
Vida Jankauskienė dar mokyklos suole svajojo apie mediciną.
„Visada norėjau padėti žmonėms. Man gera, kai gali pagelbėti žmogui, o jis tau nusišypso. Su meile slaugyti svetimą žmogų reikia pašaukimo“, – sakė ji.
Taip gyvenimas susiklostė, kad Vida įgijo medicinos felčerio specialybę ir daugiau nei ketvirtį amžiaus paskyrė darbui Regioninėje Telšių ligoninėje, o birželio 16 dieną pradėjo eiti naujas pareigas – tapo ligoninės vyriausiąja slaugos administratore.
Diana PUZERĖ
Ketvirtis amžiaus atsidavimo
Savo profesinį kelią Vida pradėjo dirbdama slaugytojo padėjėja prieš 26-erius metus Reabilitacijos skyriuje. Po kiek mažiau nei metų vyriausioji slaugos administratorė Birutė Zavadskienė, pastebėjusi jos gebėjimus, pasiūlė vykti į hemodializės mokymus – ligoninėje tuo metu buvo rengiamas naujas skyrius.
„Nors buvo baugu – skyrius naujas, nežinomas, sutikau. Žinoma, nesigailiu“, – pasakojo Vida.
Hemodializės skyriuje ji dirbo net 25 metus – tiek bendrosios praktikos, tiek vyresniąja slaugytoja. Vyresniąja slaugytoja išdirbo 25 metus, iki pat naujų pareigų gavimo, o bendrosios praktikos slaugytojos darbo atsisakė prieš 15 metų ir pradėjo dirbti darbuotojų saugos ir sveikatos specialiste.
O šių metų birželį V. Jankauskienė pradėjo eiti naujas pareigas – tapo Regioninės Telšių ligoninės vyriausiąja slaugos administratore. Dalyvauti konkurse ją paskatino didžiulis vyresniųjų slaugytojų ir kai kurių skyrių vedėjų palaikymas bei noras būti arčiau slaugos.
Slaugytojų trūkumas – opi problema
Pasak Vidos, šiuo metu vienas didžiausių slaugos iššūkių Lietuvoje – slaugytojų trūkumas. Didelis darbo krūvis, nevisiškai konkurencingas atlyginimas, fizinis ir emocinis nuovargis lemia, kad dalis slaugytojų palieka šią profesiją. Nors politiniu lygmeniu slaugytojų vaidmuo sveikatos sistemoje pripažįstamas vis labiau, tačiau atlyginimų ir darbo sąlygų klausimai išlieka nepakankamai sprendžiami. Vis dėlto Vida sako, jog džiugina vis didesnis visuomenės supratimas apie slaugos svarbą: slaugytojai ir akušeriai planuoja, organizuoja ir vykdo slaugos veiksmus, padeda pacientams atsigauti ir vėl sugrįžti į gyvenimą.
Pacientų padėkos rodo aukštą slaugos lygį
Kalbėdama apie Regioninę Telšių ligoninę, Vida pabrėžė: slaugos kokybė čia yra aukšta – dirba profesionalus, empatiškas, rūpestingas personalas, turintis reikiamą išsilavinimą, įgūdžius ir žinias. Slaugytojai teikia ne tik medicinos pagalbą, bet ir emocinę, psichologinę bei socialinę paramą pacientams. Dirbama komandoje su gydytojais, o tai užtikrina visapusišką priežiūrą. Kad slauga teikiama kokybiškai, rodo ir pacientų padėkos.
Reikia parodyti profesijos prasmę
Paklausta, kaip pritraukti daugiau jaunų žmonių rinktis slaugytojo profesiją, Vida įvardino kelis svarbius aspektus: būtina gerinti profesijos įvaizdį, siūlyti finansines paskatas studijoms, skleisti informaciją apie slaugytojo darbą per žiniasklaidą, socialinius tinklus, mokyklas.
„Reikia parodyti profesijos prasmę, svarbą. Žinoma, būtina peržiūrėti ir darbo užmokestį bei krūvius“, – pabrėžė ji.
Pritraukimo programos Telšių rajone
Telšių rajone jau veikia specialistų pritraukimo programos: 7 000 eurų vienkartinė parama skiriama bendrosios praktikos slaugytojui, įsipareigojančiam dirbti gydymo įstaigoje ne mažiau kaip trejus metus vieno etato krūviu.
Taip pat vykdomas Europos Sąjungos ir valstybės lėšomis finansuojamas projektas, kurio metu apmokamos slaugos studijos arba mokama 330 eurų mėnesinė stipendija.
Šiuo metu Telšių ligoninėje 8 darbuotojams apmokamos studijos, 5 skiriamos stipendijos. Tuo pačiu finansavimu galima pasinaudoti ir studijuojant išplėstinės praktikos slaugą magistrantūroje – tokią galimybę jau pasirinko viena bendrosios praktikos slaugytoja.
Svarbiausias rezultatas – patenkinti pacientai
Paklausta apie savo darbo filosofiją, Vida atsakė trumpai: „Svarbiausia, kad kiekvienas pacientas gautų kokybišką, saugią ir orumą išsaugančią slaugą.“
Anot jos, to pasiekti neįmanoma be darnios komandos – tokios, kokią ji jaučiasi turinti šalia: tai vyresniosios slaugytojos ir ligoninės direktorės palaikymas. Vida vertina komandinį darbą, paremtą pagarba tarp gydytojų, slaugytojų, socialinių darbuotojų, kineziterapeutų ir kitų specialistų. Vida žada skatinti atvirą komunikaciją, profesinį tobulėjimą, pasitikėjimą ir atsakomybės pasidalijimą tarp slaugos darbuotojų.
„Šis darbas man svarbus, nes jame nėra monotonijos. Nuolat tobulėji, sprendi įvairias problemas, o svarbiausias rezultatas – patenkinti pacientai. Nors tiesiogiai su jais nesusitinku, žinau, kad mūsų darbas turi prasmę“, – sakė V. Jankauskienė, dėkodama ligoninės direktorei, skyrių vedėjams ir vyresniosioms slaugytojoms už pasitikėjimą.