Netrukus ateis žiema, atnešdama ne tik sniego pusnis ir kvapą gniaužiančius peizažus, bet ir nemažai iššūkių vairuotojams. Šaltis, sniegas ir ledas smarkiai apsunkina važiavimo sąlygas, todėl kelių valymas tampa svarbia priemone užtikrinant saugų eismą ir sklandų transporto judėjimą.
Akcinė bendrovė „Kelių priežiūra“ Vakarų regione prižiūri 5110,858 km valstybinės reikšmės kelių tinklą. Jau netrukus į kelius išriedės šios įmonės technika, pasiruošusi užtikrinti tvarką, valyti sniegą ir pasirūpinti, kad keliai būtų saugūs visiems eismo dalyviams.
Aurelija SERVIENĖ
Technika ir darbuotojai jau pasiruošę
AB „Kelių priežiūra“ išorinės komunikacijos projektų vadovė Gintarė Žilinskienė informavo, jog Vakarų regione žiemos kelių priežiūrą užtikrins apie 500 darbuotojų. Taip pat jau paruošta ir žiemos technika – 78 barstytuvai, 35 autogreideriai ir dešimtys kitų technikos vienetų.
Keliai prižiūrimi prioritetine tvarka
Pasak G. Žilinskienės, žiemos sezonu vieni keliai yra valomi ir barstomi dažniau, kiti – rečiau, o tam tikruose keliuose slidumą mažinančios medžiagos nebarstomos – nuvalomas perteklinis sniegas.
Žiemos kelių priežiūros darbai skirstomi į 5 priežiūros lygius pagal eismo intensyvumą ir kitus parametrus. Pirmiausia valomi ar barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, jungiantys didžiausius miestus ar gyvenvietes, o vėliau prioritetine tvarka prižiūrimi mažesnio eismo intensyvumo keliai.
AB „Kelių priežiūra“ atliekamus ir suplanuotus darbus bei panaudotus slidumą mažinančių medžiagų kiekius žiemą galima stebėti gyvai interaktyviame kelių priežiūros žemėlapyje ziema.keliuprieziura.lt.
Sudėtingos meteorologinės sąlygos
Projektų vadovė pasakojo, jog esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms (pavyzdžiui, kai ilgiau kaip 20 val. vyrauja ne aukštesnė kaip -10 °C oro temperatūra) yra naudojama specialios sudėties druska slidumui keliuose mažinti, t. y. druskos ir kalcio mišinys.
„Šios medžiagos, kaip ir kitos priemonės, jau yra paruoštos visoje Lietuvoje, taip pat ir Vakarų regione. Esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms kelių priežiūra užtikrinama pagal kelių priežiūros normatyvus – remiantis nustatytais kelių priežiūros lygiais“, – patikino G. Žilinskienė.
Kelių priežiūrai jau pasiruošta
Šiuo metu Vakarų regiono kelių priežiūrai jau yra paruošta 19 500 tonų druskos ir 5 000 tonų smėlio ir druskos mišinio. Projektų vadovė pridūrė, jog papildomas slidumą mažinančių medžiagų kiekis nuolat vežamas pagal poreikį viso žiemos sezono metu.
AB „Kelių priežiūra“ jau pasirūpino ne tik medžiagų atsargomis, bet ir technikos bei sistemų parengimu. Ruošiantis žiemos sezonui peržiūrimos turimos medžiagos, įvertinamos sutartys su tiekėjais ir dar kartą peržiūrimi žiemos maršrutai – kiekvienas padalinys atnaujina maršrutų žemėlapius, kad darbai vyktų kuo sklandžiau. Taip pat patikrinama ir atnaujinama turima technika, atliekami slidumo matuoklių ir tirpalo ruošimo įrangos patikrinimai.
Įmonė darbus organizuoja vadovaudamasi Kelių priežiūros vadovu ir patvirtintais normatyvais.
Veikiama operatyviai
G. Žilinskienė informavo, jog kelių valymo darbai pradedami, vos tik atsiranda indikacijų, kad laukia orų pokyčiai, pavyzdžiui, numatomas plikledis, sniegas ar pan.
„Bendrovėje pasitelkiamos IT sprendimų paramos sistemos stebi orų ir kelių dangos būklę kone visoje Lietuvoje, todėl bet kokiems pokyčiams pasiruošiama iš anksto ir veikiama operatyviai. Kai kuriose vietovėse prevenciniai darbai pradedami dar anksčiau, nebūtinai sulaukus indikacijų, kad laukia šalnos. Tam, kad būtų užtikrintas maksimalus saugumas itin pavojingose zonose, pavyzdžiui, ant tiltų, viadukų“, – sakė projektų vadovė.
Naujausios technologijos
Anot D. Žilinskienės, bendrovė siekia išlaikyti aukščiausius kelių priežiūros standartus, todėl pasitelkiama ir Skandinavijos šalių – Švedijos ir Danijos – geroji praktika. Štai praėjusį žiemos sezoną Ukmergės rajone buvo įgyvendintas bandomasis projektas, kurio metu 1 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių buvo prižiūrima remiantis tik IT sprendimų paramos sistemomis. Tai, G. Žilinskienės teigimu, leido operatyviai ir tiksliai organizuoti prevencinius darbus – barstyti slidumą mažinančias medžiagas, valyti kelius. Ši inovacija esą vertinama teigiamai ir todėl bus tobulinama plečiant KOSIS (kelių ir oro sąlygų informacinės sistemos) stotelių tinklą bei įgyvendinant kitas technologines naujoves.
Užtikrinamas eismo saugumas kelyje
Projektų vadovė pasakojo, jog pastarųjų metų žiemos sezonas pradėtas bendrovėje taikant atnaujintus kelių priežiūros sprendinius. Pavyzdžiui, aukščiausio priežiūros lygio keturių eismo juostų keliuose sniegas buvo valomas ir sniegą bei ledą tirpdančios medžiagos buvo barstomos dviem lygiagrečiai važiuojančiais mechanizmais, taip atliepiant geriausią kitų šalių patirtį. Antroje eismo juostoje, kurioje vyrauja mažesnis eismo intensyvumas, išberiamas didesnis kiekis ledą ir sniegą tirpdančių medžiagų. Tokiu būdu suvienodinamos dangos būklės sąlygos tiek pirmoje, tiek ir antroje eismo juostoje bei užtikrinamas dar didesnis eismo saugumas kelyje.
„Be to, nustatyti nauji reakcijos scenarijai, veiklos tobulinimai, po kritinių laikotarpių, kai vyravo ypač sudėtingos sąlygos, atliekamas įvykdytų darbų „dienos nuotraukos“ vertinimas. Didesnis dėmesys skirtas prevenciniams darbams – dar prieš pavojingo gamtos reiškinio susidarymą“, – pažymėjo G. Žilinskienė.
Vairuotojų dėmesiui
Primenama, kad gyventojai ir vairuotojai apie pavojingas išdaužas, pažaidas ar kitas kliūtis, keliančias pavojų eismo saugumui, kviečiami informuoti trumpuoju tel. 1871 (trumpojo numerio skambučio kaina „Telia“, „Tele2“ tinkluose – 0,12 Eur/min., „Bitės“ tinkle – 0,15 Eur/min.) arba +370 5 232 9600 (kaina pagal mobiliojo operatoriaus planą).
Gyventojų patogumui bendrovė „Kelių priežiūra“ taip pat suteikia galimybę nemokamai užpildyti pranešimo formą interneto svetainėje keliuprieziura.lt.
Be to, neseniai įmonė pristatė ir integraciją su populiaria navigacijos programėle „Waze“. Šiuo atveju vairuotojų pažymimos kliūtys keliuose patenka ir į kelininkų darbų organizavimo sistemą, kur yra peržiūrimos, įvertinamos ir, esant poreikiui, nedelsiant šalinamos.