
Nuo šių metų sausio mėnesio pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas maitinimo paslaugoms ir išsinešti teikiamam maistui vėl yra 21 procentas. Lengvatinis 9 proc. tarifas galiojo tik pustrečių metų kaip priemonė padėti per pandemiją labai nukentėjusioms šio sektoriaus įmonėms. Maitinimo verslui nebetaikant lengvatinio PVM, padidinus alkoholio akcizus ir minimalią algą, dalis kavinių, restoranų ketina kelti kainas. Domimės, kokia situacija Žemaitijos sostinėje.
Meida GAIŽAUSKAITĖ
Verslui tapo sunkiau
Telšiškiai pastebėjo, jog valgyti kavinėse ir restoranuose pasidarė brangiau, todėl „Telšių ŽINIOS“ nusprendė pasidomėti ir išsiaiškinti, kokią įtaką padidėjęs PVM tarifas padarė kavinių ir restoranų veiklai bei kainoms mūsų rajone.
Pasikeitęs PVM tarifas – bėda ne tik klientams, bet ir verslininkams.
Verslininkai šį laikotarpį dar laiko pereinamuoju ir kainų neskuba kelti, padidėjusias sąnaudas dar kiek laiko dengs iš rezervų. „Mums yra labai sunku, bet kainas dabar daug didinti yra baisu, nebent ateityje. Kainų pokytis mūsų kavinėje šiuo metu nebent 10–20 ct, ko klientai dar smarkiai nejaučia“, – sakė kavinės BISTRO direktorė Albina Zubavičienė.
Verslininkai valdžios sprendimo nelaiko teisingu. „PVM tarifas nuolat augo, buvo ir 18, 20, ir 21 proc. Tokio valdžios sprendimo tikrai nepalaikau. Dabar tikrai sunkiau, apyvarta yra kritusi. Kainų kelti dar nesinori, kadangi sausis ir vasaris – ir taip sunkesni mėnesiai, negalime atbaidyti klientų. Ateityje galimas kainų augimas apie 10 proc. – ne tik dėl pasikeitusio PVM, bet ir dėl minimalios algos augimo“, – kalbėjo picerijos „Picų namelis“ direktorė Genė Daujotienė.
Restorano „Senoji Kvorta“ direktoriaus Algimanto Ubarto teigimu, padidėjus PVM tarifui, verslui tapo dar sunkiau. „Kainų nekeliame, nes tai atrodo nesąžininga klientų atžvilgiu. Toks valdžios sprendimas gali verslus nustumti į šešėlį, ir tai skaudžiausiai atsilieps darbuotojams. Verslas, būdamas šešėlyje, darbuotoją „pastatys prieš faktą“: arba imti atlyginimą vokelyje, arba ieškotis kito darbo“, – savo nuomonę išreiškė A. Ubartas.
Didesnis PVM tarifas pakeitė dienos pietų restorane kainą. Pasak „Harmony Lounge Restobaro“ vadovės Onos Juškienės, priimtas sprendimas kainą pakelti tik dienos pietums.
„Seniau dienos pietūs kainavo 5 eurai, dabar kaina pakilo 10 proc. Pagrindinio meniu kainų kelti neskubame, žiemos mėnesiais ir taip yra sunkiau, bet ateityje kainos gali augti iki 12 proc., kadangi augo ne tik PVM tarifas, bet ir akcizas alkoholiui“, – teigė O. Juškienė.
Maitinimo kainos vasarį ir kovą didės
SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas kalbėjo, jog kai padidėja PVM tarifas, pirmiausia paslaugas teikiančios įmonės stengiasi panašiu dydžiu pakelti ir paslaugų kainas. Iš Valstybės duomenų agentūros paskelbtų išankstinės infliacijos 2024 metų sausį duomenų matyti, kad Lietuvoje restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įmonių viešojo maitinimo paslaugų kainos per mėnesį padidėjo 2,8 proc., o valgyklų paslaugų kainos – 3 proc. Toks kainų pokytis per mėnesį istoriškai yra nemažas, tačiau ne toks didelis, apie kokį buvo kalbama praėjusių metų pabaigoje.
„Akivaizdu, kad ne visos maitinimo paslaugas teikiančios įmonės, kurios yra PVM mokėtojos, iškart nuo sausio padidino paslaugų kainas tiek, kiek pakilo PVM tarifas. Tačiau maitinimo kainos vasarį ir kovą neišvengiamai kils labiau negu ankstesnių metų tais pačiais mėnesiais, nes tos maitinimo paslaugas teikiančios įmonės, kurios nepadidino kainų sausį, tą bandys daryti vėlesniais mėnesiais. Padidėjus PVM tarifui ir nepadidinus kainų, tiesiog mažėja tokių įmonių pelningumas. Maitinimo paslaugas teikiančias įmones truputį gelbsti tik tai, kad kai kurios išlaidos (gamtinių dujų, šildymo, kai kurių maisto produktų) sumažėjo, palyginti su ankstesniais metais“, – pabrėžė SEB banko ekonomistas.