„Važiuojant link Luokės, kur senasis kelias veda į Biržuvėnus, penkių kelių sankryžoje pravažiuojantiems ošia Pypkinės pušis ir į kalniuką nubėga keliukas į mano vaikystės Rūdupius. Bet, kaip ir daugelis mūsų miesto gyventojų, vienu ar kitu laikotarpiu susiklosčius aplinkybėms, dabar esu telšiškė“, – pasakojimą apie save pradeda Žemaičių muziejaus „Alka“ muziejininkė-skaitmenintoja Loreta Norvaišienė.
Moteris – aktyvi muziejaus renginių fiksuotoja. Tyliai, bet labai akylai, pro fotoaparato objektyvą ji pastebi detales, kurios paprastai nekrenta į akis. L. Norvaišienės teigimu, fotografija jai padeda į supančią aplinką pažvelgti netiesiogiai ir net didžiausioje netvarkoje atrasti kažką netikėto.
Aurelija SERVIENĖ
– Gal trumpai pristatykite save. Kur mokėtės, kokį darbą dirbate?
– Mokiausi Telšių taikomosios dailės technikume, Telšių aukštesniosios taikomosios dailės mokyklos Pedagogikos skyriuje, Šiaulių ir Kauno technologijos universitetuose. Tad ir profesinis kelias vedė nuo marginimo raštų kopijuotojos trikotažo gamybiniame susivienijime „Mastis“ iki informacinių technologijų dėstytojos Žemaitijos kolegijoje. Dabar dirbu muziejininke-skaitmenintoja Žemaičių muziejuje „Alka“.
– Papasakokite apie savo darbą muziejuje. Koks jis?
– Mano darbas – suskaitmeninti eksponatą. Kitaip sakant, kompiuterine įranga sukurti jo skaitmeninį vaizdą, paruošti jį viešinti arba naudoti tyrinėjimo tikslais, skaitmeninį vaizdą ir jo aprašą publikuoti Lietuvos integralioje muziejų informacinėje sistemoje (LIMIS). Dažniausiai dirbu su dvimačiais objektais: nuotraukomis, laiškais, dokumentais. Tačiau pagalvojus, kad sename mokykliniame sąsiuvinyje suguldytos, išbraukytos, perrašytos eilutės yra užrašytos poeto Vytauto Mačernio ar būsimo muziejaus įkūrėjo ir pirmojo direktoriaus Prano Genio ranka, kai iš nuotraukos žvelgia laimingi veidai žmonių, kurių gyvenimas, žinant istoriją, tuoj tuoj nutrūks, apima nenusakomas jausmas.
– Fotografija – tai Jūsų pomėgis ar darbas?
– Fotografija darbe yra darbu tapęs pomėgis. Įdomu stebėti ir fiksuoti mus supančios aplinkos pokyčius, vykstančius procesus. Skirtumas – įrangoje: darbe naudojuosi fotoaparatu, po darbo esu telefoninės fotografijos atstovė.
– Kaip fotografija atsirado Jūsų gyvenime?
– Pedagoginių studijų baigiamasis darbas buvo susijęs su tautosaka. Keliavau močiutės takais, sutikau daug puikių pasakotojų ir dainininkų, fiksavau ne tik jų pasakojimus, bet ir veidus. Atėjo mūsų laikinumo suvokimas, nes per ketverius šios kelionės metus beveik trečdalis mano kalbintųjų iškeliavo į amžinybę. Surinkta medžiaga, panaikinus Telšių aukštesniosios taikomosios dailės mokyklos Pedagogikos skyrių, atkeliavo į muziejaus archyvą. O aš, jau kaip darbuotoja, šį tautosakos aplanką analizavau visai kitomis akimis.
– Ką mėgstate fotografuoti?
– Mėgstu detales, kurios paprastai nekrenta į akis arba prie jų esame taip pripratę, kad praeiname nepastebėję. Prie tokių objektų (detalių) užtrunku labai ilgai. Arba pats laikas kažkur pradingsta. Mėgstu fiksuoti nepozuojančius, galvojančius, kad niekas jų nemato, žmones. Fotografuoju muziejuje vykstančius renginius, tad pasinėrę į vaidmenį atlikėjai kompensuoja teisės į atvaizdą suvaržymus viešinant nuotraukas.
– Ar būna nepavykusių kadrų?
– Nepavykusį kadrą kiekvienas suprantame savaip. Man pirmiausia kliūva „griūvantis“ horizontas ir „išsivaikščiojusi“ kompozicija. Tada – veikėjai. Juk gyvename įvaizdžio laikais. Bandau suprasti, ar norėčiau būti užfiksuota (ir paviešinta fotoreportaže) vienokiu ar kitokiu rakursu. Tad nepavykusių kadrų būna daug. Priklausomai nuo renginio formato, į kompiuterį sugula 100–300 kadrų, o viešinama tik dešimtadalis. Prisipažinsiu, ne visus neviešintuosius kadrus ištrinu. Su renginio aprašais jie lieka ateičiai.
– Ką įdomaus, neįtikėtino ar nepamirštamo yra tekę užfiksuoti nuotraukoje?
– Su manimi iš telefono į telefoną keliauja nuotrauka-emocija: lėktuvo lango stiklo fragmentas – apšarmojusi mažytė detalė (skylutė). Kam ji reikalinga, tegul skaitytojas, jei įdomi jos paskirtis, informaciją susiras pats…
– Ar vertinate popierines nuotraukas, ar turite albumų, ar dažnai juos atverčiate?
– Nors skaitmeninių nuotraukų yra daug, bet joms kataloguoti pritrūkstu laiko. Be to, technologijos keičiasi, išmanieji įrenginiai ir vietinės laikmenos technologiškai sensta. Skaitmeninės nuotraukos, ypač kai jų prireikia „greitai“, turi savybę pasimesti. Tad kas kiek laiko albumėlį papildo popierinės, įsimintinus įvykius menančios nuotraukos.
– Ar esate fotokadrų medžiotoja, ar tenka išsiruošti specialiai į tikslią vietą ieškoti įdomesnio momento? Ar tiesiog ten, kur tuo metu būnate, stengiatės įžvelgti ką nors įdomaus?
– Labiau vilioja architektūriniai elementai, netikėti gamtos ir žmogaus sąlyčio taškai. Esu aplinkos stebėtoja, todėl fiksuoju tai, ką pamatau čia ir dabar. Netikėtai formuojasi mėnesių ciklas „Ištrinti ar pasidalinti“, kuriame susikaups įvairiais metų laikais tuo pačiu maršrutu keliaujant užfiksuoti vaizdai.
– Kuo Jus žavi fotografija?
– Fotografija padeda į supančią aplinką pažvelgti netiesiogiai. Net didžiausioje netvarkoje galima atrasti kažką netikėto. Tai – meditacijos forma, leidžianti „susirinkti“ save šiame darbų, informacijos ir skubėjimo laikotarpyje.
– Ar turite savo mylimą nuotrauką?
– Socialiniuose tinkluose dalijuosi įvairiais fotopastebėjimais. Tokios nuotraukos, kurią vieną galėčiau išskirti – neturiu, bet mielai pasidalysiu skirtingomis savo tematika fotografijomis.