Telšių švietimo centras „Erasmus+“ ir kitose tarptautinėse programose dalyvauja nuo 2004-ųjų metų.
Būtent „Erasmus+“ KA122 programos projektas „Darbuotojų bendrųjų ir profesinių kompetencijų tobulinimas-kelias efektyvaus ir įtraukaus neformalaus suaugusiųjų švietimo link“ (Nr. 2022-1-LT01-KA122-ADU-0079269), kurį Centras vykdo nuo 2022 metų, suteikė galimybę tobulinti darbuotojų bendrąsias ir profesines kompetencijas bei Telšių švietimo centro veiklų organizavimą. Septyni mobilumai – trys skirtingos šalys: Olandija, Austrija ir Ispanija.
Pirma stažuotė Olandijoje. Trijų darbuotojų, buvusio direktoriaus Simono Baliutavičiaus, karjeros specialistės Jolantos Stonienės ir Telšių švietimo centro STEAM atviros prieigos centro metodininko Juozo Maneikio, 5 darbo dienų stebėjimo vizitas prasidėjo Hagos universitete, kur susipažinta su Olandijos švietimo sistema – ji gana sudėtinga, labai skiriasi nuo mūsiškės…
Taip pat apsilankyta Hagos Maris College STEAM atviros prieigos taške (jie vadina „taškais“, nes veikia dažniausiai ugdymo įstaigų patalpose). Čia susitikta ir bendrauta su DE Haagse Scholen (lietuviškas atitikmuo – Švietimo skyrius) STEAM specialiste Annemarie van ES. Turėjome galimybę pamatyti olandiškuose STEAM taškuose naudojamas priemonės ir metodus, gyvai stebėti kūrybines dirbtuves, kurių metu pradinių klasių mokiniai konstravo atrodytų paprastą daiktą – medinę kėdutę su atlošu.
Mūsų kolega Juozas aktyviai bendravo ir užmezgė ryšius su vietos STEAM taško mokytojais, dalinosi patirtimi, aptarė lietuviškas ir Nyderlandų STEAM mokymų programas, susitarė dėl bendradarbiavimo ateityje.
Ne mažiau įdomus susitikimas „ROC Mondrian“ TECH centre – susipažinta su jame esančiomis naujausiomis technologijomis – keliauta po inovacijų erdves, tokias kaip E-sporto laboratorija, mišraus mokymo(si) studija, kūrėjų erdvė ir pan. O vienoje iš jų laukė tikras siurprizas – drąsos išbandymas VR (virtualios realybės) laboratorijoje, kurį įveikti pasisekė tik mūsų Simonui Baliutavičiui. Susitikimo metu dar kartą buvo grįžta prie olandiškosios švietimo sistemos, pristatytos Telšių švietimo centro veiklos, o metodininkas Juozas padarė išsamų pranešimą apie STEAM iniciatyvas Lietuvoje ir mūsų STEAM centro veiklas. „ROC Mondrian“ – didžiulis profesinio rengimo centras, turintis filialus visoje šalyje.
Į mūsų stažuotės programą Hagoje buvo įtrauktas vizitas į savanoriška veikla užsiimančią organizaciją „Stichting Present“. Susipažinome su iniciatyvomis, veiklomis, bendradarbiavimo su socialiniais partneriais. Apie savo veiklos dabarties misiją Stichting Present atstovai sako, kad tai „tilto tiesimas tarp žmonių, kurie turi ką pasiūlyti, ir žmonių, kuriems galima padėti“. Schema – paprasta kaip dukart du. Siūloma galimybė dirbti grupėje ar individualiai savo gimtajame mieste žmonėms, kurie susiduria su skurdu, prasta sveikata ar socialine izoliacija.
Be šių gerųjų pamokų bei patirčių stažuotės metu Olandijoje įgijome ir „paslėptų“ kompetencijų: lankydami kultūrinius objektus, patobulinome tarpkultūrinę kompetenciją, pvz., aplankėme Hagos taikos ir teisingumo rūmus, Moritzo meno muziejų, kur galėjome gėrėtis senųjų olandų aukso amžiaus menininkų, tokių kaip Rembrantas van Rijn, Peteris Paulas Rubensas ir kt. darbais bei išvysti garsųjį Jahannes Vermeer paveikslą „Mergina su perlo auskaru“.
Antras minėto projekto vizitas-stažuotė Zalcburge (Austrija). Mokymų mobilumo Austrijoje dalyvės: Telšių švietimo centro metodininkės Nijolė Vaičekauskė, Ramutė Ežerskytė, Aldona Kleivienė. Darbuotojas priėmė Zalcburgo katalikiškos švietėjiškos veiklos centras, (toliau – Centras,) priklausantis Katalikų bendruomenės asociacijai. Centras yra Zalcburgo suaugusiųjų švietimo darbo grupės, Tirolio suaugusiųjų švietimo ir Austrijos katalikiškojo suaugusiųjų švietimo FORUM grupės narys. Pagrindinės šio Centro veiklos sritys: religinis švietimas, tikėjimas, pasaulėžiūra; tėvų švietimas, šeima, kartos; asmeninis tobulėjimas, bendravimas; politinis švietimas, aplinka, sveikata; muzikinis ir kultūrinis ugdymas, kūrybiškumas. Visoje Zalcburgo arkivyskupijos teritorijoje yra 307 panašios institucijos (katalikiškos švietimo įstaigos, tėvų ir vaikų centrai, moterų klubai).
Pirmą dieną susitikome su Centro darbuotojais, susipažinome kaip jie dirba su įvairiomis tikslinėmis grupėmis (jaunimu, senjorais, bendruomenės nariais, turinčiais mažiau galimybių), kokias mokymo formas naudoja, kas padeda užtikrinti įtraukties ir įvairovės principo visais aspektais įgyvendinimą. Tikslinės grupės įvairios, pedagogai nėra čia išskiriami, bet, būtent, jiems nuo 1952 m. kasmet liepos mėnesį, besibaigiant mokslo metams, Austrijoje dedikuojamas didelis tarptautinis 3 dienų renginys, į kurį be pačių austrų atvyksta dalyviai iš Vokietijos, Šveicarijos, Italijos Pietų Tirolio (vokiškai kalbantis regionas) ir kt. Šiuo atveju – didelis dėmesys pedagogams – jie to tikrai nusipelnė!
Mums, kaip suaugusiųjų švietėjams ir edukacinių renginių organizatoriams, nusišypsojo laimė dalyvauti šiame renginyje, kuris vadinosi „Tarptautinės pedagoginės dirbtuvės Zalcburge“. Jis yra vienas svarbiausių pedagoginių renginių vokiškai kalbančiame pasaulyje, skirta žmonėms, dirbantiems su vaikais ir jaunimu, kurį organizuoja Zalcburgo katalikiškos švietėjiškos veiklos centras, bendradarbiaudamas su Austrijos „Caritas“ organizacija, Paryžiaus Lodron universitetu Zalcburge ir Zalcburgo Stefano Zveigo edukologijos universitetu. Renginį remia valstybė ir Zalcburgo miestas. Renginio formatas – „Pädagogische Werktagung“ (liet. Pedagoginės dirbtuvės), darbo formos – pranešimai, pedagoginės dirbtuvės, kultūrinė programa (koncertas, ekskursijos). 2023 metų 71-jo tarptautinio renginio-pedagoginių dirbtuvių tema „Zuversicht stärken“ (pažodžiui liet. Pasitikėjimą stiprinti). Renginio programoje – viskas apie pasitikėjimą, 6 pranešimai ir 12 pedagoginių dirbtuvių įvairiomis temomis, pvz.: „Pasitikėjimo mokykla“; „Prašau, duok man tik vieną žodį“ (Mes esame herojai) apie knygų ir pasakojimų reikšmę, ugdant vaikų ir jaunimo savivertę ir pasitikėjimą; „Aš esu Aš“ – apie tai, kas stiprina asmenybę ir pan. Dalyviai renkasi 1 iš 12 kūrybinių dirbtuvių temą (trukmė 6 val.), taip pat gali rinktis ir pranešimus, pagal tai, kas aktualu ir įdomu. Pedagoginėse dirbtuvėse naudojami tokie metodai, kaip savirefleksija, tikslingai parinkti metodai ir kolegialus pasidalinimas patyrimais, mintimis grupėse, interaktyvus lektoriaus darbas, diskusija ir kt.
Nepamirštama ir kultūrinė programa – dalyviams tradiciškai dovanojamas šventinis koncertas. Kadangi buvome Mocarto mieste, kaipgi be nuostabiųjų Mocarto divertismentų, populiariosios serenados „Mažoji nakties muzika“ ir kt. Renginio pabaigoje pageidaujantiems iš arčiau susipažinti su Zalcburgu siūlomos 4 edukacinės programos. Vizito Zalcburge metu patyrėme, kokios svarbios institucijos darbe yra tradicijos, stabilumas, įdirbis, komandinis darbas, apgalvotas, išdiskutuotas veiklų planavimas, taip pat ir visos motyvuojančiai ir pozityviai veikiančios erdvės, kurios vos įžengus į Centrą pasitinka besimokančiuosius.
Trečioji stažuotė – savaitės trukmės kvalifikacijos kėlimo kursai „Atraskite 7Cs: mokymasis gyvenimui ir darbui 21-ajame amžiuje“, kuriuos organizavo „Europass Teacher Academy“ Barselonoje (Ispanija). Šio mobilumo mokymų dalyvė – Centro karjeros specialistė Asta Jokubauskienė. Darbas grupėse, diskusijos su pedagogais iš Bulgarijos, Italijos, Vengrijos, Vokietijos pirmiausia leido palyginti ir įsivertinti savo gebėjimus bendrauti ir bendradarbiauti tarpkultūrinėje erdvėje. Atviroje ir draugiškoje atmosferoje sklandžiai sekėsi išbandyti įvairius naujus metodus, skirtus besimokančiųjų įgūdžiams lavinti. Mokymuose plačiau susipažinta su 7 įgūdžiais (kritinis mąstymas, kūrybiškumas ir inovatyvumas, bendradarbiavimas, komunikacija, kompiuterinis raštingumas, tarpkultūrinis supratimas, savarankiškas mokymasis karjerai), kurie bus reikalingi ateinančiame dešimtmetyje ir leis jaunimui pasiruošti svajonių darbui. Mokėmės, kaip praktiškai šių svarbiausių įgūdžių ugdymą integruoti į ugdymo karjerai ir kitų dalykų pamokas. Susipažinome ir išbandėme įvairius susipažinimo, susiskirstymo į grupes, aktyvinimo, sąmoningumo skatinimo pratimus, sprendėme problemas dizaino mąstymo metodu.
Švietimo centro darbuotojai, dalyvaudami mokymų mobilumuose, lankydami įvairias institucijas ir organizacijas, bendraudami su olandų, austrų ir ispanų andragogais, pedagogais, plėtojo bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijas, gilino anglų, vokiečių kalbų žinias, pažindami tris skirtingas šalis, jų kultūrą, tradicijas ir papročius, plėtė savo akiratį. Už visa tai esame dėkingi Erasmus+ programai!
Projektas finansuojamas programos ,,Erasmus+“ KA122 projekto „Darbuotojų bendrųjų ir profesinių kompetencijų tobulinimas-kelias efektyvaus ir įtraukaus neformalaus suaugusiųjų švietimo link“ (Nr. 2022-1-LT01-KA122-ADU-0079269) lėšomis.
Telšių švietimo centro metodininkės Aldona KLEIVIENĖ ir Ramutė EŽERSKYTĖ