
Akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ įgyvendina vieną didžiausių projektų geležinkelių istorijoje – elektrifikuoja 363 km ilgio ruožą Vilnius–Klaipėda, kurio tikslas – sukurti galimybę vežti keleivius ir krovinius elektriniais traukiniais.
Šiuo metu elektrifikacijos darbai atliekami Telšių stotyje ir tarpstotyje Telšiai–Lieplaukė.
Aurelija SERVIENĖ
Linijos Vilnius–Klaipėda elektrifikacija
Geležinkelis – viena žaliausių transporto rūšių, savo aktualumo ir svarbos neprarandanti daugelį metų. Geležinkelių transporto CO2 pėdsakas jau dabar yra gerokai mažesnis nei kelių, pvz., krovinių gabenimas geležinkeliu generuoja iki 9 kartų mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) nei gabenimas kitomis transporto rūšimis, o maršruto Vilnius–Kaunas ŠESD emisija vienam keleiviui, vykstančiam elektriniu traukiniu, yra 0 kg, kai autobusu – 1,57 kg ar automobiliu – 3,49 kg.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) komunikacijos partneris Domas Jurevičius informavo, jog geležinkelių elektrifikavimo projektas apima 731 km pagrindinių ir papildomų kelių elektrifikavimą, 363 km kontaktinio tinklo, šešių traukos pastočių Lentvaryje, Žeimiuose, Linkačiuose, Tarvainiuose, Kretingoje ir Žasliuose statybą, jų prijungimą prie „Litgrid“ elektros energijos tiekimo tinklo ir bandymus. Taip pat aštuonių autotransformatorių statybą, siekiant užtikrinti elektros energijos tiekimo įtampos stabilumą kontaktiniame tinkle.
Ką šis elektrifikacijos projektas duos?
Anot D. Jurevičiaus, elektrifikacija leis klientams pasiūlyti visiškai žalią krovinių gabenimą, o keleiviams – keliones vienu populiariausių maršrutu be taršos gamtai.
„Įgyvendinamas elektrifikacijos projektas bus tvirtas žingsnis mažinant šalies transporto sektoriaus poveikį klimatui. Skaičiuojama, kad elektrifikuotu ruožu Vilnius–Klaipėda pradėję kursuoti elektra varomi keleiviniai ir prekiniai traukiniai leis oro taršą sumažinti 150 000 tonų per metus, o socialinė ir ekonominė nauda sieks daugiau kaip 700 mln. eurų“, – informavo komunikacijos specialistas.
Užbaigus projektą šalies elektrifikuotų geležinkelio kelių ilgis šalyje nuo dabar esamų 8 proc. padidės iki beveik 28 proc.
Elektrinių traukinių eismą planuojama pradėti kitais metais
D. Jurevičius „Telšių ŽINIAS“ informavo, jog elektrifikacijos rangos darbus vykdo Ispanijos bendrovė „Elecnor“. Jo teigimu, šiuo metu elektrifikacijos darbai kaip tik atliekami Telšių stotyje ir tarpstotyje Telšiai–Lieplaukė. Vykdomi kontaktinio tinklo elementų darbai – kontaktinio laido tempimas, gembių ir stygų montavimas.
Komunikacijos specialistas patikino, kad vykdant šį projektą esminių pokyčių nebus. Elektrifikacijos darbai atliekami geležinkelio apsaugos zonoje, kur virš esamo geležinkelio kelio bus pastatytas elektros kontaktinis tinklas, leisiantis važiuoti elektriniams traukiniams. Elektrifikuotomis linijomis bus galima važiuoti ir elektriniais keleiviniais bei krovininiais traukiniais, ir dyzeliniais traukiniais.
Kontaktinio tinklo statybos darbus planuojama pabaigti iki 2025 m. pabaigos, vėliau bus pradėti testavimo darbai. Elektrinių traukinių eismą ketinama pradėti nuo 2026 m. antrosios pusės.