„Nuolat kartojant sau neigiamas mintis, sukuriama destruktyvi mąstymo spiralė, kurią sunku nutraukti. Tai gali paveikti mūsų santykius, darbą ir apskritai gyvenimo kokybę. Svarbu mokytis atpažinti ir keisti neigiamas mintis, ugdyti pozityvų mąstymą bei pripažinti savivertę ir pasiekimus“, – temą pokalbiui pasiūlo telšiškė Skaistė Vainutytė, MAX verslo centre savo privačiame kabinete teikianti profesionalias grožio paslaugas (socialiniuose tinkluose geriau žinoma kaip Skaistė Browist).
Sutinkame ir leidžiamės į diskusiją apie tai, kad visavertis gyvenimas – vienas svarbiausių žmogaus tikslų. Kad jį pasiektum, turi nugalėti nemažai kliūčių, tačiau reikia žinoti, kad jos visos yra įveikiamos.
– Kaip manote, ar jauname amžiuje patirtos traumos gali turėti įtakos žmogaus ateičiai?
– Kiek kartų esate girdėję pasakymą: „Jei nesimokysi, šluosi gatves“? Aš šiuo pasakymu patikėjau iškart gavusi pirmuosius blogus pažymius ir išgirdusi mokytojos repliką: „Tai gal tau irgi parinkti adaptuotą programą kaip ir tavo klasės draugei?“, kuri po to labai lengvai tarp bendraklasių pavirto į pravardę – Adaptuota. Dėl to mano savivertė tapo labai žema – tai, mano nuomone, lėmė mano maištaujantį elgesį paauglystėje ir ilgą laiką mažino pasitikėjimą savimi vyresniame amžiuje.
– Kaip suprantu, patyčių paauglystėje sulaukdavote ir iš vaikų, ir iš mokytojų. Ar galite papasakoti plačiau?
– Kai man buvo maždaug 13 metų, mano tuometinė „draugė“ sugalvojo, jog reikia visiems kiemo draugams eiti maudytis. Žinoma, nuvykusi prie ežero nieko neįtariau, tačiau, vos man nusirengus, keli vaikinai pradėjo mėtyti į mane purvais. Kažkaip nesupratau, kad mėto tik į mane vieną ir filmuoja. Purvo buvo pilni plaukai, bet baisiausia, kad jo užkišo už liemenėlės, į kelnaites, o aš nieko negalėjau padaryti, nes purvo pridėjo tiek, kad negalėjau atsikelti nuo žemės, kitaip būčiau palikusi nuoga… Kai visas siaubas baigėsi, nuėjau į vandenį, bandžiau viską nuplauti, bet kartu jau galvojau, kad norėčiau nusiskandinti – tokio pažeminimo dar nebuvau patyrusi. Kad tai buvo sugalvojusi mano draugė ir kad visi tai žinojo, man pasakė tik po kokių 10 metų, bet atsakymo į klausimą „Kodėl?“ neturiu iki šiol.
Greičiausiai tai buvo daroma iš pavydo, nes kieme buvau draugiška, linksma, berniukams patinkanti mergaitė.
Mokykloje ne kartą traumuojančių dalykų sulaukiau iš matematikos mokytojos. Vienas jų buvo toks: bijodama praleisti jos pamokas net apsinuodijusi maistu atėjau į mokyklą ir iš visų jėgų bandžiau „atsėdėti“ jos pamokas, tačiau išgirdau repliką: „Tai ką, Skaistele, sunki naktelė buvo, kad tokia neišmiegojusi.“ Apie kokias nakteles kalbate, mokytoja? Man tuo metu buvo 12–13 metų.
Dar vienas įsimintinas įvykis buvo tada, kai ta pati mokytoja mane paliko vasarai pataisų, tačiau, kai pirmą dieną atėjau į pataisas, pasakė, kad man jų nereikia. Tada nesupratau, bet dabar galvoju, ar tai nebuvo dar vienas bandymas pažeminti prieš bendraklasius? Kaip galima kelis mėnesius sakyti, kad mane paliks pataisų, o kai aš atėjau, staiga persigalvoti?
Neatsiliko ir klasės auklėtoja. Buvau pakviesta „pasiaiškinti“, kodėl, neatlaikiusi bendraklasio patyčių, pietų metu užvožiau jam ant galvos lėkštę sriubos. Maniau, kad klasės auklėtoja bus mano pusėje, kadangi jau seniai visos mergaitės skundėmės klasės draugo elgesiu, tačiau atėjus manęs laukė bendraklasio mama, auklėtoja ir socialinė darbuotoja. Kaip jau galite suprasti, mano pusėje buvau tik aš. Ilgai kabinete neužsibuvau. Pajutusi, kad žodžiai „Kas tu tokia esi?“, „Ką tu sau leidi?“ yra skirti man, riebiai nusikeikiau ir, trenkusi durimis, pabėgau. Tai buvo antras kartas, kai ėjau namo verkdama ir svarsčiau apie savižudybę.
Eidama namo sutikau tikybos mokytoją. Ji mane nusivedė į mokyklos valgykloje esantį kambarėlį, kuris skirtas pietauti tik mokytojams. Nupirko arbatos ir ramiai valgydama bandelę paprašė papasakoti, kas įvyko. Po mano pasakojimo ji pasakė: „Žiūrėk, Skaiste, visi matome, kad tavo auklėtoja elgiasi netinkamai, bet dėl to tu neturi jaustis kalta. Rytoj atsikelk, apsirenk savo gražiausius rūbus ir aukštai iškėlusi galvą sugrįžk į pamokas, nesivelk į pokalbį nei su auklėtoja, nei su klasės draugu.“ Jeigu ši nuostabi mokytoja skaito straipsnį, noriu nuoširdžiai padėkoti: „Jūs buvote tas žmogus, dėl kurio pirmą kartą jaučiausi, jog esu ne viena.“
Nors dabar pasakodama braukiu ašarą, tačiau jokio pykčio nejaučiu, nes taip gali elgtis tik labai nuskriausti žmonės, o tokiems jaučiu gailestį ir atjautą, nes žinau, kad kai esi pats nuskriaustas, bandai gintis, net jei ir nesi puolamas, o tokiu būdu pats tampi skriaudiku.
Praeityje patirti skaudūs įvykiai menkina savivertę ir pasitikėjimą savimi, tačiau tai nėra apie tave ir tai neturi daryti įtakos nei dabarčiai, nei ateičiai. Nesvarbu, iš kur tu, kas tu ir ką patyrei, negali pamesti savo karūnos ir manyti, kad kažko negali pasiekti.
– Nepaisant traumuojančių įvykių pavyko įgyti išsilavinimą…
– Kai baigiau 10 klasių, reikėjo pereiti į gimnaziją. Patyrusi skaudžių išgyvenimų labai bijojau nepritapti naujoje mokykloje, todėl sugalvojau kitą variantą – išvykau mokytis į Klaipėdą. Maniau, kad taip nuo visko pabėgsiu. Buvau įsitikinusi, kad užsitarnauti pripažinimą gali tik užimdamas aukštas pareigas, o man mielos grožio paslaugų profesijos tokios „pridėtinės vertės“ neturi, tad pasirinkau apskaitininko studijas profesinėje mokykloje, o jas baigusi, ketinau toliau stoti į kolegiją arba universitetą. Būdama to amžiaus net nenutuokiau, ką ši profesija reiškia, žinojau tik tiek, kad dirbsiu biure, dėvėsiu proto nepridedantį, bet tokį vaizdą sudarantį kostiumėlį ir per pertraukas gersiu kavą. Mokslai patiko, grupė buvo draugiška, vieni kitiems padėdavome. Mokslus baigiau aukščiausiais įvertinimais (nors dešimtoje klasėje bandomojo matematikos egzamino neišlaikiau). Šiandien jau tvirtai tikiu, kad jei nori, gali viską, ir jei tik norėsiu, galėsiu stoti mokytis bet kada vėliau, tačiau kitą kartą jau ten, kur tikrai norėsiu, nes įsidarbinusi pagal profesiją supratau, kad sėdėti 5 dienas per savaitę prie kompiuterio tarp keturių sienų – ne man, todėl išgirdusi viršininko žodžius: „Skaiste, aš tau darbo nebeturiu“, nepajutau jokio liūdesio. Šiandien nė lašelio nesigailiu, kad stojau mokytis tiksliai nežinodama apie šią profesiją, nes sutikau daug protingų, išsilavinusių žmonių, išmokau daug pamokų ir pamačiau, ką reiškia gyventi didesniame mieste. Tačiau šiandien rinkčiausi kitokį variantą nei stoti bet kur vien tam, kad turėtum išsilavinimą.