Vyriausybei paskelbus karantiną, vaikai, kurie ugdomi pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, lanko darželius ir mokyklas įprastai, o 5–12 klasių moksleiviai, taip pat profesinio mokymo įstaigų mokiniai, aukštųjų mokyklų studentai tris savaites (nuo lapkričio 9 d.) mokosi nuotoliniu arba mišriu būdu. Kokį būdą rinktis, apsisprendžia Savivaldybė arba pati ugdymo įstaiga.
Apie situaciją Telšių rajono švietimo įstaigose, kaip sekasi mokyti ir mokytis nuotoliniu būdu, „Telšių ŽINIOS“ kalbina Telšių rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėją Liną Leinartienę, Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto dekaną doc. Ramūną Banį, viešosios įstaigos Telšių regioninio profesinio mokymo centro direktoriaus pavaduotoją ugdymui Ritą Leščiauskienę.
Aurelija SERVIENĖ
Kiekviena mokykla pati priima sprendimą
Švietimo ir sporto skyriaus vedėjos L. Leinartienės teigimu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. 1226 „Dėl karantino Lietuvos Respublikoje paskelbimo“ ir atsižvelgiant į mokyklų bendruomenių nuomonę bei kiekvienos mokyklos epidemiologinę situaciją, nutarta, kad kiekviena mokykla pati priima sprendimą, kaip organizuoti ugdymą nuo lapkričio 9 d. iki lapkričio 27 d.
Ikimokyklinis, priešmokyklinis, pradinis ugdymas bei specialusis ugdymas specialiosiose mokyklose ir bendrojo ugdymo mokyklų specialiosiose klasėse organizuojamas kontaktiniu būdu laikantis valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nustatytų asmenų srautų valdymo, saugaus atstumo laikymosi ir kitų būtinų sveikatos saugos, higienos sąlygų.
5–12 klasių mokiniai mokosi nuotoliniu arba mišriu būdu. Pasak vedėjos, Telšių rajono savivaldybėje šešios bendrojo ugdymo mokyklos ugdymą organizuoja mišriu būdu, šešios – nuotoliniu būdu.
Vykdant nuotolinį mokymą ir nuotolinį mokymą derinant su kasdieniu yra užtikrinama, kad sinchroninis mokymas sudarytų ne mažiau kaip 50 proc. konkretaus mokytojo savaitės veiklų.
Neformalusis vaikų švietimas organizuojamas nuotoliniu būdu, išskyrus: kontaktiniu būdu organizuojami tik individualūs užsiėmimai, kai užsiėmime dalyvauja tik pedagogas / treneris ir mokinys; kontaktiniu būdu organizuojamas ugdymas atvirose erdvėse (lauke); kontaktiniu būdu organizuojamas ugdymas uždaroje erdvėje, kai ugdymą vykdo mokytojas, dirbantis tik su viena, ne didesne kaip 5 mokinių grupe, ir tik vienoje įstaigoje, patalpose užtikrinant 10 kv. m plotą vienam besimokančiajam.
„Atsižvelgdami į praeitų mokslo metų mokymosi nuotoliniu būdu patirtį, organizavome mokymosi aplinkų aptarimus, pristatymus. Šiais mokslo metais mokymuisi nuotoliniu būdu mokyklos naudoja mažiau skirtingų mokymosi aplinkų, kad būtų paprasčiau ir patogiau mokiniams dalyvauti ugdymo procese. Didžiuma mokyklų naudoja „Microsoft Teams“ mokymosi aplinką ir ugdymą organizuoja pagal mokslo metų pradžioje patvirtintą tvarkaraštį“, – pasakojo L. Leinartienė.
Švietimo ir sporto skyriaus duomenimis, šiais metais mokyklų mokymosi bazė papildyta iš Nacionalinės švietimo agentūros gautais 21 nešiojamuoju ir 790 planšetinių kompiuterių. Mokytojų darbo vietoms gerinti gauti 36 nešiojamieji kompiuteriai. Taip pat mokykloms paskirstyta 45 696 Eur mokymo priemonėms, informacinių technologijų bazei atnaujinti. Greitu laiku mokyklas turėtų pasiekti dar 60 nešiojamųjų kompiuterių.
Stabdoma VDA Telšių galerijos veikla
Vilniaus dailės akademijos (VDA) Telšių fakulteto dekanas doc. R. Banys tikino, kad organizuojant nuotolinį mokymą vadovaujamasi bendra VDA tvarka. „Nuo pat rugsėjo mėnesio visos teorinės paskaitos, kaip ir kitose aukštosiose mokyklose, vyko nuotoliniu būdu. Nuo rugsėjo mėnesio akivaizdiniu būdu vyko tik specialybių ir praktinių dalykų užsiėmimai. Paskelbus karantiną visos paskaitos vykdomos tik nuotoliniu būdu, tačiau paliekama galimybė studentų individualiam darbui laboratorijose iš anksto registruojantis ir griežtai laikantis visų saugumo reikalavimų“, – sakė dekanas.
Dalis studentų iš Telšių yra išvykę namo ir paskaitose dalyvauja nuotoliniu būdu. Studentai, kurie karantino metu bus išvykę į namus, už bendrabutį tą laikotarpį mokėti neturės.
R. Banio teigimu, dėl nuotolinio mokymosi problemų nekyla. Studentai yra sąmoningi ir motyvuoti, o ir apskritai studijų didžiąją dalį sudaro studento savarankiškas darbas. Skirtingai nei pavasarį, praktiniams darbams semestro pradžioje buvo skirtas prioritetinis dėmesys, todėl didžioji dalis studentų yra šioje srityje stipriai pasistūmėję į priekį ir didelių nepatogumų neturėtų kilti.
Dėl nuotolinio mokymo problemų nekyla ir dėstytojams – studentų grupės nėra didelės, o didžioji dalis paskaitų vyksta individualiomis konsultacijomis bendraujant „Zoom“, „Google meet“ platformomis.
„Kadangi turime atvykstančių dėstytojų iš kitų miestų, įvairios studijų formos buvo naudojamos ir nesant apribojimams dėl karantino“, – dėstė dekanas.
Dėl objektyvių priežasčių yra sulėtėjęs studentų judumas ir bendradarbiavimas su kitų šalių aukštosiomis mokyklomis. R. Banys džiaugiasi, jog semestro pradžioje pavyko suorganizuoti kūrybines dirbtuves su žinomu britų menininku, o pagal ERASMUS studentų mainų programą metalo meną ir juvelyriką šiuo metu studijuoja studentė iš Izraelio.
R. Banys apgailestauja, jog Telšių galerijos veikla vadovaujantis bendrais nurodymais karantino metu stabdoma: „Tai bene pats nemaloniausias dalykas, nes būtent šiuo metu ten yra puiki žinomo Lietuvos skulptoriaus Rimanto Milkinto kūrinių ekspozicija, o ir ateityje buvome suplanavę įdomių parodų.“
Nieko nėra neįveikiamo
VšĮ Telšių regioninio profesinio mokymo centro (RPMC) direktoriaus pavaduotojos ugdymui R. Leščiauskienės teigimu, ugdymo procesas nuo karantino paskelbimo Telšių rajone vyksta nuotoliniu būdu: „Tai yra iššūkis mokiniams, mokytojams bei administracijai. Galime pasidžiaugti, kad nuotolinio mokymo įveiklinimas Telšių RPMC nebuvo kliūtis, nes pavasarį vykęs nuotolinis ugdymo procesas davė pagreitį tobulėjimui.“
Pavaduotoja informavo apie naujoves: nuo rugsėjo 1 d. mokykla naudojasi profesinio mokymo įstaigoms sukurta profesinio mokymo informacine sistema (PMIS) su visomis integruotomis sistemomis, taip pat ir virtualia profesinio mokymo(si) aplinka „Moodle“ bei elektroniniu dienynu „Mano dienynas“.
„Kad būtų sėkmingas darbas virtualioje mokymo aplinkoje, iki šiol dalyvaujame mokymo proceso organizavimo ir valdymo virtualioje mokymosi aplinkoje „Moodle“ mokymuose ir gautą patirtį taikome šiandienos ugdymo procese. „Moodle“ aplinkoje pagal pamokų tvarkaraštį vyksta teorinės, praktinės pamokos, neformaliojo švietimo grupių veikla, grupių valandėlės“, – dėstė R. Leščiauskienė.
Profesinio mokymo kertinis akmuo yra praktinis mokymas, kuris sudaro 70 procentų viso mokymo, tad kad užtikrintų mokymo kokybę nuotoliniu būdu, mokytojai teikia parengtas filmuotas medžiagas naudodamiesi „Zoom“ programa, vaizdo įrašus iš praktinio mokymo laboratorijų, testus ir kitas mokymo priemones. Artimiausiu metu laikydamiesi saugumo reikalavimų taikys mišrų mokymo(si) būdą, kad sudarytų mokiniams optimalias sąlygas mokytis laboratorijose ir tobulinti praktinio mokymo įgūdžius.
Pavaduotoja patikino, jog mokiniai pagal galimybes aprūpinti kompiuteriais, tačiau gaila, jog ne visi gali dalyvauti pamokose realiu laiku, nes kompiuteriu tenka dalytis su broliais ar seserimis arba tuo metu dirba. Šie mokiniai jungiasi kitu laiku ir atlieka pateiktas užduotis.
„Ne paslaptis, kad mokiniai, ugdymo procesui vykstant kasdieniu būdu dažnai pamirštantys pagrindinę mokinio pareigą lankyti mokyklą ir mokytis, nuotoliniame mokyme nedalyvauja arba dalyvauja kartais. Nuotolinis mokymas yra iššūkis ne tik dalykų mokytojams, bet ir administracijai, grupių vadovams, kurie sprendžia neprisijungimo problemas pasitelkdami tėvus, mokinio pagalbos specialistus ir stengiasi įtraukti mokinius į veiklą“, – patikino R. Leščiauskienė.
VšĮ Telšių RPMC tinklalapyje www.telsiurpmc.lt yra teikiama aktuali informacija apie nuotolinio mokymo organizavimą ir skelbiami asmenų kontaktai.
„Nieko nėra neįveikiamo, reikia tik mokytojų kūrybiškumo, kompetencijos ir patirties rengiant profesionalius darbo rinką atitinkančius darbuotojus ir bendradarbiavimo su tėvais ruošiant mūsų vaikus savarankiškam gyvenimui“, – įsitikinusi pavaduotoja.