Žemaičių kaimo muziejus, įsikūręs Telšiuose, yra etnografijos muziejus, reprezentuojantis XIX a. gyvenimo būdą. Lietuvoje tokių autentiškų vietų vos keletas. Nuo 2024 metų pavasario muziejui vadovauja iš Priekulės kilęs ir šiuo metu Plungės rajone gyvenantis Gražvydas Kontaras.
Pašnekovo teigimu, muziejaus plotas – daugiau nei 8 hektarai, čia nuolatos yra ką veikti, o galvoje verda tiek daug idėjų, kad esamo ploto nepakanka visiems sumanymams įgyvendinti, tik plėstis nėra galimybės, kadangi aplinkui – pelkynai, miškai, bet dėl reikalavimų spragų dažnai susiduriama su sunkumais kurti autentiką.
Diana PUZERĖ
Apie mokslus, vestuves ir šaltkalvystę
Žemaičių kaimo muziejuje Gražvydas jaučiasi kaip savo rogėse, kadangi yra įgijęs taikomosios istorijos specialybę, tad šis darbas puikiai atspindi jo baigtų mokslų kryptį. Šiuo metu Lietuvoje šios specialybės studijų jau nėra, nes baigus taikomąją istoriją darbą susirasti itin sudėtinga.
Studijuodamas Vilniuje istorikas susipažino su savo dabar jau žmona klaipėdiete Elzbieta. Dar studijų paskutiniais metais juodu susituokė. Juos abu vilioja gamta, natūralumas, senoji istorija ir amatai…
Baigęs mokslus Gražvydas su žmona apsigyveno bute Klaipėdoje. Tai juos labai slėgė, nes jauną šeimą visuomet labai traukė gamta. Pora nejautė pilnatvės, jautėsi vieniši, nors ir apsupti žmonių – visi gyveno savuose „burbuluose“. Kurį laiką Gražvydas Klaipėdoje dirbo šaltkalviu, nes labai norėjo išmokti senojo kalvystės amato, bet suprato, kad ši kryptis – ne jam. Nors pati šaltkalvystė ir traukė, tačiau nepatiko šio amato žmonių kultūra.
Robotika ir Atviro jaunimo centro iššūkiai
Gražvydas, metęs šaltkalvystę, pradėjo vesti robotikos užsiėmimus, o kiek vėliau gavo pasiūlymą dirbti Atviro jaunimo centro padalinyje Klaipėdoje. Darbas su 12–24 metų jaunimu vyrui labai patiko.
„Čia lankosi ne tik problemiški jauni žmonės – jaučiami dideli kontrastai tarp lankančiųjų. Kaip bebūtų, visi mes turime savų rūpesčių, išgyvenimų ir kiekvienam sava bėda yra pati didžiausia. Jaunimas niekuo nesiskiria – jie taip pat turi elgesio, santykių, šeimos problemų. Išgyvena tą patį kaip ir suaugusieji.
Kuo daugiau suaugusieji saugo vaikus nuo problemų sprendimo, atitolina nuo jų, tuo sunkiau su problemomis jiems bus dorotis jau suaugus“, – dalinasi įžvalgomis pašnekovas.
G. Kontarui tebedirbant su jaunimu buvo paskelbtas konkursas Plungės rajono savivaldybėje, į direktoriaus vietą Plungės atvirame jaunimo centre. Gražvydas laimėjo konkursą, tačiau buvo labai sunku, nes išsikėlė per didelius tikslus, o finansavimas buvo itin mažas. Vyras perdegė ir labai graužėsi, kad jam nepavyksta įgyvendinti tikslų, nes darbą su jaunimu išties mėgo ir, pasak jo, būtent jaunimas jam padėjo suformuoti įgūdžius, išmokė įveikti iššūkius ir padėjo suvokti, kokia linkme nori eiti.
Primityvus gyvenimas – be dušo ir tualeto
Liūdesį dėl darbo nesėkmių padėjo įveikti įgyvendinta sena svajonė. Gražvydas su žmona svajojo apie sodybą vienkiemyje, tačiau net penkerius metus trukusios paieškos buvo nesėkmingos dėl neatitinkančių išsikeltų kriterijų. Galiausiai prieš ketverius metus, šiek tiek sumažinę lūkesčius ir priėmę tam tikrus kompromisus, rado tai, ko ieškojo, – 1780 metų statybos autentišką žemaitišką sodybą Plungės rajone. Šeimos gyvenimas pasikeitė iš pagrindų. Pradžioje sulaukė artimųjų neigiamo požiūrio, tačiau dabar jie patys nori atvažiuoti į svečius. Džiaugiasi, jiems vienkiemis – kaip nuotykis.
Kontarų sodyba yra nutolusi net 1,5 km nuo pagrindinio kelio, tad kas kartą, norėdami vykti į darbą ar miestą, turi eiti, kol pasieks automobilį. Greta yra miškas, upelis. Artimiausias kaimynas už 700 metrų. Sodybos išvaizdą šeimininkai paliko kiek įmanoma autentišką, tad atliko tik svarbiausius darbus, kad ji būtų gyvenama. Šeima gyvena primityviai – viduje neturi nei dušo, nei tualeto, tačiau turi šulinį. Vienintelė prabanga jų namuose – elektra, internetas ir kanalizacija, kurią įsivedė praėjusį rudenį.
„Žinoma, kartais šiek tiek pavargsti, tad natūraliai keletą gyvenimo sąlygų pagerinome dėl savęs“, – atvirauja Gražvydas, tačiau pozityvumo nepraranda ir sako, kad į visa tai žiūri tarsi į nuotykį, tad jokių didelių sunkumų nepatiria.
Pora laisvalaikiu užsiima senaisiais amatais – drožyba, gamina gintarinius papuošalus, taip pat ūkininkauja, turi sodą. Gražvydas su žmona įsitikinę, jog be gyvūnų ir gyvos gamtos kaime nebūtų ir gyvybės, būtų nyku. Šiuo metu šeima augina triušius, vištas, antis, žąsis ir kalakutus. Taip pat namuose gyvena du šunys ir keturi katinai.
Atradę tokį gyvenimo būdą Gražvydas ir Elzbieta visiškai atitolo nuo technologijų.
Norinčiuosius patirti autentiškumą kvies į šeimos namus
Kadangi, pasak vyro, šiuolaikiniai žmonės išlepę, ateityje planuoja norintiesiems patirti autentiką leisti apsilankyti šeimos namuose. Žmonės čia galės pernakvoti, bus rengiamos edukacijos. Tikslas – parodyti, kiek nedaug reikia žmogaus prigimčiai, supažindinti su senovine gyvensena, nes ji nyksta ir esą dauguma net neturi suvokimo, kaip gyvenimas kaime atrodė anksčiau.
„Atvažiuos, savaitę pabus ir atras kitą gyvenimą. Primityvumas negali išnykti“, – įsitikinęs Gražvydas.
Likimas atvedė į Žemaičių kaimo muziejų
Besikuriant naujuose namuose Gražvydui teko palikti darbą Plungės atvirame jaunimo centre ir kurį laiką permąstyti, ką veikti toliau. Tačiau likimas pats viską sudėliojo į vietas – istorikas sužinojo, jog vyksta konkursas Telšiuose Žemaičių kaimo muziejaus vadovo pareigoms eiti.
„Labai sutapo mano propaguojamas gyvenimo būdas su muziejaus gyvensena. Tad nusprendžiau surizikuoti“, – pasakoja Gražvydas, dabar jau vadovaujantis Žemaičių kaimo muziejui, kuris yra Žemaičių muziejaus „Alka“ padalinys.
Žemaičių muziejaus „Alka“ direktorė Eva Stonkevičienė džiaugiasi, kad kaimo muziejui vadovauja būtent Gražvydas, nes jo primityvus gyvenimo būdas sutampa su šio muziejaus vertybėmis: „Šis žmogus yra tai, ko mums ir reikėjo.“
Išties istorikas teigia jaučiantis pilnatvę būdamas čia – jis nėra vienas, supa didelis kolektyvas, o visi kartu gali daug darbų padaryti. Vadovo galvoje verda daug idėjų, o svarbiausia, kad jo mintys su kolegų mintimis sutampa.
„Nors ir gyvename su žmona nutolę nuo Telšių, tačiau nė kiek nesigailiu, jog kasdien tenka vykti į Telšius. Telšiai – gražus ir labai gyvas miestas“, – šypsosi pašnekovas.
Žemaičių kaimo muziejuje visus metus verda gyvenimas
Kadangi Gražvydas Žemaičių kaimo muziejuje pradėjo dirbti praeitų metų pavasarį, šiltajam metų sezonui jau buvo sukurti planai, tad pirmiausia teko stebėti ir susipažinti su aplinka. Vasarą buvo rengiamos įvairios stovyklos, užsiėmimai, buvo daug besilankančių žmonių. Žiemą Žemaičių kaimo muziejuje yra organizuojamos edukacijos, renginiai. Viena laukiamiausių Gražvydo švenčių muziejuje – Užgavėnės, kurios, kaip ir kasmet, vyks pagal visas senąsias tradicijas.
„Dauguma šiuolaikinių vaikų net nežino, kas tos Užgavėnės, kaip jos švenčiamos, kokia jų prasmė. Tačiau tai yra suaugusių žmonių pareiga rengti šventes, kurti, visus išjudinti.
Viskas priklauso nuo mūsų pačių požiūrio. Visos etnografinės šventės yra labai primityvios, bet tame ir yra visas jų grožis“, – įsitikinęs vyras.
Būtent visų etnografinių švenčių primityvumą Žemaičių kaimo muziejus ir bando parodyti, moko kurti šventes patiems, analizuoti ir įsigilinti į jų prasmę.
Muziejuje yra gyvulių, kaip ir priklauso tikrame etnografiniame kaime. Arkliai žiemoja arklidėse, ožkos – tvarteliuose, o avys – „kiaulinyke“.
Šiltuoju sezonu darbuotojai patys augina pašarus gyvuliams – Žemaičių kaimo muziejuje yra didelis ūkis, daržas.
Šiuolaikiniam jaunimui yra sudėtingiau
Istoriko teigimu, etnografinis kaimas turi būti saugomas, kadangi tokio tipo muziejus populiarina senovinį gyvenimo būdą ir moko jaunimą.
Vyras pasakoja, jog XIX–XX amžiuje 5 metų vaikas jau turėjo atsakomybių, pavyzdžiui, gaudydavo žąsis ir taip uždarbiaudavo. Anksčiau žmonės gyveno nepritekliuje, o dabar – pertekliuje, dėl ko dabartiniam jaunimui sunku suprasti, kas yra pasekmės, atsakomybė.
Visų branda yra skirtinga, mano Gražvydas. Tačiau šiuolaikinis jaunimas bręsta anksčiau dėl žaibiškos informacijos, lengvo priėjimo prie jos. Vyro nuomone, dabartiniam jaunam žmogui yra ženkliai sudėtingiau, kadangi jį supa pernelyg didelis pasirinkimų ratas – sunku išsirinkti, o anksčiau tokios prabangos nebūdavo, tad jaunimas rinkosi pagal esamą aplinką.
Prie šiuolaikinės visuomenės problemų istorikas priskiria ir technologinius prietaisus, esą šiuolaikinis žmogus tarnauja daiktams, tačiau turėtų būti atvirkščiai – daiktai turėtų tarnauti žmonėms.
„Šiuolaikiniam žmogui derėtų pasimokyti iš praeities, kaip spręsti problemas, nekelti rūpesčių. Anksčiau žmonėms ritmą dėstė gamta, o dabar viskas išsibalansavę“, – pastebi vyras.