Rugpjūčio 26 dieną Telšių švietimo centras Lietuvos suaugusiųjų švietėjus-andragogus, įstaigų, teikiančių neformalųjį suaugusiųjų švietimą, atstovus pakvietė į respublikinę konferenciją „Suaugusiųjų skaitmeninių kompetencijų ugdymas – tarptautinė patirtis“. Į Telšių vyskupo Vincento Borisevičiaus kunigų seminarijos konferencijų salę susirinko suaugusiųjų švietimo atstovai iš įvairių Lietuvos miestų: Šiaulių, Radviliškio, Raseinių, Klaipėdos, Kauno, Skuodo, Kauno bei Vilniaus. Konferencijos rengėjai pakvietė kolegas pasidalyti patirtimi, įgyta dalyvaujant tarptautiniuose projektuose apie skaitmeninių kompetencijų ugdymą suaugusiųjų švietime. Skaitmeninimas kelia vis didesnius iššūkius viso pasaulio žmonėms, keičia jų gyvenimo būdą. Geros informacinių technologijų žinios ir įgūdžiai leidžia pasinaudoti galimybėmis ir pilnavertiškai dalyvauti visuomenės gyvenime.
Suaugusiųjų mokytojams netrūksta motyvacijos
Skaitmeninis raštingumas, skaitmeninių technologijų, priemonių įvaldymas suaugusiųjų švietime – didelis iššūkis visų pirma patiems andragogams. Tačiau mūsų šalies suaugusiųjų mokytojams tikrai netrūksta motyvacijos ir noro įveikti sunkumus, mokytis ir įgyti kuo daugiau žinių ir gebėjimų. Suaugusiųjų švietimo įstaigos, teikiančios neformalųjį suaugusiųjų švietimą, dalyvauja programos „Erasmus+“ KA2 strateginių partnerysčių arba KA1 suaugusiųjų mobilumo projektuose. Partneriai bendrauja ir bendradarbiauja su kolegomis iš įvairių užsienio šalių ir parveža į Lietuvą gerąją patirtį apie suaugusiųjų mokymo organizavimą, mokymų turinį, išbandytus ir jau pasiteisinusius mokymo metodus ir priemones. Todėl kitas Telšiuose vykusioje konferencijoje tikslas buvo paskatinti suaugusiųjų mokytojus taikyti inovatyvias suaugusiųjų mokymo formas. Mokosi mokytojas – laimi mokinys. Tam pritarė ir konferencijos svečiai iš Telšių rajono savivaldybės: vicemeras Mantas Serva ir Tarybos narė Janina Bucevičė.
Konferencijos pranešėjai pateikė aktualios informacijos apie netrukus Lietuvoje pradėsiantį veikti vieno langelio principu grįstą suaugusiųjų švietimo modelį (Tomas Pūtys, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Mokymosi visą gyvenimą departamento Neformalaus švietimo skyriaus vedėjas), priminė PIAAC tyrimo rezultatus ir Lietuvos gyventojų kol kas vis žemus gebėjimus spręsti problemas su technologijų pagalba (dr. Elena Trepulė, Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos docentė, ES Suaugusiųjų švietėjų portalo EPALE Kauno regiono ekspertė). Taip pat apžvelgė bendrąjį skaitmeninių kompetencijų suaugusiųjų švietime įgyvendinimo kontekstą (Giedrius Steponavičius, Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro metodininkas ekspertas) ir paragino švietimo įstaigas daugiau dėmesio skirti skaitmeninio švietimo įvaizdžiui ir komunikacijai (Asta Lesauskienė, švietimo ekspertė, Šiaulių menų mokyklos direktoriaus pavaduotoja, vadovų asociacijos „Asmenybės ūgties lyderiai“ prezidentė).
Andragogai praktikai iš Telšių, Kauno, Klaipėdos ir Vilniaus dalijosi patirtimi, įgyta dalyvaujant programos „Erasmus+“ projektuose arba tarptautiniuose forumuose. Įdomūs ir naudingi pranešimai apie skaitmenines kompetencijas ir žaliuosius įgūdžius (Jolanta Stonienė, Telšių švietimo centro karjeros specialistė), „Google lens“ tyrimo įrankio panaudojimą dirbant su suaugusiaisiais (Ajida Stančienė, Žemaičių muziejaus „Alka“ muziejininkė-rinkinio saugotoja), skaitmeninių priemonių kūrybišką panaudojimą (Loreta Montrimaitė, Kauno rajono švietimo centro metodininkė-neformaliojo suaugusiųjų švietimo koordinatorė), kūrybinius ir skaitmeninius darbo su neįgaliaisiais metodus (Silva Blažulonienė, asociacijos „Kūrybinės ateities idėjos“ prezidentė) ir apie skaitmeninio raštingumo ir technologijų taikymą švietime (Lukas Lepeškevičius, Vilniaus Fabijoniškių gimnazijos anglų kalbos mokytojas) sulaukė didelio konferencijos dalyvių susidomėjimo, nes praktiniai skaitmeninimo klausimai turi įtakos visiems suaugusiųjų pedagoginio darbo aspektams.
Konferencija – programos „Erasmus+“ KA2 strateginių partnerysčių projekto „Švietimas + skaitmeninės technologijos?!“(vok. „Bildung + digital?!“, Nr. 2019-1DE02-KA204-006227) įgyvendinimas.
Telšių švietimo centras nuo 2019 m. rugsėjo mėnesio kartu su kolegomis iš Austrijos, Belgijos, Čekijos, Italijos, Lenkijos, Vengrijos ir Vokietijos įgyvendina projektą „Švietimas + skaitmeninės technologijos?!“. Projekto koordinatorius – asociacija „HeurekaNet – Laisvasis švietimo, tyrimo ir inovacijų institutas“ (V.HeurekaNet – FreiesInstitutfürBildung, Forschung und Innovation“, e.V ), Vokietija. Projekto partnerių susitikimai vyko vokiečių kalba.
Projekto tikslas – vykdyti atviro švietimo politiką: bendradarbiaujant tarptautiniame tinkle keistis skaitmeninio švietimo idėjomis, metodais ir gerąja patirtimi, skatinti novatoriškus pedagogų mokymo, mokymosi ir vertinimo metodus ir, mokytojams bei besimokantiesiems bendradarbiaujant, kūrybiškai ir efektyviai naudoti skaitmenines technologijas. Projektu siekiama dviejų prioritetų: tobulinti pedagogų ir kito personalo, padedančio besimokantiesiems su mažesnėmis galimybėmis mokytis, kompetencijas; įgyvendinti veiksmingo švietimo, orientavimo ir motyvavimo strategijas, skatinančias žemos kvalifikacijos suaugusiuosius plėtoti ir tobulinti raštingumo ir skaičiavimo bei skaitmeninio raštingumo įgūdžius.
Įvyko 8 projekto partnerių susitikimai. Jų metu partneriai pristatė savo šalies švietimo sistemą, savo įstaigos gerąją patirtį vykdant suaugusiųjų neformalųjį švietimą, organizavo susitikimus su besimokančiaisiais, kurie pasidalijo refleksija apie gaunamas paslaugas; projekto partnerių atstovai-suaugusiųjų švietėjai keitėsi gerąja patirtimi vykdant projekte numatytas veiklas.
Telšių švietimo centre projekto partnerių susitikimas tema „Skaitmeninė komunikacija“ įvyko šių metų liepos 12, 13 dienomis. Partneriams buvo pristatytos kelios temos: skaitmeninės komunikacijos suaugusiųjų švietime situacija Lietuvoje, neformaliojo suaugusiųjų mokymo rėmimas savivaldybėse ir Telšių švietimo centro veikla vykdant neformalųjį suaugusiųjų mokymą.
Rugpjūčio 26 dieną vykusioje konferencijoje gerąją šio projekto patirtį pristatė Nijolė Vaičekauskė, Telšių švietimo centro metodininkė, atsakinga už projekto veiklų įgyvendinimą Telšių švietimo centre. Įsimintinas ir naudingos patirties davęs partnerių susitikimas Liaudies aukštojoje mokykloje Eupeno mieste Belgijoje pakvietė projekto dalyvius išsamiau panagrinėti apie etiką švietime skaitmeninio raštingumo kontekste. Partneriai ieškojo atsakymų į klausimus: kas leidžiama man – mokytojui, ko noriu aš – besimokantysis, koks institucijos vaidmuo ir kaip turi veikti socialinė-politinė sistema skaitmeniniame pasaulyje? Metodininkė N. Vaičekauskė savo pranešime „Etiniai skaitmeninimo iššūkiai suaugusiųjų švietime“ pristatė šios diskusijos rezultatus: projekto partnerių atstovaujamose šalyse požiūris apie etiką naudojant skaitmenines priemones švietime kol kas gana skirtingas. Tačiau visi sutarė, kad skaitmeninio komunikavimo, turinio perdavimo, mokymo procese būtina laikytis vertybinių dalykų – pagarbos, saugumo, atsakomybės, skaidrumo, galimybių, inovatyvumo bei efektyvumo, ir siekti vertingų tikslų, kurie padeda piliečiui ir visuomenei tobulėti.
„Erasmus+“ strateginių partnerysčių projekto „Švietimas + skaitmeninės technologijos?!“ veiklos eina į pabaigą. Telšių švietimo centro darbuotojai, projekto dalyviai, įgavo didžiulės tarptautinės patirties, patobulino skaitmeninių priemonių naudojimo įgūdžius, dalyvavo kvalifikacijos tobulinimo seminaruose, mokėsi kūrybiškumo naudojant skaitmenines technologijas andragoginėje veikloje.
Ir labai svarbu – pajuto didelį tarptautinį solidarumą kuriant mokymosi visą gyvenimą erdves.
Telšių švietimo centro metodininkė Nijolė VAIČEKAUSKĖ