Daugiabučių namų atnaujinimo programą nuo 2013 metų jau spėjo išbandyti daugiau nei 3,5 tūkst. daugiabučių gyventojų. Gerieji pavyzdžiai įkvepia ir kitus, todėl vis daugiau žmonių ryžtasi pasinaudoti renovacijos privalumais. Kaip pradėti planuoti ir inicijuoti modernizacijos procesus?
Būsto renovaciją gali inicijuoti patys gyventojai, tokiu atveju už procesą tampa atsakingas namo valdytojas. Juo gali būti tiek bendrijos pirmininkas, tiek gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis fizinis asmuo ar namą administruojančios įmonės įgaliotas atstovas.
Pirmiausia surengiamas susirinkimas
Pirmasis žingsnis – daugiabučių butų savininkų susirinkimas, kuriame aptariamos galimybės modernizuoti namą. Taip pat susirinkimo metu gyventojams turi būti sudarytos galimybės gauti atsakymus į visus rūpimus klausimus apie renovaciją.
Organizatorius turėtų aptarti informaciją apie namo būklę, kaip renovacija ją pagerintų, taip pat turėtų apžvelgti galimas renovacijos priemones, norint ne tik pagerinti daugiabučio energinį efektyvumą, užtikrinti mažesnes sąskaitas, bet ir pagerinti gyvenimo kokybę.
Itin svarbu aptarti finansus
Organizatorius susirinkimo metu turėtų aptarti pastato atnaujinimo finansines sąlygas. Po pirmojo susirinkimo gyventojai turi būti susipažinę su informacija, kokią paramą gali suteikti valstybė, kokie žmonės turi teisę gauti šimtaprocentinę kompensaciją ir su kitais finansavimo ypatumais.
Į susirinkimą galima pakviesti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) atstovą ar net finansinės institucijos specialistus, kurie gyventojams suteiks visą reikiamą informaciją ir pateiks atsakymus į klausimus renovacijos srityje. Taip pat organizatorius pagal nustatytus teisės aktų reikalavimus privalo parengti susirinkimo metu priimtų sprendimų protokolą.
Iniciatyvą gali parodyti ir savivaldybė
Inicijuoti daugiabučio modernizacijos procesą gali ir savivaldybė, kuri pasirenka daugiausiai energijos vartojančius daugiabučius. Žinoma, savivaldybė apie renovacijos siūlymą turi pranešti daugiabučio butų savininkams ir sulaukti jų pritarimo. Jei savininkai pritaria, savivaldybė paskiria projekto administratorių – ne pelno siekiančią organizaciją arba kitą savivaldybei pavaldžią įmonę.
Tiek gyventojų, tiek savivaldybės iniciatyvos atveju, buto savininkų susirinkime gyventojai privalo pareikšti savo nuomonę. Būsto modernizavimą galima pradėti tik jei jam pritarė 55 proc. namo butų savininkų. Jeigu renovaciją inicijavo gyventojai, pritarę pradėti modernizavimą, jie privalo išsirinkti projekto administratorių. Jei renovaciją inicijavo patys gyventojai, pritarę šiam procesui jie turi išsirinkti projekto administratorių – tai padaryti labai svarbu.
Norint gauti paramą, svarbu atitikti kriterijus
Daugiabučių namų modernizavimo programoje dalyvauti ir gauti valstybės paramą gali daugiabučiai namai, turintys tris ar daugiau butų, kurie buvo pastatyti pagal iki 1993 m. galiojusius techninius reikalavimus.
Įstatymas numato, kad parama skiriama pastatams, kurie po atnaujinimo pasiekia B arba didesnę pastato energinio naudingumo klasę, o po renovacijos sutaupo ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų. Kultūros paveldo objektai turi sutaupyti ne mažiau kaip 25 proc. energijos.
Iki spalio mėnesio gyventojai kviečiami teikti paraiškas atnaujinti daugiabutį, pasiekti ne mažesnę kaip A pastato energinio naudingumo klasę ir šiluminės energijos sąnaudas sumažinti ne mažiau kaip 40 proc. Vis dar svarstantiems dėl renovacijos ekspertai pataria nedvejoti ir suskubti.
Straipsnio autorė: Kotryna Grušauskaitė