Gegužės 21 dieną „Džiugo“ gimnazijoje vyko forumas „Lyderystės iniciatyvos ir jų palaikymas Telšių rajono savivaldybėje“. Tikslas – pristatyti projekto „Lyderių laikas 2“ idėjas ir darbus, numatyti jų tęstinumą bei plėtrą. Renginyje dalyvavo Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centro direktoriaus pavaduotoja, projekto „Lyderių laikas“ vadovė Rasa Šnipienė, Švietimo ir mokslo ministerijos Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros Mokymų ir išorės vertintojų akreditavimo skyriaus vedėja Vida Kamenskienė, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento Regioninės politikos analizės skyriaus vyresnioji specialistė Regina Pocienė, Utenos rajono savivaldybės administracijos Švietimo, sporto ir jaunimo reikalų skyriaus vyresnioji specialistė Virginija Vaitiekienė, doc. dr. Aurimas Juozaitis, Telšių Vincento Borisevičiaus kunigų seminarijos prefektas kan. Andriejus Sabaliauskas, Telšių TAU direktorė Regina Valerija Chmieliauskienė.
Susirinkusiuosius pasveikino „Džiugo“ gimnazijos prezidentas Lukas Kaminskis ir raštingiausias moksleivis Justas Meškys, Telšių r. savivaldybės administracijos direktorius Saulius Urbonas. Švietimo, kultūros, sporto ir jaunimo reikalų skyriaus vedėja Danutė Mažeikienė pasveikino keturis Telšių rajono švietimo darbuotojus, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto formaliųjų studijų magistrus, ką tik gavusius diplomus.
Lyderystės modelis
Švietimo, kultūros, sporto ir jaunimo reikalų skyriaus vedėjos pavaduotoja Daiva Tūmienė, Žemaitės gimnazijos mokytoja Kristina Griciuvienė bei Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazijos pavaduotojas ugdymui Egidijus Stonys forume pristatė Telšių rajono savivaldybės unikalų lyderystės modelį „Visų lygmenų švietimo lyderystės sistemos sukūrimas Telšių rajono savivaldybėje“. D. Tūmienė savo pranešime kalbėjo, jog iš 36 norą dalyvauti projekte pareiškusių savivaldybių buvo atrinkta 15, o tarp jų – ir Telšių rajono savivaldybė.
Projektas suteikė daug galimybių: 4-iems švietimo darbuotojams studijuoti formaliosiose švietimo lyderystės magistrantūros studijose ISM Vadybos ir ekonomikos universitete (Žemaitės gimnazijos mokytoja Kristina Griciuvienė, Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazijos direktoriaus pavaduotojas Egidijus Stonys, Luokės vidurinės mokyklos direktorė Renata Buivydienė, „Džiugo“ gimnazijos geografijos mokytojas Tomas Ubartas), 15-ai – neformaliosiose, bendradarbiauti su kitomis Lietuvos savivaldybėmis ir mokyklomis, gauti intensyvią konsultacinę pagalbą ir savivaldybei, ir mokykloms kuriant unikalų lyderystės plėtros savivaldybėje modelį. Projekto dalyviai (50 asmenų) tobulino kvalifikaciją stažuotėse Lenkijoje, Vokietijoje, Čekijoje, Estijoje, Suomijoje bei Kaišiadorių rajono, Panevėžio miesto ir Utenos rajono savivaldybių švietimo įstaigose.
Projekte pasiūlyta dalyvauti rajono gimnazijoms ir mokykloms, pretenduojančioms tapti gimnazijomis (Vincento Borisevičiaus, Žemaitės, „Džiugo“, Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazijoms ir Tryškių Lazdynų Pelėdos vidurinei mokyklai), suburta kūrybinė komanda, kurios sudėtis pasipildė iki 24 narių.
Nuo 2012 m. gegužės mėnesio įvyko 15 kūrybinės komandos darbinių susitikimų su konsultantėmis, vyko savarankiški kūrybinės komandos susitikimai, atsirado pasitikėjimas, supratimas, kad tvariems santykiams formuoti reikia laiko, sistemos. Buvo diskutuojama, kaip sukurti ir įgyvendinti (funkcionuojantį) visų lygmenų lyderystės tinklą Savivaldybėje, kaip pritraukti tėvus į mokyklą, kaip skatinti lyderystę mokykloje.
Po ilgų diskusijų buvo suformuluota vizija – Telšių rajono savivaldybėje veikia aktyvios lyderių bendrijos, kurios skatina švietimo bendruomenės narius įsitraukti į veiklą ir rezultatyviai bendradarbiauti ugdant sėkmingą žmogų.
2013 m. buvo atliktas tyrimas, kurio rezultatų analizė parodė, kad Telšių rajono švietimo bendruomenė žino, kas yra lyderystė, kokiomis savybėmis turi pasižymėti lyderis mokykloje.
Projekto metu buvo parengtas Telšių rajono savivaldybės švietimo lyderių bendrijos veiklos aprašas. Pagrindinis bendrijos tikslas – inicijuoti lyderystės vystymąsi Telšių rajono savivaldybės švietimo įstaigose, burti švietimo bendruomenes ir socialinius partnerius sėkmingam vaiko ugdymui(si).
K. Griciuvienė pristatė mokymosi metu įvaldytus įgūdžius ir strategijas, magistrinių darbų temas, mokymosi pasiekimus. E. Stonys akcentavo projekto metu įvykusius pokyčius mokyklose.
Darbas grupėse
Forumo dalyviai tądien diskutavo temomis: „Kodėl verta tai daryti?“, „Ką tai duoda mokyklai, mokytojui, mokiniui?“, „Kaip įsitraukti?“, „Mokinių lyderystė mokykloje“, „Sąlygų lyderystei sudarymas organizacijoje“, „Ką reikia daryti, kad lyderių bendrijos veiktų mokykloje, savivaldybėje“, „Kaip vystyti tėvų lyderystę“, „Kaip vystyti lyderystę mokytojų komandoje“, „Apie lyderio dvasinių vertybių skalę“, dirbo grupėse, ieškojo atsakymų į klausimus ,,Kodėl verta tai daryti, ką tai duoda mokyklai, mokytojui, mokiniui, kaip įsitraukti į veiklą?“
Grupės, pristatydamos diskusijų rezultatus, pažymėjo svarbą Telšių rajono savivaldybės unikalaus lyderystės plėtros modelio, kuriame atsispindi sąsajos tarp mokinio, mokytojo ir tėvų.
Kalbėdami apie mokinių lyderystę, mokiniai pasiūlė kasmet organizuoti 1–2 mokyklų bendrus renginius bei bendras vasaros stovyklas su mokymais. Sudarant sąlygas lyderystei organizacijoje, buvo siūloma pastebėti mokinių, mokytojų iniciatyvas, kurti skatinimo sistemą, organizuoti sistemingą bendruomenės mokymąsi. Vystant mokytojų lyderystę, būtina į mokyklos vizijos, vertybių, veiklos principų ir tikslų kūrimą įtraukti kuo daugiau mokytojų, dažniau pastebėti ir paviešinti gerus lyderių darbus.
Atsakydami į klausimą „Ką reikia daryti, kad lyderių bendrijos veiktų mokykloje, savivaldybėje?“ dalyviai akcentavo vadovo pavyzdį ir pozityvų požiūrį buriant mokykloje lyderių grupę, kuri planuotų konkrečią veiklą ir siektų numatytų tikslų. Forumo dalyvių nuomone, būtinas rajono politikų ir administracijos darbuotojų palaikymas diegiant unikalų lyderystės modelį savivaldybėje.
Į lyderių bendrijos veiklą svarbu įtraukti ir tėvus. Diskusijų dalyviai pasiūlė steigti tėvų lyderių grupes klasėse, mokyklose, savivaldybėje.
Pristatydamas diskusijos grupės darbą, kan. Andriejus Sabaliauskas kalbėjo, kokią svarbą turi tvirtos pozityvios vertybinės nuostatos, noras betarpiškai bendrauti ir bendradarbiauti.
Apibendrindamas grupių pristatytus darbus, doc. dr. A. Juozaitis akcentavo asmeninės atsakomybės prisiėmimą ir iniciatyvumą, kalbėjo apie lyderystę ne tik kaip rezultatą, bet ir būtiną procesą, vedantį į naujoves, pabrėžė, kad labai svarbu susitarti dėl veiklų bei joms skirto laiko. Ir atkreipė dėmesį, kad žingsniai kokybės link nėra platūs, į ją eiti galima tik nedideliais žingsneliais.