Telšiškiai ir miesto svečiai pastebi, kad Telšių miesto gatvėmis važinėjančių senų autobusų išmetamosios dujos itin teršia orą. Tai esą jaučiama karštomis dienomis, kada dėl tvankaus oro uždūmijus autobusui miesto centre tiesiog nelieka kuo kvėpuoti. Tačiau vertindami tokius gyventojų pastebėjimus atsakingi asmenys kategoriškai atsako: visi autobusai techniškai tvarkingi, jų išmetamųjų dujų kiekiai normų neviršija.
Monika KRIŠČIŪNAITĖ
Eksploatuojami autobusai – tvarkingi?
UAB Telšių autobusų parkas turi 40 autobusų. 9 jų važinėja miesto gatvėmis ir visi jie – ne pirmos jaunystės. Yra autobusų, kurie skaičiuoja trečiąjį gyvavimo dešimtmetį.
Telšių autobusų parko direktorius Petras Ročius pripažįsta, kad kuo autobusas senesnis, tuo daugiau problemų jis sukelia savininkui, reikalingos didesnės išlaidos. Tačiau vadovas užtikrino, kad miesto gatvėmis važinėja techniškai tvarkingi ir eksploatuoti tinkami autobusai.
„Autobusai kas pusmetį varomi techninei apžiūrai. Be apžiūros rezultatų ataskaitos jie esą nevažinėtų. Be to, mieste didelis eismas, važinėjasi ir sunkvežimiai, ir lengvieji automobiliai, todėl dėl užteršto oro kaltinti vien autobusus – negalima“, – kalbėjo P. Ročius.
Paruošti techninei apžiūrai – nelengva
„Telšių ŽINIOMS“ pasidomėjus, ar lengvai atliekama autobusų techninė apžiūra, Telšių techninių apžiūrų centro direktorius Arvydas Plienius sakė, kad gedimų autobusai, kaip tikriausiai ir daugelis kitų transporto priemonių, turi. Direktorius patikino, jog atitinkamą dokumentą, rodantį, kad automobilis tinkamas eksploatuoti, gauna tik techniškai tvarkingos transporto priemonės, todėl netvarkingų autobusų mieste neturėtų važinėtis.
„Išmetamųjų dujų kiekis tikrinamas visų transporto priemonių, o jei duomenys neatitiktų reikalavimų, tai jos būtų netinkamos eksploatuoti. Tą dieną, kai atliekama techninė apžiūra, autobusai atitinka galiojančius reikalavimus, o jų būklė eksploatuojant gi keičiasi“, – paklaustas apie galimai per didelius autobusų išmetamų dujų kiekius atsakė A. Plienius.
P. Ročius teigė, kad tvarkant autobusus tol, kol jie bus techniškai tvarkingi ir galės važinėtis miesto ir rajono keliais, neretai kyla daug problemų, gedimų šalinimo procesas nemažai kainuoja, ilgai užtrunka, tačiau tvarkoma tol, kol pasiekiamas rezultatas.
Direktoriaus teigimu, autobusų remontui įmonė per metus išleidžia bemaž 200 tūkst. litų.
P. Ročius prognozavo, kad oro tarša mieste turėtų sumažėti dar šiais metais. Spalio mėnesį autobusų parkas turėtų gauti 9 naujus, šių metų gamybos autobusus. Naujutėlaitės transporto priemonės pakeis 9 seniausius, daugiausiai problemų keliančius autobusus. Planuojama, kad aplinkai draugiškos transporto priemonės išmes 80 tonų mažiau anglies dvideginio nei dabartiniai autobusai. 7 autobusai bus varomi gamtinėmis dujomis, o 2 – hibridiniai, varomi elektra ir dujomis.
Autobusų išmetamų dujų kiekių nematuoja
Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamento Telšių rajono agentūros vyriausiasis specialistas Alfredas Zaveckas informavo, kad kiekvienais metais mieste atliekama benzinu ar dujomis varomų transporto priemonių išmetamųjų dujų kiekių patikra. Tačiau, kad ir kaip būtų keista, dyzelinu varomų autobusų ir, žinoma, kitų transporto priemonių patikra nevykdoma.
„Lengvųjų automobilių patikra rodo, kad padėtis dėl šios rūšies transporto nėra bloga. Įrangos dyzelinių variklių išmetimams patikrinti mes neturime“, – tik tiek pasakė specialistas.
Prieš keletą metų net 48 procentai Lietuvos keliais važinėjančių transporto priemonių buvo varomos dyzelinu. Tikėtina, kad nemažas tokių automobilių skaičius yra ir Telšiuose. Nejau tokios transporto priemonės tiek draugiškos gamtai, kad jų tikrinti nebūtina?
Dėl skaidrumo abejoja
Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamento Teisės ir bendrųjų reikalų skyriaus vyriausiasis specialistas Artūras Konderauskas paaiškino, kad departamentas turi po vieną prietaisą benzininių ir dyzelinių variklių išmetamų dujų kontrolei atlikti. Prietaisais pagal nustatytą grafiką dalijasi 10 kontrolę vykdančių rajonų agentūrų. Vidutiniškai viena agentūra prietaisais naudojasi 14 dienų per metus. Specialistas pažymėjo, kad, atliekant kontrolę, taip pat tenka atsižvelgti į oro sąlygas. Prietaisai veikia tik aukštesnėje nei 5 laipsnių temperatūroje, taip pat patikra negalima lyjant lietui. Atsižvelgiant į tai, transporto kontrolė vykdoma nuo balandžio iki spalio mėnesio.
Kodėl Telšiuose esanti agentūra prietaisus gauna netinkamu metų laiku arba iš viso jų negauna – neaišku. O gal tiesiog nėra poreikio?
„Techninės apžiūros metu taip pat yra tikrinamas išmetamųjų dujų kiekis ir normų neatitinkančioms transporto priemonėms techninės apžiūros rezultatų kontrolės lapai nėra išduodami, tad jos negali būti eksploatuojamos“, – ne vieno pašnekovo išsakytą mintį atkartojo A. Konderauskas.
Taigi, viskas lieka ant Techninių apžiūrų centro pečių.
Tačiau autobusų būkle nepatenkinti Telšių autobusų parko vairuotojai dėl šios įmonės skaidrumo abejoja. Yra manančių, kad gražiai pakalbėjus reikiami dokumentai išduodami net ir reikalavimų neatitinkantiems autobusams.
Darbuotojams – blogos darbo sąlygos
Telšių autobusų parko darbuotojai ne tik kritikavo senus autobusus, sukeliančius nemažai problemų, bet skundėsi ir patys dirbantys ne itin geromis sąlygomis. Šių metų pradžioje Telšių autobusų parkas iš Luokės g. buvusių patalpų persikėlė į patalpas Mažeikių g. 13D.
Darbuotojai vos įsikūrę piktinosi blogomis darbo sąlygomis: anksčiau sandėlyje laikytos trąšos, todėl patalpos dvokė cheminėmis medžiagomis, taip pat nuo trąšų poveikio kai kur iro sienos. Dalis darbuotojų skundėsi negalintys tinkamai nusiprausti. Nepasitenkinimas praėjus kuriam laikui nedingo: darbo sąlygos nepagerėjo. Neiškentę Telšių autobusų parko darbuotojai pagalbos kreipėsi į Lietuvos vežėjų profesinę sąjungą „Solidarumas“. Ši savo ruožtu liepos mėnesį parašė laišką Telšių rajono savivaldybės merui Vytautui Kleivai, prašydama, jog būtų atliktas Telšių autobusų parko darbuotojų darbo vietos įvertinimo tyrimas, nustatyta pastato avaringumo būklė, apsvarstytas buitinių patalpų ir plovyklos nebuvimo klausimas.
Merui pasidomėjus esama situacija, P. Ročius atsakė raštiškai. „Telšių autobusų parko patalpose yra įrengti du tualetai, keturios kriauklės, persirengimo kambarys, kuriame pastatytos spintos darbuotojų drabužiams, įrengtos kitos darbui reikalingos patalpos“, – apie tai, kad darbuotojai lyg ir neturėtų skųstis, atsakydamas į kritiką, rugpjūčio 8-osios rašte dėstė P. Ročius.
Jis pridūrė, kad dėl darbo sąlygų nustatymo buvo kreiptasi į tyrimus atliekančią firmą, iš ten kaip tik laukiama rezultatų. O dėl pastato avaringumo būklės direktorius žadėjo kalbėtis su pastato savininku. Tačiau kada ateis tyrimų rezultatai, kada kilusios problemos bus derinamos su patalpų savininku – darbuotojams iki šiol neaišku.
Nu mūsų Ročius žiūriu yra nepakeičiamas direktorius. Visi kalti išskyrus …
Nu nezinau kaip jums karstomis dienomis jautesi tas uzterstumas bet as atrodo pirmadieni prie vandentiekio vaziavau ispaskos panasaus miestinio autobuso.Galvojau kad uzdusiu masinoje su visa seimyna,norejosi net i keliu policija pranest kai jis stabiliai vaziavo uzleides dumu uzdanga. O aplenkt toje vietoje negalima taip kad reiks Telsiuose pamacius miestinius autobusus dujokauke mautis .