Telšių lopšelio-darželio „Mastis“ direktorė Danutė Popovič gimtadienį švenčia pirmąjį metų mėnesį, dviem vienetukais pažymėtą datą – sausio 11 dieną. Šiais metais ši data dar įspūdingesnė: šalia vienetų įsitaisė ir du šešetukai, žymintys metų skaičių.
„Gimtadienis ateina speiguotą sausį. Niekad nesusimąsčiau, kad tie skaičiai datoje kartojasi, ką tai galėtų reikšti? Žinau tik, kad buvau laukiama prieš Kalėdas…“, – sakė D. Popovič ir mielai sutiko atsigęžti į prabėgusį laiką, kuriame būta visko: atradimų, politikos, aukštų ir atsakingų pareigų, kelionių, įdomios veiklos, žmonių…
Aurelija SERVIENĖ
– Jūsų šio gimtadienio datoje net pora pasikartojančių skaičių. Ar teikiate reikšmės tokiems ir panašiems simboliams?
– Patinka, kad 11 yra transformacijos ir augimo skaičius. Bet gi visi gyvenime tų transformacijų patiriame, o augimas – čia jau individualu.
– Švietimo sistemoje dirbate daug metų. Kiek? Kodėl ši sritis?
– Pedagoginį darbą dirbu 31 metus. Švietime netiesiogiai dalyvavau jau nuo vaikystės, nes mama buvo mokytoja, labai atsidavusi šiam darbui. Vaikystėje ant rašomojo stalo mačiau stirtas sąsiuvinių ir žinojau, kad turiu stalą apeiti ratu, nieko mamos neklausti ir netrukdyti jai… Sakydavau, kad niekad nebūsiu mokytoja…
Bet pirmą pedagoginį darbą pradėjau gyvendama Peterburge, kai dukrai nebuvo galimybės patekti į darželį. Direktorei pasiūlius, įsidarbinau darželyje auklėtoja, ir tada jau dukrai buvo suteikta vieta. Tuomet tai buvo tokie vadinamieji „sovietiniai vaikų kombinatai“, vaikų grupėse buvo net po 30. Buvo nelengva, bet ir įdomu su vaikais, kaip ir dabar: išdykusiais, smalsiais ir atlapaširdžiais. O toliau realizuoti save švietime – taip susiklostė gyvenimo kelias. Atvykus gyventi į Telšius, neilgai trukus įsidarbinau tuomečiame Telšių taikomosios dailės technikume, čia „pakilau“ iki direktoriaus pavaduotojos mokymo reikalams. Tuo pačiu buvau ir studentų grupės kuratorė, ir dėstytoja.
Taigi, teko dirbti skirtingose švietimo pakopose: pradėjau darželyje, tęsiau – aukštesniojoje mokykloje, vaikų dailės mokykloje, aukštojoje mokykloje – kolegijoje ir vėl sugrįžau į darželį…
– Skirtingos ugdymo įstaigos – ar darbo specifika panaši? Kuo skiriasi? Kuo šiandien gyvena švietimiečiai?
– Darbo specifika ir skirtinga, ir panaši. Skirtinga – nes skirtingi ugdymo tikslai, panaši tuo, kad tikslinė grupė – vaikas ar jaunuolis, kurį turi pažinti, suprasti, jam padėti, o svarbiausia – jį mylėti ir gerbti kaip asmenybę, kartais net padėti jam susigaudyti savyje. Įdomi patirtis darbo su suaugusiais studentais, iš kurių ir pati mokiausi… Telšiuose ne visada jau atpažįstu besisveikinančius, išaugusius, pasikeitusius solidžius žmones, vedančius savo vaikus. O sužinoti, kaip jiems sekasi, ar jų vaikams sekasi, yra be galo malonu…
Švietimiečiai visuomet gyvename nuo reformos iki reformos, nuo programos atnaujinimo iki keitimo… Esmė nesikeičia: visuomet reikėjo ir reikės atsidavimo Mokytojo pašaukimui…
– Dirbate vadovaujantį darbą. Su kokiais iššūkiais susiduriate? Kas džiugina?
– Neseniai mokyklų vadovai bandėme spėti, kieno vadybinis stažas didžiausias? Pasirodė, kad mano… Sudėtingiausia dirbti su suaugusiais žmonėmis. Turi savotiškai prie jų taikytis ir surasti tą motyvuojantį žodį ar dalyką, kuris keistų jų nusiteikimą, priminti, kokie nuostabūs vaikai mums yra patikėti.
– Randate laiko padirbėti ir gide Telšiuose. Kas paskatino imtis šios veiklos? Kuo įdomus šis darbas?
– Mano tyrinėjimų meilė – meno istorija. Dar studijuodama buvau, dėstytojų vertinimu, geriausia meno istorijos žinovė kurse. Kolekcionuoju knygas, lankau parodas ir toliau domiuosi, ieškau, todėl tapti gide buvo savotiškas pašaukimas. Juolab buvo pandemijos laikotarpis, stengiausi laisvalaikį leisti prasmingai, gilindama žinias gidų kursuose. Jau keletą metų stengiuosi su meile pristatyti mūsų miestą, menininkų kūrinius. Gidavimas įdomus sutiktais žmonėmis, kurie ne tik domisi, bet ir tapatina, džiaugiasi…
– Mėgstate keliauti. Kokios šalys labiausiai vilioja? Kaip renkatės keliones? Kas kelionėse įdomiausia?
– Keliauti? Tiesiog negaliu be tų „nervų adatėlių“ kojose, kuomet leidžiuosi į naują kelionę. Mieliau renkuosi pažintines, kuriose galiu savarankiškai susidėlioti maršrutą, planuoti savo laiką, todėl pasiruošimo darbams skiriu laiko. Kartais perku tik skrydį pirmyn–atgal. Taip keliauti yra ne tik pigiau, bet ir netikėčiau: pažįsti šalį „iš vidaus“, ne iš nublizgintų turistinių maršrutų. Visur yra įdomu, todėl renkuosi šalis ar vietoves, kuriose dar nebuvau…
– Esame pastebėję, kad puikiai kalbate lenkiškai, nes nuolat vertėjaujate iš Lenkijos į Telšius atvykstančioms delegacijoms. Kaip jūsų žinių bagaže atsirado lenkų kalba?
– Taip, esu savotiškas Telšių ambasadorius Lenkijos partnerių miestuose, teko ir projektus pristatyti, ir parodas padėti organizuoti. Bet tai vėlgi kitos, istoriškai svarbių kaimynų, kultūros pažinimas. Vaikystėje buvo aplinkoje lenkiškai kalbančių, ypač mūsų, vaikų, auklė, kalbanti tik lenkiškai, iš jos išmokau. Mamos bibliotekoje lenkiškų knygų buvo, sovietiniais metais – gana nemažai spaudos, ypač mados leidinių, visada skaitydavau.
– Jums pažįstamas ir politinis laukas – buvote mero patarėja. Yra žmonių, kuriuos politika įtraukia negrįžtamai. Jūs šias pareigas ėjote neilgai. Tai buvo ne jūsų veikla ar pokyčius lėmė kiti dalykai? Kokia patirtis iš šio etapo?
– Į mero patarėjas mane pakvietė šviesios atminties meras Vytautas Kleiva, žmogus, kurį labai gerbiau. Manęs politika neįtraukė, bet suteikė labai vertingos patirties. Gerbiu dirbančius žmones savivaldoje, politikus, kurie atsakingai gilinasi į problemas. Tokių tikrai pas mus yra.
– Iš jūsų tarties aišku, kad esate ne žemaitė? Tačiau Žemaitijoje šaknis įleidote stipriai. Kiek metų gyvenate Telšiuose. Ar jau galite pasakyti, kokie tie žemaičiai? Ar lengva juos perprasti? Ar pavyko?
– Telšiuose gyvenu nuo 1988 m. Atvykus, sūnui nebuvo nė 2 metų, dukrai – 5. Todėl jie išaugo žemaičiais, aš – aukštaitė, vyras – ukrainietis. Dabar, grįžę iš Vilniaus, jau suaugę vaikai mielai pereina prie žemaičiavimo, nes tai jų vaikystės patyrimas. Gi manoji tartis inspiruota mamos – mokytojos.
Kur bebūčiau, visuomet sakau, kad žemaičiai geri ir darbštūs, puoselėja savo aplinką, kad tikrai turim ko iš žemaičių pasimokyti. Myliu šį kraštą ir jo žmones, „storoujous rokoutėis žemaitėškā“, nors tai nėra lengva…