![](https://tzinios.lt/wp-content/uploads/2023/11/marcel-strauss-UpbHibRx7ZI-unsplash-e1700128578697.jpg)
Artėjantis žiemos sezonas, kaip ir kasmet, žada pagausinti rūpesčių kraitelę ir automobilių vairuotojams, ir pėstiesiems, ir kelininkams. Tačiau miestų, gyvenviečių gatves ir seniūnijų kelius prižiūrintys kelininkai tikina, jog žiemai pasiruošta tinkamai, todėl didelių problemų kilti neturėtų.
Aistas MENDEIKA
Vietinės reikšmės kelių priežiūra
Prižiūrėti miestų ir gyvenviečių gatves, taip pat rajono teritorijoje esančius vietinės reikšmės kelius yra Savivaldybės administracijos prievolė. Jai vykdyti sudaromos sutartys su rangovais.
Pasak Savivaldybės administracijos Statybos ir urbanistikos skyriaus Statybos poskyrio vedėjo Adomo Žvirzdino, žiemą Telšiuose, Varniuose bei visose kaimų seniūnijose gatvių ir kelių priežiūra pagal sutartį rūpinasi UAB „Telšių keliai“. Šios įmonės pareiga – laiku ir tinkamai nuvalyti sniegą nuo miestų ir gyvenviečių gatvių, pasirūpinti, kad vietinės reikšmės rajono keliai būtų maksimaliai saugūs.
UAB „Telšių keliai“ direktorius Arnas Knystautas „Telšių ŽINIOMS“ teigė, jog šiųmetiniam žiemos sezonui pasiruošta tinkamai.
„Visiškai paruošti darbui penki barstytuvai su sniego verstuvais, įvairi kitokia kelių priežiūrai skirta technika. Taip pat apsirūpinome druska bei druskos ir smėlio mišiniu. Šiuo metu sandėliuose jau turime apie 200 tonų“, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė A. Knystautas.
Nors, lyginant su praėjusiu žiemos sezonu, toks kiekis keliuose išbarstomų medžiagų nėra itin didelis, UAB „Telšių keliai“ direktorius patikino, jog, prireikus didesnio kiekio, jis nedelsiant bus atgabentas ir panaudotas.
„Per praėjusį sezoną išbarstėme apie tūkstantį tonų druskos bei druskos ir smėlio mišinio, nes žiema nepagailėjo sniego. Kaip bus per artėjantį sezoną, kol kas prognozuoti sudėtinga, tačiau esame pasiruošę bet kokiems žiemos siurprizams“, – tvirtino A. Knystautas.
Vis dėlto, pasak A. Knystauto, kai kurios žiemos problemos būna kasmet tos pačios – miestų gatvėse ilgesniam laikui paliekami automobiliai.
„Daug problemų iškyla, pavyzdžiui, Vilniaus gatvėje. Dažnai saugiai nuvalyti sniegą nuo gatvių ir nepadaryti žalos automobilių savininkams neįmanoma, todėl tokie ruožai lieka nenuvalyti. Kur įmanoma, panaudojame draudžiančius stovėti kelio ženklus, o nuvalius juos nuimame“, – teigė A. Knystautas.
Telšių miesto seniūnijos seniūnas Česlovas Ubartas „Telšių ŽINIOMS“ kalbėjo, jog į miesto gatves žiemą prižiūrinčios UAB „Telšių keliai“ kasdienius reikalus seniūnija labai nesikiša, tačiau gatvių valymo darbus prižiūri.
„Tinkamai pasiruošti žiemos sezonui turi būti suinteresuota pati bendrovė. Su ja yra sudaroma darbų rangos sutartis. Suprantama, seniūnija prižiūri, kad gatvės būtų tinkamai valomos, barstomos, nes už tai mokami biudžeto pinigai. Esant reikalui, paprašome įmonės ir papildomai atlikti kokius nors darbus. Šiaip, iškritus daugiau sniego, gatvių valymo pirmumas teikiamas pagal eismo intensyvumą“, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė Č. Ubartas.
Varnių seniūnijos seniūno Rolando Bružo nuomone, kokių nors didelių problemų per artėjantį žiemos sezoną neturėtų būti. Svarbiausia, kad kelionės tikslą laiku galėtų pasiekti mokykliniai autobusai.
„Kokių nors pretenzijų seniūnijos vietinės reikšmės kelius prižiūrinčiai bendrovei dar neturėjome. Visus sniego valymo ar barstymo darbus koordinuojame. Jei kur nors eismo sąlygos pasidaro sudėtingesnės, nedelsiant informuojame kelininkus. Kartais bendrovei tenka prašyti pagalbos ir ūkininkų, turinčių tinkamą galingesnę techniką. Daugiau problemų kyla dėl VĮ „Kelių priežiūra“ prižiūrimų kelių valymo. Daugiau pasnigus kai kurie regioninių kelių ruožai tampa neišvažiuojami, todėl tenka kantriai laukti, kol kelių tarnyba sutvarkys. Didžiausią dėmesį skiriame tam, kad žiemą vietinės reikšmės keliais galėtų važiuoti mokykliniai autobusai“, – „Telšių ŽINIOMS“ kalbėjo R. Bružas.
Regioninės reikšmės kelių priežiūra
AB „Kelių priežiūra“, prižiūrinti regioninės reikšmės kelius, „Telšių ŽINIAS“ informavo, jog Telšiuose žiemos darbymečiui paruošti 5 barstytuvai, 3 traktoriai, 2 krautuvai ir 2 autogreideriai.
„Druskos sandėlyje paruošta 1 400 tonų, tiek pat smėlio ir druskos mišinio. Budinčios pamainos yra aktyvios nuo 4 val. ryto iki 22 val. vakaro. Valymo ir barstymo darbai bus atliekami pagal kelių priežiūros lygių reikalavimus. Pavyzdžiui, kelias A11 Šiauliai–Palanga prižiūrimas pagal 2-ąjį kelių priežiūros lygį, kiti keliai – atitinkamai pagal kitus taikomus reikalavimus“, – rašoma AB „Kelių priežiūra“ rašte.
Pasak AB „Kelių priežiūra“ vadovų, prižiūrint kelius bendradarbiaujama ir keičiamasi informacija su seniūnijomis per vykstančius susitikimus ir kt.
AB „Kelių priežiūra“ informuoja
Bendrai apie pasiruošimą žiemai:
– Pasibaigus praėjusiam žiemos sezonui „Kelių priežiūra“ nedelsdama pradėjo ruoštis naujam žiemos sezonui. Tam buvo suburta speciali darbo grupė, sudaryta iš įvairių sričių profesionalų, siekiant apžvelgti, įsivertinti pasirengimą tiek iš techninės, tiek iš kitų pusių, imtis reikalingų papildomų veiksmų.
Buvo kruopščiai patikrinta visos turimos technikos būklė visoje Lietuvoje, atsiradus indikacijoms – technika buvo nedelsiant remontuojama. Šis procesas sėkmingai baigtas. Be to, atnaujinti mobilūs įrenginiai automobiliuose, patikrinta kita svarbi IT įranga, iš kurių gaunami veiklai reikalingi duomenys. Galime pasidžiaugti, jog, siekiant užtikrinti technikos patikimumą ir našumą, įsigyta arti pusšimčio visiškai naujų technikos vienetų žiemai: nusidėvėję, veiklai nebetinkami sunkvežimiai, barstytuvų mechanizmai (montuojami ant sunkvežimių atskirai) pakeisti visiškai naujais.
Ne mažiau svarbus aspektas yra tinkamas žinių atnaujinimas, todėl darbuotojams inicijuoti specialūs žiemos mokymai ir žinių patikrinimas.
Siekiant gerinti teikiamą paslaugą visuomenei, maksimaliai sustiprintas klientų aptarnavimo telefonu procesas, tobulintas specialistų pasirengimas, konsultavimas. Be to, pernai didelį dėmesį skyrėme visuomenės edukacijai – organizuoti atskiri susitikimai su seniūnijomis, dalytasi informacija su savivaldybėmis, siekiant paaiškinti kelių priežiūros darbų logiką, taip pat primenant, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje, pvz., norint pranešti svarbią informaciją. Šiemet taip pat numatyti šie susitikimai, nes jie yra abipusiškai naudingi.
Analizuoti pernai metų duomenys: maršrutai, darbų atlikimo laikas, kiti duomenys. Atsižvelgus į tai, tobulinti tam tikri dalykai. Pavyzdžiui, sustiprintas duomenų stebėsenos postas, priimantis sprendimus pagal išankstinę prognozę (duomenys gaunami iš specialiai įrengtų stotelių visoje Lietuvoje).
Apie druską:
– Kiekiai visuomet planuojami atsižvelgus į kelis praėjusius žiemos sezonus, taip pat kintančius reikalavimus, kuriamas naujas veiksmų strategijas. Pavyzdžiui, pernai spalio 15 d. oficialiai prasidėjęs žiemos sezonas kelininkams baigėsi balandžio 15 d. – per šiuos mėnesius „Kelių priežiūra“ išbarstė beveik 110 tūkst. t druskos, o ja padengė ir nuvalė daugiau kaip 1,6 mln. km šalies kelių.
Šių metų žiemos sezonui pradžiai jau atsigabenome į sandėlius per 60 tūkst. tonų druskos. Esami druskos sandėliai yra užpildyti visoje Lietuvoje, nauja dalis siuntos nuolat vežama metų laikotarpiu pagal poreikį, išnaudojimą. Skaičiuojame, kad naujam žiemos sezonui reikės ne mažiau kaip 150 tūkst. tonų, kadangi pirmo priežiūros lygio keliuose (didžiausio eismo intensyvumo keliuose) numatomi prevenciniai barstymai, t. y. barstymai prieš plikledį ar kito slidumo reiškinio susidarymą.
Viešuoju pirkimu atrinktas tiekėjas mums tiekia druską, atitinkančią būtinąsias technines specifikacijas. Šiuo metu tiekiama druska turi Maroko šalies kilmės dokumentus. Marokietiška, kaip ir anksčiau naudota baltarusiška druska, yra natūralios kilmės, kalnakasybos būdu išgauta natrio chlorido druska.
Būtina paminėti, kad, nepriklausomai nuo išgavimo vietos, natrio chlorido druskos naudojimas ir jos efektyvumas yra ribotas esant žemesnei oro ir / ar kelio dangos temperatūrai. Esant žemesnei kaip -10 °C temperatūrai, druskos gebėjimas tirpinti ledą ženkliai sumažėja, todėl tokiais atvejais naudojamos kitos ledą ir sniegą tirpdančios medžiagos. Pavyzdžiui, kalcio chloridas, jo mišinys su natrio chlorido druska arba natrio chlorido druska drėkinama kalcio chlorido tirpalu.
Mūsų ekspertai kruopščiai įvertino jos kokybę, ne kartą atliko įvairius bandymus. Vykdydami natūrinius eksperimentus, lygindami marokietiškos ir baltarusiškos druskos tirpdymo efektyvumą kelyje esant skirtingai temperatūrai iki -7 °C, esminių skirtumų ekspertai nenustatė.
Aišku kad nebijo,pil ar nepils tos druskos pigus vistiek gaus už sezona