1918 m. susikūrus nepriklausomai Lietuvos valstybei, Žemaičių vyskupas P. Karevičius, remiamas Valstybės Tarybos, ėmė siekti, kad būtų sudaryta Lietuvos bažnytinė provincija. Tačiau šios problemos sprendimą sunkino įtempti santykiai su lenkais ir Vilniaus klausimas.
Lietuvos bažnytinės provincijos klausimas pajudėjo tik tada, kai popiežius Pijus XI apaštaliniu vizitatoriumi Lietuvai 1925 m. gruodžio 13 d. paskyrė arkivyskupą Jurgį Matulaitį. Būdamas lietuvis ir gerai žinodamas visas problemas, jis, talkinant vyskupui J. Skvireckui ir prof. kun. P. Būčiui, sudarė Lietuvos bažnytinės provincijos projektą – Kauno metropoliją, į kurią įėjo viena arkivyskupija ir keturios vyskupijos. Iš senos ir garsios Žemaičių – Medininkų vyskupijos buvo sudarytos Telšių (12 dekanatų ir Klaipėdos prelatūra) ir Panevėžio (10 dekanatų) vyskupijos bei Kauno arkivyskupija (9 dekanatai). Deja, Žemaičių vyskupijos pavadinimas nebuvo išsaugotas, o paskutinis Žemaičių vyskupas P. Karevičius, atsisakęs arkivyskupo titulo, įstojo į marijonų vienuolyną. Iš Vilniaus vyskupijos dalies, likusios Lietuvoje, buvo sudaryta Kaišiadorių vyskupija (5 dekanatai), o iš Seinų – Vilkaviškio vyskupija (11 dekanatų).
1926 m. balandžio 4 d., per šv. Velykas, popiežius Pijus XI, remdamasis Palaimintojo arkivyskupo J. Matulaičio parengtais dokumentais, paskelbė apaštališkąją konstituciją „Lituanorum gente“, kuria buvo įsteigta Lietuvos bažnytinė provincija ir iš pagrindų pertvarkytas Lietuvos bažnytinio gyvenimo organizavimas. Tai vienas reikšmingiausių faktų 600 metų Lietuvos bažnyčios istorijoje.
Telšių vyskupu buvo paskirtas Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras prel. Justinas Staugaitis, konsekruotas 1926 m. balandžio 25 d. Kauno katedroje. Jis tuo metu buvo ir Lietuvos Respublikos Antrojo Seimo pirmininkas. 1926 m. gegužės 6 d. naujasis vyskupas išleido pirmąjį ganytojišką laišką Telšių vyskupijos kunigams ir katalikams, o gegužės 10 d. – Klaipėdos krašto kunigams ir katalikams. Klaipėdos kraštas iki tol priklausė Varmės vyskupijai, todėl ir buvo įsteigta atskira Klaipėdos prelatūra su Klaipėdos Švč. Trejybės prelatiškąja bažnyčia. Iškilmingas naujojo vyskupo ingresas į Telšių katedrą įvyko gegužės 24 d. Atsiminimuose J. Staugaitis rašė: „Bet štai jau arti Katedros. Nuo jos dalis kalnelio į rytų pusę buvo apgulta žmonių. Besiartinant procesijai, jie pamaldžiai klaupėsi ir darė kryžiaus ženklą, kai vyskupas juos laimino. Per daugelio skruostus riedėjo ašaros. Į Katedrą stačiai sunku buvo prasimušti. Keli stiprūs tvarkdariai dideliu vargu darė procesijai kelią. Įėjus mums į bažnyčią, tarpduryje pasidarė triukšmas ir riksmas. Mat daug kas norėjo prasiskverbti į bažnyčią, o ji negalėjo sutalpinti nė trečios dalies susirinkusių žmonių. Katedroj tuoj pasidarė karšta kaip pirtyje, stačiai nebuvo kuo alsuoti.“
Tapęs Telšių vyskupu, J. Staugaitis, nurijęs karčią piliulę (vylėsi likti Kaune), stačia galva pasinėrė į Telšių miesto ir visos iki tol jam visiškai svetimos ir nepažintos Žemaitijos religinį, kultūrinį ir socialinį gyvenimą. Jo valia 1927 m., nepaisant dalies dvasininkų ir Lietuvos valdžios, ypač ministro pirmininko Augustino Voldemaro pasipriešinimo, Telšiuose įsteigta kunigų seminarija, o 1928 m. šalia buvusio tėvų bernardinų vienuolyno iškilo architekto P. Taračkovo suprojektuoti modernizmo stiliaus seminarijos rūmai, 1929–1930 m. – istorizmo stiliaus vyskupų rūmai, projektuoti architektų P. Taračkovo ir V. Dubeneckio, o 1936 m. – S. Stulginskio suprojektuota modernizmo stiliaus vyskupijos salė (dabar – Žemaitės dramos teatras), suremontuota Katedra. Insulos kalva sušvito modernia, jau iš tolo matoma mūro architektūra. Vyskupo dėka po Kauno, to meto laikinosios sostinės, Telšiai tapo vienu iš modernizmo architektūros centrų Lietuvoje.
Vyskupas J. Staugaitis, būdamas plačių pažiūrų, rūpinosi švietimu, socialiniais reikalais, rėmė pavasarininkų įkurtą Motiejaus Valančiaus liaudies universitetą, reikalavo iš kunigų prie parapijų steigti organizacijas įvairaus amžiaus žmonėms, skatinti juos telktis, skaityti, šviestis. Dar 1925 m. Telšiuose įsteigtas katalikiškas laikraštis „Žemaičių prietelius“ išaugo į visos vyskupijos savaitraštį, kuriame buvo spausdinami ne tik religiniai, bet ir kultūriniai, politiniai, literatūriniai straipsniai, patarimai ūkininkams. Vyskupas stengėsi pats dalyvauti katalikiškų organizacijų suvažiavimuose ir šventėse, 1935 m. sušaukė vyskupijos sinodą, rengė eucharistinius kongresus, kurie sutraukė tūkstančius piligrimų. 1935 m. liepos 20–21 d. Telšiuose vyko ketvirtasis ateitininkų kongresas. 1926–1940 m. Telšių vyskupijoje buvo pastatyta ar įrengta 18 naujų bažnyčių, įsteigta 20 parapijų. Padaugėjus katalikų Klaipėdos prelatūroje, 1932–1937 m. pastatytos arba įrengtos keturios naujos bažnyčios: Plikiuose, Pagėgiuose, Priekulėje, Smalininkuose. Vyskupijoje veikė 10 moterų ir 3 vyrų vienuolynai.
1940 m. kovo 10 d. Telšių katedroje vyskupu buvo konsekruotas Telšių kunigų seminarijos rektorius Vincentas Borisevičius. Tačiau Antrasis pasaulinis karas ir Sovietų Sąjungos okupacija, Bažnyčios persekiojimas kreipė vyskupijos gyvenimą kita linkme. Visa vieša religinė veikla už bažnyčios ribų buvo uždrausta, 1946 m. uždaryta Telšių kunigų seminarija, daug kunigų atsidūrė lageriuose. 1946 m. vasario 5 d. buvo suimtas ir vyskupas V. Borisevičius, žiauriai tardytas Vilniaus saugumo kalėjime, o 1946 m. lapkričio 18 d. – sušaudytas. Sovietinio saugumo 1946 m. gruodžio mėnesį areštuotas buvo ir trečiasis Telšių vyskupas P. Ramanauskas, kuris vyskupu buvo konsekruotas 1944 m. vasario 28 d. Kaune. Jis buvo kalinamas Sibiro lageriuose, paleistas tik 1957 m. su palaužta sveikata, bet nepalūžusia dvasia, ištremtas į Švėkšną, mirė 1959 m. spalio 15 d. Telšiuose. Suėmus vyskupą P. Ramanauską sovietų valdžia neleido konsekruoti naujo vyskupo, todėl 1946–1949 m. vyskupiją valdė prel. J. Juodaitis, o jį suėmus – kun. P. Maželis (1949–1966), kurį sovietų valdžia 1955 m. leido konsekruoti vyskupu. 1966–1975 m. Telšių vyskupijos apaštaliniu administratoriumi buvo vysk. J. Pletkus (konsekruotas 1968 m.), o 1975–2002 m. – vysk. A. Vaičius (konsekruotas 1982 m.). Tačiau kunigai ir tikintieji nesusitaikė su religinės laisvės varžymu. Pogrindyje buvo leidžiamos maldaknygės, religinė literatūra, katechizuojamas jaunimas, daromi religiniai reikmenys. Ypač reikšmingas faktas buvo „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos“ leidimas pogrindyje (1972–1989), Tikinčiųjų teisėms ginti katalikų komiteto įsteigimas 1978 m. ir katalikų susitelkimas, ginant tautos ir Bažnyčios reikalus. Tame judėjime aktyviai dalyvavo ir Telšių vyskupijos kunigai, ypač J. Kauneckas (nuo 2000 m. – vyskupas), V. Vėlavičius ir kt. Jų pastangomis XX a. 8-ajame dešimtmetyje buvo atgaivintos iškilmingos bažnytinės Žemaičių Kalvarijos kalnų procesijos, kurios, nepaisant sovietinės valdžios nepasitenkinimo ir represijų, sutraukdavo tūkstantines tikinčiųjų minias į Žemaičių Kalvariją (sovietmečiu – Varduvą). Pakelėse, Rainių miškelyje, Kęstaičiuose, Panų kalne ir kitur slapta buvo statomi kryžiai ir koplytėlės.
Prasidėjus Lietuvos Atgimimui, 1989 m. rugsėjo 1 d. duris vėl atvėrė Telšių kunigų seminarija, kurią baigė daugiau kaip 120 vyskupijos kunigų. 2002–2017 m. Telšių vyskupijai vadovavo vyskupas J. Boruta, 2017–2020 m. – vyskupas K. Kėvalas, o 2020 m. birželio 1 d. popiežius Pranciškus Telšių vyskupu paskyrė teologijos mokslų daktarą vyskupą Algirdą Jurevičių.
1991 m. popiežius Jonas Paulius II panaikino Klaipėdos prelatūrą, ją įjungdamas į Telšių vyskupiją. 1997 m. įsteigus Šiaulių vyskupiją, jai priskirta 17 buvusių Telšių vyskupijos parapijų, todėl vietoj Kuršėnų dekanato įsteigtas Akmenės dekanatas. 1988 m. dabartinėje Telšių vyskupijos teritorijoje buvo 125 parapinės bažnyčios, o 2015 m. – 151 parapinė, su rektorinėmis iš viso 155 bažnyčios, bei statomos naujos, atsikūrė vienuolijos. 1990 m. įsteigta pirmoji Lietuvoje katalikiška mokykla (dabar – Vincento Borisevičiaus gimnazija), vyskupijoje iškilmingai paminėtas Žemaičių krikšto ir vyskupijos įsteigimo 600 metų jubiliejus.
Telšių vyskupijos, paveldėjusios didingą Žemaičių vyskupijos istoriją, šviesūs ganytojai ir tikintieji tebus įkvėpimo šaltinis mums darbuose, žemaitiškos tvirtybės COVID-19 akivaizdoje ir vilties pagrindas, kuriant Bažnyčios ir Tėvynės dabartį ir ateitį.
Istorikė Janina BUCEVIČĖ, Žemaičių muziejus „Alka“