Nuo liepos prekybos centruose apmokestinus plastikinius vienkartinius maišelius, prekybininkų teigimu, gerokai sumažėjo jų naudojimas. Kaip pasikeitė telšiškių pirkėjų įpročiai?
Monika GIRDVAINĖ
Nuomonės įvairios
Nuo liepos 1-osios uždraudus neatlygintinai dalyti plastikinius maišelius, šie buvo apmokestinti. Dabar pirkėjas, norintis pasiimti tokį maišelį, turi už jį susimokėti vieną centą. Toks sprendimas priimtas siekiant mažinti plastiko naudojimą.
Dalis apklausoje socialinio tinklo „Facebook“ „Telšių ŽINIŲ“ paskyroje dalyvavusių žmonių teigė, kad tokie pokyčiai nepakeitė jų įpročių.
Anot pasisakiusio Tomo Bagdono, maišeliai reikalingi perkant sveriamus sausainius ar saldainius – juk į saują nepasiimsi.
„Naudojuosi, tikrai neridenu bulvių per visą kasos važiavimo takelį. Imu maišelį ir susidedu, juk vieną centą tekainuoja. Maišelyje bulvės ir kiti smulkūs daiktai neišsibarsto, negi į rankinuką kratysiu visokius burokus ir bulves? Nelogiška. Maišeliai reikalingi buvo ir bus tam tikroms prekėms. Ir tai normalu. Nenormalu, kai žmonės VISKĄ deda į maišelius, neva nuo bakterijų apsaugo prekę, tada taip, tai kvailystė. Niekas nekenkia, kas naudojama protingai“, – rašė Jurga Sivickienė.
Violeta Stasiūnaitienė teigė nesuprantanti, kodėl šitie kaštai perkeliami vartotojams. Jos nuomone, yra daug ekologiškų alternatyvų, pvz., popieriniai maišeliai, greitai suyrantys ir kt., ir tuos kaštus turėtų dengti patys prekybos centrai, kurie ir taip esą pelnu nesiskundžia.
„Tai dar gerai, kad parduotuvėse yra ką į maišelius patiems dėti (sveriamos daržovės, saldumynai). Vis daugiau gamintojų prekes pakuoja į plastikinę dėžutę ir dar įdeda į plastikinį maišelį arba reikia nereikia apvynioja plastikine plėvele. Tada mokestis už maišelį, kurį naudoti ar ne, sprendžia pirkėjas, visiškai netenka prasmės. Eilinis „žaliojo švytėjimo“ („green washing“) pavyzdys“, – sprendimą apmokestinti maišelius kritiškai vertino Alma Linkeviciute.
Kita dalis pasisakiusiųjų nurodė, kad maišelius parduotuvėje naudoja labai retai, išskirtiniais atvejais. Kiti mieliau renkasi daugkartinius maišelius, perka mažiau prekių, pvz., agurkų, pomidorų, svogūnų ar kt., kad nereikėtų maišelio.
„Aš iš principo negaliu mokėti nė to vieno cento už kenksmingą prekę. Nesuprantu, kodėl kenksmingi maišeliai dar prekyboje. Negi, kai susimoki, jie tampa nekenksmingi? Tad nešuosi savo arba, jei neturiu, smulkias prekes dedu prie kasos“, – sakė Regina Mockienė.
Prekybininkai pastebi pokytį
Prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė pastebi į naudą aplinkai besikeičiančius pirkėjų įpročius. Skaičiuojama, kad šio prekybos tinklo parduotuvėse labai lengvų plastikinių maišelių sunaudojimas, lyginant 2023 m. sausio–birželio mėnesių vidurkį su liepos–spalio mėnesių vidurkiu, sumažėjo 48 proc.
Turimais duomenimis, „Maximos“ prekybos tinklo parduotuvėse besilankantys telšiškiai taip pat itin atsakingi ir neabejingi plastiko keliamai taršai. Lyginant 2023 m. sausio–birželio mėnesių vidurkį su liepos–spalio mėnesių vidurkiu, Telšių gyventojai labai lengvų plastikinių maišelių įsigijo 58 proc. mažiau.
„Stebime, kad klientai ne tik atsineša savo labai lengvus vienkartinius plastikinius maišelius iš namų, bet ir aktyviai įsigyja mūsų asortimente siūlomas aplinkai draugiškas alternatyvas – skalbiamus, neaustinės medžiagos daugkartinio naudojimo sveriamos produkcijos maišelius iš polipropileno ir gyventojų itin pamėgtus daugkartinio naudojimo tinklelius“, – sakė I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
UAB „Rimi Lietuva“ taip pat stebi teigiamus pokyčius. Rinkodaros ir viešųjų ryšių skyriaus vadovės Dalios Čenkienės teigimu, per praėjusius metus šio tinklo prekybos centruose buvo sunaudota 24 milijonai maišelių, tai yra 480 tonų plastiko. Šiuo metu matoma, kad nuo naujovės įgyvendinimo pradžios pirkėjai sunaudoja netgi tris kartus mažiau minėtų lengvų plastikinių maišelių. Tuo pačiu metu daugkartinių medžiaginių maišelių pardavimai išaugo iki kelių dešimčių kartų.
UAB „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė, paklausta, kaip pirkėjai prisitaikė prie naujos tvarkos, tvirtino, kad didelių problemų nekilo.
„Kaip ir buvo galima prognozuoti, apmokestinus vienkartinius plastikinius maišelius buvo tam tikras pereinamasis laikotarpis, kai ir klientams, ir parduotuvėms reikėjo prisitaikyti prie pokyčio. Šiuo metu klientams didesnių klausimų jau nebekyla ir daugelis jų atranda tvaresnius būdus susipakuoti prekes“, – kalbėjo L. Skersytė.