
Nors nuolat kalbama apie nuo sukčių nukentėjusius gyventojus ir jie raginami būti budrūs, vis pasitaiko atvejų, kai žmonės pakliūva į apgavikų pinkles. Policija sulaukia daug pranešimų apie pastaruoju metu suaktyvėjusius finansinius sukčius, kurie apsimeta bankų darbuotojais ir bando išvilioti prisijungimo prie interneto banko ar mokėjimo kortelių duomenis.
Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio vyriausiosios specialistės Gretos Frajerytės liepos 15-osios duomenimis, iš viso per šiuos metus Telšių rajone užfiksuoti 29 sukčiavimo atvejai. Vien per pastarąsias tris savaites sukčiai apgavo penkis mūsų rajono savivaldybės gyventojus.
Dažniausiai rusiškai kalbantys asmenys pinigus iš gyventojų išvilioja apsimetę banko darbuotojais.
Štai keletas tokių situacijų. Liepos 13-ąją 1980 m. gimusiam Telšių miesto gyventojui paskambino nežinomas asmuo, prisistatė banko darbuotoju ir apgaule telšiškio vardu atidaręs naują banko sąskaitą paėmė 3 500 eurų kreditą. Pinigus jis pervedė į nepažįstamo vyro banko sąskaitą.
Kitas panašus atvejis tą pačią dieną užfiksuotas Degaičių seniūnijos Gaudikaičių kaime. 1959 m. gimusiai moteriai telefonu paskambinęs nežinomas asmuo prisistatė banko darbuotoju, apgaule iš jos išviliojo elektroninės bankininkystės prisijungimo duomenis ir iš sąskaitos pasisavino 9 800 eurų.
Kita sukčiavimo schema kiek kitokia. Nenustatytas asmuo banko vardu Varnių seniūnijos Gintalų kaimo gyventojui, gimusiam 2002 m., atsiuntė trumpąją žinutę, kurioje buvo informuojama apie sąskaitos užšaldymą dėl neteisėtų pervedimų tarp užsienio sąskaitų ir pridėta prisijungimo nuoroda paskyrai peržiūrėti. Ją paspaudus iš vaikino buvo neteisėtai perimti elektroninės bankininkystės duomenys, kuriais sukčiai pasinaudojo ir iš sąskaitos pagrobė 1 500 eurų.
„Pastebima, jog sukčiai įtikinamai informuoja, kad reikia atlikti pinigų pervedimo atšaukimą, todėl paprašo nurodyti elektroninės bankininkystės prisijungimo ID, asmens kodą ir suvesti PIN kodus arba banko vardu atsiunčia nuorodą su prašymu atlikti operaciją, kuriai reikia asmeninių prisijungimo kodų.
Deja, tai dar ne visos istorijos, todėl policijos pareigūnai pataria ne tik nepasitikėti telefonu paskambinusiais nepažįstamais asmenimis, bet būti itin atsargiems sudarant įvairius piniginius sandorius. Įvairūs sukčiai bando žmones apgauti siekdami asmeninės finansinės naudos“, – pabrėžė G. Frajerytė.
Patarimai, kaip nebūti apgautiems:
* Niekada niekam neatskleiskite savo vartotojo ID, PIN kodų ar mokėjimo kortelės informacijos. Ypač budrūs būkite tuomet, jei banko darbuotoju prisistatantis asmuo prašo šių duomenų, nors jūs patys bankui neskambinote ir neinicijavote jokių operacijų, kurias turite patvirtinti SMART ID PIN2 kodu.
* Nespauskite jokių el. paštu ar SMS žinutėse gautų nuorodų, nevykdykite prašymų suvesti arba padiktuoti prisijungimo prie interneto banko ar kortelės duomenis; atidžiai įvertinkite savo telefono ekrane matomą prašymą įvesti turimos prisijungimo priemonės slaptažodį, jei neturite su kuo sulyginti kontrolinio kodo ar jis nesutampa.
Jei kyla nors mažiausia abejonė, neskubėkite ir nedelsiant nutraukite veiksmus.
* Būkite budrūs – sukčių taktikos tampa vis pažangesnės, o jų taikomus metodus vis sunkiau identifikuoti. Policija perspėja: jeigu bankas arba jo atstovas prašo jūsų atskleisti savo PIN kodą ar kitus slaptažodžius, reikalauja pervesti pinigų į kitas sąskaitas arba klausinėja apie finansines operacijas jūsų sąskaitose, jokiu būdu to nedarykite. Atminkite, jūsų bankas niekada neprašys atlikti tokių veiksmų.
* Jei manote, kad galėjote atskleisti savo elektroninės bankininkystės duomenis sukčiui ar įtarę, jog yra sukčiaujama, visais atvejais kreipkitės į banką ir visuomet apie tai praneškite policijai.
Parengta pagal Telšių aps. VPK inf.