Lietuvos bankų asociacija (LBA) skelbia, kad praėjusiais metais iš Lietuvos gyventojų sukčiai išviliojo dukart didesnę sumą nei 2020-aisiais. Pernai nuostoliai sudarė 10,2 milijono, o užpernai – 4,8 milijono eurų.
Patirti nuostoliai
LBA duomenimis, 2021 metais sukčiavimo atvejų skaičius išaugo pustrečio karto. Labiausiai padaugėjo „fišingo“ (angl. „phishing“) ir telefoninio sukčiavimo. Specialistų vertinimu, nuostoliai būtų dar didesni nesant finansų įstaigų ir institucijų taktinio bendradarbiavimo.
Praėjusiais metais LBA priklausantys finansų ir kredito rinkos dalyviai fiksavo 3 511 sukčiavimo incidentų elektroninėje erdvėje (2020 m. – 1 336 incidentai). Net šešis kartus išaugo „fišingo“ (apgaulės būdo, kai sukčiai pateikia nuorodas į suklastotas interneto svetaines) incidentų skaičius – pernai fiksuota 914 „fišingo“ atvejų, dėl kurių gyventojai patyrė apie 0,8 mln. eurų nuostolių. Daugiau nei du kartus pagausėjo ir telefoninio sukčiavimo atvejų, dėl kurių patirta žala praėjusiais metais sudarė apie 1,3 mln. eurų. Daugiausiai nuostolių pernai patirta dėl incidentų, kai sukčiai perima susirašinėjimą elektroniniu paštu – iš viso taip išviliota apie 2,7 mln. eurų.
„Tendencija aiški – sukčiai neketina trauktis iš Lietuvos elektroninės erdvės ir nuolat didina resursus, nukreiptus į atakų organizavimą. Tiek bankų fiksuotas sukčiavimo incidentų skaičius, tiek gyventojų ir verslo patirti nuostoliai 2021-aisiais augo kartais ir tai rodo tik viena – turime būti dar kritiškesni informacijai, gaunamai nuotolinėmis ryšio priemonėmis“, – akcentavo LBA prezidentė dr. Eivilė Čipkutė.
Veikia taktinis bendradarbiavimas
Sumažinti sukčių atakų mastą ir daromą žalą siekiama ne vien informacijos sklaida. Pernai gegužę veiklą pradėjęs Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras, kurį kartu įsteigė Finansų ministerija, Lietuvos bankas ir 8 šalyje veikiantys komerciniai bankai, įsteigė taktinio bendradarbiavimo grupę. Joje dalyvaujantys finansų bei kredito įstaigų ir teisėsaugos specialistai keičiasi informacija dėl aktualios situacijos finansinių sukčiavimų ir jų prevencijos srityje.
Vasarą buvo padaugėję „fišingo“ atakų, nukreiptų į šalies piliečius, kai finansiniai sukčiai apsimesdavo bankų darbuotojais ir, bendraudami su jų klientais rusų kalba, neteisėtai įsibraudavo į asmenines bankų sąskaitas bei pasisavindavo santaupas. Skaičiuojama, jog vien tik šių atakų metu finansiniams sukčiams iš gyventojų pavyko išvilioti apie 400 000 eurų. Fiksuojant augantį atvejų skaičių, taktinio bendradarbiavimo grupė koordinavo nuolatinį partnerių keitimąsi informacija ir diegė prevencines priemones. Lietuvos policijos įsitraukimu ir bendradarbiavimu pavyko užkirsti kelią tolesnėms nusikalstamoms veikoms bei finansiniams praradimams.
Dažniausiai naudojami sukčiavimo metodai:
*Suklastotas el. laiškas arba SMS žinutė – „fišingas“
Sukčiai siunčia suklastotus elektroninius laiškus ar SMS žinutes, kurios atrodo panašios į jūsų banko ar kitų naudojamų paslaugų teikėjų siunčiamą informaciją. Šiuo metodu siekiama iš jūsų išgauti internetinio banko prisijungimo duomenis, patvirtinti sukčių atliekamus pavedimus ir pan.
*Skambučiai apsimetant banko ar kitos įstaigos darbuotoju
Sukčiai, prisistatantys jūsų banko arba valstybės institucijos atstovais, mėgina užmegzti kontaktą, kad priverstų jus pasidalyti savo asmenine, finansine arba prisijungimo informacija.
*Investicinis sukčiavimas
Įkyrūs skambučiai, laiškai, rėksmingi skelbimai internete – viskas tam, kad priverstų patikėti, kad jums teikiamas labai patrauklus investavimo pasiūlymas arba proga įsigyti fantastišką prekę. Jeigu tai skamba per daug gerai, kad būtų tiesa – ko gero, tai ir yra apgaulė.
*Susirašinėjimo elektroniniu paštu perėmimas
Sukčiai įsilaužia į elektroninį susirašinėjimą tarp dviejų šalių, pavyzdžiui, prekės pirkėjo ir jos pardavėjo, ir sulaukę patogaus momento informuoja mokėtoją apie pasikeitusią banko sąskaitą.
*Sukčiavimas apsimetant įmonės vadovu
Finansų specialistai dažnai būna vieni mėgstamiausių sukčių taikinių. Jeigu tvarkote didelės bendrovės finansus, galite sulaukti netikėto skambučio iš tariamo įmonės generalinio direktoriaus, kuris prašo nedelsiant apmokėti sąskaitą faktūrą arba pervesti pinigų, nes esą sprendžia įmonės problemas. Nepaisykite skambinančiojo pažadų atsidėkoti, skubinimo arba grasinimų ir neskubėkite – tai gali būti sukčių manipuliacija.
*Romantinė apgavystė
Dažniausiai šis būdas sutinkamas internetinėse pasimatymų svetainėse, tačiau sukčiai dažnai pasinaudoja ir socialiniais tinklais arba elektroniniu paštu, kad užmegztų kontaktą. Įtarimų jie gali sukelti ne iškart: pradžioje – romantiškas bendravimas, vėliau – prašymai pasidalyti savo intymiomis nuotraukomis ar vaizdo įrašais, tada – šantažas prašant pervesti pinigų.
Parengta pagal Lietuvos bankų asociacijos inf.