
Metams įsibėgėjant, o ir rajono valdžiai gyventojams pristatant planuojamą šių metų biudžetą, apie švietimui numatomus skirti pinigus ir kitas švietimo sistemos bėdas pasikalbėti susirinko į eilinį posėdį Lietuvos švietimo ir mokslo profesinės sąjungos Telšių rajono susivienijimo Pirmininkų taryba. Posėdyje dalyvavo ir į klausimus atsakė Telšių rajono savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėja Regina Radimonienė, Švietimo ir sporto skyriaus vedėja Aurelija Trečiokienė, jos pavaduotoja Daiva Tūmienė, vyr. specialistė Irma Laurinavičienė.
Viešnioms detaliai pristačius 2025 m. biudžeto projektą, pasidžiaugta, kad daugelis pradėtų sumanymų juda į priekį: tęsiami mokyklų ir jų aplinkos remonto darbai, skirta lėšų švietimo įstaigų baldams atnaujinti, informacinių technologijų plėtrai, bent jau nesumažėjo vadinamasis mokytojo krepšelis (30 eurų), kaip ir pernai, numatyta lėšų kanceliarinėms priemonėms įsigyti ir t. t. Tiesa, profesinės sąjungos atstovai apgailestavo, kad nepavyko nors kiek padidinti pedagogų kelionės išlaidų kompensavimo dydžio, neįtraukta į šiųmečius planus naujų kondicionierių į saulėtąsias mokyklų klases ir darželių grupes pirkimo, kai toks poreikis kuo toliau, tuo labiau jaučiamas. Pedagogų nuomone, sparčiau daugėjant specialiųjų poreikių mokinių, steigiant vis naujus mokinio padėjėjo etatus, atėjo laikas padiskutuoti, aptarti ir pagal galimybes suvienodinti jų darbo sąlygas ir darbo krūvį.
Nors kasmet auga švietimui skiriama lėšų dalis, tačiau, keičiantis demografinei situacijai ir visuomenės lūkesčiams bei poreikiams, bandant įgyvendinti, regis, vis nesibaigiančias įvairiausias švietimo reformas, akivaizdu, kad savivaldybių laukia ne vienas finansinis iššūkis. Pedagogai svarstė, kad, pavyzdžiui, ministerijai ir savivaldybėms ginčijantis, kas ir kiek turėtų skirti pinigų tinkamai finansuoti švietimo pagalbą (specialiųjų poreikių mokiniams talkinantiems specialistams (logopedams, specialiesiems pedagogams, psichologams) bei mokinių padėjėjams už darbą apmokėti), dažnai atsitinka taip, kad įtraukiojo ugdymo visa našta ima ir atgula ant vieno ir to paties klasėje ar darželio grupėje dirbančio pedagogo pečių: kol nėra pinigų, etatų, tvarkykis, kaip išmanai… Turtingesnėse savivaldybėse čia problemų nėra – skiriama pinigų tiek, kiek reikia. Tačiau taip yra tikrai ne visur. Štai Telšių rajono savivaldybė priėmė sprendimą trūkstamas lėšas švietimo pagalbai padengti iš vadinamųjų -2,4 proc. Mokymo lėšų, skirtų ugdymo prieinamumui užtikrinti. Toks sprendimas kelia nerimą, kad neliks pinigų kitoms reikmėms finansuoti: pedagoginių darbuotojų darbo užmokesčio trūkumams padengti, išeitinėms, mokymui namuose apmokėti bei kt. reikmėms.
Su švietimo sistema susiję reikalai gan dažnai apkarsta čia dirbantiems. Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. buvo padidinti mokytojų atlyginimai, deklaruojant, kad taip pagaliau bus pasiektas anos Vyriausybės įsipareigojimas, jog mokytojų darbo užmokestis (DU) 130 proc. VDU. Valstybė neslėpė, jog tam prireikė net skolintis pinigų. Tačiau ikimokyklinių įstaigų mokytojams tą padidinimą gauti nebuvo paprasta. Mat vėl buvo palikta „laisvė“ savivaldybėse apsispręsti, kokiu būdu dalis DU padidinimo (5,5 proc.) pasieks mokytojus. Nepaisant didelių darbuotojų atstovų pastangų, ne visur pavyko pasiekti, kad IU ir PU mokytojai vienodai gautų tuos papildomus 5,5 proc. Vienur buvo jie skiriami kaip priemoka, kitur kaip proc. už veiklos sudėtingumą. Nuo sausio 1 d. vėl ta pati bėda. Nors mokyklose ir susitarta, net padaryti darbo apmokėjimo sistemų pakeitimai, ne visur IU ir PU pedagogams skirti 5,5 proc. pareiginės algos už veiklos sudėtingumą, rengiantis įgyvendinti ir įgyvendinant IU ir PU atnaujintą ugdymo turinį. Tai nuvilianti patirtis, apsunkinanti ir taip sudėtingą socialinį dialogą mūsų švietimo įstaigose.
Nors problemų ir netrūksta, vis dėlto Lietuvos švietimo ir mokslo profesinės sąjungos Telšių rajono susivienijimo Pirmininkų tarybos posėdis baigėsi viltingai: numatyti artimiausi darbai, susitikimai, o ant darbo stalo guli ir naujos idėjos, kaip gerinti švietimo sistemoje dirbančių žmonių darbo sąlygas, patenkinti jų teisėtus ekonominius interesus.
Lietuvos švietimo ir mokslo profesinės sąjungos Telšių rajono susivienijimo pirmininkė Lina DIJOKIENĖ