
Turbūt nedaug kas žino, kad įsigijus sergantį augalą galima susigrąžinti pinigus. Nors prekybos centro atstovė sako, kad galima paprašyti atgal sumokėtų pinigų praėjus daugiausiai dviem dienoms nuo pirkimo, tačiau vartotojų teisių gynėjai yra visai kitokios nuomonės – pasak jų, teisės aktai numato dvejų metų garantiją įsigytiems daiktams, neskirstant jų pagal prekių kategorijas. Taigi augalui taip pat taikoma… dvejų metų garantija.
Giedra AKAVICKIENĖ
Pinigai kaip į balą
Telšiuose, prekybos centre „Lidl“, tenka matyti, kad parduodamos jau nuvytusios, nukritusiais lapais gėlės vazonėliuose, sergantys vaismedžiai, vaiskrūmiai. Neatidūs pirkėjai nusiperka, paskui gailisi išmetę pinigus kaip į balą.
Akylesni pastebėjo, kad į parduotuvę atvežami gražūs augalai, o po keleto dienų pradeda mirti. Štai, pasak vienos telšiškės, alyvmedžiai netrukus buvo nukainoti, nes ėmė džiūti ir mesti lapelius.
Vaiskrūmiai ir vaismedžiai buvo parduodami, kaip manoma, sergantys miltlige, nes jų lapai padengti baltomis apnašomis. Tokius pasisodinę savo sode rizikuojate užkrėsti ir kitus augalus.
Dažnas, įsigijęs nykstantį augalą, kuris arba buvo laiku nepalaistytas, arba perlaistytas, vėliau jį išmeta nesusimąstydamas, kad tokioje situacijoje įstatymas yra jo, vartotojo, pusėje.
Prekybos centro pozicija
„Lidl Lietuvos“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė, išgirdusi apie augalų problemą Telšiuose, komentavo: „Prekių kokybei užtikrinti dedame dideles pastangas, tai yra vienas iš mūsų prioritetų. Atsižvelgsime į tai, kad ateityje tokios situacijos nepasitaikytų, informacija jau yra perduota atsakingiems kolegoms, kurie dar kartą primins augalų priežiūros parduotuvėje taisykles. Vis dėlto, jei pirkėjas įsigyja augalą, kuris netikėtai namuose per dieną ar dvi nuvysta, ir yra pastebima, kad tai galėjo būti nekokybiškas augalas, tokią prekę galima grąžinti į parduotuvę ir atgauti pinigus.“
Garantija – dveji metai
Kokios pirkėjo teisės tokiais atvejais, kai pirkėjas prekybos centre įsigyja sergantį augalą ir jis vėliau žūva, domėjomės Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyboje.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Milda Deimantė pabrėžė, kad teisės aktai numato dvejų metų garantiją įsigytiems daiktams, neskirstant daiktų pagal prekių kategorijas. Taigi augalui taip pat taikoma dvejų metų garantija.
Šiuo atveju, pasak M. Deimantės, labai svarbu akcentuoti tai, kad, kreipiantis dėl atsiradusio augalo trūkumo garantijos laikotarpiu, būtų vertinama, ar vartotojas naudojosi visomis pardavėjo suteiktomis instrukcijomis. Pardavėjas privalo suteikti vartotojui informaciją apie prekę, jos naudojimą.
Skundai labai reti
„Jeigu pardavėjas informacijos nėra pateikęs (turima omenyje specifinė informacija apie augalo auginimą, priežiūrą) ir augalas nuvyto ar atsirado kitų jo trūkumų, VVTAT nagrinėtų kilusį ginčą tarp pardavėjo ir vartotojo. Paprastai, kai ginčas kyla dėl specifinių prekių, VVTAT, nagrinėdama ginčą, galėtų kreiptis nuomonės ir į kitas atitinkamoje srityje kompetentingas institucijas, pvz., Valstybinę augalininkystės tarnybą“, – aiškino Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė M. Deimantė.
Vartotojų prašymai dėl augalų kokybės Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje yra labai reti. Per metus pasitaiko vos keli. Gali būti, kad skundų beveik nėra, nes žmonės nežino savo teisių arba tiesiog neturi laiko rašinėti raštus dėl kelių dešimčių eurų nuostolio.
Vis dėlto prekybos centrai turėtų užtikrinti, kad parduodami augalai būtų sveiki. Tačiau, kaip kalbama, dažnai trūksta darbuotojų, o esami apkrauti darbais, todėl ir pasitaiko, kad augalai žūva dar parduotuvėje arba jau iškeliavę pas pirkėją į namus.