Šią savaitę Telšių rajono savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto posėdyje pristatyta Centralizuoto vidaus audito skyriaus atlikta VšĮ Telšių rajono pirminės sveikatos priežiūros centro (Telšių PSPC) veiklos vertinimo audito ataskaita. Joje pateikta informacija ir išvados nustebino net ir daug ką mačiusius Kontrolės komiteto narius.Vidaus audito ataskaitą pristačiusi Centralizuoto vidaus audito skyriaus vedėja Birutė Masaitienė teigė, jog pati didžiausia užfiksuota problema Telšių PSPC – susijusi su darbo užmokesčio sistema. Esą atliekant auditą sunku buvo suvokti, kokiais kriterijais ir principais buvo vadovaujamasi nustatant atlyginimus medikams, šeimos gydytojams bei kt. personalui.
Kitas dalykas – ilgametis Telšių PSPC vyr. gydytojas Antanas Gudauskas, prieš daugelį metų sudaręs sutartį su savimi, kaip gydytoju, visą tą laiką skyrė sau priedus, skatino save, išleido į komandiruotes ir pan.
Antanas NEKRAŠIUS
Centralizuoto vidaus audito skyriaus atlikta Telšių PSPC veiklos vertinimo vidaus audito ataskaita užima daugiau kaip 40 puslapių. Joje detaliai atsispindi kiekvienas užfiksuotas neatitikimas ar prieštaravimas teisės aktams. Audito išvadose puikuojasi net 66 pozicijos, kurios byloja apie įstaigoje rastas blogybes.
Trumpai apžvelgsime tik keletą iš jų.
Sudarė sutartį pats su savimi
Audito metu nustatyta, kad Telšių PSPC vadovas 2006 m. sudarė neterminuotą darbo sutartį pats su savimi, t. y. įstaigos vadovas priėmė save į gydytojo akušerio-ginekologo pareigybę 0,5 etato darbo krūviu bei nusistatė atlyginimą ir darbo savaitės trukmę. Auditą atlikę specialistai konstatavo faktą, kad A. Gudauskas, prieš 12 metų sudarydamas neterminuotą darbo sutartį pats su savimi, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą, o taip pat ir ankstesnio ir šiuo metu galiojančio Darbo kodekso nuostatas.
Ataskaitoje teigiama, jog viršydamas savo įgaliojimus, PSPC vyr. gydytojas išleisdavo įsakymus dėl savęs leidimo vykti į komandiruotes, dėl sau priedo mokėjimo, dėl atostogų sau suteikimo, dėl procentų sau skyrimo už pavadavimą.
Pavyzdžiui, A. Gudausko įsakymuose dėl savęs išleidimo atostogų rašoma, kad „atsižvelgdamas į gydytojo akušerio-ginekologo A. Gudausko prašymą, leidžiu A. Gudauską kasmetinių atostogų nuo <….>“
Audito metu pastebėta, kad išleistuose įsakymuose nurodoma, jog išvykusį į komandiruotę ar išėjusį atostogų įstaigos vadovą pavaduoja Poliklinikinio skyriaus vedėja ir jai nustatomas 30 proc. priedas nuo mėnesinio atlyginimo. Tačiau Poliklinikinio skyriaus vedėjo pareiginiuose nuostatuose įtvirtinta funkcija, kad nesant vyr. gydytojo (komandiruotė, atostogos ir t. t.), jo pareigas atlieka skyriaus vedėjas. Todėl toks pavadavimas negalėjo būti laikomas papildomu darbu, už kurį reikia papildomai mokėti.
Analogiška situacija yra ir dėl Telšių PSPC vadovo įsakymų dėl priedo skyrimo sau. Priedai skiriami taip pat – atsižvelgiant į gydytojo akušerio-ginekologo A. Gudausko prašymą. Pavyzdžiui, už papildomai atliekamą darbą gydytojos akušerės-ginekologės R. P. kasmetinių atostogų metu A. Gudauskui skiriamas 50 proc. priedas sau nuo pavaduojamojo darbuotojo darbo užmokesčio. Negana to, Telšių rajono PSPC vyr. gydytojo kasmetinių atostogų metu gydytojai akušerei-ginekologei R. P. joks priedas nebuvo skiriamas. Tikrinimo metu nustatyta, kad PSPC vadovas, savo įsakymais skirdamas įstaigos darbuotojams priedus prie atlyginimų, priedus skyrė ir sau kaip gydytojui.
Darbas savaitgaliais
Patikrinus 2018 m. pirmojo ketvirčio darbo laiko apskaitos žiniaraščius, nustatyta, kad šeštadieniais dirba vienas šeimos gydytojas ir kiekvieną šeštadienį dirba gydytojas akušeris-ginekologas A. Gudauskas. Tačiau A. Gudauskas dirbo ir sekmadieniais (2018 m. sausio 7 d. ir kovo 4 d.), nors Telšių PSPC sekmadieniais nedirba.
Išanalizavus 2018 m. pirmojo ketvirčio apsilankymų šeštadieniais apskaitos žiniaraščius, nustatyta, kad per sausio–kovo mėnesių šeštadienius pas šeimos gydytojus apsilankė 107 pacientai (vidutiniškai 8 pacientai per šeštadienį), pas gydytoją akušerį-ginekologą per pirmojo ketvirčio šeštadienius apsilankė tik vienas pacientas. Atlikus 2017 m. kiekvieno ketvirčio pasirinktinai vieno mėnesio (sausio, gegužės, liepos, spalio) darbo laiko apskaitos ir apsilankymų (šeštadieniais) apskaitos žiniaraščių analizę, nustatyta, kad per atrinktų mėnesių šeštadienius pas šeimos gydytojus apsilankė 105 pacientai (vidutiniškai 6 pacientai per šeštadienį), pas gydytoją akušerį-ginekologą per keturių mėnesių šeštadienius – tik 3 pacientai.
Be to, atliekant auditą paaiškėjo, kad nuo 2018 m. birželio 18 d. iki 2018 m. rugpjūčio 31 d. registracija dėl apsilankymo pas gydytoją akušerį-ginekologą elektroninės pacientų išankstinės registracijos tinklalapyje šeštadieniais nevykdoma, nors A. Gudausko darbo laikas šeštadieniais yra nuo 8 iki 13 val. O ir Telšių PSPC interneto svetainėje, kurioje nurodoma, kad šeštadieniais gydytojai budi pagal grafiką, A. Gudausko darbo laikas nenurodytas.
Neaiški įstaigos darbo užmokesčio sistema
Daug neaiškumų auditoriams sukėlė Telšių PSPC darbo užmokesčio sistema. O tiksliau – jos nebuvimas. Konstatuota, kad darbo apmokėjimo nuostatai, patvirtinti įstaigos vadovo, nėra suderinti su Stebėtojų taryba. Vertinant šiuos nuostatus, nustatyta, kad jie paruošti neatsižvelgiant į sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtintus darbo užmokesčio nustatymo kriterijus. Įstaigos darbuotojams nebuvo taikomas pagrindinio darbo užmokesčio suskirstymas į pastoviąją ir kintamąją dalis.
Įstaigos pateiktuose tarifikacijos sąrašuose kiekvienai pareigybei nustatyta pareiginė alga, kuri nėra susieta nei su mėnesinės bazinės algos dydžiu, nei su koeficientu, nei su minimaliu ir maksimaliu darbo užmokesčiu.
Atlikus analizę apie prisirašiusių gyventojų pokytį mėnesiais 2018 m. I pusmetį (lyginant sausio–birželio mėn. duomenis), nustatyta, kad prisirašiusių gyventojų pokytis keičiasi kas mėnesį ir yra gana reikšmingas, pvz.: vieniems gydytojams prisirašiusių gyventojų sumažėja 44, 30, 24, 18, o gydytojai S. J. padaugėjo 91 pacientu. Auditorių nuomone, tikslinti gydytojams atlyginimą (kuris priklauso nuo prisirašiusių gyventojų skaičiaus) tik du kartus į metus yra per retai, nes tai susiję su darbuotojo gaunamu darbo užmokesčiu. Esą skirtumus atlyginimuose gali sudaryti apie 100 Eur.
Pagal Telšių PSPC patvirtintus darbo apmokėjimo nuostatus neaišku, kaip apskaičiuojamas pagrindinis atlyginimas kitiems gydytojams (odontologui, chirurgui, akušeriui-ginekologui) bei kitiems sveikatos priežiūros specialistams.
Įstaigos darbuotojų atlyginimas tvirtinamas vadovo įsakymu darbuotojų tarifikaciniame sąraše. Pagal pateiktus tarifikacijos sąrašus pastebėta, kad yra gana žymūs atlyginimų skirtumai tarp tas pačias funkcijas atliekančių gydytojų. Pvz.: įstaigoje dirba 2 gydytojai akušeriai-ginekologai, vienas gydytojas R. P. dirba 1 etato darbo krūviu, jam atlyginimas nustatytas 1 032 Eur, o 0,5 etato darbo krūviu gydytoju akušeriu-ginekologu dirba pats įstaigos vadovas A. Gudauskas kaip papildomą darbą. Jam atlyginimas visam etatui nustatytas 2 156 Eur.
Audito metu nustatyta, kad tik šios specialybės gydytojų pareigybei taip dažnai didinamas darbo užmokestis. O kadangi įstaigoje nėra sukurtos aiškios ir skaidrios darbo užmokesčio nustatymo metodikos, tai, auditą atlikusių specialistų nuomone, A. Gudauskas galimai nepagrįstai priima sprendimus dėl darbo užmokesčio nustatymo.
Nustatyta, jog įstaigoje buvo priimtas sprendimas nuo 2018 m. gegužės 1 d. darbo užmokestį didinti visiems įstaigos darbuotojams, nors pagal sveikatos apsaugos ministro įsakymą ir atsižvelgiant į sistemos šakos kolektyvinės sutarties priedus, lėšos buvo skirtos tik sveikatos priežiūros specialistų, teikiančių asmens sveikatos priežiūros paslaugas, darbo užmokesčiui didinti.
Skiriami priedai neaišku už ką Audito metu nustatyta, kad Telšių PSPC keletą metų paeiliui mokami priedai prie darbo užmokesčio kai kuriems darbuotojams už darbo krūvio padidėjimą. Įsakymuose, kuriuose skiriami priedai, nenurodomas priedo mokėjimo terminas, priedo skyrimo pagrįstumas. Taip pat nustatyta atvejų, kai priimant darbuotojus į darbą, nustatomas bandomasis laikotarpis ir kartu skiriamas priedas už darbo krūvio padidėjimą.
Ištisiniu būdu buvo atlikta įstaigos vadovo išleistų įsakymų personalo ir veiklos klausimais analizė ir vertinimas. Nustatyta, kad skiriami priedai nesivadovaujant patvirtinta tvarka, įsakymuose dėl priedų skyrimo nenurodomas konkretus terminas, nenurodomas priedo skyrimo pagrįstumas. Nustatyta, kad kai kuriems darbuotojams priedai mokami keletą metų paeiliui už darbo krūvio padidėjimą. Audito medžiagoje pateikiama dalis įsakymų, kuriuose skiriami priedai nenurodant konkretaus termino ir darbo krūvio padidėjimo pagrindo: į bendrosios praktikos slaugytojos pareigas priimama M. B., kuriai skiriamas 3 mėnesių bandomasis laikotarpis ir tame pačiame įsakyme skiriamas 150 Eur priedas; valytojai A. L. skiriamas 45 Eur priedas; valytojai N. N. skiriamas 100 Eur priedas; burnos higienistei N. M. mokamas 75 Eur priedas; med. technikui mokamas 165 Eur priedas, kurio suma viršija 100 proc. atlyginimo, darbuotojas dirba 0,1 etato ir gauna 128 Eur per mėnesį; priimant į darbą gydytoją V. J. 0,5 etato nustatomas 3 mėn. bandomasis laikotarpis ir tuo pačiu įsakymu numatomas 230 Eur priedas ir t. t.
Audito metu rasta ir įstaigos vadovo įsakymų, kur nurodoma, už ką mokamas priedas, pvz.: 87 Eur priedas už kvietimo kortelių kontrolę, 102 Eur priedas už automobilio vairavimą ir priežiūrą, 400 Eur priedas už duomenų teikimą Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui, 87 Eur priedas už medicinos atliekų tvarkymą, 30 Eur priedas už medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo dokumentų pildymą ir pateikimą.
A. Lukavičius: „Asmenybės susidvejinimas“
„Dar tokios audito ataskaitos nebuvau skaitęs! – stebėjosi Kontrolės komiteto pirmininkas Almantas Lukavičius. – Kažkoks asmenybės susidvejinimas: gydytojas A. Gudauskas kreipiasi į įstaigos vadovą A. Gudauską ir prašo skirti priedą. Įstaigos vadovas A. Gudauskas neprieštarauja gydytojui A. Gudauskui ir priedą skiria. Na, negali būti tokių dalykų mūsų įstaigose! Kada vadovas, nepasitvirtinęs jokių tvarkų, skirsto įstaigos lėšas kaip nori… Už Savivaldybės įstaigų vadovų darbą atsakingas Telšių rajono savivaldybės meras. Tačiau suprantama, kad meras apie tai nieko nežinojo, nes veiklos auditas per daug metų atliktas pirmą kartą. Ir aš manau, kad visas šis dumblas nebūtų iškilęs į paviršių, jeigu ne dabartinė situacija Telšių rajono savivaldybės taryboje ir administracijoje. Ataskaita būtų atgulusi į anksčiau buvusio Administracijos direktoriaus stalčių ir būtų naudojama kaip vėzdas tarpusavio partinių santykių pasiaiškinimuose.“
Kontrolės komiteto nariai nutarė siūlyti merui P. Kuizinui įvertinti audito ataskaitoje pateiktą informaciją bei spręsti apie tolimesnes galimybes A. Gudauskui eiti Telšių PSPC vadovo pareigas. Taip pat, komiteto narių nuomone, reikėtų kreiptis į teisėtvarkos institucijas ir bandyti išieškoti iš A. Gudausko pinigus, kuriuos jis gavo dirbdamas kaip gydytojas pagal 2006 m. pasirašytą ir negaliojančią neterminuotą darbo sutartį.
„Kalbėjau su A. Gudausku – jis neigia padaręs kažką tokio blogo, nors audito išvados ir Kontrolės komiteto išvados byloja visai ką kita, – „Telšių ŽINIOMS“ komentavo meras P. Kuizinas. – A. Gudauskas bando kaltinti netobulą įstatyminę bazę ir kitus dalykus. Aš paprašiau jo, kad parašytų pasiaiškinimą. Kada jį gausiu – svarstysiu, ką toliau daryti.“
A. Gudausko komentaras
Telšių PSPC vyr. gydytojo A. Gudausko paprašėme pakomentuoti atliktą veiklos audito ataskaitą.
„Nuo 1982 m. spalio 1 d. pradėjau dirbti Telšių rajono centrinėje ligoninėje gydytoju akušeriu-ginekologu moterų konsultacijoje.
1997 m., atskyrus Telšių rajono centrinę ligoninę ir įsteigus VšĮ Telšių pirminės sveikatos priežiūros centrą, darbo santykiai tęsiasi, įforminti 1997 m. vyr. gydytojo įsakymu, – įdarbinamas neterminuotai eiti gydytojo akušerio-ginekologo pareigas.
2005 m. laimėjau konkursą VšĮ Telšių rajono pirminės sveikatos priežiūros centro vyr. gydytojo pareigoms užimti. Darbo sutartyje leista dirbti 9 val. per savaitę papildomą darbą (kokį – nenurodyta).
Toliau tęsiasi darbo santykiai mano 1 etato krūviu einant gydytojo akušerio-ginekologo pareigas. Darbo sutartis nebuvo nutraukta.
Klausimas: ar tapus vadovu automatiškai neterminuota sutartis dirbant gydytoju akušeriu-ginekologu nutrūksta? Kokiais teisės aktais vadovaujantis?
Kadangi dirbant įstaigos vadovu ir gydytoju akušeriu-ginekologu darbo laikas viršija 12 val. per parą. Į žodinius prašymus sutvarkyti darbo laikus steigėjas nereagavo.
2005 m. savo įsakymu keičiu savo darbo krūvį iš 1 etato į 0,5 etato.
Iki 2006 m. rašytinių darbo sutarčių nebuvo, buvo tik vadovo įsakymas, o nuo 2006 m. įsigaliojus darbo teisės aktuose reikalavimui, kad būtų sudarytos rašytinės darbo sutartys, personalo konsultantas visiems darbuotojams surašo darbo sutartis, tuo pačiu surašoma ir mano neterminuota darbo sutartis kaip gydytojui akušeriui-ginekologui.
Teisininko komentaras: „Steigėjo sprendimu gali būti įgalintas asmuo, kuris pasirašo su vadovu sutartį dėl antraeilių pareigų, tačiau, jei nenurodoma, vadovas pats gali pasirašyti tokią sutartį ir tai neprieštarauja normatyvinei tvarkai, kadangi pagrindu yra steigėjo sprendimas dėl leidimo vadovui dirbti antraeilėse pareigose (e-Juristai.lt, teisinė pagalba internetu).“
2010 m. prašau Savivaldybės mero sutvarkyti darbo antraeilėse pareigose 0,5 etato: dirbant 0,25 etato gyd. akušeriu-ginekologu ir 0,25 etato gyd. echoskopuotoju, nes prašome akreditacijos tarnybos leisti teikti antrinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
Tais pačiais metais Tarybos sprendimu leista dirbti papildomą gydomąjį darbą. Tuometinis Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius Kęstutis Trečiokas įgaliotas pasirašyti sutarčių pakeitimus. Niekas nesutvarkyta Savivaldybės administracijoje: nei darbo laikas, nei terminas, nei sutartis. Kadangi terminai spaudžia ir reikia pateikti dokumentus akreditacijos tarnybai dėl antrinio lygio paslaugų teikimo, savo įsakymu sutartyje įforminu pakeitimus.
2015 m. laikinai eidamas vyr. gydytojo pareigas, teikiu prašymą merui dėl antraeilių pareigų įforminimo – atsakymas negautas. Toliau dirbu 0,5 etato krūviu gydytoju akušeriu-ginekologu pagal galiojančią 1997 m. įdarbinimo sutartį.
2015 m. birželio mėn. laimėjau konkursą VšĮ Telšių r. PSPC vyr. gydytojo pareigoms užimti. Sutartyje leista dirbti 9 val. per savaitę papildomą darbą (kokį – nenurodyta).
Mano neterminuota darbo sutartis nuo 1997 m. tęsiasi. Nepanaikinama.
2015 m. birželio mėn. teikiu prašymą merui dėl antraeilių pareigų teisingo teisinio įforminimo – atsakymas negautas. Kadangi darbą reikia organizuoti ir pagal prirašytų gyventojų skaičių reikalingas darbo krūvis 1,5 etato, pagal anksčiau galiojančią neterminuotą sutartį dirbu 0,5 etato krūviu gydytoju akušeriu-ginekologu. Pasibaigus antrinio lygio paslaugų teikimui, savo įsakymu keičiu sutartį, vadovaudamasis teisininko komentaru.
2016 m. Ne kartą kreipiausi žodiniu prašymu dėl mano papildomo darbo įforminimo – buvo pažadama, kad sutvarkys.
2017 m. du kartus kreipiausi su prašymu dėl antraeilių pareigų teisingo įforminimo – atsakymų negavau. Tais pačiais metais įsigaliojus naujam LR darbo kodeksui, teikiau prašymą dėl papildomo darbo – atsakymo negavau.
2018 m. pradžioje vėl kreipiausi. Ir vėl atsakymo negavau. Tik balandžio mėnesį mero potvarkiu buvo teisingai įformintas leidimas dirbti papildomą darbą 0,5 etato einant gyd. akušerio-ginekologo pareigas.
Be to, kasmet teikiant įstaigos veiklos ataskaitą įrašoma, kad vadovas eina antraeiles pareigas ir gauna papildomą darbo užmokestį. Niekada nekilo klausimas Tarybos nariams dėl vadovo antraeilių pareigų. Kodėl? Įstaigos finansinė ir veiklos ataskaita visuomet buvo patvirtinama. Kasmet atliekamas įstaigos finansinis auditas. Finansinių pažeidimų niekada nebuvo nustatyta. Niekada nebuvau supažindintas su Savivaldybėje esančiais teisės aktais, reglamentuojančiais viešųjų įstaigų vadovų antraeilių (papildomų) darbo funkcijų įforminimo tvarką.“
Užsisedėjo senas pirdila-zekas korumpuotas kaziolas ar ne teks dar kartą pasedėti kaliuzėje…? Kur Jūs STT, kratykit jį greičiau…