Baltoji mokykla nušviečia Žemaitijos sostinę, šviečia visam gimtajam kraštui ir net pasauliui sušvinta vieno ar kito šaunaus savo auklėtinio buvimu. Beje, ir įsikūrusi ji yra Šviesos gatvėje. Idėja, kad Telšių Žemaitės gimnazijos auklėtiniai turėtų giliau pamąstyti apie šviesą ir jos buvimą žmogaus gyvenime ir galbūt panorėtų ją skleisti, kilo gimnazijos anglų kalbos mokytojai Rasai Tėpelei.
Lapkričio 22 dieną Žemaitės gimnazijoje vyko baigiamasis mokinių kūrybinių ir tiriamųjų darbų projekto „Apie šviesą“ renginys. Šis projektas buvo finansuojamas Telšių rajono savivaldybės pagal Mokyklų pažangos skatinimo programą – skirta 2 000 eurų. Prasidėjo jis dar gegužės mėnesį, o baigėsi lapkritį. Projektą koordinavo geografijos mokytoja Aurelija Šviežikienė, kuri per keletą mėnesių subūrė visą gimnazijos bendruomenę ir paskatino mokinius ir mokytojus atlikti įdomių darbų, susijusių su šviesa. Įvairiose veiklose dalyvavo apie aštuonis šimtus dalyvių, kiekvienam gimnazistui teko dalyvauti mažiausiai trijose veiklose.
Vyko pamokos ir edukaciniai užsiėmimai, išnagrinėtos dvidešimt trys temos apie šviesą. Užsiėmimus vedė penkiolika gimnazijos mokytojų. Vyko geografijos, etikos, tikybos, matematikos, anglų kalbos, fizikos integruotos pamokos, kurių metu buvo aptariama šviesos prasmė ir reikšmė pasaulyje, gyvenime ir sieloje bei aiškinamasi, kas ta šviesa yra. Per geografijos pamokas mokiniai skaičiavo elektros prietaisus namuose, kiek jų yra reikalingi ir kurie iš jų praktiškai nenaudojami. Per anglų kalbos pamokas mokiniai turėjo praktinį užsiėmimą su fotografijos edukatoriais, kaip atsirado fotoaparatai, kaip gimsta nuotrauka, kas tai yra užfiksuota šviesa, rašė rašinius ir diskutavo apie šviesos taršą ir žalą pasauliui. Istorijos pamokų metu mokiniai domėjosi dvarais kaip ekonominės ir kultūrinės veiklos centrais, skleidusiais kultūrą ir šviesą, sukūrė filmą apie Džiuginėnų dvarą. Per fizikos pamokas atliko mobiliojo telefono elektromagnetinės spinduliuotės tyrimą.
Buvo surengtos dvi edukacinės išvykos. Viena iš jų – į Vilnių, į Nacionalinio mokslo centro laboratoriją ir lazerių įmonę „Integrated Optics“. Beje, ją įkūrė ir jai vadovauja buvęs Žemaitės gimnazijos mokinys Evaldas Pabrėža. Jis mielai papasakojo gimnazistams, kokius lazerius kuria, kam jie yra naudojami.
Prieš antrąją išvyką į Pamario kraštą į gimnaziją atvyko vienintelis Lietuvoje farologas Aidas Jurkštas. Farologija – tai mokslas apie švyturius. Jis papasakojo apie pirmuosius švyturius, kiek iš viso jų yra pasaulyje, kaip keitėsi švyturiai, kiek jų yra aplink Baltijos jūrą. Gimnazistai išvykos metu pamatė du iš jų. Tai Uostadvario ir Ventės rago švyturiai. Susipažino su jų istorija, plaukė laivu į Mingės kaimą. Taip pat atliko visokias kūrybines užduotis, kurias skyrė mokytojai. Tada atsirado mokinių piešinių, eskizų, fotografijos parodos, išleistas mokinių piešinių ir atvirukų rinkinys, sukurtas projekto plakatas.
Saulė, žvaigždės, laužo šviesa, žvakės liepsna, elektros lemputė, žarija, jonvabalis, pajūrio švyturiai ir net išsilavinęs, doras, kilnus bei garbingas žmogus yra šviesos šaltiniai. Daug dar galima kalbėti apie šviesą, mąstyti, tyrinėti. Gimnazistai ir mokytojai tik susimąstė apie tai ir atliko tik įvadinius darbus.
Elė KAKANAUSKIENĖ