Šį mėnesį Telšių rajono savivaldybės tarybai planuota teikti tvirtinti naują vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų redakciją. Ir nors komitetus nauja nuostatų redakcija pasiekė, tačiau, sulaukus Vyriausybės atstovų tarnybos pastabų, iš darbotvarkės buvo išbraukta bei grąžinta tikslinti.
Taryba vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų šią savaitę nesvarstys. Bet apžvelkime, kokius siūlymus Telšių rajono savivaldybės mero potvarkiu sudaryta darbo grupė teikė. O tai yra svarbu, kadangi dauguma jų greičiausiai liks nepakeisti.
Šiuo metu galiojančius vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatus koregavo Telšių rajono savivaldybės mero potvarkiu sudaryta darbo grupė (pirmininkas – mero pavaduotojas Mantas Serva). Darbo grupės tikslas esą buvo pakoreguoti nuostatus taip, kad jie būtų socialiai teisingesni, bei supaprastinti atleidimą nuo kintamosios rinkliavos dalies nuostatuose numatytais išskirtais atvejais.
Taigi kokius pagrindinius siūlymus Telšių rajono savivaldybės tarybai pateikė darbo grupė?
Pirmiausia numatoma, kad rinkliavos mokėtojai, kurie nesinaudoja nekilnojamojo turto objektu, pateikę elektros suvartojimo pažymą, gali būti atleisti nuo kintamosios vietinės rinkliavos mokesčio dalies už praėjusius 3 metus. Taip pat nuo kintamosios rinkliavos mokesčio dalies už praėjusius 3 metus gali būti atleisti tie mokėtojai, kuriems priklausantis nekilnojamojo turto objektas yra fiziškai sunaikintas, avarinės būklės ar neįmanomas naudoti. Tam užtenka pateikti laisvos formos prašymą.
Nuo vietinės rinkliavos mokesčio dalies (už paskutinius 3 metus) galės būti atleidžiami mokėtojai, kuriems priklausantis nekilnojamojo turto objektas yra remontuojamas ar statomas.
Nuostatuose siūloma numatyti, kad rinkliavos mokėtojams, kuriems mokėjimo pranešime kintamoji rinkliavos dalis apskaičiuojama pagal individualių konteinerių ištuštinimo dažnį, kintamoji dalis būtų apskaičiuojama ne pagal maksimalų, o pagal minimalų aptarnavimo dažnį. Šiandien galiojančiuose nuostatuose yra atvirkščiai.
Telšių rajono savivaldybės tarybai pritarus nuostatų korekcijoms – nuo kitų metų rinkliava didėtų ūkininkams (žiūrėkite lentelėje, – red.). Numatomi ir fermų bei ūkio paskirties pastatų apmokestinimo pakeitimai. Jei šių paskirčių pastatai yra tame pačiame žemės sklype kaip ir gyvenamasis namas, siūloma nustatyti atskirą pastoviosios rinkliavos dalį gyvenamajam namui ir vieną pastoviąją dalį visiems fermų ir ūkio paskirties pastatams. Jeigu keli fermų ir ūkio paskirties pastatai yra viename žemės sklype, siūloma nustatyti vieną pastoviąją rinkliavos dalį visiems pastatams.
Nuostatuose pasiūlyta įtraukti lengvatą verslo subjektams, vykdantiems komercinę veiklą rekonstruojamos gatvės atkarpoje. Šie verslo subjektai būtų atleidžiami nuo 50 proc. pastoviosios rinkliavos dalies ir 100 proc. kintamosios rinkliavos dalies eismo ribojimo laikotarpiu.
Administracinės paskirties pastatams pastovioji rinkliavos dalis buvo pakoreguota nustatant daugiau ploto intervalų: 0–50 kv. m – 30 Eur, daugiau kaip 50–100 kv. m – 72 Eur, daugiau kaip 100–500 kv. m – 120 Eur, daugiau kaip 500–1 000 kv. m – 150 Eur, daugiau kaip 1 000 kv. m – 192 Eur.
Prekybos paskirties pastatams pastovioji rinkliavos dalis buvo pakoreguota nustatant daugiau ploto intervalų: 0–50 kv. m – 48 Eur, daugiau kaip 50–100 kv. m – 102 Eur, daugiau kaip 100–500 kv. m – 180 Eur, daugiau kaip 500–1 000 kv. m – 372 Eur, daugiau kaip 1 000–3 000 kv. m – 570 Eur, daugiau kaip 3 000 kv. m – 1 254 Eur.
Paslaugų paskirties pastatams pastovioji rinkliavos dalis buvo pakoreguota nustatant daugiau ploto intervalų: 0–50 kv. m – 72 Eur, daugiau kaip 50–100 kv. m – 102 Eur, daugiau kaip 100–500 kv. m – 168 Eur, daugiau kaip 500–1 000 kv. m – 204 Eur, daugiau kaip 1 000–3 000 kv. m – 252 Eur, daugiau kaip 3 000 kv. m – 300 Eur.
Gamybos, pramonės paskirties pastatams pastovioji rinkliavos dalis pakoreguota pagal plotą: iki 100 kv. m – 42 Eur, daugiau kaip 100–1 000 kv. m – 96 Eur, daugiau kaip 1 000 kv. m – 189 Eur.
Taip pat siūloma pakoreguoti pastoviąją rinkliavos dalį šioms nekilnojamojo turto objektų kategorijoms: viešbučių paskirties pastatams nustatyti 222 Eur, transporto – 60 Eur, garažų – 6 Eur, sandėliavimo – 42 Eur, kultūros – 60 Eur, poilsio – 144 Eur, sporto – 117 Eur, religinės – 30 Eur, specialiosios paskirties pastatams – 141 Eur, kitiems pastatams – 246 Eur, kitos (fermų) ir kitos (ūkio) paskirties pastatams – 30 Eur.
Be to, naujoje nuostatų redakcijoje numatoma visų nekilnojamojo turto objektų kategorijų rinkliavos mokėtojams (neišskiriant fiziniams ir juridiniams asmenims priklausančių nekilnojamojo turto objektų), kurie naudojasi individualiais konteineriais, kintamąją rinkliavos dalį nustatyti už 1 kub. m komunalinių atliekų ištuštinimą 10,80 Eur. Tokiu atveju 120 l talpos konteinerio ištuštinimo kaina būtų 1,30 Eur, 240 l – 2,60 Eur, 1 100 l – 11,88 Eur.
O asmenims, kurie turi galimybę naudotis individualiu konteineriu, bet to nedaro, siūloma nustatyti kintamąją rinkliavos dalį už turto vienetą – 285 Eur.
Už pastatus ar patalpas, skirtas bendruomenių veiklai, siūloma nustatyti pastoviąją rinkliavos dalį – 30 Eur.
„Telšių ŽINIŲ“ inf.
Susipažinus su „labai jau kompetentingos komisijos” pasiūlymais, man susidaro įspūdis, kad nė vienas komisijos narys nieko nežino ir nėra išanalizavęs Atliekų tvarkymo įstatymo, ES norminių aktų dėl atliekų tvarkymo ir Lietuvos teismų suformuotos praktikos dėl atliekų tvarkymo. Tad nuo to turėtų pradėti savo darbą komisija, o ne nuo kiekvieno nario asmeninių vizijų ir lenktynių, kas pateiks kuo daugiau pasiūlymų. Tad tie siūlymai, kurie dar nėra priimti, ir turėtų likti siūlymais, o pakeitimai turėtų būti suderinti su galiojančią teisė ir teismų praktika.