Lietuvoje jau trečius metus naudojama prevencinė greičio priemonė – stacionarūs greičio matuokliai, vadinami trikojais. Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato aptarnaujamajai teritorijai skirti du tokie matuokliai. Trikojai greičio matuokliai – tai lazeriniai greičio matavimo prietaisai, kurie naudojami transporto priemonių leistino greičio viršijimui fiksuoti. Nors visuomenėje vis dar vyrauja įvairi nuomonė apie šiuos greičio matuoklius, tačiau, policininkų teigimu, situacija gerėja, pažeidimų per trečius praktikos metus mažėja.
Meida GAIŽAUSKAITĖ
Trikojis ir jo veikimo principas
Minėti du stacionarūs greičio matuokliai naudojami Telšių apskrities vyriausiojo policijos komisariato aptarnaujamuose Kelmės, Telšių, Mažeikių ir Akmenės rajonuose. Tikrasis matuoklio pavadinimas – „PoliScan“. Pagaminimo šalis – Vokietija. Trikojai yra nuosekliai prižiūrimi ir jiems kas metus atliekama sertifikuota patikra Vilniuje.
Trikojis greičio matuoklis greitį fiksuoja 50 metrų atstumu. Nuo 75 metrų pradeda matuoti automobilio greitį, o nuo 50 metrų – užfiksuoja. Trikojis fiksuoja kelias eismo juostas iš abiejų pusių. Gali užfiksuoti iškart keletą automobilių. Vienu metu gali fiksuoti net 6 kelio juostas.
Bauda už greičio viršijimą nusižengusįjį pasiekia greitai. Anot Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos atstovo Teisučio Beržinsko, bauda atsiunčiama per
1–3 darbo dienas.
„Anksčiau tikrai būdavo atsiliekama, kadangi robotas apdoroja baudas. Dabar tai padaroma per vieną ar dvi dienas, priklauso ir nuo to, kam priklauso automobilis, juridiniam ar fiziniam asmeniui. Taip pat, jei situacija sudėtingesnė, tarkim, matuoklis nuskaitė automobilio numerį, bet neaiškus vienas numerio skaičius, tai bylą turi peržiūrėti žmogus, viską išsiaiškinti, tuomet gali užtrukti ir iki savaitės“, – teigė T. Beržinskas.
Telšių rajone būtent su stacionariais greičio matuokliais dirba du žmonės. Vienas iš jų – Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos specialistas Giedrius Tautkus. Paklaustas, ar darbas nenuobodus, nes tiek laiko reikia būti automobilyje, atsakė: „Ne, aš pripratęs. Dirbu 8–10 valandų per dieną. Kartais vienoje vietoje, kartais pakeičiu vietas.“
Pasak G. Tautkaus, paruošti trikojį darbui užtrunka apie 15 minučių: nustatoma GPS vieta, suvedami eismo juostų pločiai bei sureguliavimas, kad tiksliai būtų užfiksuojami automobilių numeriai.
Vietos, kuriose stovi matuoklis, atidžiai parenkamos
Vieta parenkama pagal tris prioritetinius dalykus.
„Dirbame avaringose vietose, kur jau yra įvykę avarijų, vietose, kuriose gali būti pažeidimų, kur dideli srautai automobilių, kur žinome, kad būna viršijamas greitis, ir pagal piliečių skundus“, – sakė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos atstovas.
„Mažuose miesteliuose ir kaimeliuose dirbame retai. Nebent gauname skundą. Aišku, įvertiname situaciją, pvz., jei žvyrkelis trijų metrų pločio, pravažiuoja per valandą viena mašina, tai tokių vietų nesirenkame. Itin mažo srauto vietose tikrai nestatome trikojų. Kontrolė, kur statyti trikojį, turi būti motyvuota, kur tikrai yra daugiau judėjimo, galimybių viršyti greitį, be to, mums reikia vietos, kur matuoklį pastatyti. Taip pat svarbu oro sąlygos. Per intensyvų snygį ar plikledį trikojų nestatome. Kaip liaudiškai sakoma, „nejuokiname žmonių“, – pasakojo T. Beržinskas.
Nors neretai žmonės piktinasi, kad matuokliai paslėpti, kad važiuodami nepastebi trikojo matuoklio, tačiau taip tikrai nėra. „Trikojai būna pastatyti akivaizdžiai, niekur nepaslėpti. Kolega su civiliniu automobiliu visada stovi šalia. Reglamento, kokiu atstumu stovėti, nėra, tiesiog stovime taip, kad matytume aparatą. Taip pat matuoklis yra filmuojamas dėl saugumo. Jei kartais pasitaikytų vandalizmo atvejų“, – pabrėžė kelių policijos atstovas.
Pasitaiko pavienių lakstūnų
Pagal greičio viršijimą mūsų regiono apskrityse daugiausiai nusižengimų fiksuojama Šiauliuose, kiek mažiau – Telšiuose ir Mažeikiuose.
„Konkrečios statistikos apie greitį nevedame, bet, kiek prisimenu iš darbo patirties, didžiausias greitis Telšių mieste užfiksuotas 110 km per val., o užmiestyje daugiausia viršijamas greitis 20 km per val. Mano užfiksuotas didžiausias rekordas autostradoje buvo BMW markės automobilis, važiavęs 218 km per val. greičiu. Daugiausiai nusižengusiųjų yra BMW automobilių vairuotojai, greičiausiai dėl to, kad galingesnės mašinos. Pamenu, Sedos gatvėje Telšiuose ketvirtąją vasario savaitę nustatyti 45 pažeidėjai. Ir dar gana didelis greitis, viršyta 30 km per val. Todėl kontrolė tikrai reikalinga“, – teigė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos specialistas G.Tautkus.
Paklausėme, ar žinoma, kas daugiau nusižengia – jaunimas ar vyresnio amžiaus vairuotojai? Atsakymas policijos atstovo T. Beržinsko buvo toks: „Statistiką vedame pagal avaringumą. Avarijas dažniau padaro iki 5 m. stažą turintys vairuotojai, iki 35 m. stažo – avarijų vis mažėja, o nuo maždaug 40 m. stažo – vėl daugėja.“
Gudraujančių piliečių tikrai yra
Anot T. Beržinsko, pasitaiko ir gudraujančių piliečių. „Vieni užklijuoja, užmaskuoja valstybinio numerio skaičius, kiti ant numerio užlipdo plėvelę, kuri sulieja vaizdą. Pvz., jei užlipdoma ant valstybinio automobilio numerio plėvelė, tai ją nufotografavus su blykste nuotraukoje matoma tik balta lentelė. Kad taip vyksta, nėra paslaptis ir su tuo policija kovoja. Tai yra numerio klastojimas ir už tai gresia gan griežta bausmė“, – akcentavo kelių policijos atstovas.
Vandalizmo atvejų Telšių rajone nepasitaikė.
„Man asmeniškai yra pasitaikę, kad Raseinių rajone vyras, vairuodamas automobilį, specialiai kliudė trikojį. Už tai gresia atsakomybė kaip už svetimo turto suniokojimą“, – sakė G. Tautkus.
Piliečiai drąsiai domisi ir bendrauja su policininkais. „Pasitaiko atvejų, kai žmogus viršija greitį ir sustojęs ateina pasikalbėti, tiesiog pasidomėti. Taip pat būna, jog prašo to, kas neįmanoma – panaikinti baudą“, – pasakojo kelių policijos specialistas.
Pasipiktinusių matuokliu mažėja
„Visuomenėje vyrauja įvairios nuomonės apie greičio matuoklius, pasipiktinusių dar yra ir jie labiau matomi, kadangi daugiau skelbiasi viešojoje erdvėje, bet džiaugiamės, kad tik maža dalis tokių. Daugiau yra palaikančių ir suprantančių, kad reikalinga užtikrinti tvarką. Juk anksčiau buvo lygiai tas pats, tik stovėdavo pareigūnas, laikydamas greičio matavimo prietaisą, o dabar darbą palengvina trikojai. Čia žmogaus pasirinkimas: jei viršiji greitį – tai ir susimokėk“, – informavo T. Beržinskas.
Trikojis statomas pagal planą
Pasak T. Beržinsko, stacionarus greičio matuoklis apskrityje statomas kiekvieną dieną. „Išdėstymo planas sudaromas pagal avaringumą rajonuose (3–6 mėn. laikotarpio). Didžiausias avaringumas – 60 proc. – yra Telšių rajone, tai prietaisai ir pajėgos dirba Telšių rajone visus tuos 60 procentų. Penkiolika darbo dienų – vienas kolega, likusias penkiolika – kitas. Abu turimi trikojai dirba kiekvieną dieną“, – teigė pašnekovas.
Trikojis šiek tiek sumažina pareigūnų darbo krūvį
Ne visur ir ne visada policininko darbą gali palengvinti stacionarus greičio matuoklis. „Turime lazerinių rankinių greičio matuoklių. Ten, kur negali pastatyti trikojo, nes, pvz., trikojis negali būti naudojamas gyvenamosiose zonose, kur yra greičio ribojimas 20 km per val., tai tokiame ruože matuojama nebent rankiniu būdu su lazeriu. Jis fiksuoja greitį 800 metrų atstumu. Taip pat turime prietaisų, kurie ne tik matuoja greitį, bet ir filmuoja. Tuomet yra kitokios darbo galimybės – galima nustatyti ne tik greičio viršijimą, bet ir vairavimą nesegint saugos diržo ar kalbėjimą telefonu“, – pabrėžė T. Beržinskas.
Baudos už greičio viršijimą ateityje didės
„Jau yra svarstoma apie baudų didinimą: viršijus 30–40 km per val. greitį planuojama atimti teisę vairuoti. Viršijus tiek greitį ir patekus į avariją yra galimi žymiai didesni sužeidimai nei viršijus 10–20 km per val. Dabartinės baudos yra mažos ir jos nepasiteisina“, – pastebėjo pareigūnas.
Tikslas nėra pažeidėjas, tikslas – prevencija
Anot T. Beržinsko, policija yra ne pelno siekianti organizacija ir jos tikslas – saugumas. Jei žmonės pristabdys, atsimins vietą, kur dažniausiai stovi trikojis, nebeviršys greičio bei eismo įvykių pamažės – vadinasi, tikslas yra pasiektas. Greičiausiai pažeidėjas, gavęs baudą, kitą kartą nebeviršys greičio.
„Žmonės kalba, kad surenkame daug pinigų už baudas, bet tokios „eilutės“ – kiek surinkta lėšų už baudas – net neturime, neskaičiuojame. Yra skaičiuojama, kiek ciklų dirbo, kiek valandų dirbo, koks srautas pravažiavo. Apie pinigus policija informacijos nerenka, tai nėra aktuali informacija ir ne dėl to greičio matuokliai stovi“, – tvirtino T. Beržinskas.
Juokingai skamba, kad nežino kiek surenka baudų, kokias sumas.Principas-‘babuškie v sielo…”Galėtų prisipažinti, kad nurodymas „iš viršaus”, statyti kur geriausiai kapsi pinigėliai.Apie prevenciją čia mažiausiai galvojama.Valstybė pavirto į reketininkų gaiją ir lupa visom pusėm ir visom pozom, ar ilgai?