Gruodžio 6-ąją Žemaitės dramos teatre vyko Telšių miesto garbės piliečio vardo suteikimo ceremonija pedagogui Mišai Jakobui. Iškilmingai pasirašiusį garbės piliečių knygoje M. Jakobą sveikino artimieji, draugai, buvę kolegos, mokiniai ir kiti į ceremoniją atvykę svečiai.
„M. Jakobas visada palaiko glaudų ryšį su savo gimtuoju miestu – Telšiais. Dažnai tenka išgirsti pasididžiavimą savo žemaitiškoje aplinkoje išugdytu charakteriu M. Jakobo viešuose pasisakymuose. Kiekviena Telšių gatvelė gerai pažįstama, kiekviena miesto istorijos akimirka, išgyventa vaikystėje, ryškiai įsirėžusi į atmintį, kiekvienas pozityvus pokytis Žemaitijos sostinėje jaudina ir rūpi. Telšiai jam tarsi gyvenimo pradžių pradžios lopšys, suformavęs išskirtinius asmenybės bruožus, sujungtus į vieną ypatingą ir mūsų šaliai visą gyvenimą paaukojusį žmogų – žydą, žemaitį, Lietuvį, pasaulio pilietį. <…> Garbė mūsų miestui – Telšiams būti lopšiu šio ypatingo žmogaus, kurio erudicija, pasiaukojimas ir gyvenimo nuopelnai kalba patys už save“, – renginio metu kalbėjo Žemaičių muziejaus „Alka“, pasiūliusio suteikti M. Jakobui Telšių miesto garbės piliečio vardą, direktorė Eva Stonkevičienė.
Mažasis M. Jakobas
M. Jakobas gimė 1949 m. rugpjūčio 7 d. Telšiuose. Buvo pirmasis vaikas šeimoje. Jo tėvai Fruma ir Haimas Jakobai buvo paprasti darbininkai. Tėvas visą savo gyvenimą vairavo sovietines sunkiasvores mašinas, dirbo Telšių „Masčio“ fabrike, o mama augino tris vaikus, kurie gimė kas dveji metai.
Dvasinės vertybės Jakobų šeimoje buvo aiškios. „Aš dabar suprantu, kad mūsų tėvai buvo išauklėti ir mokėsi smetoninėse mokyklose, kur mokytojai turbūt buvo dvasingesni, – prisimena M. Jakobas. – Mano tėvo šeima, nors ir nelabai raštinga, buvo gana pasiturinti. Bet kai atėjo sovietų valdžia 1940-aisiais, viską nacionalizavo, atėmė.“
1956 m. Miša pradėjo lankyti Telšių 3-iąją vidurinę mokyklą (dabar – „Germanto“ progimnazija), buvo itin stropus mokinys, visi jį vadino „geru vaiku“. „Mes neįsivaizdavome kitos mokyklos – tik lietuvių, nors Telšiuose veikė ir rusų mokykla, – pasakoja M. Jakobas. – Visų svarbiausias man kaip vaikui buvo mokytojo žodis. Tas žodis buvo viskas. Antra, turėjai viskuo dalytis. Netgi privalėjai. Buvo žymiai blogiau gyvenančių vaikų negu, sakysime, aš. Valgyklų tuo metu mokyklose nebuvo, mama įduodavo priešpiečius ir sakydavo: „Būtinai pasidalyk su savo suolo draugu, nes aš žinau, kad jie blogiau gyvena ir yra alkani.“
Mokytojo darbas
Mokyklą M. Jakobas baigė 1967 m. ir tais pačiais metais įstojo į Šiaulių pedagoginį institutą, Fizikos ir matematikos fakultetą, studijų kryptis – matematika. Baigęs institutą 1971 m. pradėjo dirbti matematikos mokytoju Plungės 3-iojoje vidurinėje mokykloje. Čia jis susipažino su daugeliu žmonių, jam buvo nesunku dirbti, nes puikiai kalbėjo žemaitiškai, pažinojo kai kuriuos žydus, tuo metu gyvenusius Plungėje, ir su jais bendravo.
Vėliau M. Jakobas persikėlė į Vilnių ir dirbo matematikos mokytoju įvairiose Vilniaus miesto mokyklose. „1989 m, kai mes jau pradėjome po truputį kažką suprasti ir buvome pasirengę keisti, susikūrė Sąjūdis, kuris labai palankiai žiūrėjo į tautines mažumas, ypač į žydų bendruomenę, nes buvo žmonių, kurie suprato, ką žydai davė Lietuvai, ką sukūrė, ir skatino mus atkurti žydų mokyklą“, – prisimena M. Jakobas.
M. Jakobas: „Turi būti lietuviška mokykla“
Prasidėjus Atgimimui, 1989 m. spalio 2 d. buvo įkurta Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT gimnazija. Čia M. Jakobas dirbo matematikos mokytoju ir direktoriaus pavaduotoju ugdymui, o 1991 m. paskirtas gimnazijos direktoriumi.
Kaip pasakoja pats M. Jakobas, steigiant mokyklą labai daug ir geranoriškai padėjo ir Vilniaus valdžia, ir tuometinė Švietimo ministerija: „Visur labai gražiai sutikdavo, buvo atidarytos visos durys. Ir šiandien, jeigu kas manęs paklaustų, aš galiu pasakyti tik pačius gražiausius žodžius. Ir Sąjūdžiui, ir tuometiniam Seimui bei Vyriausybei.“
M. Jakobo vadovaujama gimnazija augo, stiprėjo ir tapo viena iš geriausių ugdymo įstaigų Lietuvoje. Pradėdama nuo vadinamosios vakarinės mokyklos, M. Jakobo iniciatyva mokykla ruošė mokinius, dėstė žydams hebrajų kalbą, kūrė naujas mokymo metodologijas.
Prasidėjus laisvai emigracijai, žydai norėjo susieti savo likimą su Izraeliu, niekas jiems netrukdė, ir tuo metu, kai dešimtys tūkstančių žydų išvyko iš Lietuvos susijungti su savo šeimomis, kurios gyveno Izraelyje, M. Jakobas liko Lietuvoje, nes matė jos perspektyvas, galimybes ir jautė vidinę pareigą atsikuriančioje šalyje kurti kitokią ateitį, palikdamas gilų savo pėdsaką ateities kartose.
„Buvo didžiulis noras, tokia atgaiva širdžiai man kaip žydui, kad štai aš, mokytojas žydas, galiu ir turiu mokyti, auklėti žydų vaikus, atiduoti jiems kažką tokio svarbaus… Toks bendras pakilimas buvo apėmęs mus visus. Iš mokyklos, kurioje buvo tik dvylika mokinių, tapome gerai žinoma mokykla, kurioje mokosi apie 400 vaikų. Reikėjo įveikti visus etapus ir nebuvo patirties, nebuvo ko paklausti. Tačiau vieną dalyką žinojome: tai turi būti mokykla, kurioje dėstoma lietuvių kalba. Iš pradžių buvo ir paralelinių klasių rusų dėstomąja kalba. Aš sugebėjau įtikinti mokyklos bendruomenę, kad tai turi būti lietuviška mokykla, kad tiesiog nėra vietos dviem paralelinėms klasėms, kad turime mylėti, gerbti ir gerai mokėti lietuvių kalbą, jeigu norime gyventi Lietuvoje. Aišku, anglų kalba tada taip pat jau buvo labai paklausi“, – dalijasi prisiminimais M. Jakobas.
Batai turi blizgėti
Su šypsena M. Jakobas prisimena, kaip būdamas direktoriumi jis turėjo įprotį kiekvieną rytą pasitikti į gimnaziją ateinančius mokinius: „Vaikai jau žinojo, kad direktorius žiūrės, ar jų batai blizga, ar uniformos „nekleckuotos“ ir ar plaukai nekvepia blynais.“
M. Jakobas teigia, kad švarai ir tvarkai jis skirdavo ypatingą dėmesį ir stengėsi tai perduoti tiek mokytojams, tiek mokiniams. Pagarba. Šią savybę paveldėjęs iš savo tėvo, dirbusio vairuotoju, kurio vairuojamas sunkvežimis visuomet pasižymėjo išskirtine švara. M. Jakobas juokiasi prisimindamas, kaip vaikystėje jo tėvas blizgindavo sunkvežimio sparną ir batus. „Jis buvo pamišęs dėl švaros. Ir tai buvo perduota man“, – pasakoja pedagogas. Būdamas direktoriumi M. Jakobas siekė diegti mokiniams ir meilę klasikinei muzikai – per susirinkimus kviesdavo tėvus atsiversti Nacionalinės filharmonijos repertuarą ir apsilankyti koncerte su savo vaikais.
Mokymo procese M. Jakobui visada buvo svarbu įsiklausymas, pajautimas, vaiko pasaulėžiūra, mokinio santykis su pasauliu. „Aš vis noriu grįžti prie dvasinių dalykų. Nesu giliai tikintis, bet visada sakau, kad Dievas yra. Ir, matyt, Dievas taip panorėjo, kad aš mylėčiau ne vieną, ne du vaikus, bet kad mylėčiau jų daug. Taip jau susiklostė šeiminės aplinkybės, kad mes neturime vaikų, ir, matyt, vis tiek tokia tėviška pareiga kiekviename iš mūsų yra, tiesa? Šitą tėvišką pareigą, meilę vaikams aš ir dalijau visą gyvenimą. Ir nė kiek nesigailiu“, – kalba M. Jakobas.
Beveik 50 metų pedagoginę patirtį turintis M. Jakobas įsitikinęs, kad į gerą mokyklą vaikai ir dabar turėtų eiti noriai. „Mes dažnai mokome vaikus visai ne tokių dalykų, kokių reikėtų. Labai sunkiai persiorientuojame, labai sunkiai einame link inovacijų, – jis atvirai kalba apie švietimo problemas. – Labai mažai dirbama su mokytojais. Tikiu, kad kai mokytojas taps šviesuoliu, tai ir mokykla taps šviesi.“
Nuolatinis tobulėjimas
Vadovaudamas gimnazijai M. Jakobas siekė nuolat tobulėti. 2003 m. Vilniaus edukologijos universitete baigė magistrantūros studijas įgydamas švietimo vadybos magistro laipsnį. Savo žinias ir kompetencijas gilino įvairiuose kursuose JAV, Izraelyje, Prancūzijoje, Jungtinės Karalystės Oksfordo universitete, o Vilniaus universiteto Žurnalistikos ir komunikacijos fakulteto dvimečiuose kursuose įgijo atstovo spaudai ir įvaizdžio formavimo specializaciją. Gimnazijai vadovavo iki 2019 m.
Šiuo metu M. Jakobas yra „Avia Solutions Group“ administratorius.
Pasitraukęs iš gimnazijos vadovo pareigų M. Jakobas pedagoginės veiklos nenutraukė. Nuo 2019 m. jis yra Vilniaus licėjaus „Sokratus“ administratorius ir jaunųjų edukologų mentorius.
M. Jakobas dirba iš vienuolikos žmonių sudarytoje Valstybės pažangos tarybos koordinacinėje grupėje prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir ruošia projektą „Lietuva 2050“.
Aktyviai dalyvauja visuomeninėje veikloje. Yra Lietuvos nacionalinio dramos teatro Kultūros tarybos narys, Sugiharos fondo „Diplomatai už gyvybę“ tarybos narys, Kauno, 2022 m. Europos sostinės, renginių vienas iš komisijos narių.
M. Jakobo gimtoji kalba – lietuvių, puikiai kalba jidiš, rusų, vokiečių ir anglų kalbomis. Niekada nebuvo pamiršęs savo gimtosios žemaičių kalbos.
M. Jakobas vedęs. Žmona Ema Jakobienė dirba Lietuvos žydų bendruomenės (litvakų) programų koordinatore.
Nuopelnai Telšiams ir Žemaitijai
M. Jakobas visada palaiko glaudų ryšį su savo gimtuoju miestu – Telšiais. Dažnai tenka išgirsti pasididžiavimą savo žemaitiškoje aplinkoje išugdytu charakteriu M. Jakobo viešuose pasisakymuose. Kiekviena Telšių gatvelė gerai pažįstama, kiekviena miesto istorijos akimirka, išgyventa vaikystėje, ryškiai įsirėžusi į atmintį, kiekvienas pozityvus pokytis Žemaitijos sostinėje jaudina ir rūpi. Telšiai jam tarsi gyvenimo pradžių pradžios lopšys, suformavęs išskirtinius asmenybės bruožus, sujungtus į vieną ypatingą ir mūsų šaliai visą gyvenimą paaukojusį žmogų – žydą, žemaitį, Lietuvį, pasaulio pilietį.
Galbūt M. Jakobo pasirodymas Telšių miesto renginiuose ar svarbiuose įvykiuose, atrodytų, nėra itin dažnas ir deklaratyvus. Tai tikriausiai lemia šios iškilios asmenybės prigimtinis žemaitiškas santūrumas, žydiška erudicija ir noras gerus darbus daryti tyliai.
M. Jakobas be iškilmingų deklaracijų, be susireikšminimo, savo patirtimi, įžvalgomis ir įtakingais ryšiais visą gyvenimą dirbo savo gimtojo miesto labui. Jis aktyviai prisideda prie kultūrinės veiklos projektų įgyvendinimo, padeda užmegzti ryšius su išeiviais iš Telšių ir visos Žemaitijos, jam labai svarbi istorinio atminimo išsaugojimo problematika.
Parengta pagal Žemaičių muziejaus „Alka“ inf.