Lietuvos savivaldybių asociacija skelbia, kad, praėjusių metų duomenimis, trečdalio šalies kelių būklė yra bloga ir neatitinka keliamų reikalavimų. Be to, šalyje yra net 73 blogos būklės tiltai ir viadukai. Net 62 procentai vietinės reikšmės kelių Lietuvoje vis dar yra žvyrkeliai.
„Telšių ŽINIOS“ domisi, kokia gi situacija Telšių rajone. Informaciją pateikė Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus komunikacijos vadybininkė Svajūnė Kazlauskaitė.
Aurelija SERVIENĖ
Asfalto danga – 340 km, žvyrkeliai – 89 km
Remiantis 2023 m. sausio 30 d. duomenimis, Telšių rajone didžiąją dalį valstybinės reikšmės kelių dangą sudaro asfalto danga – maždaug 340 km, žvyro danga Telšių rajone sudaro maždaug 89 km. Telšių rajono savivaldybėje valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga sudaro maždaug 21 proc. nuo bendro valstybinės reikšmės kelių tinklo rajono savivaldybėje.
S. Kazlauskaitės teigimu, 2022 m. pabaigos duomenimis, valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga Lietuvoje buvo beveik 5,5 tūkst. km.
„Žvyrkeliai reikalauja nuolatinės priežiūros, todėl atsiradę defektai šalinami atsižvelgiant į oro sąlygas – žvyrkelių negalima tinkamai suprofiliuoti esant per daug įšalusiai ar šlapiai dangai. Dėl šių priežasčių žvyro dangos gali būti rečiau profiliuojamos, tačiau jos yra stebimos ir darbai atliekami tik tada, kai dangos atitinka tinkamas profiliavimo sąlygas. Profiliavimas atliekamas, kad pasiektų minėtus parametrus: pasikartojantys nelygumai (bangos) šio tipo keliuose neturi būti didesni kaip 4 cm gylio, o lokalios dangos pažaidos (įdubos, iškylos, duobės) neturi būti didesnės kaip 10 cm. Profiliavimą atlieka AB „Kelių priežiūra“, – paaiškino specialistė.
Žvyrkelių asfaltavimas vykdomas atsižvelgus į skiriamą lėšų kiekį ir žvyrkelių asfaltavimo sąrašą. Lietuvos automobilių kelių direkcija yra parengusi Asfaltuotinų valstybinės reikšmės kelių ruožų tarp skirtingų kelio dangų („zebrų“) atrankos metodiką ir Gyvenviečių teritorijose esančių asfaltuotinų žvyrkelių ruožų atrankos metodiką.
Valstybinės reikšmės keliai (jų ruožai) asfaltuoti atrenkami pagal žvyrkelių ruožų atrankos metodikas ir nustatytus atrankos kriterijus, t. y. ar yra viešasis transportas, ar bus sugeneruotas papildomas eismas, ar yra lankytinų vietų, koks vidutinis metinis paros eismo intensyvumas, maršruto užbaigtumą, savivaldybės prioritetus ir t. t.
Pagal metodikas yra sureitinguoti visi valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga ir sudaryta asfaltuotinų kelių programa, kuri įgyvendinama iki 2024 m. „Į šį sąrašą pateko 6 žvyrkeliai, esantys Telšių rajono savivaldybėje. Visi kelių ruožai, kurie nepateko į viešai paskelbtą valstybinės reikšmės asfaltuotinų kelių ruožų iki 2024 m. programą, bus apsvarstyti ir įvertinti, kai bus rengiama kito laikotarpio valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga asfaltavimo programa. Minėtą sąrašą ketinama pradėti rengti šiais metais“, – informavo S. Kazlauskaitė.
Direkcija prižiūri valstybinės reikšmės kelius
Lietuvos automobilių kelių direkcija prižiūri valstybinės reikšmės kelius, o savivaldybės – vietinės reikšmės kelius ir gatves.
Susisiekimo ministras įsakymu patvirtino Valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros 2022–2035 metų strategines gaires, kurias Susisiekimo ministerija parengė kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija. Strateginėse gairėse numatyti kelių priežiūros ir plėtros prioritetai, tikslai ir veiksmai. Atlikus valstybinės reikšmės kelių su asfalto danga tyrimus ir įvertinus atitinkamose metodikose nustatytus kriterijus, yra sudaryti rekonstruotinų ir remontuotinų magistralinių, krašto, rajoninių kelių su asfalto danga ruožų prioritetinių eilių sąrašai, kurie skelbiami viešai Automobilių kelių direkcijos interneto svetainėje.
„Kelių infrastruktūros elementų tvarkymo darbai yra atliekami laikantis minėtų sąrašų ir skiriamo finansavimo. Atkreipiame dėmesį, kad valstybinės reikšmės infrastruktūros tvarkymo planavimas atliekamas nacionaliniu lygiu, o ne pagal kiekvieną savivaldybę atskirai“, – teigė S. Kazlauskaitė. Jos tikinimu, Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos valstybinės reikšmės keliams finansuoti skiriamos proporcingai, atsižvelgiant į prioritetinėse eilėse sureitinguotus valstybinės reikšmės kelius ir atskirus jų ruožus bei vadovaujantis Valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros strategijos iki 2035 m. įtvirtintais prioritetais.
Tiltų ir viadukų būklė yra gera arba patenkinama
Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus komunikacijos vadybininkė informavo, jog Telšių rajone valstybinės reikšmės kelių tinkle yra 30 tiltų ir 2 viadukai. Visų valstybinės reikšmės kelių tinkle esančių tiltų ir viadukų apžiūra atliekama kasmet. Atliekant apžiūrą vertinama pakloto elementų būklė, perdangos ir atramų konstrukcijų būklė bei prietilčių elementų būklė. Šiuo metu Telšių rajone esančių tiltų ir viadukų būklė yra gera arba patenkinama.
„Atkreipiame dėmesį, kad pastebėjus tiltų, viadukų blogos būklės požymius – transporto priemonių smūgius; staigius konstrukcijų elementų suirimus, neleistinus įlinkius, plyšius ar deformacijas; defektus, kurie gali vystytis iki nevaldomo proceso; projektinių naudojimo rodiklių nukrypimus nuo normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų; hidraulinius procesus ir kt., tokie kelio statiniai vertinami atskirai ir nedelsiant priimami sprendiniai, užtikrinantys saugų šių statinių eksploatavimą (taikomi eismo ribojimai (siaurinama važiuojamoji dalis, taikomi transporto priemonių svorio ribojimai), taip pat taikomi laikini konstrukciniai sprendiniai)“, – aiškino vadybininkė.