Šį mėnesį atliekų tvarkymą regione administruojančią UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) vežėjai dėl susikaupusių skolų padavė į teismą. Bendrovėms „Valda“, „Telšių keliai“ ir Mažeikių komunaliniam ūkiui TRATC skolingas apie 3 mln. Lt. „Visada bandėme susitarti gražiuoju, – kalbėjo UAB „Telšių keliai“ direktorius Valdas Knystautas, – jau nebegalime kentėti ir, matyt, kol nepriimsime tokio sprendimo – niekas į šią problemą rimtai nepasižiūrės.“
„Bėdos dėl TRATC atsiskaitymo su vežėjais yra senos, – „Telšių ŽINIOMS“ teigė UAB „Telšių keliai“ direktorius V. Knystautas. – Šiaip, žiūrint į dabartinę situaciją, TRATC yra nemoki įmonė. Ir moki ji nebus niekada, jeigu tarybos dels patvirtinti įmonės biudžetą.“ Pasak V. Knystauto, atliekų tvarkymą regione administruojančios įmonės direktorius Rimantas Adomaitis dar prieš Naujuosius metus pateikė politikams skaičius, kurie rodė, jog TRATC atsidūrė sudėtingoje situacijoje, jog reikia rinkliavą, kuri nuo 2008 m. nesikeitė, didinti. „Per tiek metų gyvenimas stipriai pabėgo į priekį, – tvirtino UAB „Telšių keliai“ direktorius, – vien kuro kaina pakilo 65 proc. O jis sudaro 30–35 proc. mūsų įmonės teikiamų paslaugų kainų. Be to, mes savo kainas kasmet indeksuojame pagal vartojimo kainų indeksą, o TRATC to nedarė. Rinkliava nuo 2008 m. yra konstanta.“
Taip pat, anot V. Knystauto, TRATC padėtį apsunkina ir tai, jog pačioje pradžioje rinkliava buvo suskaičiuota netiksliai: „Ji apskaičiuota be pridėtinės vertės mokesčio (PVM), t. y. nors pati rinkliava nėra apmokestinama PVM, tačiau mūsų teikiamos paslaugos yra su PVM. Ir kai TRATC skaičiavo savo biudžetą – PVM nebuvo rodomas, todėl paėmė jį (biudžetą, – red.) ir padalijo iš numatomo atliekų kiekio. Taip nustatė 1 kub. m atliekų sutvarkymo kainą – 28 Lt.
Šią sumą padaugino iš važiavimų į Jėrubaičius ir turimų konteinerių skaičiaus – gavo 175 Lt įkainį vienam namui. Tačiau stipriai prašovė, kada kainoje nenumatė, jog vežėjai teikia paslaugas su PVM.“
Pašnekovas tikino, jog vežėjai nuolat kenčia nuo to, kad TRATC biudžete yra susidariusi vadinamoji skylė. Dėl to dažnai ir stringa atsiskaitymai. „Vien be mūsų, TRATC turi daug papildomų išlaidų: sąvartyno eksploatacija, sąvartyno monitoringas, atliekų tankinimas, privažiavimų ant atliekų kaupo darymas, filtratų keitimas, prisidėjimai prie naujų projektų ir t. t., – vardijo UAB „Telšių keliai“ direktorius. – Visas tas sąnaudas TRATC direktorius R. Adomaitis yra pateikęs savivaldybių taryboms. Tačiau šios, o tiksliau politikai, galbūt per daug viską išmano apie atliekas: anot jų, įmetame šiukšlę į konteinerį, paskui į mašiną ir nuvežame į sąvartyną – va, ir visi kaštai. Deja, taip nėra. Kai pradėjau dirbti įmonėje, praėjo dveji metai, kol supratau, kaip viskas daroma, – visą atliekų tvarkymo sistemą, jos niuansus, smulkmenas, iš kurių ir susidaro bendras vaizdas.“
Blogai suskaičiuota ir penkerius metus nedidinta rinkliava, skolos, augantys kaštai bei nauji TRATC įsipareigojimai vykdomiems projektams šiandien atliekų tvarkymą regione administruojančią įmonę įstūmė į nepavydėtiną situaciją. Jei tai būtų paprasta uždaroji akcinė bendrovė – jai seniai būtų iškelta bankroto byla. Tačiau padėtį bandoma gelbėti. Po šį mėnesį įvykusio keturių savivaldybių merų ir TRATC valdybos susitikimo nuspręsta rinkliavą nuo liepos mėnesio didinti. Tam dar turi pritarti visų keturių savivaldybių tarybos.
„Mes iki liepos mėnesio nelauksime, ir teismai yra vienas iš sprendimo būdų atsiimti savo uždirbtus pinigus, – teigė V. Knystautas. – Jau pusę metų TRATC UAB „Telšių keliai“ yra skolingas apie 1 mln. Lt. Tai labai dideli pinigai – mums taip pat reikia mokėti mokesčius, atlyginimus darbuotojams ir t. t. O žmonės dirba sunkiai – nepriklausomai nuo metų laiko ir oro sąlygų. Ar matėte, kada atliekos buvo neišvežtos?“