
Mažeikių kultūros centre šiuo metu eksponuojama šiauliečio tapytojo Ričardo Garbačiausko paroda „Šaknys“.
Parodos kuratorius – dailės pedagogas Aleksandras Novakas pasakojo, kad jau seniai norėjo mažeikiškiams parodyti savo dėstytojo kūrybą.
Mažeikiuose – pirmą kartą
R. Garbačiauskas gimė 1956 m. Vilniuje, 1980-aisiais baigė tapybos studijas Vilniaus dailės institute, įgijo dailininko – tapytojo, pedagogo kvalifikaciją.
Nuo 1982 m. jis iš viso surengė 15 personalinių kūrybos parodų Lietuvoje bei užsienyje, dalyvavo daugiau nei 60-yje grupinių parodų.
Su šio autoriaus kūryba susipažino Latvijos, Estijos, Lenkijos, Vokietijos, Švedijos, Danijos, Olandijos dailės gerbėjai. Mažeikiuose R. Garbačiausko paveikslai eksponuojami pirmą kartą.
Nuo 1980 m. menininkas Šiaulių universiteto menų fakultete dirbo dėstytoju, ėjo katedros vedėjo, dekano, prodekano pareigas. Už meninę kūrybą R. Garbačiauskui suteiktas profesoriaus vardas.
Dėstytojo parodą atvežė į Mažeikius
Mažeikiškiams žinomas žmogus – menininkas, visuomenininkas, dailininkas, pedagogas A. Novakas profesoriaus studentu buvo tuomet, kai jis dar tik pradėjo dėstytojo karjerą.
„Mintis parvežti į Mažeikius savo dėstytojo darbus, kad juos pamatytų, galėtų įvertinti ir mažeikiškiai, kilo jau seniai. Vienos paro-dos metu įsidrąsinau ir paklausiau Ričardo, ar būtų galima jo paveikslų parodą surengti Mažeikiuose. Mano džiaugsmui, autorius iš karto sutiko. Smagu, dabar tie, kas nori, kam įdomu, galės juos apžiūrėti, įvertinti, galbūt išsirinkti mėgstamus“, – kalbėjo A. Novakas.
Buvo įvairių kūrybinių etapų
R. Garbačiauskas sakė, kad paroda „Šaknys“ į Mažeikius atkeliavo, prieš tai pabuvojusi Kelmės kultūros centre.
„Tapybine prasme ši paroda, šis periodas yra gana siauras segmentas – šaknys, kontrastai, čia nei figūrų neįžiūrėsi, nei konkrečių objektų“, – į parodos atidarymą susirinkusiems mažeikiškiams sakė jos autorius.
R. Garbačiausko kūrybinis kelias tęsiasi daugiau nei 40 metų. Per tiek laiko buvo įvairių etapų.
„Didelę įtaką jauniems menininkams daro akademija. Aš irgi ją jaučiau, kol neatsikračiau. Mano paveiksluose ilgai dominavo figūros. Nemažai laiko buvau savo kūrybinius ieškojimus susiejęs su figūriniais dalykais. Paskui, kai prasidėjo ryšiai su užsieniu, kai atsirado galimybių dažniau išvažiuoti, kad ir į Latviją, Lenkiją, kai galėjau pamatyti ką nors daugiau nei Lietuvoje, pasižiūrėti, kaip ir ką kuria kiti, save praturtinti, keitėsi ir mano kūryba. Pasukau į ekspresyvią abstrakčią tapybą. Ir pastarųjų metų mano tapybinį pagrindą sudaro, sakykime, abstraktūs ieškojimai. Tai, ką matote parodoje“, – kalbėjo dailininkas.
Dėl abstraktaus kūrinių pobūdžio autorius atsisakė dalies darbų pavadinimų. Pavadinimai parašyti tik prie kai kurių – kaip žiūrovams skirta matymo kryptis, užuomina, apie ką tapydamas galėjo mąstyti dailininkas.
Įkvepia gamta
Menininkas pasakojo, kad dažnas jo parodų lankytojas klausia: nuo ko prasideda paveikslas, kada ir kaip atsiranda pirminė idėja?
„Man asmeniškai būna įvairiai, bet dabar dažniausiai viskas prasideda nuo gamtoje pamatytų dalykų – augmenijos, siluetų, šešėlių. O tada kompozicinis sprendimas gali būti jau daugiau ar mažiau sudėtingas“, – sakė R. Garbačiauskas.
Menininko teigimu, abstraktaus paveikslo tapymo procesas įprastai nėra labai ilgas. Bet prie molberto jis stoja maksimaliai susikoncentravęs.
„Būnu kaip spyruoklė ir tada jau dirbu. Prie drobės negali ateiti abejingas, šaltas. Prie tokio pobūdžio tapybos, kokią matote šioje parodoje, turi ateiti su tam tikra energetine įkrova“, – apibendrino šiaulietis dailininkas.
„Stipri paroda ir tikra dovana mažeikiškiams. Ačiū!“ – taip apie parodą „Šaknys“ atsiliepia vienas iš jos atidarymo dalyvių.
Neringa ŠVELNIENĖ