Rubrikos „Klausk drąsiai“ akys krypsta į Telšių rajono savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių vadovus. Feisbuko „Telšių ŽINIŲ“ paskyroje kiekvieną penktadienį gyventojus kviečiame užduoti klausimus uždarųjų akcinių bendrovių, įmonių, švietimo, kultūros, sveikatos, viešųjų įstaigų vadovams.
Gyventojų klausimus perduodame tos dienos rubrikos herojui, o gautus atsakymus spausdiname laikraštyje.
Šiandien „Klausk drąsiai“ rubrikoje į skaitytojų klausimus atsako uždarosios akcinės bendrovės Telšių autobusų parko direktorius Arūnas Tamošauskas.
– Kada autobusų stoties teritorijoje neliks balandžių ir kitų paukščių išmatų?
– Pripažįstame – turime problemą su autobusų stotį pamėgusiais balandžiais, kurie teršia jos prieigas. Autobusų stoties teritoriją valome kasdien, tačiau tokiu būdu tik kovojame su pasekmėmis – problemos priežasties tai nepašalina. Bandėme naudoti elektronines ultragarsines paukščių atbaidymo priemones – nepasiteisino.
Po konsultacijų su kitų autobusų stočių valdytojais, kaip jie sprendžia panašias problemas, pasirinkome vieną iš jų rekomenduotų profesionalių įmonių, kuri jau atliko padėties vietoje įvertinimą ir artimiausiu metu pateiks galimus jos sprendimo būdus.
Tikimės, kad jau nuo gegužės mėnesio problema bus išspręsta.
– Kada Telšių autobusų parkas nustos nuomotis patalpas už kosminę kainą iš privataus verslininko, buvusio Darbo partijos nario įmonės?
– Bendrovė nuo 2014 metų neturi nuosavos remonto bazės, ji yra nuomojama, nuomos sutarties terminas baigsis 2025 m. gruodžio mėnesį.
Remonto bazės netekimas – ilga ir sena istorija. Norint išspręsti šį klausimą nepakanka vien tik norų – jo sprendimas yra susijęs su didesniu ar mažesniu lėšų poreikiu.
Prieš 1,5 metų man perėmus įmonės valdymą reikėjo spręsti nemažai neatidėliotinų ir itin svarbių uždavinių.
Pirmu uždaviniu tapo atnaujinti autobusų parką atsisakant Telšių miesto nepuošiančių, fiziškai ir morališkai nusidėvėjusių, nesaugių ir nebeatitinkančių reikalavimų transporto priemonių. Nusipirkome 5 naudotus autobusus.
Antras uždavinys – vykdyti keleivių vežimo plėtrą, atsiimant anksčiau prarastą vietinių pervežimų rinkos dalį iš privataus vežėjo. Įsigijome 7 autobusus. Iš viso šie 12 autobusų mums kainavo 429 tūkst. eurų.
Trečia – reikėjo atkurti įmonės mokumą ir konkurencingumą. 2021 metais įmonė buvo arti nemokumo, ji jau antri metai dirbo nuostolingai, jos finansinis pajėgumas sparčiai nyko. Reikėjo visos eilės sprendimų, kaip padidinti įmonės veiklos efektyvumą ir konkurencingumą, atkurti mokumą – lėšos investicijoms buvo labai ribotos ir tik būtiniausioms reikmėms.
Ketvirta – reikėjo investuoti į remonto bazės įrangą, kurios – būtiniausios – tiesiog nebuvo. Tam išleidome 26 tūkst. eurų.
Penktu uždaviniu tapo ieškoti būdų, kaip išspręsti remonto bazės klausimą.
Visam tam pinigų tiesiogiai mes negavome – sukomės patys iš savo apyvartinių lėšų, skolinomės iš bankų.
Norime jus patikinti, kad remonto bazės klausimas niekur nedingo, jis yra mūsų planuose, yra ir veiklos strateginiame plane. Tačiau mes, bendrovės administracija, žiūrime plačiau, ne vien tik kam ir kiek mokame už jos nuomą.
Kai tiek visko reikia padaryti vienu metu – prioritetų susidėliojimas yra neišvengiamas. Visa tai, ką aš išvardijau ir kas jau yra padaryta per tuos 1,5 metų, mano įsitikinimu, buvo svarbiau ir labiau atitiko pagrindinį mūsų tikslą – užtikrinti keleivių vežimą. Ir diskutuojant dėl bet kokių investicijų nereikėtų užmiršti, kam iš viso reikalingas Telšių autobusų parkas. Jeigu mes pastatytume naują ar nusipirktume remonto bazę, bet dėl autobusų būklės ar jų stokos nutrūktų keleivių vežimas – vargu ar tokie sprendimai būtų gerai vertinami.
Manau, kad šitas klausimas vienokiu ar kitokiu būdu bus išspręstas – tai yra tik laiko, finansinių išteklių ir prioritetų susidėliojimo klausimas.
– Autobusų tvarkaraštis tragiškas – mokiniai į pamokas nespėja (pvz., į „Saulėtekio“ stotelę autobusas atvažiuoja 7.58 val., bet dažniausiai vėluoja).
– Žiemą dėl prastos kelių būklės autobusas į „Saulėtekio“ stotelę atvažiuodavo 7.45 val. Pastaruoju metu autobusas važiuoja pagal grafiką ir „Saulėtekio“ stotelėje būna 7.35 val.
Dėl Telšių miesto gatvėse piko valandomis susidarančių transporto spūsčių nukrypimai nuo grafikų kartais, deja, yra neišvengiami. Telšiuose nėra specialiųjų viešajam transportui skirtų eismo juostų, mūsų autobusai neturi jokių pirmumo teisių.
– Autobusas Nr. 1 važiuoja tik iki „Lidlo“, o kitas – iki Saulėtekio gatvės. Kur prasmė?
– Taip, dėl vykdomų gatvių remonto darbų ir atsiradusių eismo apribojimų buvo pakeisti kai kurie maršrutai ir jų grafikai. Užbaigus remonto darbus, Telšių rajono savivaldybės Keleivinio transporto organizavimo komisijoje bus naujai įvertinti keleivių srautai, gyventojų lūkesčiai, naujai atsiradę eismo apribojimai bei galimybės ir priimti nauji sprendimai dėl viešojo transporto organizavimo pokyčių.
Dėl kelio remonto darbų uždarius Masčio gatvę, autobusai, kurių galutinė stotelė būdavo Masčio gatvėje ir maršrutas prasidėdavo iš Masčio gatvėje esančios stotelės, dabar važiuoja iki „Lidlo“ ir maršrutą pradeda Lygumų gatvėje esančioje stotelėje. Autobusai, kurie važiuodavo pro stotelę, esančią Saulėtekio gatvėje, dabar maršrutą pradeda iš Saulėtekio gatvės.
– Einant gatve (pvz., Stoties) vienas po kito pravažiuoja 2 ir 3 miesto autobusai, o po to valanda ramybės. Niekur nenuvažiuosi.
– Tiek miesto maršruto autobusas Nr. 2, tiek Nr. 3 yra priderinti moksleiviams ir keleiviams nuvežti į darbą, mokymo įstaigas ir parvežti. Nr. 2 veža į Miškų urėdiją ir parveža, Nr. 3 veža į Ryškėnus ir atgal. Turbūt nepasakysiu kažko naujo – visame pasaulyje, ir Telšiai čia nėra išimtis, keleivių srautai viešajame transporte labai skiriasi paros metu: yra piko valandos, kai žmonės važiuoja į darbą, į mokyklas ir pan., ir tuo metu viešojo transporto judėjimas yra intensyvesnis, dažnesnis, ir yra dienos metas, kai keleivių srautai yra gerokai mažesni. Natūralu, kad priimant sprendimus dėl viešojo transporto grafikų tai įvertinama.
– Ar negalima padaryti taip, kad visi autobusai galutines stoteles pasiektų tokiu metu, kad žmonės spėtų į darbą, o moksleiviai į pamokas 8 val.? Po pamokų, po darbo kaip? Ir kaip pasiekti norintiems baseiną, sporto mokyklą iš Ryškėnų? Kad, pvz., mokiniai savarankiškai galėtų į futbolo treniruotes nuvykti, į plaukimo pamokas?
– Visi autobusai, kurie veža moksleivius į mokyklas ir keleivius į darbą, galutines stoteles pagal grafiką turi pasiekti iki 8 val. Išvežimo, atvežimo laikai po pamokų yra suderinti su Telšių rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriumi.
Moksleiviai iš Ryškėnų savarankiškai pasiekti baseiną ir futbolo treniruotes, kurios vyksta Lygumų g. 67, Telšiuose, gali atvažiavę su miesto maršruto autobusu Nr. 3 iki autobusų stoties, persėdę į miesto maršruto autobusą Nr. 1 arba Nr. 4.
– Kodėl neįmanoma paderinti autobusų prie traukinių išvykimo ar atvykimo?
– Taip, mes turime siekiamybę suderinti savo miesto maršrutų grafikus su keleivinių traukinių grafikais. Tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ dėl šiais metais vykdomų geležinkelių elektrifikavimo darbų dažnai keičia traukinių grafikus, uždaro ir vėl atnaujina kai kuriuos maršrutus. Tai itin apsunkina tvarkaraščių derinimą, nes turbūt sutiksite, kad dažnas miesto maršrutų grafikų keitimas sukeltų gyventojų nepasitenkinimą. Užbaigus geležinkelių modernizavimo darbus ir nusistovėjus traukinių tvarkaraščiams būtinai sugrįšime prie jų suderinimo su miesto viešojo transporto tvarkaraščiais klausimo.
Klausimai, į kuriuos gali atsakyti tik komisija
Taip pat skaitytojai feisbuke Telšių autobusų parko direktoriaus A. Tamošausko klausė dėl vaikų, vykstančių į Rainius, Viešvėnus, „Ramunės“ sodus. Esą jiems nėra šansų po pamokų grįžti autobusu, nes visi 4 maršruto autobusai išvyksta likus 5 minutėms iki pamokos pabaigos. Tad vaikai priversti laukti valandą kito autobuso.
Gyventojai teiravosi dėl autobuso Nr. 2, kuris vasarą pasiektų Degaičių kapines, kuriose palaidota daug telšiškių, o senyvo amžiaus žmonėms tenka pėsčiomis pėdinti.
Patys degaitiškiai domėjosi, kaip jiems pasiekti „Senukų“ parduotuvę ar būsimą naująją „Norfą“.
„Kodėl moksleivių atostogų metu grafike beveik nebelieka autobusų arba, net jei įrašytas, vis tiek neatvažiuoja? Konkrečiai dėl Eigirdžių. Nei vaikų, nei kitų suaugusiųjų gyvenimas per vaikų atostogas nesustoja, vaikai dar ir sportuoja, ir menais užsiima, tad neturi galimybės nuvažiuoti į miestą“, – skambėjo kitas klausimas. Jam netrukus antrino varniškiai, kad autobusas, išvykstantis iš Varnių 8 val., į Telšius nevažiuoja moksleivių atostogų metu. Esą juk maršrutas skirtas ne vien moksleiviams vežti.
Daug pastebėjimų ir pasiūlymų direktorius iš gyventojų sulaukė dėl autobusų grafikų: vienus maršrutus žmonės siūlė pavėlinti, kitus suderinti su pamokų tvarkaraščiu ir pan.
Į visus šiuos skaitytojų užduotus klausimus A. Tamošauskas turėjo vieną bendrą atsakymą: „Sprendimus dėl maršrutų reikalingumo, autobusų važiavimo laiko ir dažnio priima Telšių rajono savivaldybėje sudaryta Keleivinio transporto organizavimo komisija. Mūsų bendrovė, kaip keleivių vežėjas, vykdo sutartinius įsipareigojimus sutartu dažnumu ir laikais aptarnaudama nustatytus maršrutus, kurie yra patvirtinti Telšių rajono savivaldybės tarybos ir įrašyti į keleivių vežimo viešųjų paslaugų sutartį, sudarytą tarp Telšių rajono savivaldybės administracijos ir UAB Telšių autobusų parko.
Kita vertus, Telšių autobusų parko atstovai ir aš pats asmeniškai aktyviai dalyvaujame minėtos Keleivinio transporto organizavimo komisijos veikloje, teikiame pasiūlymus ir siekiame prisidėti prie sprendimų, kurie geriausiai atitiktų gyventojų lūkesčius, paieškos.“
Deja, prisiekusi naujos kadencijos Telšių rajono savivaldybės taryba dar nespėjo sudaryti naujos sudėties Keleivinio transporto organizavimo komisijos. Kai tik tai bus padaryta, perduosime išsakytus gyventojų klausimus bei pageidavimus.
Apie vairuotojų elgesį
Gyventojai Telšių autobusų parko direktoriaus klausė ir dėl autobusų vairuotojų elgesio: kodėl vairuotojai atidaro duris kaip įsigeidžia, ar miesto autobusų vairuotojai yra mokomi, kaip privažiuoti prie stotelių? Taip pat žmonės teiravosi, kaip galima būtų užtikrinti, kad autobusai nevėluotų.
Į šiuos klausimus A. Tamošauskas irgi turėjo bendrą atsakymą: „Nors mūsų mieste ir rajone Telšių rajono savivaldybės tarybos sprendimu keleiviai yra vežami nemokamai, Kelių transporto kodekse ir Keleivių ir bagažo vežimo taisyklėse yra numatyta keleivių vežėjo pareiga pasirūpinti, kad keleivis turėtų kelionę įrodantį bilietą.
Vairuotojai privalo laikytis keleivių vežimo taisyklių ir bendrovės administracija to siekia taikydama tiek skatinimo, tiek drausminimo priemones. Visuose autobusuose esame įrengę GPS pozicionavimo daviklius ir sistemas, tad turime galimybę tiek patys stebėti, tiek reaguodami į keleivių atsiliepimus aiškintis nukrypimų nuo grafikų priežastis.
Artimiausiu metu taip pat planuojame organizuoti vairuotojams specialius praktinius mokymus – bus siekiama pagerinti jų įgūdžius ir žinias aptarnaujant specialiųjų poreikių turinčius ar riboto judumo keleivius.“
Grafikai kaip sudoku
Į klausimus, kada normaliai bus surašyti autobusų grafikai pagal stoteles interneto svetainėje ir kodėl Telšiuose nėra kokybiškos autobusų tvarkaraščių sistemos, Telšių autobusų parko direktorius atsakė: „2023 m. pradžioje iš esmės atnaujinome savo interneto svetainę. Grafikų pateikimo sprendimas buvo pasirinktas toks pat, kaip ir daugumos kitų Lietuvos keleivių vežimo įmonių. Šiuo metu yra vykdomas elektroninių švieslenčių Telšių viešojo transporto stotelėse įsigijimo ir įrengimo projektas. Telšių miesto viešojo transporto stotelėse bus įrengtos 24 elektroninės švieslentės, jose pateikiama informacija bus susieta su GPS pozicionavimo davikliais autobusuose, tad, įgyvendinus pokyčius, bus pateikiamas realus autobuso atvykimo į stotelę laikas. Taip pat numatyta sukurti programinį sprendimą, kuris sudarytų galimybę mūsų interneto svetainėje pateikti informaciją apie autobusų grafikus patogesniu, draugiškesniu vartotojams formatu ir realiu laiku.“
Tai kada bus įrengtos ir pradės veikti tos švieslentės?