Mokamos paslaugos gali būti teikiamos tik raštiškai pacientui patvirtinus sutikimą
Į „Telšių ŽINIŲ“ redakciją pagalbos kreipėsi telšiškė V. A. Jos nuomone, akių gydytoja Irina Jonušienė su ja pasielgė nesąžiningai: gydytoja, apžiūrėjusi pacientę, ne tik pasiėmė šeimos gydytojo siuntimą gydyti, kuris moteriai esą turėjo garantuoti nemokamą paslaugą, bet ir už apžiūrą paprašė sumokėti 40 Lt.
Liga telšiškę V. A. užklupo labai netikėtai: pabudusi ryte moteris pastebėjo, kad visa jos akis užlieta krauju.
Pirmiausia moteris pagalbos kreipėsi į savo šeimos gydytoją. „Čia buvau maloniai priimta, gydytojas buvo dėmesingas ir sunerimęs“, – prisiminė pašnekovė.
Šeimos gydytojas savo pacientę nusiuntė pas neurologą pasidaryti tomografinės nuotraukos. „Žmonės laukiamajame buvo supratingi ir mane užleido“, – džiaugėsi moteris.
Kai moteris atliko šias procedūras, gydytojas ją nedelsdamas nusiuntė pas akių gydytoją, kad ištirtų akių dugną.
V. A., gavusi skubų siuntimą, išvyko pas akių gydytoją I. Jonušienę.
„Nebuvau maloniai sutikta. Gydytoja, iš toli žvilgtelėjusi į mano krauju pasruvusią akį, liepė stotis į bendrą eilę ir laukti, – pasakojo moteris. – O mano siuntimas esą nereiškiantis nieko, be eilės ji priimanti tik su nudegimais.“
Ilgai laukusi V. A. pagaliau pateko į akių ligų kabinetą. Gydytojos nuomone, telšiškės akiai nieko baisaus nenutiko. Ji išrašė receptus vaistams ir akiniams įsigyti.
„Už šią apžiūrą gydytoja manęs paprašė sumokėti 40 Lt. Gaila, kad aš tada buvau sutrikusi, baiminausi tik dėl savo akies, tad nepagalvojusi padaviau pinigus. Tik kitos dienos rytą supratau, kad gydymas man turėjo nekainuoti, mat aš turėjau šeimos gydytojo siuntimą“, – tikino telšiškė. Nepatingėjo moteris ir grįžo į gydymo įstaigą, kad išsiaiškintų situaciją, t. y. kas teisus, o kas ne.
„Paprašiau, kad gydytoja paaiškintų, kodėl mano apžiūra buvo įkainota 40 Lt. Pareikalavau grąžinti pinigus arba siuntimą bei duoti ir čekį, kurio vakarykštę dieną man niekas nedavė. Gydytoja išrašė kasos pajamų orderį, bet siuntimo negrąžino“, – stebėjosi pašnekovė. Telšiškės nuomone, gydytoja už jos vizitą pasipelnė dvigubai: už siuntimą ji gaus atlyginimą iš ligonių kasos ir už apžiūrą pačios V. A. sumokėtus 40 Lt.
Gydytoja kalbėti atsisakė
„Telšių ŽINIŲ“ pokalbis su akių gydytoja I. Jonušiene prasidėjo telefonu: gydytoja sutiko paaiškinti keblią situaciją. Sutartą dieną ir sutartu laiku atvykome pas ją. Tačiau I. Jonušienės nuomonė jau buvo pasikeitusi – įvykį ji atsisakė komentuoti ir pasiūlė pacientei V. A. atvykti į jos kabinetą – siuntimas jai būsiąs grąžintas.
I. Jonušienė, paprašyta suteikti skaitytojams daugiau informacijos apie vizitus pas akių gydytoją su siuntimais ar be jų, taip pat atsisakė kalbėti, pasiūlė kreipti į ligonių kasas.
Teritorinės ligonių kasos specialisto komentaras
Šiaulių teritorinės ligonių kasos Kontrolės ir ekspertizės skyriaus vedėja Dalia Ozolienė akcentuoja, kad „gydymo įstaigose, turinčiose sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis dėl gydymo paslaugų išlaidų apmokėjimo, šių paslaugų teikimo tvarka nepasikeitė. Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 49 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad valstybės laiduojama (nemokama) asmens sveikatos priežiūra Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigose teikiama nemokamai, už šios priežiūros paslaugas iš paciento negali būti reikalaujama papildomo mokesčio, nes už sutartyje numatytas paslaugas gydymo įstaigoms privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis sumoka ligonių kasos. Planinė nemokama gydytojo oftalmologo konsultacija teikiama apdraustiesiems, turintiems pirminės sveikatos priežiūros gydytojo ar gydytojo specialisto siuntimą.“
D. Ozolienė taip pat pabrėžia, kad, „pagal sveikatos apsaugos ministro 1999 m. liepos 30 d. įsakymą Nr. 357 dėl mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašo ir kainų bei paskesnius šio įsakymo pakeitimus, pacientas sumoka už paslaugas, jei sveikatos priežiūros įstaiga yra išnaudojusi lėšas (lėšų limitą), numatytas sutartyje su teritorine ligonių kasa, ir įstaigos administracija matomoje vietoje yra paskelbusi, kad laikinai, dėl lėšų trūkumo, negali teikti tam tikrų planinio gydymo paslaugų, o apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu pacientas, norėdamas gauti paslaugą skubos tvarka, sutinka pats už ją sumokėti. I. Jonušienės akių ligų kabinetas nėra išnaudojęs sutartyje su Šiaulių TLK numatytų lėšų.“
Šiaulių teritorinės ligonių kasos Kontrolės ir ekspertizės skyriaus vedėja sako, kad „išgirdę siūlymą susimokėti, turėtumėte paprašyti gydytojų arba gydymo įstaigų vadovų paaiškinti, kodėl prašoma sumokėti už suteiktą paslaugą. Mokamos paslaugos gali būti teikiamos tik raštiškai pacientui patvirtinus sutikimą. Už mokamų paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarką atsakingas sveikatos priežiūros įstaigos vadovas. Visada reikalaukite apmokėjimą patvirtinančių dokumentų (kasos aparato kvito ar kt.).“
„Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo (nauja įstatymo redakcija nuo 2010 m. kovo 1 d.: Nr. XI-499, 2009 11 19, Žin., 2009, Nr. 145-6425) 23 straipsnis numato teisės skųstis realizavimą. Konkrečiu atveju siūlome kreiptis į Šiaulių teritorinę ligonių kasą“, – siūlo D. Ozolienė.