Tikriausiai ne vienam yra tekę mokykloje nors kartą nusirašyti. Prieš pamokas pagaudavai sukalbamą klasės pirmūną ir prašydavai duoti pasižiūrėti į namų darbus, kurių pats nesupratai arba kuriuos paprasčiausiai tingėjai daryti. Šalia tavęs netrukus atsidurdavo dar vienas varguolis, „nesupratęs“ užduoties, po to antras, trečias ir… žiūrėk, pusė klasės nusirašė tuos pačius namų darbus. Gerai, jeigu pirmūnas, nuo kurio nusižiūrėjai, užduotis atliko teisingai. Bet jei įvėlė klaidą – tai kentės visi nusirašiusieji, kurių namų darbus mokytoja patikrins.
Taip atsitiko ir mūsų rajono Savivaldybės administracijai. Skelbė viešąjį pirkimą, kurio sąlygas nusirašė nuo kitos savivaldybės, pateko į teismą dėl jose įveltos klaidos ir, nors su ieškovu sudarė taikos sutartį bei buvo priversta susimokėti bylinėjimosi išlaidas, pylos gavo dar ir nuo Viešųjų pirkimų tarnybos, kuri, patikrinusi pirkimą, nustatė, jog Savivaldybė pažeidė Viešųjų pirkimų įstatymą.
Antanas NEKRAŠIUS
Sudomino pernai vykdytas pirkimas
Į Telšių rajono savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisiją kreipėsi Tarybos narys Algirdas Bacevičius. Politiką sudomino pernai apklausos būdu Savivaldybės skelbtas mažos vertės pirkimas „Telšių rajono savivaldybės administracijos ir jai pavaldžių įstaigų viešųjų pirkimų procesų optimizavimo sprendinio diegimo pirkimas“ (planuota pirkimo vertė – 51 550 Eur be PVM).
Savo skunde komisijai A. Bacevičius teigia, kad vienas iš pirkime panorusių dalyvauti tiekėjų, perskaitęs pirkimo sąlygas ir jose įžvelgęs galimą LR viešųjų pirkimo įstatymo pažeidimą, kreipėsi į Savivaldybę su pretenzija. Tačiau Administracija pretenziją tenkino tik iš dalies ir sąlygų nekeitė. Tad bendrovė kreipėsi į teismą.
„Tiekėjo manymu, pirkimo sąlygose buvo įtvirtinti neteisėti LR viešųjų pirkimų įstatymo bei teismų praktikos reikalavimų neatitinkantys pasiūlymų vertinimo kriterijai. Pirkimo dokumentuose pateikta netiksli, neaiški informacija ir reikalavimai pasiūlymų rengimui ir pasiūlymui siaurąja prasme, bei tokiu būdu pirkimo dokumentai (būtent konkretūs paaiškinimai) „in corpore“ yra neteisėti bei pažeidžia Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimus pirkimo sąlygoms, – dėstoma Tarybos nario skunde. – Tiekėjo nuomone, Telšių rajono savivaldybės administracijos skelbto pirkimo sąlygos yra pritaikytos konkrečiam tiekėjui ir parengtos proteguojant konkretų dalyvį, o Savivaldybės vykdomas viešasis pirkimas yra akivaizdžiai neskaidrus bei vykdomas veikiant akivaizdaus interesų konflikto situacijoje.“
2022 m. gegužės mėnesį Telšių rajono savivaldybė ir ją į teismą padavusi bendrovė pasirašė taikos sutartį. Telšių rajono savivaldybės administracija, įvertinusi ieškinyje pateiktus argumentus, pripažino juos kaip pagrįstus bei nutraukė pirkimą, o naują pirkimą įsipareigojo vykdyti laikydamasi LR viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų. Taip pat ieškinį iškėlusiai bendrovei Šiaulių apygardos teismas nurodė sumokėti 2 000 Eur siekiančias bylinėjimosi išlaidas.
Nustatė pažeidimus
Minėtą Telšių rajono savivaldybės administracijos skelbtą mažos vertės pirkimą įvertino ir Viešųjų pirkimų tarnyba, kuri pripažino, kad Savivaldybės skelbtame pirkime vienai įmonei buvo sudarytos palankesnės sąlygos jį laimėti nei kitoms. O pasiūlymų kriterijų vertinimas buvo numatytas pagal nekonkrečius, neobjektyvius vertinimų aprašymus. Be to,
Savivaldybė nustatė neproporcingai trumpą pasiūlymų pateikimo terminą, kuris buvo palankus tik vienai įmonei, kuri jau turėjo iš ankstesnių pirkimų surinkusi reikiamus duomenis, taip kitiems potencialiems tiekėjams buvo dirbtinai apribota konkurencija.
Viešųjų pirkimų tarnyba konstatavo, jog vykdydama pirkimą Telšių rajono savivaldybės administracija pažeidė LR viešųjų pirkimo įstatymu įtvirtintus skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principus.
T. Katkus: „Mes tik blogai nusirašėme“
Praėjusią savaitę vykusio Telšių rajono savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos posėdžio metu skundo autorius A. Bacevičius pabrėžė, kad Viešųjų pirkimų tarnybos pateikta išvada nepalanki Telšių rajono savivaldybės administracijai: „Tai jau nebe vien mano nuomonė, kad kažkas negerai – Viešųjų pirkimų tarnyba atliko tyrimą ir nustatė pažeidimus.“
Antikorupcijos komisijos narė Evelina Lenkauskienė pastebėjo, kad tai nėra vien Telšiuose fiksuotas pažeidimas. Minėto pobūdžio pirkimus skelbė ir kitos šalies savivaldybės. „Viešųjų pirkimų tarnyba atliko dešimties savivaldybių sisteminį viešųjų pirkimų vertinimą, – teigė E. Lenkauskienė. – Be to, reikėtų atsižvelgti į tai, kad toks pirkimas dar nebuvo vykdytas, nebuvo praktikos ir tiesiog buvo vienas nuo kito nusižiūrėta ir padaryta klaidų.“
Posėdyje dalyvavęs Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius Tomas Katkus akcentavo, jog Antikorupcijos komisija nagrinėja korupcinio pobūdžio ar apraiškų turinčią informaciją. Šiuo atveju esą jokios korupcijos nėra.
T. Katkaus teigimu, LR Seimas priėmė sprendimą, kad visos šalies savivaldybės turi įgyvendinti viešųjų pirkimų pertvarką. Todėl pirmiausia Savivaldybė pirko paslaugą, jog būtų įvertinta, kuriuo keliu Telšiai turėtų judėti: steigti savo centrinę perkančiąją organizaciją, jungtis prie kitos savivaldybės sukurtos ar, kaip iki šiol buvo, likti prie Lietuvos centrinės perkančiosios organizacijos.
„Tai mes tą paslaugą nupirkome, buvo išnagrinėta, kokios pas mus Savivaldybėje aplinkybės, pristatyta Tarybai ir Taryba nusprendė kurti savo centrinę perkančiąją organizaciją, – pasakojo Administracijos direktorius. – Šie procesai vyko visoje Lietuvoje. Kai Taryba priėmė sprendimą kurti centrinę perkančiąją organizaciją – reikėjo parengti naujas tvarkas. Savivaldybė vien savo skyriaus pajėgomis padaryti to negalėjo. Todėl pradėjome žvalgytis, ką daro kitos savivaldybės.“
Anot T. Katkaus, 2021 m. rugpjūčio mėnesį pirmasis, kuris, kaip ir Telšiai, pasirinko kurti savo centrinę perkančiąją organizaciją, buvo Kaunas. „Jie atliko pirkimus, nusipirko rangovą, kuris pradėjo ruošti tvarkas, įdiegė informacinę sistemą, vykdė mokymus ir pan., – teigė direktorius. – 2021 m. pabaigoje tą patį padarė Mažeikių rajono, o vėliau ir daugelis kitų savivaldybių. Kadangi matėme, jog kitos savivaldybės (tuo metu 8) atliko tuos pačius veiksmus, o viena jau buvo net baigusi įgyvendinti pertvarką – tai ir mes pasiėmėme tą patį modelį, tas pačias pirkimų sąlygas.“
Savivaldybės administracijos direktorius pabrėžė, jog Viešųjų pirkimų tarnyba savo išvadose rašo, kad visose savivaldybėse buvo lygiai tokios pačios pirkimų sąlygos. „Tik mes buvome tie, kuriuos į teismą padavė pirkime konkuruojantys tiekėjai. Nepasisekė, – kalbėjo T. Katkus. – Teisme matėme, kad viskas gali užsitęsti ir iki 2023 m. sausio 1 d. nespėsime Savivaldybėje įgyvendinti viešųjų pirkimų sistemos pertvarkos, jeigu toliau bylinėsimės teismuose. Nutarėme sudaryti taikos sutartį su mažiausiais tuo metu galimais nuostoliais – kompensuoti teismo išlaidas.“
Sprendimas pasirašyti taikos sutartį, anot Administracijos direktoriaus, leido laiku spėti paskelbti naują pirkimą (su pataisytomis sąlygomis) ir iki šių metų pradžios įgyvendinti viešųjų pirkimų sistemos pertvarką.
„Kad mes atlikome kažkokius korupcinius veiksmus – tikrai tokio dalyko nėra. Mes tik blogai nusirašėme, – teisinosi Administracijos direktorius. – Viešųjų pirkimų tarnybos išvadose teigiama, kad buvo pažeisti lygiateisiškumo principai, kas sudarė galimybę galbūt interpretuoti vienaip ar kitaip, bet tikrai nebuvo sudarytos sąlygos tik konkrečiai vienai įmonei. Tiesiog darbuotojai galėjo laisviau interpretuoti iš tiekėjų gautus pasiūlymus.“
Tyrimas nepradėtas
A. Bacevičiaus Administracijos vadovo žodžiai neįtikino. Politikas ir toliau siūlė Antikorupcijos komisijai pradėti tyrimą dėl Savivaldybės administracijos veiklos, galimai turinčios korupcinių apraiškų vykdant viešuosius pirkimus. „Aš manau, kad čia pati natūraliausia korupcija. Advokatų pretenzijoje, su kuria sutiko pati Savivaldybė, rašoma: „pirkimų sąlygos pritaikytos konkrečiam tiekėjui ir parengtos proteguojant konkretų dalyvį. O perkančiosios organizacijos viešas pirkimas yra akivaizdžiai neskaidrus bei vykdomas veikiant akivaizdaus interesų konflikto situacijoje“, – ragindamas balsuoti už tyrimo atlikimą kalbėjo Tarybos narys. – Net Viešųjų pirkimų tarnyba konstatavo, kad buvo pažeistas įstatymas. Tai kas tada korupcija, jeigu ne tai? Ar pradėsime tyrimą, o gal jūs norite jį išmesti į šiukšlinę?“
Tačiau komisijos narių A. Bacevičius neįtikino: už tai, kad būtų pradėtas tyrimas dėl galimos korupcijos balsavo 2 komisijos nariai, 3 – susilaikė, 1 – nebalsavo. Antikorupcijos komisija tyrimo nepradėjo.
BACEVIČIŲ Į MERUS, TADA TVARKA BUS