
Žemaičių kultūros draugijos nuosavybėje buvęs istorinis lėktuvėlis „PIPER PA-28-140 Cherokee“
(1964 metų gamybos, gamyklinis numeris 28-20691), kuriuo 1993 m. liepos 15–19 dienomis Atlantą perskrido Edvardas Slušnys ir Jonas Juknius, perduotas Lietuvos aviacijos muziejui.
Balandžio 26 dieną lėktuvas, buvęs Telšių aeroklubo patalpose, išmontuotas ir išgabentas į Kauną.
Muziejuje jis bus eksponuojamas šalia legendinės lėktuvo „Lituanica“ kopijos.
Aurelija SERVIENĖ
Žemaičių dovana
Išmontuojant lėktuvą „PIPER“, dalyvavo ir Žemaičių kultūros draugijos pirmininkas Stasys Kasparavičius. Pasak ilgamečio lakūno, lėktuvą perduoti Aviacijos muziejui buvo nuspręsta dėl brangaus jo išlaikymo. Praleidus keletą techninių patikrinimų, gedimų taisymas būtų labai brangiai kainavęs.
„Lėktuvą parduoti privačiam asmeniui nesinorėjo. Pasielgėme vyriškai, bajoriškai – padovanojome jį Aviacijos muziejui. O jie su džiugesiu priėmė žemaičių dovaną. Išmontavimo darbai vyko gana sklandžiai, darbus atliko keletas specialistų, dalyvavo ir pats Aviacijos muziejaus direktorius. Lėktuvas buvo išmontuotas per vieną dieną ir saugiai didele mašina išvežtas į Kauną“, – pasakojo S. Kasparavičius.
Lėktuvas „PIPER“ bus eksponuojamas šalia legendinės lėktuvo „Lituanica“ kopijos. Šią vasarą, liepos mėnesį, planuojamas oficialus renginys – lėktuvo ekspozicijos atidarymas ir pristatymas visuomenei, kartu įvyks ir aktų apsikeitimas.
Lėktuvo perdavimas muziejui
Lietuvos aviacijos muziejaus direktorius Remigijus Jankauskas teigė, jog lėktuvas „PIPER“, priklausantis Žemaičių kultūros draugijai, skraidymams nebetinkamas, prieš savaitę automobiliu jis buvo atvežtas į Lietuvos aviacijos muziejų. Čia aviacinės istorijos gerbėjai nori surengti iškilmingą jo perdavimą Aviacijos muziejui.
1993 metais E. Slušnys ir J. Juknius šiuo lėktuvėliu iš JAV, pradėję savo kelionę liepos 15 dieną iš Čikagos Lensing oro uosto per Bangor (JAV), Goose Bay (Kanada), Narssarssuag (Grenlandija), Reykjavik (Islandija) ir Bergen (Norvegija) oro uostus, liepos 19 dieną nusileido Kauno tarptautiniame oro uoste ir taip simboliškai pakartojo „Lituanica“ skrydį.
Nors, muziejaus direktoriaus teigimu, E. Slušnio ir J. Jukniaus skrydis nei reikšme, nei sudėtingumu ar pavojingumu nebuvo panašus į S. Dariaus ir S. Girėno skrydį, bet malonu prisiminti, kad Lietuva visais laikais turėjo drąsių lakūnų.
Net ir nedidelio lėktuvėlio išardymas ar surinkimas reikalauja daug išmanumo ir patyrusių aviatorių pastangų. „PIPER“ demontavimo darbus atliko Žemaičių kultūros draugijos atstovai, Telšių aeroklubo aviacijos mechanikai ir muziejaus darbuotojai. Dabar lėktuvėliui sumontuoti vėl reikia susikviesti savanorius aviacijos mechanikus, kurie ir atliktų šią sudėtingą užduotį (montuoti erdvės yra ribotos).
Muziejus planuoja surinktą lėktuvą „PIPER“ demonstruoti didžiojoje ekspozicijų salėje. R. Jankauskas informavo, jog tiksli eksponato perdavimo muziejui ir jo pristatymo visuomenei data dar nėra numatyta, apie renginį bus pranešta interneto svetainėje www.lam.lt.
Parkingas Vilniaus oro uoste https://www.adcparking.com/parkavimas-vilniaus-oro-uoste www.adcparking.com
O Telšiams pagal Europos tūkstantinius projektus buvo sunku sugalvoti, kaip apsaugoti lėktuvėlį. Tai tikiuosi, kad nepardavėt? O tai Kaunas girsis be mūsų.