Į Žemaitijos sostinės gatves įsisukusi rekonstrukcijų pasiutpolkė įgauna pagreitį. Nors ir žadama šiemet baigti tvarkyti Muziejaus gatvę, o kitąmet – Respublikos gatvę bei reanimuoti eismą dviejose pagrindinėse miesto susisiekimo arterijose, netrukus užsikimš kitos dvi. Baigiami derinti dviejų sankryžų – prie viaduko ir Mažosios bažnytėlės – projektiniai pasiūlymai. Netrukus bus pradėti rengti sankryžų techniniai projektai.
Antanas NEKRAŠIUS
Pritarus projektiniams pasiūlymams bus rengiamas techninis projektas
Dar 2019 m. Telšių rajono savivaldybės administracijos vadovai prakalbo apie planus rekonstruoti dvi pagrindines miesto sankryžas – Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių (prie viaduko) bei S. Daukanto gatvės, Turgaus aikštės, Luokės ir Šviesos gatvių (prie prekybos centro „Maxima“).
Taigi buvo duota žalia šviesa rekonstravimo projektiniams pasiūlymams parengti. Šį darbą atliko Vilniaus Gedimino technikos universiteto Aplinkos inžinerijos fakulteto Kelių tyrimo institutas. Galiausiai minėti projektai pradėti derinti.
Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Rimanto Adomaičio teigimu, Eismo saugumo komisija, įvertinusi parengtus projektus, išsiuntė rengėjams pastabas ir pasiūlymus, bet į dalį jų atsižvelgta nebuvo. Tad birželio pabaigoje vykusiame komisijos posėdyje, dar kartą sugrįžus prie jau papildytų sankryžų rekonstravimo projektinių pasiūlymų svarstymo, buvo nuspręsta į artimiausią posėdį pasikviesti pačius rengėjus, kad jie galėtų detaliau paaiškinti, kodėl į kai kurias pastabas neatsižvelgta.
Eismo saugumo komisijai vadovaujantis R. Adomaitis kalbėjo, kad siekiama kaip galima greičiau patvirtinti projektinius pasiūlymus, pagal kuriuos toliau bus rengiamas techninis projektas. Esą projektuotojai, rengdami projektą, „žiūri į sankryžas iš viršaus“, tai yra vadovaujasi topografinėmis nuotraukomis ir kita dokumentacija, o Eismo saugumo komisija, kurioje dirba policijos pareigūnai, kelininkai, Administracijos specialistai ir kt., žino praktines kai kurių sprendinių puses. Todėl norima kaip galima detaliau išsiaiškinti visas aplinkybes prieš pritariant pateiktiems projektiniams pasiūlymams.
Reikia pabrėžti, jog abi sankryžos – ties viaduku ir Mažąja bažnytėle – yra išsidėsčiusios valstybinės reikšmės keliuose. Tad jų rekonstravimo darbus organizuos ir apmokės Lietuvos automobilių kelių direkcija. Tiesa, data, kada prasidės šie darbai, šiandien dar nėra žinoma.
Taigi, kokie projektiniai pasiūlymai jau yra žinomi bei kokių permainų rekonstravus abi sankryžas gali tikėtis transporto priemonių vairuotojai ir pėstieji?
Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių sankryža
Projektiniuose pasiūlymuose pateikiamos dvi sankryžos prie viaduko rekonstravimo alternatyvos: turbožiedinė sankryža ir kaulo formos žiedinė sankryža. Abi alternatyvos leistų išspręsti pagrindines šios sankryžos saugumo problemas: sumažinti chaotiško transporto priemonių manevravimo ir greičio viršijimo galimybes. Anot projektuotojų, eismo saugumo požiūriu pranašesnė būtų kaulo formos sankryža, tačiau jos pralaidumas yra ženkliai per mažas, ypač rytinio piko metu, todėl rekomenduojama Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių sankryžą rekonstruoti į turbožiedinę.
Vietoje netipinės konfigūracijos Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių keturšalės sankryžos projektuojama turbožiedinė sankryža, tačiau dėl vietos stokos ji būtų netipinė.
Didžiausias eismo juostų skaičius turbožiedinėje sankryžoje – 2. Eismo juostos žiedinėje važiuojamojoje dalyje projektuojamos 6 m pločio atskiriant eismo juostų atskyrimo salelėmis. Minėtos salelės būtų 30 cm pločio. Ties eismo juostų atskyrimo pradžia projektuojama užvažiuojama salelė. Vidinio žiedo plotis – 2,5 m.
Karaliaus Mindaugo gatvėje (link Žemaitės g. sankryžos) numatomos 2 įvažos ir 2 išvažos. Kitose gatvėse – 2 įvažos ir 1 išvaža.
Kai kuriose įvažose ir išvažose, kur, tikėtina, sunkiojo transporto priemonės gali nepravažiuoti, yra numatomos nuogrindos. Jomis galės važiuoti sunkusis transportas, tačiau jos bus nepatrauklios užvažiuoti lengvųjų transporto priemonių vairuotojams. Taip bus pagerintas sunkiojo transporto pravažiuojamumas ir užtikrinamas lengvojo transporto priemonių saugaus greičio laikymasis.
Siekiant padidinti sankryžos pralaidumą, nuo Karaliaus Mindaugo g. (link sankryžos su Aguonų g.) į Sedos g. (link pramonės rajono) projektuojama apylanka. Jos važiuojamosios dalies plotis – 4 m, o ties mažo spindulio kreive numatoma 1,5 m pločio nuogrinda.
Tam, kad būtų atskirtos žiedinės sankryžos įvažos ir išvažos ties Sedos g. (link pramonės rajono) ir Karaliaus Mindaugo g. (link sankryžos su Žemaitės g. sankryžos), projektuojamos saugumo salelės.
Projektuojamoje sankryžoje ir jos prieigose numatomos 4 pėsčiųjų perėjos. Visos jos, išskyrus ties Sedos gatve (link pramonės rajono), būtų iškiliosios.
Šaligatvių iš trinkelių dangos pločiai numatyti kintami priklausomai nuo aplinkos (privačių sklypų, statinių ir pan.). Daugumoje vietų šaligatvių danga būtų 1,5–3 m pločio. Kai kuriose vietose šalia važiuojamosios dalies, kur vejos plotus daryti nenaudinga ir vizualiai atrodytų nepatraukliai, šaligatviai numatomi platesni.
Siekiant palengvinti regos negalią turinčių žmonių orientavimąsi aplinkoje ir padidinti jų judėjimo saugą, reikiamose vietose būtų įrengti taktiliniai dėmesį atkreipiantys indikatoriai ir taktiliniai nukreipiantys indikatoriai.
Kitas Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių sankryžos variantas – kaulo formos žiedinė sankryža.
Kaulo formos žiedinės sankryžos geometrijos pagrindą sudarytų 2 skirtingo dydžio pusžiedžiai, sujungti kreivėmis. Sankryžos važiuojamosios dalies plotis – 5 m, vidinio žiedo plotis – 3 m.
Iš kiekvienos krypties projektuojama po 1 įvažą ir 1 išvažą. Įvažos – 3,5–3,75 m pločio, išvažos – 3,5–4 m pločio.
Siekiant padidinti sankryžos pralaidumą, nuo Sedos g. (link pramonės rajono) į Karaliaus Mindaugo g. (link sankryžos su Žemaitės g.) projektuojama apylanka. Jos važiuojamosios dalies plotis būtų 5,5 m.
Kai kuriose įvažose ir išvažose, kur, tikėtina, sunkiojo transporto priemonės gali nepravažiuoti, yra numatomos nuogrindos.
Karaliaus Mindaugo ir Sedos gatvių sankryžos rekonstravimo į kaulo formos žiedinę sankryžą orientacinė vertė yra apie 1 600 000 Eur. Sankryžos rekonstravimo į turbožiedinę orientacinė vertė – apie 1 650 000 Eur.
Sankryža prie Mažosios bažnytėlės
Projektiniuose pasiūlymuose taip pat pateikiamos dvi sankryžos prie Mažosios bažnytėlės rekonstravimo alternatyvos: mažoji žiedinė sankryža ir labai maža žiedinė sankryža su apylanka. Abi alternatyvos padidintų eismo saugą ties šia sankryža, tačiau labai mažos žiedinės sankryžos laidumas yra ženkliai mažesnis nei mažosios žiedinės sankryžos. Todėl, projektuotojų manymu, pirmiausia reikia įsitikinti, ar įrengus labai mažą žiedinę sankryžą nesiformuos spūstys.
Kas ta mažoji žiedinė sankryža?
Vietoje netipinės keturšalės S. Daukanto gatvės, Turgaus aikštės, Luokės ir Šviesos gatvių sankryžos projektuojama mažoji žiedinė sankryža, kurios išorinis skersmuo – 26 m. Užvažiuojama vidinė žiedo salos dalis – 4,5 m pločio, 14 m skersmens. Vidinė sala – 5 m skersmens. Žiedinės važiuojamosios dalies plotis – 6 m.
Tam, kad būtų atskirtos žiedinės sankryžos įvažos ir išvažos ir kad palengvintų pažeidžiamų eismo dalyvių gatvių kirtimą, Luokės, Turgaus ir Šviesos gatvėse projektuojamos neužvažiuojamos saugumo salelės. Turgaus a. ir Šviesos g. saugumo salelės – 2 m pločio, Luokės g. – 2,75 m pločio.
Visų salelių ilgis siektų 10 m. Dėl šalia esančio statinio S. Daukanto gatvėje saugumo salelė nėra projektuojama.
Užtikrinant sklandų aptarnaujančiojo transporto eismą, ties Turgaus aikšte įvažiuojant į žiedinę sankryžą ir išvažiuojant iš žiedinės sankryžos projektuojamos nuogrindos, kuriomis galės važiuoti aptarnaujantysis transportas, tačiau būtų nepatrauklios užvažiuoti lengvųjų transporto priemonių vairuotojams. Luokės ir Šviesos gatvės susikerta smailiu kampu, todėl iš Luokės gatvės į Šviesos gatvę kai kurių rūšių aptarnaujantysis transportas, pavyzdžiui, šiukšliavežės ar ugniagesių gelbėtojų automobilinės cisternos, galės įvažiuoti tik apvažiavusios vidinį žiedą.
Didesnių gabaritų aptarnaujantysis transportas, pavyzdžiui, vilkikas su puspriekabe ar automobilinis traukinys, negalės šioje sankryžoje įsukti iš Luokės gatvės į Šviesos gatvę, todėl būtina apriboti eismą šia kryptimi.
Atsižvelgiant į tai, kad sankryža yra centrinėje Telšių miesto dalyje ir į šalia sankryžos esančius traukos objektus, žiedinės sankryžos prieigose, visose jungiamosiose gatvėse siūloma numatyti pėsčiųjų perėjas.
Siekiant palengvinti regos negalią turinčių žmonių orientavimąsi aplinkoje ir padidinti jų judėjimo saugą, reikiamose vietose būtų įrengti taktiliniai dėmesį atkreipiantys indikatoriai ir taktiliniai nukreipiantys indikatoriai.
Šaligatvių iš trinkelių dangos pločiai numatyti kintami priklausomai nuo aplinkos (privačių sklypų, statinių ir pan.). Daugumoje vietų šaligatvių danga būtų 1,5–3,5 m pločio. Kai kuriose vietose, šalia pastatų šaligatviai numatomi platesni. Ties pėsčiųjų perėjomis bordiūrai nuleidžiami iki važiuojamosios dangos lygio. Saugumo salelių danga per perėjos plotį nuleidžiama iki važiuojamosios dangos lygio.
Taip pat buvo nagrinėta dar viena sankryžos rekonstravimo alternatyva, t. y. mažoji žiedinė sankryža su apylanka. Šiai alternatyvai įgyvendinti Turgaus a. reiktų perimti dalį sklypo (gauti servitutą ar kt.).
Kitas sankryžos rekonstravimo variantas – įrengti labai mažą žiedinę sankryžą su apylanka. Jos išorinis skersmuo – 22 m. Užvažiuojama vidinė žiedo sala būtų 10 m skersmens. Žiedinės važiuojamosios dalies plotis – 6 m.
Siekiant užtikrinti pravažiuojamumą vietomis numatomos nuogrindos, kuriomis galės važiuoti aptarnaujantysis transportas.
Turgaus a. ir Luokės g. numatoma apylanka dešiniajam posūkiui, kurios plotis – 4,1 m.
Šviesos gatvėje būtų įruošta pėsčiųjų perėja, o S. Daukanto gatvėje – nežymėta perėja. Kituose sankryžos jungiamuosiuose keliuose prie sankryžos yra per plati važiuojamoji dalis ir nėra galimybės padaryti perėjų. Jos pagal galimybes turėtų būti numatytos toliau, kur įmanoma užtikrinti saugias sąlygas kirsti gatvę.
Siekiant palengvinti regos negalią turinčių žmonių orientavimąsi aplinkoje ir padidinti jų judėjimo saugą, reikiamose vietose būtų įrengti taktiliniai įspėjamieji ir vedimo indikatoriai.
S. Daukanto gatvės, Turgaus aikštės, Luokės ir Šviesos gatvių sankryžos rekonstravimo į mažąją žiedinę sankryžą orientacinė vertė yra apie 880 000 Eur, o rekonstravimo į labai mažą žiedą su apylanka – apie 650 000 Eur.
Apie ką dar bus diskutuojama su projektuotojais
Transporto priemonių stovėjimo aikštelę šalia Mažosios bažnytėlės pasiūlyta pertvarkyti įrengiant transporto priemonių trumpo sustojimo (5 min.–15 min.) vietas. Tokios stovėjimo aikštelės įprastai yra įruošiamos ties mokyklomis. Įrengus trumpo sustojimo aikštelę bus suteikta galimybė transporto priemonių vairuotojams trumpam sustoti ir išlaipinti judumo negalią turinčius ar senyvo amžiaus žmones. Pastariesiems nereikės eiti tolimesniu keliu tam, kad pasiektų bažnyčią.
Eismą aikštelėje siūloma organizuoti ratu: įvažiavimas į aikštelę būtų iš Šviesos gatvės, o išvažiavimas – į Luokės gatvę.
Kitas pasiūlymas – siekiant sumažinti eismo įvykių tikimybę, užtikrinti patogias ir saugias pažeidžiamų eismo dalyvių judėjimo sąlygas bei padidinti sankryžos pralaidumą rekomenduojama pertvarkyti prie prekybos centro „Maxima“ esančią transporto priemonių stovėjimo aikštelę. Turgaus aikštėje, ties prekybos centru, kuris yra šalia sankryžos, yra transporto priemonių stovėjimo aikštelė, į kurią įvaža yra itin nesaugi, kadangi iš stovėjimo vietų į Turgaus a. važiuojamąją dalį galima išvažiuoti tiesiogiai, per šaligatvį ilgu ruožu. Projektiniuose pasiūlymuose pasiūlyta aikštelę šalia prekybos centro pertvarkyti numatant įvažiavimą per tipinių matmenų nuovažą, o pačioje aikštelėje vietas išdėstyti tvarkingai.
Jūs daunai kas ten priimat tuos sprendimus, pabaikit nors vieną gatvę iki galo kiek galima šitaip dergtis
Geros tos sankryzos ,neplaukik pinigeliu ponuliai
Labai siaura Šviesos gatvė ir dar viena juosta užstatyta automobiliais, reikėtų padaryti vienpusį eismą, nes jau nesaugu važiuoti
Sutvarkykite pagaliau Daukanto gatvės šaligatvius…
Prieš ką nors taip vadindamas, gal pasidomėk, ką tas žodis reiškia.
Pirma remontuokit duobėtas gatves mieste ir miesteliuose, o ypač Degaičiuose, Eigirdžiuose
Telsiu idiotai toliau suka aferas <3
Tik skysto protėvio viską daro atbulai,tas sankryžas reikėjo sutvarkyti prieš uždarant respublikos g,negi dar kas balsuos už merą ir jo partija
Na pėsčiųjų perėjos tikrai reikėtų karaliaus mindaugo gatvėje.