Seimas priėmė naują Vietos savivaldos įstatymo redakciją ir lydimųjų teisės aktų pakeitimus, kuriais nuspręsta patvirtinti naują merų įgaliojimų modelį.
Kitą kadenciją tiesiogiai išrinktas meras taps vykdomosios valdžios atstovu, bus atsakingas už rajono biudžeto vykdymą, galės vienasmeniu sprendimu paskirti administracijos direktorių, atsiklausęs tarybos – paskirti vicemerą. Tačiau meras neteks balsavimo teisės savivaldybės tarybos posėdžiuose sprendžiamais klausimais.
Meras – vykdomoji institucija
Pagal šiuo metu galiojantį Vietos savivaldos įstatymą meras yra ne tik savivaldybės atstovaujamosios institucijos – savivaldybės tarybos narys ir vadovas, bet ir atskira nuo savivaldybės tarybos vienasmenė savivaldybės institucija – savivaldybės, kaip įstatymo nustatyto valstybės teritorijos administracinio vieneto, vadovas, turintis vietos valdžios ir viešojo administravimo įgaliojimus.
Įstatymu nutarta nustatyti, kad savivaldybės taryba bus atstovaujamoji institucija, o savivaldybės meras – savivaldybės vadovas, turintis vietos valdžios ir viešojo administravimo teises ir pareigas, t. y. vykdomoji institucija.
Pagal priimtus pakeitimus, savivaldybės meras planuos savivaldybės tarybos veiklą, sudarys savivaldybės tarybos posėdžių darbotvarkes ir teiks savivaldybės tarybos sprendimų projektus, šauks savivaldybės tarybos posėdžius ir jiems pirmininkaus, pasirašys savivaldybės tarybos sprendimus ir posėdžių, kuriems pirmininkavo, protokolus. Tačiau meras neturės balsavimo teisės savivaldybės tarybos posėdžiuose sprendžiamais klausimais. Meras turės teisę nepasirašyti savivaldybės tarybos priimtų sprendimų ir juos motyvuotai grąžinti pakartotiniam nagrinėjimui. Tokiu atveju savivaldybės taryba galės arba pritarti mero motyvuotam grąžinimui, arba patvirtinti pirminį priimtą sprendimą.
Vicemerai ir administracijos direktorius
Vietoj šiuo metu įstatyme numatytos mero pavaduotojo pareigybės bus įtvirtinama vicemerų pareigybė. Vicemeras bus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, kaip ir savivaldybės administracijos direktorius. Kartu bus naikinama savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojų pareigybė.
Meras savo vienasmeniu sprendimu turės teisę paskirti administracijos direktorių, o skiriant vicemerą pirmiausia reikės atsiklausti savivaldybės tarybos. Tačiau jeigu savivaldybės taryba ir nepritars mero siūlomai vicemero kandidatūrai, meras vis tiek turės teisę savo sprendimu jį paskirti.
Naujomis nuostatomis bus sudaroma galimybė savivaldybės tarybos nariams pareikšti nepasitikėjimą vicemerais ar savivaldybės administracijos direktoriumi, tačiau, juos atleisti ar ne iš užimamų pareigų, spręs meras.
Naujoje Vietos savivaldos įstatymo redakcijoje numatytas ir didžiausias galimas savivaldybės vicemerų skaičius, kuris priklausys nuo Savivaldybės tarybos narių skaičiaus. Atsižvelgiant į tai, kad mūsų Taryboje darbuojasi 25 rajono išrinktieji – Telšių rajono savivaldybėje bus galima įsteigti dvi vicemero pareigybes.
Savivaldybės taryba, komisijų ir komitetų darbas
Įstatyme įtvirtinama savivaldybės tarybos dauguma, mažuma, opozicija ir opozicijos lyderis. Taip pat patikslinamas tarybos narių frakcijos ir grupės sudarymas, papildomai įteisinama mišri grupė. Be kita ko, nustatoma papildomų teisių savivaldybės tarybos mažumai, opozicijai ir opozicijos lyderiui.
Įstatyme nustatoma minimali trukmė, kiek privalu leisti pasisakyti, klausti, atsakyti į klausimus savivaldybės tarybos posėdyje, sudaroma papildoma galimybė savivaldybės tarybos mažumai turėti savivaldybės tarybos mažumos valandą, kurios metu jie turės galimybę užduoti klausimų merui, vicemerams, administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus. Be to, savivaldybės tarybos mažuma kartą per pusę metų turės teisę įtraukti klausimus į vieną savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkę. Bus patikslintos normos ir dėl savivaldybės tarybos komisijų ir komitetų darbo, numatant, kad jų posėdžiai, išskyrus uždarus posėdžius, tiesiogiai transliuojami.
Savivaldybės kolegija
Savivaldybės tarybos kolegija keičiama į savivaldybės kolegiją, tikslinamas jos sudarymas ir papildomas klausimų, kuriuos ji nagrinėja, sąrašas, kuris, be kita ko, yra nebaigtinis.
Priimtais pakeitimais būtų išplečiamas asmenų, kurie įeina į savivaldybės kolegiją, sąrašas. Į jį bus įtraukiamas meras, vicemerai, administracijos direktorius, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkai, etikos komisijos ir antikorupcijos komisijų pirmininkai, opozicijos lyderis. Taip pat įtvirtinama, kad kolegija gali būti sudaryta savivaldybės tarybos sprendimu. Kolegijos posėdžiams pirmininkaus meras.
Savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimas
Naujomis nuostatomis nutarta keisti savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimo modelį, sudarant daugiau skaidrumo ir teisingiau atlyginant už faktiškai dirbtą laiką, taip pat numatant daugiau savarankiškumo pačioms savivaldybėms nusistatyti apmokėjimo dydį.
Nauja Vietos savivaldos įstatymo redakcija įsigalios 2023 m. balandžio 1 d.
L. Šedvilas: „Vinu žuodžiu, būs burdaks“
Feisbuko „Telšių ŽINIŲ“ paskyroje klausėme, ar žmonės pritaria Seimo patvirtintam naujam merų įgaliojimų modeliui.
Pirmieji į šį klausimą atsiliepė Telšių rajono savivaldybės tarybos nariai.
„(Pritarčiau, – red.) Tik tuo atveju, jei meras neužsiima tik tortų pjaustymais ar vėliavėlių dalinimu renginiuose, o pasižymi griežta kontrole, atsidavimu savo darbui bei nestokoja sąžiningumo ir noro, kad Telšiai klestėtų, tada gal ir gerai, – teigė Telšių rajono savivaldybės tarybos narys Martinas Leščiauskas. – Savanaudis meras ar paveikslėlis su šypsena nuotraukose atneš sau ir saviems naudos, o rajonas toliau murdysis purve, savo nesibaigiančiuose superbrangiuose statybų projektuose, neaiškiuose pirkimuose (Ryškėnų laužas, kurio nepanaudosi, už keletą šimtų tūkstančių, auksinės stotelės ir atlyginimai tik išskirtinai prijaučiantiems valdžiai asmenims ir t. t.).“
Tarybos narys Linas Šedvilas, kuris prašė neversti jo pasisakymų iš žemaičių kalbos, sakė: „Jei munis kas klaustu, tai nepritarčiau tokiam sprendimū nīkap. Mers pasiskirs administracijas direktoriu, vicemera (i nesvarbu, ka taryba nepritars), nebalsūs per posiedžius, bet ir nepasirašinies tarybas priimtū sprendimu, jei anam kas netiks. Kažkokī viejē, panašiejam i „lukašenkini“ režima, vinu žuodžiu, būs burdaks (nu gal i klystu). Tik dabā tikrā žinuom, ka dėl mera posta kova vyks baisē arši… Veiziesam, kap pavasari čia viskas išsirutuliūs i kas tvarka Telšiū rajuone darīs.“
K. Gusarovas: „Ar duos planuotą rezultatą – pamatysime praktikoje“
Išreikšti savo nuomonę apie naujus merų įgaliojimus ir Vietos savivaldos įstatymų pataisas paprašėme Telšių rajono savivaldybės mero Kęstučio Gusarovo. Kaip dabartinis mūsų rajono vadovas vertina pakeitimus, kaip šie pokyčiai atsilieps rajono valdymui bei kokios yra įstatymo pakeitimų stipriosios ir silpnosios pusės?
„Naujasis mero modelis numato daug daugiau pokyčių, tačiau, atsakydamas apie pateiktus, matyčiau dvejopą situaciją. Sveikintinas pokytis, kad tiesiogiai gyventojų išrinktas rajono vadovas skiria administracijos direktorių, o vicemero skyrimo procedūra teoriškai atrodo gal ir gerai, bet praktikoje gali pasitaikyti situacijų, jog meras galės piktnaudžiauti jam suteiktomis galiomis skirdamas vicemerą be tarybos pritarimo, – „Telšių ŽINIOMS“ teigė K. Gusarovas. – Manau, daugiau teisingumo įnešta pagrindiniam, gyventojų tiesiogiai išrinktam savivaldybės vadovui suteikiant teisių priimant sprendimus, pavyzdžiui, skiriant biudžeto lėšas. Su kolegomis kitais merais ne kartą esame diskutavę, kad praktikoje neretai pasitaiko situacijų, kai realios, gyventojams iškilusios problemos, einamieji nesklandumai, rodos, gali būti operatyviai pradėti spręsti, bet tik tuo atveju, kai atskiros vykdomosios ir atstovaujamosios institucijos, kaip sakoma, „groja iš vienų natų“, bet juk meras tai yra tiesiogiai gyventojų rinktas asmuo, būtent kuriam jie patikėjo savivaldybės valdymą, vadinasi, ir visus su tuo susijusius procesus, tiek stambiausius, tiek mažesnius.“
Anot K. Gusarovo, kritikuotinas yra mero įpareigojimas pasirašyti politikų – tarybos narių priimtus sprendimus, kai pats meras neturi teisės dėl jų balsuoti. „Žinoma, palikta galimybė nepasirašyti ir grąžinti sprendimus pakartotiniam nagrinėjimui, bet vėlgi, mano nuomone, tai tik teoriškai gelbėja situacijas, kai savivaldybių merai ir tarybų nariai tiesiog nedirba išvien, – kalbėjo rajono vadovas. – Bendruoju požiūriu naujasis merų įgaliojimų modelis atitolina merą kaip instituciją ir politiką: jis tampa labiau administratorius nei politikas, suteikiamos galios formuoti komandą savivaldybių valdyme, sustiprintos tarybos opozicijos teisės bei sukurti nauji procesai, kurie ar duos planuotą rezultatą – pamatysime praktikoje.“
V. Bukauskas: „Merui atsiras galimybė ne tik girdėti gyventojų balsą, bet ir įgyvendinti jų lūkesčius“
Kaip vertina Vietos savivaldos įstatymo pataisas pats įstatymų leidėjas – Seimo narys Valentinas Bukauskas?
„Įstatymo pakeitimus vertinu teigiamai ir nuosekliai laikiausi pozicijos, kad savivaldybės meras turi atstovauti vykdomajai institucijai, – „Telšių ŽINIOMS“ tvirtino parlamentaras. – Negavus palaikymo Seime, nuo 2015 metų meras tiesiogiai buvo renkamas kaip atstovaujamosios ir tik dalinai kaip vykdomosios institucijos atstovas. Būtent todėl kreipėmės į Konstitucinį teismą, kuris ir išaiškino, jog tiesioginiai merų rinkimai prieštarauja LR Konstitucijai, dėl ko Darbo grupėje plačiai vertinome esantį įstatymą ir priėmėme pakeitimus.“
Anot V. Bukausko, kalbant apie galimus pokyčius rajono valdymui – jie tiesiogiai priklausys nuo išrinktojo asmens. „Iš tiesų būsimajam merui teks didžiulė atsakomybė, nes jis turės atlikti ne tik reprezentacinį rajono savivaldybės vadovo vaidmenį, bet ir išmanyti rajono ūkį, finansus, būti geru vadybininku ir turėti žmogiškųjų bei kitų reikiamų kompetencijų, – kalbėjo Seimo narys. – Tad, kaip išrinktas meras gebės sutelkti politikus bendram darbui, kokį ryšį užmegs su bendruomenėmis, verslo atstovais, kiek turės minčių, idėjų ir pasiūlymų, nuo to ir priklausys pokyčiai, kurie kiekvienoje savivaldybėje gali labai skirtis. Be viso to, merui bus ne mažiau svarbu suformuoti darbingą ir atsakingą komandą, kuri atlieptų ir padėtų įgyvendinant bendruomenių lūkesčius.“
Kalbėdamas apie stipriąsias naujojo merų įgaliojimų modelio puses, V. Bukauskas išskyrė tai, kad merui, kaip vykdomosios institucijos atstovui, atsiras galimybė ne tik girdėti gyventojų balsą, bet ir įgyvendinti jų lūkesčius, priimant tiek asmeninius sprendimus, tiek teikiant juos tarybai.
„Mano akimis, žinoma, yra ir silpnoji šio pasikeitimo pusė, kurią įvardyčiau kaip mero pirmininkavimą tarybai, neturint balso teisės. Šią nuostatą neigiamai vertinau ir diskutuojant Darbo grupėje. Na, o daugiau pliusų bei minusų išryškės, kaip išrinktiesiems merams seksis atstovauti savo savivaldybei“, – sakė Seimo narys.