Vykdant greitosios medicinos pagalbos (GMP) reformą, nuo šių metų liepos 1-osios anksčiau Lietuvoje veikusios 48 savarankiškos GMP stotys sujungtos į vieną Greitosios medicinos pagalbos tarnybą. Kaip šie pokyčiai atsiliepė Telšių GMP pastotės veiklai?
Monika GIRDVAINĖ
Ieško patalpų
Pagal Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pataisas įgyvendinant GMP reformą, nuo šių metų liepos veikia centralizuota GMP tarnyba su penkiais padaliniais.
Telšių GMP pastotė priklauso GPM tarnybos Šiaulių filialui. Anot šio filialo direktorės Eugenijos Kukaitienės, reforma vertinama teigiamai, o Telšių GMP pastotės prijungimas prie Šiaulių įvyko sklandžiai.
Pasak filialo direktorės, darbuotojų skaičius nepakito. Dabar Telšių pastotėje dirba 25 darbuotojai: vienuolika skubiosios medicinos pagalbos slaugos specialistų, vienas paramedikas, septyni paramedikai-vairuotojai, penki vairuotojai ir viena valytoja.
Šiuo metu Telšių pastotėje dirba trys pažangaus gyvybės palaikymo GMP brigados. Yra penki GMP automobiliai.
„Problemų kyla tik su patalpomis, kadangi Telšių rajono savivaldybė patalpas perdavė panaudos pagrindais tik iki 2023 metų pabaigos. Šiuo metu aktyviai ieškome patalpų įkurti Telšių pastotę“, – teigė GMP tarnybos Šiaulių filialo direktorė E. Kukaitienė.
Vertinti neskuba
Sveikatos apsaugos ministerija anksčiau skelbė, kad pertvarką imtasi įgyvendinti įvertinus GMP paslaugų kokybės atotrūkį skirtinguose šalies regionuose. Tikėtasi, kad, sujungus greitosios pagalbos teikėjus į vieną organizaciją, bus optimizuotos administravimo ir valdymo išlaidos. Manyta, tai leis užtikrinti, kad būtų skiriama daugiau lėšų GMP brigadoms ir šiuolaikiškai įrangai įsigyti, automobiliams atnaujinti ir kt.
E. Kukaitienė, paklausta, kokie reformos metu pasiekti rezultatai pagerino teikiamų paslaugų kokybę, sakė, kad apie tai kalbėti dar ankstoka.
„Kadangi yra reformos pradžia, apie rezultatus kalbėti dar ankstoka. Šiuo metu ir iki pat gruodžio mėnesio pabaigos įgyvendinant projektą „Pasirengimas įgyvendinti naują greitosios medicinos pagalbos teikimo modelį“ yra vykdomi mokymai visiems darbuotojams, ir tikimasi, kad tai prisidės prie teikiamų paslaugų kokybės gerinimo“, – kalbėjo Šiaulių filialo direktorė.
Gyventojų nuomonės įvairios
Įvykusi reorganizacija, GMP tarnybos generalinio direktoriaus Nerijaus Mikelionio teigimu, gyventojams nepatogumų neturėjo sukelti. Trumpieji pagalbos numeriai išliko tie patys. GMP dispečerinę galima pasiekti dviem būdais: skambinant Bendrojo pagalbos centro numeriu 112 arba tiesiogiai GMP dispečerinei numeriu 113. Skubiosios pagalbos numeriu 112 galima kreiptis iškilusios grėsmės sveikatai ar gyvybei atvejais, o GMP konsultaciniu numeriu 113 – prireikus konsultacijos ar neskubios medicininės informacijos, kai didelio pavojaus sveikatai nėra.
Feisbuko „Telšių ŽINIŲ“ paskyroje gyventojų pasiteiravus, kaip vertina GMP reformą, išsakytos įvairios nuomonės.
Vieni teigė nepajutę jokių pokyčių ir GMP darbą vertino teigiamai.
„Ne kartą teko kviesti GMP. Atvykdavo labai greitai, įvertindavo situaciją ir operatyviai suteikdavo pagalbą. Esu dėkinga visam kolektyvui. Sėkmės, kantrybės, sveikatos nepaprastai sunkiame darbe“, – komentavo Gri Jūratė Ana.
Buvo teigiančių, kad paskambinus bendruoju pagalbos numeriu užduodama labai daug klausimų, į kuriuos dėl sveikatos būklės kartais net sunku atsakinėti, tad esą tai pailgina pagalbos iškvietimo laiką.
Regina Poliakova pasisakė, kad pagalbos kartą teko laukti gerokai ilgiau, nei deklaruojama.
„Įvyko avarija Telšių mieste, motociklininkui susidūrus su automobiliu. Tai policija per kelias sekundes prisistatė, o greitosios teko laukti vos ne pusę valandos“, – patirtimi dalijosi gyventoja.