Pasikalbėję su Tryškių seniūnaičiu Alvydu Jokšu ir išklausę jo abejones dėl naujų Telšių rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą nuostatų (apie tai rašėme praėjusiame laikraščio numeryje), pasibeldėme ir į Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo, UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) valdybos pirmininko Juliaus Lečkausko duris. Jis „Telšių ŽINIOMS“ iš karto pabrėžė, kad 2010 metų TRATC sąmata dar yra nepatvirtinta: „Nė viena iš keturių tarybų dar jos nėra patvirtinusi. Šiandien TRATC gyvena pagal 2009 metų biudžetą.“ Pasak J. Lečkausko, sąmatos nepavyko patvirtinti, nes kiekviena rajono taryba laukia kitos tarybos sprendimo: „Mažeikiai laukia Telšių, Telšiai – Plungės, Plungė – Rietavo, Rietavas – Telšių. Visų rajonų tarybų nariai nori, kad sąmatoje būtų kuo mažesni skaičiai.“
Išlaidos bankui
Kalbėdamas apie seniūnaičio išreikštas abejones dėl sąmatoje esančios palūkanų mokėjimo eilutės, J. Lečkauskas teigė, kad didėjimas siejamas su tuo, jog dalis palūkanų iki šiol nebuvo mokėta: „Pirmuosius trejus metus palūkanų mokėjimas buvo atidėtas. Pasiėmus paskolas, buvo numatyta, kad nuo tokio ir tokio laiko bus pradėtos mokėti palūkanos. Šiais metais ir atėjo tas laikas.“ O administracinėse išlaidose numatyta eilutė „Banko išlaidos“, anot TRATC valdybos pirmininko, yra skirta sumokėti bankui už sąskaitų, kurias apmoka bankuose gyventojai, administravimą. J. Lečkausko teigimu, už vienos sąskaitos apskaitymą bankui TRATC sumoka 0,50 Lt.
Paštas
Pašto išlaidos, kaip tvirtino pašnekovas, skirtos sumokėti už sąskaitų išnešiojimą gyventojams: „Mieste šį darbą atlieka samdyta įmonė, kaime – paštas. Šiais metais buvo pakeista mieste sąskaitas nešiojanti įmonė, nes samdyta iš Vilniaus elgėsi nesąžiningai: kilo signalų, kad ši sąskaitas išmesdavo ir pan., užuot išnešiojusi gyventojams.“
Transportas
Pasisukus kalbai apie transporto išlaidas ir automobilių nuomą, J. Lečkauskas suskubo pabrėžti, jog sutartis su juos nuomojančia įmone yra nutraukta: „Sutartis baigiasi šių metų gegužės 1 d., nuomosime prastesnius automobilius – kam reikia tokių brangių.“ Į klausimą, ar nebūtų ekonomiškai naudingiau išėję TRATC mašinas įsigyti, Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas atšovė, jog ne. „Į transporto išlaidas įeina ir kuras, nuomojant automobilį nereikia rūpintis technine priežiūra, draudimu, padangomis ir pan., – argumentavo TRATC valdybos pirmininkas. – Atėmus tai, už patį brangiausią nuomojamą automobilį per tuos trejus metus sumokėta apie 50 tūkst. Lt.“ Nesigilinsime į detales, bet paliksime skaitytojui nuspręsti, kuris visgi variantas būtų pigesnis…
Tiesa, nors sutartis ir nutraukta bei, anot J. Lečkausko, automobiliai bus nuomojami pigesni, tačiau sąmatoje numatytos lėšos toms pačioms transporto priemonėms (pavyzdžiui, už automobilio „Škoda Superb“ nuomą sumokama 1 624,33 Lt per mėnesį ir 19 491,96 Lt per metus). „Kaina palikta ta pati, bet niekas nebeleis tokių brangių automobilių nuomotis, – tikino pašnekovas. – Ankstesnė sutartis buvo sudaryta tada, kada aš dar nebuvau valdybos pirmininkas.“
Patalpos
Kalbėdamas apie TRATC administracines patalpas Plungės centre, J. Lečkauskas teigė nieko blogo dėl to nematantis: „Anksčiau TRATC nuomojosi mažesnes patalpas ir mokėjo žymiai daugiau. O Plungė yra tokio dydžio miestelis, kuriame nuomos kaina – ar patalpos centre, ar ne – beveik vienoda.“
Paklaustas, kodėl nebuvo pastatytos patalpos šalia Jėrubaičių sąvartyno, kur ir turėtų sėdėti administracija, pašnekovas tvirtino, kad taip atsitiko dėl to, jog buvęs TRATC direktorius Vidimantas Domarkas (dabartinis Telšių apskrities viršininkas), taupydamas Europos Sąjungos lėšas, to nenumatė: „Būtų tuomet pastatę ne sargų būdelę, o didesnes patalpas – šiandien eitų kita kalba. Deja, to nesugebėjo padaryti. O dabar statyti naują pastatą išeitų brangiau – reikėtų ir projektą paruošti, ir kt. dokumentus. Be to, ir darbuotojams, kuriems tektų dirbti šalia Jėrubaičių sąvartyno, pagal higienos normas tektų mokėti priedus už darbą dalinai kenksmingomis sąlygomis. Kai visa tai sudedi – kažin kiek pigiau išeina statyti TRATC naujas patalpas.“
300 tūkst. Lt – sunkai išvežti
Sąmatos projekte numatyta 300 tūkst. Lt Jėrubaičių sąvartyno ir Mažeikių rajone esančio Dargių sąvartyno filtratams valyti, anot J. Lečkausko, yra skirta nuo šiukšlių sunkai, kuri subėga į netoliese sąvartynų esančius rezervuarus, išvežti į valymo įrenginius. „Dargių sąvartynas yra kaip rezervinis Jėrubaičių sąvartynas – t. y. kai vienas pasibaigs, atliekos bus vežamos į kitą.“
Tokie įkainiai – dėl konkursų
Kalbėdamas apie operatorių, vežančių atliekas į Jėrubaičių sąvartyną, įkainius, TRATC valdybos pirmininkas teigė, kad tokie skirtumai susidarė dėl konkursų. „Buvo skelbiami trys konkursai: pirmasis įvyko Telšiuose, antrasis – Plungėje, trečiasis – Mažeikiuose, – prisiminė J. Lečkauskas. – Tapti operatoriais pareiškusių norą atsirado daug: tarp jų ir čekų įmonė, ir tas pats „Rubikonas“, ir t. t. Tačiau, pasiūliusios mažiausią kainą, laimėjo šios: Telšiuose – UAB „Telšių keliai“, Plungėje – UAB „Valda“, Mažeikiuose – UAB „Mažeikių komunalinis ūkis“.“
Pašnekovas sakė, kad sutartys su operatoriais yra sudarytos penkeriems metams: „Kiekvienais metais įkainiai yra perskaičiuojami rugsėjo 1 d. ir jie įsigali ateinančių metų sausio 1 d. Įkainiai skaičiuojami pagal vartotojų kainų indeksą.“ Pats įkainis (pvz.: Plungėje numatyta 2010 metais operatoriui pakloti 125,25 Lt už toną, o Mažeikiuose – vos 97,68 Lt už toną), anot J. Lečkausko, susidarė toks dėl to, kad į jį įskaičiuotas ir konteinerių pirkimas: „Gyventojams juk buvo duoti konteineriai už dyką – juos gavo ir individualių namų gyventojai, jie buvo pastatyti ir prie daugiabučių namų. Konteineriai nėra TRATC nuosavybė – jie priklauso operatoriams. Pasibaigus sutarčiai (jei ji nebus pratęsta), operatorius atsiims visus konteinerius. O kodėl Mažeikiuose tokia maža kaina? Todėl, kad operatorius iš viso neturėjo konteinerių kaimuose, dabar jie ten sustatyti šalia pagrindinių kelių ir dideli.“ TRATC valdybos pirmininko teigimu, kai kuriems Mažeikių rajono kaimo gyventojams šiandien vis dar tenka tempti atliekas po 0,5–1 km iki šiukšliadėžių, o tiek telšiškiai, tiek plungiškiai yra gavę individualius konteinerius, kuriuos operatorius ištuština prie namų.
Du kart du visada bus keturi
Kalbai pasisukus apie tai, kad TRATC operatoriams sumoka už atliekų toną, o gyventojai moka už išvežtą atliekų tūrį, J. Lečkauskas nebuvo linkęs tai labai sureikšminti: „Nėra jokio skirtumo, kaip skaičiuosi – du kart du vis tiek bus keturi. Galime taisyklėse priimti ir tvarką – skaičiuoti gyventojams rinkliavą už toną, t. y. numatyti, kiek vidutiniškai sveria konteineris. Paprasčiausiai tiksliai atvežtų atliekų tonos pasveriamos Jėrubaičiuose ir iš to gauto skaičiaus skaičiuojama, kiek savivaldybės turi surinkti pinigų. O kaip tuos pinigus jos surinks – ar skaičiuojant pagal kilogramus, ar pagal kubinius metrus – nėra skirtumo.“
Atvežusių atliekas į sąvartyną mašinų svėrimas J. Lečkauskui taip pat atrodo nelabai teisingas: „Toks metodas bus pakeistas. Atvažiuojantys ir išvažiuojantys automobiliai bus sveriami elektroninėmis svarstyklėmis. Jau yra paskelbtas tam konkursas, nes pagal dabar galiojančią svėrimo schemą galima daryti labai daug visokių interpretacijų. Planuojame, kad naujoji sistema pradės veikti jau nuo antrojo šių metų pusmečio.“
Atliekų surinko tiek, kiek pernai
Nors šiais metais dėl sunkmečio itin sumažėjo gyventojų vartojimas, be to, daugelis išvyko į užsienio šalis, tačiau TRATC 2010 metų sąmatoje numatė, kad atliekų kiekis šiemet didės 3 proc. Bet tuo Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas nesistebėjo: „Šių metų sausio ir vasario mėnesiais atliekų buvo surinkta 200 tonų mažiau, tačiau kovą pagal surinktą šiukšlių kiekį pasivyta 2009 metų rodiklius. Kad atliekų 2010 metais daugės, buvo skaičiuojama žiūrint į trejų metų perspektyvą. Jeigu jų bus surinkta mažiau – į tai atsižvelgsime, ir kitais metais rinkliavos kaina mažės. Bet abejoju, ar atliekų mes surinksime mažiau.“