Kitų metų gegužės mėnesį Jėrubaičių sąvartyne pradės veikti naujas atliekas rūšiuojantis fabrikas. Planuojama, kad jam dirbant į sąvartyną Jėrubaičiuose pateks vos 30 proc. atvežamų atliekų. Parinkta ir fabriko operatorė – tai nedaug kam žinoma UAB „Veistas“. Jai bus mokama po 111 Lt už kiekvieną atrūšiuotų atliekų toną. Pridėjus atliekų tvarkymo sąvartyne sąnaudas bei tai, kad valstybė ketina apmokestinti dar 100 Lt kiekvieną toną atliekų, patekusių į sąvartyną, – drąsiai galima teigti, jog rinkliava už atliekas didės. Tačiau tai, anot UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) direktoriaus Rimanto Adomaičio, greičiausiai įvyks tik 2016 m.
Antanas NEKRAŠIUS
Sąvartynas beveik užpildytas
„Renovuotas Jėrubaičių sąvartynas vartus atvėrė 2008 m. Tačiau jo statybos iki galo nebuvo baigtos, – „Telšių ŽINIOMS“ pasakojo TRATC direktorius R. Adomaitis, – rezerve paliktos trys laisvos sekcijos. Esą gal keisis atliekų tvarkymo politika, o ir pinigų tuomet trūko. Taigi šiandien turime 2014 metus ir privalome galvoti, ką daryti toliau, nes sąvartynas beveik užpildytas. Vienas iš variantų – skubiai plėsti sąvartyną, įrengiant minėtas laisvas sekcijas atliekoms kaupti, kitas – sumažiname atliekų, patenkančių į sąvartyną, kiekį.“ Pasak R. Adomaičio, renovuojant Jėrubaičių sąvartyną, buvo planuota, kad jame iš viso tilps apie 375 tūkst. tonų atliekų. Šiandien jų jau suvežta apie 290 tūkst. tonų. Per metus į Jėrubaičius atvežama apie 45 tūkst. tonų, taigi nesunku apskaičiuoti, kad už dvejų metų nebebus kur dėti atliekų. Sąvartyno plėtra kainuotų nuo 3 mln. Lt. „Šiemet atliekų, patenkančių į sąvartyną, kiekį planuojame sumažinti iki 40 tūkst. tonų, – kalbėjo pašnekovas. – 2015 m., atidarius naują rūšiavimo fabriką, norime pasiekti 12 tūkst. tonų kiekį per metus. Jeigu gyventojai nepradės labiau rūšiuoti – sąvartyno užteks iki 2016 m. pabaigos.“
Papildomi konteineriai stiklui ir plastikui
TRATC direktoriaus teigimu, artimoje ateityje gyventojams bus išdalinti konteineriai stiklui ir plastikui. Stiklo konteineriai bus vežami vieną kartą per mėnesį, o plastiko, į kurį taip pat galės dėti ir popierių, – du kartus per mėnesį. Organines, pūvančias atliekas gyventojai turės kompostuoti. „Taigi jei žmonės labiau pradės rūšiuoti, komunalinių atliekų turėtų sumažėti iki tiek, kad konteineris su jomis bus vežamas tik vieną kartą per mėnesį, – teigė R. Adomaitis. – Juolab kad nuo 2016 m. sausio 1 d. bus skelbiamas naujas konkursas vežėjams. Konkurso sąlygose numatysime, kad jiems būtų mokama ne už į sąvartyną atvežtą atliekų kiekį, bet už maršrutą.“ Taip pat skelbiant naują konkursą vežėjams, anot pašnekovo, bus reikalaujama, kad šie įvestų konteinerių apskaitą, t. y. kiekvienas konteineris bus elektroniškai nuskaitomas. „Atvažiavo vežėjas – su tam tikru prietaisu nuskaitė Jonuko konteinerį, kad šis jį išstūmė, užregistravo. Tada atliekas susipylė ir važiuoja toliau, – dėstė TRATC direktorius. – Jeigu Jonukas neišstums konteinerio – jo sistema neužregistruos. Ir taip – kuo mažiau Jonukas išstums – tuo labiau turės įtakos jo rinkliavos dydžiui. Tokia laukia ateitis, bet apie ją kiek vėliau.“
Nuo kitų metų gegužės mėnesio pradėjus veikti naujam atliekų rūšiavimo fabrikui ir gyventojams labiau pradėjus rūšiuoti atliekas namuose, anot R. Adomaičio, į Jėrubaičių sąvartyną, nepraplečiant jo, atliekas būtų galima vežti iki 2020 m.
Viltis sumažinti atliekas
„Iš tiesų labai daug vilčių dedame į naująjį atliekų rūšiavimo fabriką, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė TRATC direktorius. – Jam keliama užduotis 70 proc. sumažinti atliekų, patenkančių į sąvartyną, kiekį, t. y. nuo 40 tūkst. tonų per metus iki 12 tūkst. tonų. Už kiekvieną į sąvartyną nepatekusių atliekų toną operatoriui bus mokama po 111 Lt.“ Kitaip tariant, vežėjas, pavyzdžiui, į sąvartyną atvežė 100 t atliekų. Pasvertos jos patenka į naująjį fabriką. Ten išrūšiuojamos. Išrūšiuotos (apie 30 t) atiduodamos į sąvartyną, o operatoriui sumokama už tas 70 t, kurios nepateko.
Atliekų rūšiavimo fabriko statyba kainuoja 29 mln. Lt. Šiandien jau panaudota 18 mln. Lt: nupirkta visa įranga, prasidėjo statybos darbai. Rugsėjo pabaigoje numatoma įkasti darbų pradžios kapsulę.
Rinkliava didės
Dėl mokesčio operatoriui (111 Lt už į sąvartyną nepatekusių atliekų toną), sąvartyne tvarkomų atliekų sąnaudų bei nuo 2016 m. atsirasiančio valstybės sąvartyno mokesčio (apie 100 Lt už kiekvieną į sąvartyną patenkančių atliekų toną) neišvengiamai didės ir atliekų surinkimo ir tvarkymo rinkliava. „Aritmetika paprasta – rinkliava didės, – „Telšių ŽINIOMS“ neslėpė R. Adomaitis. – Pradėsime mokėti operatoriui, sąvartyno išlaikymo išlaidos nesumažės (apie 2 mln. Lt per metus, – red.), vežėjams mokėti ir toliau turėsime (apie 5 mln. Lt per metus, – red.). O dar ir valstybė planuoja nuo 2016 m. užkrauti nauju mokesčiu. Tačiau rinkliavą siūlysime didinti tik nuo 2016 m. Visų pirma turime pamatyti, kokie bus naujojo fabriko pajėgumai, kaip gyventojai rūšiuos atliekas gavę antrinių žaliavų konteinerius, kiek po naujo konkurso turėsime mokėti vežėjams. Šiandien tikrai nedrįsčiau spėlioti, ar daug rinkliava didės.“
Mokestis uz atliekas yra vienas neteisingiausiu mokesciu,nes tiek pat moka maza seima- vienas ar du gyventojai, tiek 12 zmoniu seimoje.Taip pat moka ir 90-tuosius metus skaiciuojanti vienisa senute, mat ji gyvena sesers vardu pirktame bute,nors ji jokiu atlieku neturi,maistas atnesamas pagamintas ,pati neapsitarnauja,jokiu popieriu ar plastiku neturi.sesuo ,gyvendama kitame bute, taip pat moka uz atliekas.
VBS agentūra platina informaciją, jog savivaldybės taryba Telšių gyventojams drastiškai padidinusi atliekų surinkimo mokestį TRAC-ui suteikė galimybę šiuo metu turėti didžiulį pelną (0,5 mln. litų?), kurį, kaip žinia, jie naudoja savo nuožiūra. Gal kas žinote, kiek yra tiesos šiame „pranešime“?