Sėkmingai rinkoje įsitvirtinęs produktas yra bet kurio verslo siekiamybė. Tačiau, kokia produktų, sulaukiančių didelio susidomėjimo ir akimirksniu dingstančių iš lentynų, sėkmės paslaptis? Svarbu pastebėti, kad daugelis sėkmingų istorijų prasideda nuo kruopščiai apgalvoto produkto plano.
Produkto planas – galingas įrankis, leidžiantis produktui augti, patenkinti klientų poreikius ir, žinoma, nešti verslui pelną. Vis dėlto pastebima, kad sukurti veiksmingą produkto vystymo planą daugeliui verslų nėra lengva. Nuolat susiduriama su įvairiais iššūkiais, nesusikalbėjimu komandos viduje, agresyvia konkurencija rinkoje. Kaip įveikti šias problemas? Kaip sėkmingai vystyti produktą? Kiekvienam verslui vertinga sužinoti naudingus patarimus, padėsiančius į rinką įvesti kuriamus produktus.
Pradėkite nuo Scrum
Visi verslai, siekiantys sėkmingai vystyti produktą, pirmiausia, turi pasirinkti tinkamą projektų valdymo metodiką. Ne paslaptis, kad pasirinkimas – gausus, tačiau, koks projektų valdymo metodas – išties efektyvus? Pažymėtina, kad konkurencingoje, nuolat kintančioje verslo aplinkoje viena efektyviausių laikoma Scrum metodika. Kas yra Scrum? Scrum apibrėžiama kaip pasikartojanti ir laipsniška sistema, padedanti komandoms laiku pateikti aukštos kokybės produktus. Scrum metodas pagrįstas skaidrumo, tikrinimo ir nuolatinio grįžtamojo ryšio rinkimo, pritaikymo principais ir suteikia lankstų bei bendradarbiaujantį požiūrį į projektų valdymą.
Savaime suprantama, kad vien nuspręsti, jog dirbate vadovaudamiesi Scrum metodu nepakanka ir sėkmės vystant produktą tai negarantuos. Visų pirma, sėkmingai Scrum transformacijai reikalingi Certified Scrum Product Owner mokymai, kurių metu įgyjama praktika, padedanti įmonėms sukurti veiksmingą produkto vystymo planą, palaikyti verslo tikslus, efektyviai reaguoti į pokyčius, priimti tinkamus technologinius sprendimus. Taip pat prieš pradedant gilinti žinias apie Scrum pravartu susipažinti su pagrindiniais terminiais, lydinčiais visos Scrum kelionės metu:
- Scrum komanda – iki 10 asmenų grupė, kuri turi reikalingas kompetencijas ir dalijasi įvairiomis užduotimis, pareigomis, susijusiomis su produkto sukūrimu ir pateikimu2.
- Scrum meistras – Scrum komandos narys, padedantis komandai būti atsakingai už savo įsipareigojimus verslui ir pašalinantis visas kliūtis, kurios gali trukdyti komandos produktyvumui.
- Produkto šeimininkas – Scrum komandos narys, žinantis ko nori klientas ir perduodantis komandai šiuos norus. Pagrindinė produkto šeimininko pareiga – maksimaliai padidinti Scrum komandos kuriamų produktų vertę.
- Kūrimo komanda – Scrum komandos nariai, turintys specialių įgūdžių tam, kad sukurtų klientų poreikius tenkinantį, aukštos kokybės produktą.
- Sprintas – trumpas laiko tarpas, kuomet Scrum komanda dirba tam, kad atliktų nustatytų darbų kiekį.
Sukurkite produkto viziją
Įgavus pakankamai žinių apie Scrum ir suformavus Scrum komandą produkto vystymo kelyje laukia kitas žingsnis – produkto vizijos kūrimas. Svarbu suprasti, kad produkto vizija yra produkto kūrimo priežastis. Norint sukurti produkto viziją, kuri prisidėtų prie sėkmingo produkto vystymo, derėtų atsakyti į šiuos klausimus:
- Kodėl jums įdomu dirbti su produktu?
- Kodėl produktas jums rūpi?
- Kokius teigiamus pokyčius produktas turėtų sukelti?
- Kaip produktas gali pakeisti ateitį?
Verta pastebėti, kad sėkmingai išgryninta produkto vizija apima ne tik produktą, bet ir fiksuoja pokyčius, kuriuos produktas turėtų paskatinti. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tai, kad produkto vizija turėtų būti lengvai perteikiama ir suprantama, orientuota į naudos kitiems kūrimą.
Nustatykite produkto tikslą
Sukūrus produkto viziją yra svarbu nustatyti produkto tikslą. Scrum produkto tikslas apibūdinimas kaip būsima produkto būsena, kuri gali būti Scrum komandos plano tikslas. Sunku suprasti? Manote nelengva įgyvendinti? Reikia pabrėžti, kad Scrum yra paprasta sistema, skirta palengvinti sudėtingų produktų kūrimą. Tad produkto šeimininko užduotis – nustatyti visiems komandos nariams aiškų bei suprantamą produkto tikslą.
Pavyzdžiui, produkto tikslas gali būti: apsipirkimo internetu patirties pertvarkymas, siekiant padidinti pajamas. Tuomet Scrum komanda naudoja produkto tikslą planuodama bei nustatydama prioritetus ir sutelkdama savo darbą. Svarbu žinoti, kad komanda vienu metu gali turėti tik vieną produkto tikslą ir paprastai šio tikslo įgyvendinimas trunka maždaug kelis mėnesius. Įgyvendinus vieną produkto tikslą, nuosekliai bei kryptingai pereinama prie kito tikslo, taip kuriamas nenutrūkstantis vertės teikimas.
Suformuokite ir efektyviai koreguokite produkto planą
Būtina atkreipti dėmesį į tai, kad tiek produkto vizija, tiek produkto tikslai turi atsispindėti produkto plane. Kadangi produkto planas yra veiksmų planas, parodantis kaip laikui bėgant vystysis produktas, jame turi būti aiškiai apibrėžta, kas yra kuriama ir kodėl tai yra daroma. Reikia žinoti, kad produktų šeimininkai naudoja produktų planą tam, kad bendradarbiautų su savo komandomis ir pasiektų sutarimą dėl to, kaip produktas laikui bėgant augs ir keisis, o kūrimo komanda naudoja produkto planą tam, kad tiksliai žinotų kasdienius darbus ir ateityje laukiančias užduotis. Pažymėtina, kad produkto planai yra skirtingų formų ir tarnauja skirtingoms auditorijoms:
- Vidinis produkto planas kalba apie plėtrą, rinkodarą, pardavimą, aptarnavimą ir kitus veiksnius, susijusius su produkto sėkme.
- Išorinis produkto planas skirtas esamiems ir būsimiems klientams. Pagrindinė šio plano paskirtis – pritraukti ir sudominti klientus.
Sėkmingai parengtas produkto planas turėtų būti paprastas ir lengvai suprantamas. Taip pat plane turėtų atsispindėti nuosekli istorija apie galimą produkto augimą. Svarbiausia žinoti tai, kad produkto planas yra nuolat kintantis. Tai reiškia, kad jį reikia reguliariai peržiūrėti ir atnaujinti atsižvelgiant į produkto bei rinkos pokyčius.
Produkto vystymas ir Scrum: kodėl tai veikia?
Natūralu, jog kyla klausimas: ar išties naudojantis Scrum metodu produkto vystymas bus sėkmingas? Verta pastebėti, kad 100 proc. sėkmės negarantuoja nei viena projektų valdymo metodika, tačiau yra tam tikrų faktų įrodančių, kad Scrum išties veikia:
- Scrum komanda darbą atlieka vienu metu, tad visas produkto vystymo procesas yra lankstus ir gali kisti projekto vykdymo eigoje, kas leidžia lengviau ir laiku susidoroti su kylančiomis problemomis.
- Naudojant Scrum, užduotys yra suskirstytos pagal svarbą, o tai reiškia, kad užduotys, kurias reikia atlikti pirmiausia, turės didžiausią įtaką investicijų grąžai. Taip pat pastebėta, kad sprintų metu leidžiant tam tikras produkto variacijas, produktas greičiau patenka į rinką ir joje įsitvirtina.
- Scrum komandos tikslas – kuo greičiau atlikti prioritetines užduotis tam, kad būtų sukurta kuo didesnė vertė verslui.
- Scrum metodas orientuotas į klientų poreikių patenkinimą, kas yra esminė vystomo produkto sėkmės paslaptis.
Kalbant faktais, įrodyti Scrum naudą produkto vystymo procese yra gan nesunku. Tačiau norint šią naudą pajusti, svarbu veikti – mokytis, tobulėti ir pritaikyti Scrum metodo principus bei vertybes tiek versle, tiek produkto vystyme.
Pexels.com nuotrauka