąvartyno investavimo, įstatinio kapitalo didinimo klausimai, reikalauti, kad Mažeikių rajono savivaldybės taryba pagrįstų savo 2007 m. ekonominiu ir socialiniu požiūriu, nurodytų investavimo motyvus ir laukiamus rezultatus.
Numatyti priemones ir sudaryti sąlygas, skatinančias rūšiuoti ir perdirbti atliekas, mažinančias atliekų tvarkymo išlaidas, taip pat reikia tobulinti atliekų tvarkymo teisinį reglamentavimą.
Rekomenduota apsvarstyti direktoriaus A. Vaitkaus kompetenciją
Auditoriai TRATC’o valdybai rekomendavo užtikrinti valdybos protokolų informatyvumą; patvirtinti bendrovės darbo apmokėjimo nuostatus ir nustatyti konkrečius veiklos rezultatų vertinimo rodiklius, pagal kuriuos būtų nustatoma darbo apmokėjimo tvarka; spręsti dėl papildomos dumblo saugojimo paslaugos UAB „Mažeikių vandenys“ teikimo tikslingumo; apsvarstyti, įvertinti ir priimti atitinkamus sprendimus TRATC’o valdymo ir vadybos tobulinimo klausimais ir direktoriaus A. Vaitkaus tikimą užimamoms pareigoms.
Rekomendacijos TRATC’o direktoriui
Auditoriai TRATC’o direktoriui A. Vaitkui rekomendavo nedelsti ir pradėti vykdyti vietinės rinkliavos buhalterinę apskaitą, patikrinti rinkliavos mokėtojų duomenų bazę, o informaciją apie gautus rezultatus pateikti savivaldybių taryboms. Parengti ir patvirtinti: Rinkliavos skyriaus nuostatus; darbo tvarkos taisykles; TRATC’o ir fizinių asmenų transporto priemonių, naudojamų darbo reikmėms, naudojimo, priežiūros ir remonto taisykles, nustatyti ridos limitus.
Taip pat peržiūrėti, patikslinti ir teikti savivaldybių taryboms patvirtinti vietinės rinkliavos nuostatus, įvertinant visas veiklos audito ataskaitoje nurodytas pastabas bei neatitikimus; peržiūrėti ir patikslinti darbuotojų pareigybių aprašus, priskiriant konkrečias darbo sritis, nustatyti pavaldumą ir atsakomybę; priimti atitinkamus valdymo sprendimus, kontroliuoti įmonės veiklą bei koordinuoti veiklą viduje ir gerinti atskirų jos padalinių tarpusavio ryšį; vykdant viešuosius pirkimus, vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymo bei kitų su viešaisiais pirkimais susijusių teisės aktų reikalavimais, ypatingą dėmesį skiriant kvalifikuotam pirkimo dokumentų rengimui ir pirkimo procedūrų vykdymui; užtikrinti efektyvų vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą skolų išieškojimą, taip pat kad visi vietinės rinkliavos duomenys būtų apskaitomi buhalterinės apskaitos registruose.
Esant neatnaujintai vietinės rinkliavos mokėtojų duomenų bazei, nedelsiant ieškoti visų įmanomų būdų atliekų turėtojų turimo turto teisingo ir visiško registro atnaujinimui. Peržiūrėti, ar teisingai apskaičiuota rinkliava, jau apmokestintiems komunalinių atliekų turėtojams. Vadovaujantis verslo apskaitos standartais teisingai apskaityti turtą.
Telšių rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto nariai, išklausę audito ataskaitą, liko šokiruoti rastų pažeidimų gausa. Audito ataskaita bus svarstoma per kitą savaitę vyksiantį Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdį.