Praėjusią savaitę minėjome vieno ryškiausių XX a. pirmosios pusės Lietuvos istorijos įvykių – S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio per Atlantą aštuoniasdešimtmetį. Žemaitijos sostinėje ta proga vyko minias žmonių pritraukusi aviacijos šventė. Joje žiūrovai pasigedo bent kruopelės dėmesio kitai svarbiai sukakčiai – žemaičių lakūnų Edvardo Slušnio ir Jono Jukniaus pakartoto žygio per Atlantą dvidešimtmečiui. Ar žinote, kad nedidelis lėktuvėlis „PIPER 28-140“, kuriuo skrido lietuviai, saugomas Telšių aeroklubo patalpose? Tačiau istorinį lėktuvą išvysti tikėjęsi svečiai nusivylė – per šventę jis nebuvo pademonstruotas.
Šiek tiek istorijos
1933 m. liepos 15 d. Steponas Darius ir Stasys Girėnas lėktuvu „Lituanica“ išskrido iš Niujorko į Kauną ir nenusileisdami įveikė 6 411 kilometrų. Tai buvo antrasis tuo metu skrydžio be nusileidimo rezultatas pasaulyje. S. Dariaus ir S. Girėno skrydis nutrūko po 37 valandų 11 minučių tuometinėje Vokietijoje, likus 650 km iki tikslo. Lėktuvo „Lituanica“ katastrofos aplinkybės iki šiol miglotos.
S. Dariaus ir S. Girėno žygis pakartotas po šešiasdešimties metų: 1993 m. liepos 15–19 dienomis Atlantą perskrido E. Slušnys ir J. Juknius. Jubiliejines S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio metines paminėję lietuviai sėkmingai grįžo į Lietuvą. Už nuopelnus Lietuvos aviacijai lakūnai apdovanoti Dariaus ir Girėno medaliu.
Prisiminimai sugulė knygoje
Žygį pakartojusių lakūnų kelionės įspūdžius surinko ir knygos „Skrydis per Atlantą“ puslapiuose įamžino E. Slušnio mamos Stanislavos sesuo Kazimiera Danutė Šarpnickienė.
Knygoje atskleidžiami lakūnų išgyvenimai, viltys, grįžimo Tėvynėn emocijos. Be to, rašoma ir apie finansinę lėktuvo įsigijimo naštą. Pinigus lėktuvėliui „PIPER“ ir skrydžio išlaidoms, pasitikėdama tik lakūnų garbės žodžiu, paskolino užsienio lietuvė Domicelė Petrutytė.
Viena iš išeičių, norint grąžinti skolą, buvo lėktuvo pardavimas. Žemaičių kultūros draugija, siekdama išsaugoti istoriškai reikšmingą geležinį sparnuotį, įsteigė lakūnų rėmimo fondą. Geros valios žmonėms suaukojus reikiamą sumą, lėktuvėlis „PIPER“ liko Telšių rajone. Degaičių k. esančiame aerodrome jis tebėra iki šiol.
Teta jaučia apmaudą
Sūnėno ir jo bendražygio pasiekimus ir išgyvenimus giliai širdyje saugo K. D. Šarpnickienė. Varniuose gyvenančiai moteriai apmaudu, jog Telšių aeroklubo veteranas Stasys Kasparavičius neseniai organizuotoje aviacijos šventėje neužsiminė apie E. Slušnio ir J. Jukniaus žygį bei lėktuvėlio „PIPER“ likimą.
„S. Kasparavičius surengė šurmulingą šventę, bet neteko girdėti, kad „PIPER“ lakūnai būtų prisiminti arba pakviesti joje dalyvauti. Negi iš ponų aviatorių atminties išsitrynė tai, kas buvo prieš 20 metų? Juk mūsų XXI a. didvyriai J. Juknius ir E. Slušnys, pagarbiai paženklinę Dariaus ir Girėno skrydžio 60-metį, gyvi ir sveiki gyvena Lietuvoje, – su nuoskauda kalbėjo K. D. Šarpnickienė. – Kodėl tų šlovės vainikų maža šakelė nesužydo jų švarkų atlapuose? Kodėl valdžios vyrų tokia trumpa atmintis: nėra dėmesio tiems, kurie kūnu ir siela tebėra mūsų tautos lakūnai, mūsų garbė ir pasididžiavimas? Jie dirba garsindami Lietuvos vardą pasaulyje: E. Slušnys užsienio šalyse ruošia naujosios kartos lakūnus, J. Juknius pastaraisiais metais apskrido mūsų planetą su privačiu verslininko lėktuvu. Štai kiek pagarbos verti mūsų kraštiečiai, Žemaitijos didvyriai, tikri lietuviai…“
Lėktuvą reikia remontuoti
S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio per Atlantą 80-mečiui skirtą aviacijos šventę organizavęs S. Kasparavičius apgailestavo dėl sulauktos kritikos. Telšių aeroklubo narys teigė jaučiantis didžiulę pagarbą lakūnams J. Jukniui ir E. Slušniui ir nepamiršęs jų skrydžio per Atlantą.
Dvidešimt penkerius metus Žemaičių kultūros draugijai, kuriai priklauso lėktuvas „PIPER“, vadovaujantis vyras tvirtino įdėjęs nemažai pastangų, kad anuomet skola už sparnuotį būtų grąžinta. S. Kasparavičius atskleidė sulaukiantis pasiūlymų parduoti lėktuvą, tačiau visus juos atmeta.
Pašnekovas sutiko galėjęs paminėti mūsų kraštiečių J. Jukniaus ir E. Slušnio skrydį Degaičiuose liepos 6-ąją vykusioje šventėje, tačiau tikino to nepadaręs atsižvelgdamas į pačius lakūnus. Jie, S. Kasparavičiaus manymu, yra daug pasiekę, bet kuklumo nepraradę, taigi nenorėtų būti lyginami su S. Dariumi ir S. Girėnu.
Lėktuvas „PIPER“ saugomas Degaičių k., Telšių aeroklubo patalpose. S. Kasparavičiaus teigimu, lėktuvėlį reikia remontuoti, tad pademonstruoti jį viešai būtų galima tik įdėjus nemažai triūso: būtina prisukti lėktuvo kuro bakus ir kt. Telšių aeroklubo nariai, pasak pašnekovo, veikia visuomeniniais pagrindais, tad ne visada rastų laiko ir lėšų 15 metų nenaudojamam lėktuvui sutvarkyti.
S. Kasparavičius sakė svarstąs galimybę perduoti lėktuvėlį Lietuvos aviacijos muziejui, tačiau tikslaus atsakymo, ar šis jį priimtų, dar laukiama.